Gatdäcket med bästa greppet??!

eddan

måste lära mig wheela o börna....
Gick med
27 Aug 2006
Ort
lite varstans här o där
Hoj
RGV 250 från 92 o ktm 450 EXC
nu ska ett nytt bakdäck införskaffas, och den nu till synes uttjatade frågan ställs igen..... MEN! innan så har alltid pris och livslängd och bankörar-kvaliteter vägts in. Denna gång vill jag bara veta vilket däck som har det absolut bästa greppet, utan att ta hänsyn till livslängd eller pris. kör 99% gata och vill kunna lita på att däcket greppar tag direkt ordentligt när jag får för mig att lägga ner hojen i en kurva. kör en speed triple 06:a.....

ha det gött!! /eddie
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Bridgestone BT-002 (Nya BT-003 släpps snart som ska vara snäppet bättre)
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Conti Race Attack..

Conti Race Attack soft funkar fint.. Får upp värmen bra och neutralt på hojen.. Livslängd begränsad. :hihi Kör på Endurance själv. :yoparty
Testade i Bike mm. Bra betyg..
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Bridgestone BT003 eller Michelin Power One Street är två exempel på däck som är bäst för sportig och aktiv körning på torrt och hyfsat tempererat underlag, resten sitter i hur du beter dig. Om du kör utan hänsyn till däck och underlag spelar det ingen som helst roll vilket som är det bästa däcket... :hihi

Om du konstant oroar dig för fästet är det ju inte mest däcket det sitter i, utan ditt huvud.
 
Last edited:

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Dunlop Gp209 race är det som gäller. Kommer snart sälja dessa efter typ 15 varv på bana, och som alla vet slits det på kanterna vilket är bra för gatåkare.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
När ska däcket prestera bäst, perfekt arbetstemp, hur ska däcket förmedla släpp bla bla, finns många bra däck smaken är som baken. Mina favoriter är metzler k3, diablo supercorsa.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Något sportigt gatdäck, typ de Jåke rekommenderade.
Rena bandäck kommer aldrig upp i sin arbetstemperatur vid gatkörning.
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Snälla, haspla inte bara ur er att de däck ni för tillfället har på hojen är det bästa, visa lite bevis på det iaf. :)

Har kört både Diablo Corsa och har nu på BT-002.
Båda däcken är jäkligt bra enligt mig för både gata och bana.
Kan inte uttala mig om Michelin/Dunlop/Metzeler osv för dom har jag inte använt.
Är det testfakta du är ute efter så är det bara googla.
Fastbikes.se testade nyss BT-003, och söker du på tester där så hittar du säkert på andra däck. Ett test
Här kommer nog alla skriva sina egna åsikter för det däcket dom fastnat för...
 
Last edited:

eddan

måste lära mig wheela o börna....
Gick med
27 Aug 2006
Ort
lite varstans här o där
Hoj
RGV 250 från 92 o ktm 450 EXC
metzeler rennsport då? nån som har några erfarenheter om detta däck? hörde bara polarn prata om att det var riktigt klibbigt när jag fråga han... elelr tillverkas dem inte längre kanske??
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Power pilot 2ct är ett bra däck med bra livslängd.
Det tycker jag man ska satsa på.
Det är även fått väldigt bra kritik.

En bra kombination av livslängd och prestanda!
 

Nicotin

Guest
kunde dom köra skiten ur hojarna på 70 talet med däck gjorda av hårdplast så funkar vilket däck som helst nu också:yoparty
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Det var längesen denna tråd var igång, Vad kör ni på nu för tiden?

Jag gör också ett försök att liva upp tråden lite.. Ska byta bakdäck till våren, men behöver lite riktlinjer då jag är hyffsad rookie och den enda erfarenhet av däck jag har är det som sitter på just nu, ett Dunlop sportmax d221. Upplevelsen med min körstil innan däcket är riktigt varmt går väl att jämföra med en smörklick i stekpannan, dessutom så är det svindyrt. Kör 95% efter gatan men vill ändå gärna kunna nöta på knäpuckarna lite.. Lång livslängd är ju också ett +..
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag gör också ett försök att liva upp tråden lite.. Ska byta bakdäck till våren, men behöver lite riktlinjer då jag är hyffsad rookie och den enda erfarenhet av däck jag har är det som sitter på just nu, ett Dunlop sportmax d221. Upplevelsen med min körstil innan däcket är riktigt varmt går väl att jämföra med en smörklick i stekpannan, dessutom så är det svindyrt. Kör 95% efter gatan men vill ändå gärna kunna nöta på knäpuckarna lite.. Lång livslängd är ju också ett +..

Jag har fastnat för Dunlop Sportmax Sportsmart. De ger den feedbacken jag vill ha av ett däck. Det kommer snabbt upp i temperatur, funkar alldeles utmärkt att köra både gata och bana med. Och fästet har jag aldrig tvivlat på förutom när det var splitt nya och behövde köras in. Det har bra livslängd (700 mil på ett bakdäck i hyggligt tempo).

Nu har de kommit ut med ny Sportsmart 2 som också ska vara riktigt bra. Har dock ej prövat än men kommer göra det när första däcken på nya hojen är utslitna.

Mvh /Try
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Körde tidigare Dunlop Sportmax Roadsmart 2 fram/bak på en Hayabusa och de höll cirka 1300mil, blir Sportsmart 2 denna gången då dem ska ge hojjen snabbare instyrning i kurvorna :D
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Körde tidigare Dunlop Sportmax Roadsmart 2 fram/bak på en Hayabusa och de höll cirka 1300mil, blir Sportsmart 2 denna gången då dem ska ge hojjen snabbare instyrning i kurvorna :D

Ok! Vad är det som skiljer mellan roadsmart2 och sportsmart2 då tro, utöver det med instyrningen och handlingen i kurvor som markom nämner? Jag har nämligen ett fräscht roadsmart2 som framdäck, hur smart är det att börja kombinera två olika fabrikat, eller bör man byta båda samtidigt?
Är det någon som har erfarenheter med något av Michelins utbud, dom verkar ju ha dominerat om man backar något år när man läser runt i forumen.. pilotpower 2ct tex. hur funkar dom? Det var en stor jäkla jungel dethär med att byta däck märkte jag.. :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top