TT600R Byggtråd

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
skulle tro du kan plasta tanken med polyester från biltema och glasfiber men du kan ha otur och smälta tanken annars så kan du fixa fram plasticpading och limma dit en mettal plåt som du format till rätt form :(
vet inte va det är för plast i den så det är svårt att säja hur du ska göra :/
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det inte den typiska fetplasten kan det nog gå att epoxyplasta igen den epoxy är ju lite snällare mot övtrig plast och även flexiblare.. matta och epoxy finns på väsorterad rc hobbyaffär,,men man måste kolla att just den epoxyn tål soppa för det ska finnas Finns stentunna mattor som följer med runt hörn bra:tummenupp Innan du kapar väck den så gör ett prov på undersidan för test av fästet,,,Grova repor grovt sandpapper mod typ 40" för bästa fäste!! Vanlig polyester är ju varken vattentät eller soppa tät den måste ha toppcoat för att vara tät!
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
japp, man kan spackla och slipa med så man får ytan slät och fin innan man målar över det med :)
jag jobbar med epoxi varje dag så jag kan en del om det, men om du ska jobba med det rekommenderar jag skyddshanskar och andningsmask/dragskåp, 2 komponent saker är inte att leka med ;)
och när du slipar i det ska du garanterat ha andnings skyd på dej^^
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Är det inte den typiska fetplasten kan det nog gå att epoxyplasta igen den epoxy är ju lite snällare mot övtrig plast och även flexiblare.. matta och epoxy finns på väsorterad rc hobbyaffär,,men man måste kolla att just den epoxyn tål soppa för det ska finnas Finns stentunna mattor som följer med runt hörn bra:tummenupp Innan du kapar väck den så gör ett prov på undersidan för test av fästet,,,Grova repor grovt sandpapper mod typ 40" för bästa fäste!! Vanlig polyester är ju varken vattentät eller soppa tät den måste ha toppcoat för att vara tät!

Tackar för tipsen.
Jag ska försöka illustrera hur plasten ser ut på ett bra sätt så kanske någon
kan se vad det är förnågot. Det får tyvärr bli senare framåt helgen.
Hmmm, undrar vart man hittar RC hobbysaker nuförtiden, jag gissar på Google:)

För att få till tanken behöver jag flytta in ett sjok någon centimeter eller så.
Problemet är att om jag inte hittar vajrar med väldigt korta eller helst obefintliga jysterhylsor så blir jag tvungen att flytta på soppakranens infästning också, och det känns sisådär:rolleyes:
Det låter dock helt klart som att jag bör kapa, plasta och härja med den gamla slitna istället. I alla fall till att börja med tills man vet att det verkligen funkar till 100%.

japp, man kan spackla och slipa med så man får ytan slät och fin innan man målar över det med :)
jag jobbar med epoxi varje dag så jag kan en del om det, men om du ska jobba med det rekommenderar jag skyddshanskar och andningsmask/dragskåp, 2 komponent saker är inte att leka med ;)
och när du slipar i det ska du garanterat ha andnings skyd på dej^^


Joodu, epoxi har jag också arbetat lite med då jag vet vad du menar.
Cyanoacrylat är också roooliga grejjer:)
 
Last edited:

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
haha, mysigt med Cyanoacrylat eller så kan man leka med en epoxi som heter 50-52 den är med ganska elak mot huden om du får den på dig, ska bygga alla mina kåpor till min tt600 i kolfiber och 50-52 hehe
50-52 är rumshärdande, därför är den bra till kåp bygge ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
haha, mysigt med Cyanoacrylat eller så kan man leka med en epoxi som heter 50-52 den är med ganska elak mot huden om du får den på dig, ska bygga alla mina kåpor till min tt600 i kolfiber och 50-52 hehe
50-52 är rumshärdande, därför är den bra till kåp bygge ;)

kan du ta reda på om den tål bränsle? Och vart köper man bäst 50-52? Och vet du något bra ställe billigt att köpa glasfiberväv och kolfiberväv? (hobbyAff är svindyra!!)
Jag ska själv ge mig på att bygga en ny kutts till xrn alla dirttrack
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
jag råkar ha en rulle i garaget men jag bor i linköping, om du någon gång kommer förbi så kunde du få ett par meter och 50-52 tål med säkerhet bensin annars kan man nog prova^^
men vet inte var du kan få tag i det, kan ju gå med biltemas polyester testa det först, de kan ju fungera men jag vet inte, 50-52 är nog inte det billigaste skulle jag tro, kan kolla på jobbet :)

biltema har glasfiber, kan ju duga till att bygga om en tank med :)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83272
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83275
och här har du biltemas polyester :)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83268

har aldrig testat dessa skälv men de kan ju fungera och då har du ett billigt ställe att skaffa kompositer på ;)
 
Last edited:

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
har pratat med företaget vi bästeller epoxi av och man kan inte köpa 50-52 men de har en annan epoxi som är litte svagare men som en normal person kan köpa, den kostar 250kr/kg utan moms och frackt tror jg, ni får ringa och prata med dem och de har också kolfiber :)
företaget hetter ABIC kemi, tele: 011-149030
företget ligger i norköping men de kan skika över hela sverige så de fungerar ju :)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tackar tackar!
Jag skall definitivt höra med dem om dem kan frambringa en epoxi som är lite elastisk, fäster bra och tål bensin

Nu börjar det likna något i tråden igen när det bollas idéer fram och tillbaka, även om dem inte gäller min hoj så är det välkommet då mycket av det ger mig en massa sjuka idéer:D :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har pratat med företaget vi bästeller epoxi av och man kan inte köpa 50-52 men de har en annan epoxi som är litte svagare men som en normal person kan köpa, den kostar 250kr/kg utan moms och frackt tror jg, ni får ringa och prata med dem och de har också kolfiber :)
företaget hetter ABIC kemi, tele: 011-149030
företget ligger i norköping men de kan skika över hela sverige så de fungerar ju :)

You are the man:tummenupp
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
ska se va det är för kolfiber jag har i garaget, jag tror det är en ganska finmaskig väv som skulle gå bra till tank och kåpp byggen tror jag, jag kan nog sälja er ett par meter om ni vill det, vet inte vad det är värt, så ni får vell ge mig ett pris och sedan får jag försöka skika det till er om ni inte kan hämta^^
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ska se va det är för kolfiber jag har i garaget, jag tror det är en ganska finmaskig väv som skulle gå bra till tank och kåpp byggen tror jag, jag kan nog sälja er ett par meter om ni vill det, vet inte vad det är värt, så ni får vell ge mig ett pris och sedan får jag försöka skika det till er om ni inte kan hämta^^

You are the man igen !! Men bud det blir för svårt ....vet ju att det är svindyrt!!

kan vi inte skicka tanken som blir väck snart och min bakkutts så fixar du dom nästan gratis:D
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
haha, vet i fan om det går så bra, moste fixa det på jobbet då för jag renoverar mitt garage, men sedan när jag renoverat mitt garage ska jag börja hålla på med sådant på kvällar och helger, då kan ni få lämna det mesta till mej så ska jag fixa det så gott det går ^^

men va kostar det i hobby butiken då?? och har ni ringt och hört med ABIC kemi va de tar för kolfiber, jag säljer ju er några metter nog mycket billigare en dom beroende på va de tar^^
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då var det dags igen!!

Änteligen har jag fått tummen ur och gjort ytterligare ett vansinnesköp som
verkar kunna rädda situationen en aning:tummenupp

Idag vart det en resa till en större MC butik och där inhandlades det en bullerburk med tillbehör som skall passa en annan hoj och annat märke.
-Vilken och vad säger jag inte för att slippa se andra med samma pipa på deras TTR:tungan
Hur som helst så är storleken på bitarna alldeles lagom, innerrör diametern är helt perfekt och mellanröret går förmodligen att använda:yoparty

Då bitarna håller samma grovlek jag bestämde att det skulle bli till mitt eget helsystem så är det väl kanske dags att börja bygga?
Jag vet inte exakt hur jag skall gå tillväga ännu.....det vet jag när jag är klar gissar jag:va
Hur som helst så är det flera som antytt att det är lite för klent med godisbilder i den här tråden nu och allt för mycket jiddrande om annat än TTR.
Här är botemedlet!

CIMG2583.jpg

CIMG2580.jpg

CIMG2584.jpg

CIMG2579.jpg


Observera att allt bara är löst dithängt och inte har riktigt rätt vinklar och annat. Det var även saker ivägen, men dem verkar vara lösbara problem.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Den där dämparen satt ju som en SMÄCK. Utan tvekan snyggaste dämparen jag sett på en TTR. Det här blir ju bara bättre och bättre. :)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Den där dämparen satt ju som en SMÄCK. Utan tvekan snyggaste dämparen jag sett på en TTR. Det här blir ju bara bättre och bättre. :)

Den kommer nog ha lite annan vinkel och sitta lite längre framåt när jag är klar, men för att bara vara dithängd tycker jag det ser bra ut.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Idag vart det en resa till en större MC butik och där inhandlades det en bullerburk med tillbehör som skall passa en annan hoj och annat märke.
-Vilken och vad säger jag inte för att slippa se andra med samma pipa på deras TTR:tungan


Observera att allt bara är löst dithängt och inte har riktigt rätt vinklar och annat. Det var även saker ivägen, men dem verkar vara lösbara problem.

MOHAHAHAHA, jag vet VAR du handlade den och VILKEN hoj den är till, :såjaponken :D
och för en mindre summa pengar så lovar jag att hålla tyst. :cdevil :rolleyes:

Det ser ju ut som det bara är lite plast som är ivägen, jag kan hämta finnkniven så kan vi säääära lite. :tummenupp

Pipan, den é najs :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den kommer nog ha lite annan vinkel och sitta lite längre framåt när jag är klar, men för att bara vara dithängd tycker jag det ser bra ut.

Fi fan vad bra det blir,, och inte dåligt med lite megafon som det ser ut att vara... Jo en viktig sak,,,, ha dämparen så långt bak som du kan stå ut med. .Har nämligen nyligen testat både långt fram och långt bak med liknade trimgrad och cc som du har ,och slutligen kommit fram till att dom går klart bäst med dämpare ungefär där den sitter nu på bilden,,Man förlorar mer botten och mellanreg än jag någonsin trott när man flyttar fram dämparen med just denna cc och kam.. Do Not flytta fram:ajjabajja
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
du skulle ha byggt en ljuddämpare själv i kolfiber tycker jag lite mesigt att köpa färdigt byggt ju ZD haha
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Såg ju riktigt trevligt ut, he he har du inte sålt motardfälgarna ännu?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top