Kedjerengöring

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Sandviken
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
kan man använda vanlig lampolja på en trasa och borsta när man gör ren kedjan,? torka av det sen och spraya den med smörj medel eller ?
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Jag har bara smörjt kedjan. alldrig rengjort, men ifall du vill rengöra så bör du nog bara torka av den med en gammal handuk eller något, ta inte något som löser bort all olja.

Du kan ju ta loss kedjan, torka av den som du vill och sedan lägga den i ett oljebad i en lämplig back, låta den ligga där över natten så är den ordentligt insmörjd.
 
Last edited:

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Sandviken
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
Funkar bilemas Lysfotoen tror ni, fotogen som fotogen eller ??
var köpa ? :p
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Enl suzukis instruktionsbok så anger dom att kedjetillverkaren D.I.D rekomenderar att endast använda fotogen för att rengöra.
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Funkar bilemas Lysfotoen tror ni, fotogen som fotogen eller ??
var köpa ? :p

Jag köpte en broms & kjedjerengörings spray på Yamaha City. Den var märkt med Shell... så den borde finnas på välsorterade Shell mackar också? Den var bra. Bra tryck i flaskan och medlet är ofarligt även för O-ringskjedor.

Om det är en O-ringskjedja du har så kom ihåg att det brickorna som ska smörjas. Rullarna har inbyggt smörjmedel som "svettas" ut av sig själv. Smörj brickorna på båda sidorna av kjedjan. (Det gör inget om det kommer på rullarna)

se här: http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/advance_brake_and_chain_cleaner.pdf

Vet inget om Biltemas rengöring. Men deras kjedjeolja är inget bra enligt mig. Den "kastar" av för mycket. Så får du tvätta som en dåre efteråt.

Själv använder jag Klüber Hottemp kjedjespray (Industriell produkt). Svindyrt men bra. Jag har även hört att detta vax ska vara bra http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=2732 men har ingen egen erfarenhet.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag grovrengjorde min förra veckan, tog av kedjan och lät den ligga i en hink med fotogen i några timmar, sen gick jag över den med en diskborste. Efter det lät jag den ligga ytterligare några timmar i en hink med motorolja. Sen torka jag den med en trasa innan jag montera den, vart som ny :tummenupp
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Jag grovrengjorde min förra veckan, tog av kedjan och lät den ligga i en hink med fotogen i några timmar, sen gick jag över den med en diskborste. Efter det lät jag den ligga ytterligare några timmar i en hink med motorolja. Sen torka jag den med en trasa innan jag montera den, vart som ny :tummenupp

Motorolja? Det smörjer säkert bra... men den stannar inte kvar på kjedjan. Den saknar den vidhäfthet som krävs. Blev inte hojen väldigt skitig??

Ha ha... såg att du hade en "dirt bike". Den blev någ skitig andå :yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
WD-40 funkar alldeles strålande

Nej WD40 fungerar inte......

Eller jo det fungerar men det är inte snällt mot o-ringarna. Finns tester där man låtit o-ringar bada i WD40 och därefter mätt deras elasticitet och hållbarhet och den var ordentligt nedsatt. Köp en flaska fotogen/lampolja på macken.
Billigast och bäst...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
WD-40 funkar alldeles strålande

Nu ska du inte tutta i folk fel saker. WD-40 är en olja, men också en form av lösningsmedel. Funderat på varför man sprayar sånt i lås och dylikt som kärvar? Just det, rostlösande.

Vad är o-ringar gjorda av? Gummi och det torkas ut av lösningsmedel.

Använd fotogen. Bland det skonsammaste som finns.
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
På geggmoppen brukar jag ta bort kedjan och tvätta den med en diskborste och Fotogen. Har en bra gammal djup ungnsplåt(sp?) som funkar ypperligt till detta.
Sedan får den ligga och gotta till sig i ett bad av 80-140 bakaxelolja. Sedan hängs den upp och överskottet droppar av.
Blir pinsamt bra.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Motorex har en kedjerengörning som funkar kanon, bara att spraya på och låta vara en minut, sen spola av. Skonsamt mot o-ringar osv...

Kommer dock inte ihåg vad produkten heter...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Motorolja? Det smörjer säkert bra... men den stannar inte kvar på kjedjan. Den saknar den vidhäfthet som krävs. Blev inte hojen väldigt skitig??

Ha ha... såg att du hade en "dirt bike". Den blev någ skitig andå :yoparty

Därför jag torkade av den som jag skrev :)

Ville låta den ligga och bli ordentligt smord efter rengöringen innan jag slängde den på hojjen igen.

Innan jag körde smeta jag någon regelriktig kedjespray :tummenupp
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Jag har bara smörjt kedjan. alldrig rengjort, men ifall du vill rengöra så bör du nog bara torka av den med en gammal handuk eller något, ta inte något som löser bort all olja.

Du kan ju ta loss kedjan, torka av den som du vill och sedan lägga den i ett oljebad i en lämplig back, låta den ligga där över natten så är den ordentligt insmörjd.

Ta loss kedjan :confused:
Och sen nita om den eller :confused:

Vem gör det inte jag allafall...................:va
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Ny kedjeolja löser upp gammal skit...
Spraya rikligt och torka av skiten så blir den fin igen...så slipper man fundera på vad som är bra eller dåligt för kedjan...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top