Körkort 2009

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Nu när hösten tagit fart och hojsäsongen börjar gå mot sitt slut är det väl dags att vi startar upp en "Körkort 2009"-tråd för alla vi som har planer för nästa år. :) Samla dina tankar, frågor och idéer.

Själv håller jag på med teorin nu och har hunnit köpa mig en hoj som nu står i garaget. Den lär bli ompysslad och kanske få lite nya delar under vintern.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag är på samma plats som du.

Insåg för någon månad sen att det här med hoj var ngt att satsa stenhårt på, och ställde in siktet på kk våren 09. skaffade mig en hoj i början av veckan som nu får vila upp sig inför en, förhoppningsvis, lång sässong nästa år!
Nu nöter jag teori och hänger på SH i väntan på våren!
 

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600
Det är samma här. Hade aldrig riktigt tänkt på hoj förut men fick åka med polaren och hans räser för ca 2 mån sen och då vart det inte mycket mer att tänka på. Måndag blev jag biten, köpte hojen (CBR 600 97:a) på fredagen.

klarade teorin förra veckan så nu är det bara o köra upp 09.

U got 2 lööv impulser :tummenupp
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Det är samma här. Hade aldrig riktigt tänkt på hoj förut men fick åka med polaren och hans räser för ca 2 mån sen och då vart det inte mycket mer att tänka på. Måndag blev jag biten, köpte hojen (CBR 600 97:a) på fredagen.

klarade teorin förra veckan så nu är det bara o köra upp 09.

U got 2 lööv impulser :tummenupp

Likadan hoj som jag tänkt köpa till våren :)
Vilken färgkombination är det på den?

Själv skriver jag upp den 16:e okt och sen blir det en lång väntan hela vintern tills körlektionerna och uppkörningen sätter igång :(

Blir till att punda på SH och läsa Bike antar jag :clown
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag är på samma plats som du.

Insåg för någon månad sen att det här med hoj var ngt att satsa stenhårt på, och ställde in siktet på kk våren 09. skaffade mig en hoj i början av veckan som nu får vila upp sig inför en, förhoppningsvis, lång sässong nästa år!
Nu nöter jag teori och hänger på SH i väntan på våren!

dyos: Ja där ser man, flera som tänkt likadant. :) Jag tittade faktiskt på S2R 800 som ett alternativ till ER-6N:an, men tyckte ägandekostnader och ABS var till fördel på ER-6. Grattis till inköpet... svårt att slita sig från garaget? ;)


Det är samma här. Hade aldrig riktigt tänkt på hoj förut men fick åka med polaren och hans räser för ca 2 mån sen och då vart det inte mycket mer att tänka på. Måndag blev jag biten, köpte hojen (CBR 600 97:a) på fredagen.

klarade teorin förra veckan så nu är det bara o köra upp 09.

U got 2 lööv impulser :tummenupp

Boxarn: Gratulerar till avklarad teori, skönt att ha den milstolpen. Jag tänkte boka mig en tid snart.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
ursäkta mig men gotta tell:

Jag drömde i natt att jag kuggade på teorin...

men sen vakna jag upp och insåg att jag redan har körkort sen 1 månad tillbaks.:tummenupp

Stort lycka till, till er alla! (TIPS: Boka in uppkörning så fort du bara kan, så du verkligen får en tid typ redan i maj-juni)
 

Zelin

RIDER
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR 08
Aha! Här har vi ett gäng som är i samma stadie som jag! Trevligt!
Köpte min 1:a hoj, en Kawa Z750, för drygt en månad sen, hört att den ska vara lättkörd och bra att lära sig på så förhoppningsvis en hyffsad hoj att köra upp till våren 2009 med.
Ska lixom er andra skriva teorin snarast möjligast. Har faktiskt klarat den en gång innan för typ 4 år sen men resterande rann ut i sanden den gången... Hrrm!
Så "back to school"!
Nån som förresten vet om det går att boka sig för uppkörning till våren redan nu efter avklarad teori? Har hört nått rykte som sa att VV släpper dom platserna rätt sent och att det brukar vara väldigt svårt att få tag på tider då i princip alla ska köra upp när säsongen drar igång... Hua!

I övrigt gäller det att investera i utrustning under vintern, måste ha nått sjysst skinnställ samt fräsig hjälm även ett ryggskydd. Har redan köpt stövlar, handskar, jacka och byxor åtminstonde. Farligt när en helt ny shopping-värld öppnar sig när man redan är shopaholic på allt annat! :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Aha! Här har vi ett gäng som är i samma stadie som jag! Trevligt!
Köpte min 1:a hoj, en Kawa Z750, för drygt en månad sen, hört att den ska vara lättkörd och bra att lära sig på så förhoppningsvis en hyffsad hoj att köra upp till våren 2009 med.
Ska lixom er andra skriva teorin snarast möjligast. Har faktiskt klarat den en gång innan för typ 4 år sen men resterande rann ut i sanden den gången... Hrrm!
Så "back to school"!
Nån som förresten vet om det går att boka sig för uppkörning till våren redan nu efter avklarad teori? Har hört nått rykte som sa att VV släpper dom platserna rätt sent och att det brukar vara väldigt svårt att få tag på tider då i princip alla ska köra upp när säsongen drar igång... Hua!

I övrigt gäller det att investera i utrustning under vintern, måste ha nått sjysst skinnställ samt fräsig hjälm även ett ryggskydd. Har redan köpt stövlar, handskar, jacka och byxor åtminstonde. Farligt när en helt ny shopping-värld öppnar sig när man redan är shopaholic på allt annat! :)

Välkommen! Jag snackade med körskolan som sa att VV inte öppnar bokningen för uppkörning förrän tidigast i februari. Så det blir till att ligga lågt fram till nästa år.

Jag letar också utrustning, gärna till reapriser nu så här på höstkanten. Har varit och provat ett antal hjälmar och några skinnjackor. Jag har inte bestämt mig gällande brallor; funderar eventuellt på bra Goretexbrallor och skinnjacka. Har hört flera som skitit i att ta på sig brallorna på sommarn, för att det är för varmt så de inte kommer i dem. De skyddar ju inte i garderoben direkt ;)

Fler tankar om utrustning; bra/dåligt, tips osv? Ös på! :yoparty
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv hade jag tänkt att köra upp i vår när jag startade min väg mot mc-kort... men det har blivit så att jag har min uppkörning om exakt (på minuten) om 1 vecka istället. Men klarar jag det inte då så blir det i vår.

Vad gäller teorin, läs MC-boken om ni redan har bilkörkortet... den hjälpte mig rätt mycket så att jag klarade det på första försöket med 59/65. (fick hjärnsläpp på några frågor)

Utrustning är väl bäst att kolla typ NU... för just nu är det ju rea på många ställen och man kan köpa på sig årets modeller för en struntsumma. Själv hittade jag ett ställe med sjysst rea så jag har cordura byxor och cordura jacka med stövlar, ryggskydd, handskar och hjälm för ynka 5500:-. (ryggskyddet fick jag från trafikskolan för att jag köpte nåt paket från dem)
 

Zelin

RIDER
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR 08
Hej igen!
Fick ett länk-tips av en kille som vart nöjd med beställningar sen tidigare av en firma som ligger i tyskland som har bra märken till MYCKET bra priser: www.fcmoto.com
Jag vill nog ha både ett skinnställ och ett vanligt "tyg-ställ" beroende på hur/var man tänkt åka. Men känner några som tycker det är krånligt med skinnstället som tidigare nämt. Är väl bara egna erfarenheter som avgör hur det blir framigenom..! :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
dyos: Ja där ser man, flera som tänkt likadant. :) Jag tittade faktiskt på S2R 800 som ett alternativ till ER-6N:an, men tyckte ägandekostnader och ABS var till fördel på ER-6. Grattis till inköpet... svårt att slita sig från garaget? ;)

Ja ABS hade ju varit kul å ha, men jag kände mig hemma på duccen och tyckte monstret hade andra kvalitéer som vägde upp, med god marginal!
Ja, jag tror jag får flytta in sängen till garaget om det ska fortsätta såhär ;)

Har du varit å kört ngt på skola än, eller väntar du till våren?
 

joney

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Ort
tungelsta
Hoj
08 suzuki gsx r750
samma här

sitter och nöter teorin nu. har oxå klarat den förut men som en annan sa det rann ut i sanden,och så har barnen blivit äldre.
tanken är att ta kortet till juli-aug.
hojen blir en gsx r750 svart och orange är planen iaf.
wish me luck.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hoppas med att ta det nästa år men är inte säker... Ska flytta under den sommaren för jag har pluggat klart då så ekonomin kommer väl inte va på topp. Men ska försöka med teorin runt nyår nån gång iaf.
Lycka till allihop
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Skulle ta kortet i våras. Men det fick jag aldrig tid till. Men jag hade fixat lämpen. Så jag bokade en teori tid nu till hösten och tänkte bara testa hur svårt det var (Hade hört att provet var svårt och hade ju inte läst något). Blev lite lätt chockad när det visade sig att jag hade klarat det! Så då blev det lite akut att kontakta en skola och att boka uppkörning. Fick tid nästa vecka och jag är nervös som fan. Nu är jag obotlig pessimist. Så jag tror att ett misslyckande kommer att inträffa. Ojojoj Hoppas att det regnar den dagen. Känns som om att det är lättare då!
 

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600
Angående att köpa utrustning till rea pris. Jag fick A-stars Goretex jacka och skinnbyxor samt Prexport stövlar till en 1/3 av priset. Jag hade ju visserligen tur med att inte få skiten som ingen annan ville ha då jag har små storlekar (41 skor, 48 jacka/byxa) men man kan helt klart göra kap!
 

Boom

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Honda cbr600 f4
Ska försöka ta kort nu till våren hade jag tänkt:D
Är det nog som vet var man kan få tag i billigt nytt skinställ?
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Toppen med en sån här tråd :tummenupp
Var förra veckan på trafikskolan, skrev in mig, gjorde syntest, köpte mcpaketet :)
Äntligen,,,,har velat ta mckort, hela mitt liv,,,,och nu är det dags.
Ska hämta teoriboken nästa vecka, och köra järnet.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top