Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Rotor,
Snyggt! Lugnt och kontrollerat :tummenupp

Har inte kört så mkt balans/lågfart men grusvägen påväg till asfalten hos mig är full av vattenfyllda gropar som man får navigera runt, å balansen sitter faktiskt oväntat bra för att vara så tidigt i körandet!

2009 kommer bli ett riktigt bra år! iaf början :yoparty
 

Coffinshaker

Ska bli DaddyO!
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Gothtown
Hoj
hojlös
Ville bara önska alla lycka till och även rekomendera FC-moto som några fler tipsat om då dem oftast är billigare än svenska återförsäljare. Och frakten är inte mycke att tala om tror jag betalade 170kr. Men ett tips är att kolla med dem så att dem har varorna ni tänkt beställa hemma i lager annars kan det tydligen dröjja en aning med leverans.

Kämpa på så ses vi på vägarna nästa sommar :rock
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Grymt bra kört! Vi vill gärna se en film till om när du vänder 180 :)
Blir lite avis, jag ska köra upp i november (bor i skåne), och vet i fan om jag kör bättre:huvet

Och ni som letar grejor, jag köpte allt mitt från FC-moto, tog en #€&&# tid att få det men när det väl kom hade jag sparat över 8´.

Allväderställ / skinn diskusionen. Det beror väl kanske också lite på var man bor/ hur man kör och förväntas köra?

fisken
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
postgiro nr länsstyrelsen? Teorin?

Har lyckats slarva bort nr man betalar in till Länsstyrelsen och hur mycket det var :huvet
Är det nån här som råkar veta vad det är.
Sen undrar jag lite om teorin, har ju mcboken, men räcker det?
Är ju ett tag sen jag tog körkort och i mcboken står att man ska läsa övrig teori också???
Vete tusan om jag känner för det :)
Jag har ju kört bil varje dag sen jag tog mitt körkort i princip, och bara kört mot enkelriktat en gång *asg*

Hoppas det går bra för er andra!
 

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
Har lyckats slarva bort nr man betalar in till Länsstyrelsen och hur mycket det var :huvet
Är det nån här som råkar veta vad det är.
Sen undrar jag lite om teorin, har ju mcboken, men räcker det?
Är ju ett tag sen jag tog körkort och i mcboken står att man ska läsa övrig teori också???
Vete tusan om jag känner för det :)
Jag har ju kört bil varje dag sen jag tog mitt körkort i princip, och bara kört mot enkelriktat en gång *asg*

Hoppas det går bra för er andra!

Jag klarade teorin med hjälp av MC-boken samt ett teoriprogram på datorn (kommer ej ihåg vilket).
Oftast svarar man rätt genom att bara tänka logiskt. :)
 

ajohansson

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Vilhelmina
Hoj
-
Hämtade ut teoriböckerna förra veckan och skickade in pappren för körkortstillståndet idag. Så till sommaren så ska det bli åka av är det tänkt :)

Sitter just nu förfullt och letar en lämplig hoj och hoppas på att jobba i Sverige i sommar (läs ha semester i sommar) :p
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Stort grattis! :tummenupp
Tankar å reflektioner på provet som kan vara bra för andra att veta/tänka på?

Ha huvudet kallt och läs ordentligt, för vissa frågor missar man bara för att man läser det man tror att det står och inte vad som faktiskt står.

Själv gjorde jag två sådana missar som jag insåg ungefär samtidigt som jag klickade på rättaknappen. Den ena var vilka arbetsredskap man får framföra med a-behörighet (blandade ihop klasserna av nervositet) och den andra var vilken kw hojen får ha på A1... (jag tänkte a-begränsad).
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Stort grattis! :tummenupp
Tankar å reflektioner på provet som kan vara bra för andra att veta/tänka på?

* Gör gärna 2-4 teoriprov på STR's hemsida, då många av frågor där är ganska lika. Gå sedan igenom de proven några gånger efteråt. Kostar 14 kr/st.
* Skumma igenom båda teoriböckerna några gånger.
* Körkortsteoriprogram (A) på datorn kan minska behovet att läsa i böckerna.
* Se till att läsa frågan ordentligt; vad frågas det efter egentligen?
* Tänk logiskt!

:rock
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag kan inte minnas att jag fick en enda fråga om just motorcykeln och dess mekanik. De flesta frågor handlade om hur man skulle uppföra sig / tänka på i sagda trafiksituationer, samt lite statistikfrågor om olyckor. Blev också en del frågor om vägskyltar och deras innebörder i olika situationer.

Är det jag kommer ihåg från mitt prov hoppas det kan vara till nytta :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tror nog inte jag heller fick några frågor om saker fysiskt på motorcykeln, däremot var det mycket om placering av cykeln på vägen vid olika tillfällen.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
* Gör gärna 2-4 teoriprov på STR's hemsida, då många av frågor där är ganska lika. Gå sedan igenom de proven några gånger efteråt. Kostar 14 kr/st.
* Skumma igenom båda teoriböckerna några gånger.
* Körkortsteoriprogram (A) på datorn kan minska behovet att läsa i böckerna.
* Se till att läsa frågan ordentligt; vad frågas det efter egentligen?
* Tänk logiskt!

:rock

Kan också rekommendera STRs prov. Jag läste igenom böckerna en gång och gjorde sedan STRs prov till jag klarade ett par på rad utan fel. Jag är inte bra på att plugga men hade bara 4 fel vilket är godkänt enl. mig.

Vill dock ge en varning för datorprogrammen som finns. Vissa av dom innehåller direCkta sakfel hittade 3 fel i ett av programmen så det vara bara att avinstallera.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Hann precis klara av mitt körkort innan säsongen tog slut, lycka till ni alla som fortfarande sliter med kortet!
För ni som funderar på börja så har jag teoriböcker som funkade gallant till 2008's teori! PM för mer info om någon är intresserad =) :yoparty
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Sen undrar jag lite om teorin, har ju mcboken, men räcker det?
Är ju ett tag sen jag tog körkort och i mcboken står att man ska läsa övrig teori också???

Fixade kortet iår... jag skulel säga att det inte räcker. Du behöver göra deras typ av cp-frågor som kommer att komma på uppskrivningen. Kör tester antingen från vägverkets webb eller om du får tag i något bra program någonstans (hrumpfthepiratebayhrumphf) ifrån...
 

hallba

jonas
Gick med
21 Oct 2008
Ort
visby
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
ville bara dela min glädje med er andra..
klara teorin idag, med liten marginal 53rätt:) men som sagt de är också godkänt.
så skönt att de är klart.

ha de gott alla.
//jonas
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Tog oxå kortet i år och håller med om att STR testerna var bäst för 14 kr styck! fick ett par st på det riktiga teori provet som väldigt mycket liknade frågor från STR!
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Kul att det är så många som håller på att ta kort!
Sitter som många andra med teorin i handen och nöter satan. Ska skicka efter papper och sådant i veckan tänkte jag.

Har förra årets utgåva av mc-boken, men vissa talar om två st böcker, vilken är den andra?

Mvh // Jonas
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Kul att det är så många som håller på att ta kort!
Sitter som många andra med teorin i handen och nöter satan. Ska skicka efter papper och sådant i veckan tänkte jag.

Har förra årets utgåva av mc-boken, men vissa talar om två st böcker, vilken är den andra?

Mvh // Jonas

Vanliga teoriboken. Även om du har körtkort sen innan så kan det vara bra att läsa på utsläpps- och olycksstatistik etcetera. Är ju en del lätta gratispoäng där.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top