Försäkring av rejshoj

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
900 vill IF ha för min R1, helt okej tycker jag. LF vill ha 2400 och det var det enda bolaget förutom IF som kunde tänka sig att försäkra den överhuvudtaget :)

Jädra tur att den är en banhoj, den verkar vara omöjlig att ha i trafik.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Samarbetade inte Svemo med TH där du kunde köpa en försäkring för stöld/brand som gällde förvaring samt transport till & från banan?

Det gjorde man tidigare i alla fall, den försäkringen hade jag på min cbr600 -97 och gav drygt 2000 kr/år. I princip var det en garageförsäkring med tillägg för transportskada. Detta var för 2-3 år sedan så villkoren kan ju ha ändrats.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Så är det hemförsäkringen täcker men mitt bolag har skrivit till att endast till ett världe av max 3000 för fordonsdelar. Så rent teoretiskt om du har sommarhjulen till bilen i källaren och någon stjäl dom så får du max 3 lök. Blir nog svårt att få det på bilförsäkringen när dom inte sitter på / ligger i bilen.

Så med andra ord så är allt över 3000 oförsäkrat.

OT men när jag fick mina sommardäck snodda en vinter så var det bilförsäkringen som gällde. Fast det var väl för att de låg i garaget.
MEN det är svårt att få rimlig ersättning om man inte har nya foton + kvitton på däcken som visar mängd slitage osv ...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
OT men när jag fick mina sommardäck snodda en vinter så var det bilförsäkringen som gällde. Fast det var väl för att de låg i garaget.
Japp, jag hade källarinbrott för några år sen, å blev av med extraljus till bilen, omonterade i låda. Det fick jag inte på hemförsäkringen! Trots att jag skulle ha dom till att bygga arbetsbelysning :rolleyes:
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Samarbetade inte Svemo med TH där du kunde köpa en försäkring för stöld/brand som gällde förvaring samt transport till & från banan?
Samarbete vet jag inte om de har/haft, men den försäkringen de har, gällande oreggade hojar, täcker just det med :tummenupp
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ett oreggat fordon går även att försäkra med en hobby försäkring eller som hobbyfordon. Problemen börjar visst så fort hojfan har svenska papper.....om man inte vill skicka in skrotningspappret vill säga...heh
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Jag har Folksam för om jag inte missminner mig ca 1500kr/år

Dock har jag helt enkelt tecknat en helförsäkring som är avställningsbar då jag har en svensksåld hoj med alla papper. Funkar kanon för mig då denna helförsäkring GÄLLER på SMCs bandagar.

När hojen är avställd gäller den som garageförsäkring med stöld och brand.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har en sk. "avställningsförsäkring" på min hoj hos IF, som kostar nånstans kring 1000-lappen/år.

Efter helgens incident så kommer vi nu får se hur pass bra en sån försäkring är.

Det har redan börjats knorra över att det var flera som hade tillgång till boxen, tveksamma lås, förvaring av nyckeln i ett låst verktygsskåp, osv...

Jag hålller tummarna...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har en sk. "avställningsförsäkring" på min hoj hos IF, som kostar nånstans kring 1000-lappen/år.

Efter helgens incident så kommer vi nu får se hur pass bra en sån försäkring är.

Det har redan börjats knorra över att det var flera som hade tillgång till boxen, tveksamma lås, förvaring av nyckeln i ett låst verktygsskåp, osv...

Jag hålller tummarna...

Jag tror inte de kan göra mer än att höja självrisken till t ex det dubbla.

Väldigt tråkigt att höra om stölderna och något måste göras åt problemet.
 

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
håller tummarna för dig, hade if innan o haft en olycksfallsförsäkring sen ja var typ14 o betalat 3000kr/året o när ja vurpa i trafiken för 4 år sen så tog det 2 o halv år innan ja fick pengarna o behövde då ca 15 olika läkarutlåtanden o hot om att gå till plus o tidningar=då fick ja pengarna(ersättningen) men e nu avstängd hos if:tummenupp ger inte ett skit för dom kan ja säga


Jag har en sk. "avställningsförsäkring" på min hoj hos IF, som kostar nånstans kring 1000-lappen/år.

Efter helgens incident så kommer vi nu får se hur pass bra en sån försäkring är.

Det har redan börjats knorra över att det var flera som hade tillgång till boxen, tveksamma lås, förvaring av nyckeln i ett låst verktygsskåp, osv...

Jag hålller tummarna...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Om ni tecknar en såkallad garageförsäkring så kolla noga upp reglerna. Ofta gäller de inte om hojen blir stulen någon annan stans än just inlåst i ens egna garage.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Fast man ska ju inte bara stirra sig blind på premien, man måste ju se vad som ingår och vad man får för ersättning också.

Precis. finns det någon här som har fått ut något på sin försäkring?
dom brukar vara duktiga på att sälja och ta betalt men sen har dom 700 undantag å blablabla som säkert Macke kan redogöra för om ett tag. LF, som jag är ganska stor kund hos, hade jättefina avställnings försäkringar. billigt. dom hade även garage och sakförsäkringar. billigt. Men när jag drog upp tänkbara händelser som typ, stöld på banan, stöld ur bussen, skada under transport, brand i håret mm så visade det sig att dom var, just det, helt värdelösa.
Så berätta gärna ni som lyckats få ut mer än 1,75.- av ert FB när det gäller tävlingshojar.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ofta är det så att om du inte gjort allt i din makt att förebygga stölden så får du en förhöjd självrisk. Detta i sig behöver ju inte innebära att försäkringen är värdelös men dom har även en del undantag då en sådan försäkring som sagt inte gäller alls.....

Om du gör alt i din makt för att skydda din hoj kommer man nog inte bli av med den heller eftersom det blir för mycket jobb att stäla hojen.
Min nya blir utrustad med GPS locator, larm och riktiga lås.
Blev en dyr lärdom att bli av med hojen men att försäkra den nya? Nej blir det inte tal om!
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Lyfter en gammal tråd lite. Kollade just avställningsförsäkring hos Folksam på min CBR600 banhoj. Folksam ville ha 8600 och då har jag rabbat genom facket och andra försäkringar. Det är ju helt horribelt. Finns det några lite mer rimliga alternativ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top