ZX10R-tråden

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Någon som vet var jag kan få tag på nya bromsskivor fram till min zx10:a? Vet inte om det skiljer något i kvalitet på olika skivor men jag föredrar bättre bromsar framför en snygg look. Anledningen till att jag vill byta är för att jag har fått små vibrationer när jag bromsar med lättare tryck, kan även se små fläckar på den högra skivan fram.

Är original skivorna bättre än en billigare aftermarket skiva?

Har även lite funderingar kring bromsbeläggen. Jag har haft lite problem med att bromsarna ger sig när jag har varit iväg och kört bana. Jag har bytt oljan fram, luftat systemet och monterat dit fräscha belägg. Jag har stålomspunna slangar monterade så det ska inte heller vara problemet. Nu har jag börjat fundera på om det är beläggen som ger upp efter en stunds körning. Jag har förstått att det finns gat och racebelägg och att racebeläggen inte funkar speciellt bra på gata. Men frågan är om det finns något mellanting som man kan köpa och åka med? Har ni några andra idéer om vad det kan vara som gör att mina bromsar ger sig efter en stunds körning på bana så skriv gärna det oxå.

Tack
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Någon som vet var jag kan få tag på nya bromsskivor fram till min zx10:a? Vet inte om det skiljer något i kvalitet på olika skivor men jag föredrar bättre bromsar framför en snygg look. Anledningen till att jag vill byta är för att jag har fått små vibrationer när jag bromsar med lättare tryck, kan även se små fläckar på den högra skivan fram.

Är original skivorna bättre än en billigare aftermarket skiva?

Har även lite funderingar kring bromsbeläggen. Jag har haft lite problem med att bromsarna ger sig när jag har varit iväg och kört bana. Jag har bytt oljan fram, luftat systemet och monterat dit fräscha belägg. Jag har stålomspunna slangar monterade så det ska inte heller vara problemet. Nu har jag börjat fundera på om det är beläggen som ger upp efter en stunds körning. Jag har förstått att det finns gat och racebelägg och att racebeläggen inte funkar speciellt bra på gata. Men frågan är om det finns något mellanting som man kan köpa och åka med? Har ni några andra idéer om vad det kan vara som gör att mina bromsar ger sig efter en stunds körning på bana så skriv gärna det oxå.

Tack

ISR Skivor rekommenderar väl folk vad jag förstått. Kostar runt 2000:- styck eller så.

Vad kör du för bromsbelägg idag ? Jag har aldrig haft några problem med Carbone Lorraine SBK på min ZX-9a trots mycket plågande på Gelleråsen. Ligger nya SBK5 hemma till ZX10'an nu.

Antar du kör på vettig 5.1 bromsvätska med hög kokpunkt ?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
ISR Skivor rekommenderar väl folk vad jag förstått. Kostar runt 2000:- styck eller så.

Vad kör du för bromsbelägg idag ? Jag har aldrig haft några problem med Carbone Lorraine SBK på min ZX-9a trots mycket plågande på Gelleråsen. Ligger nya SBK5 hemma till ZX10'an nu.

Antar du kör på vettig 5.1 bromsvätska med hög kokpunkt ?

Ingen aning vilka belägg jag kör med i nu lägget. När jag bytte oljan så valde jag en olja med högre kokpunkt, vet inte exakt vad den hette.

Om jag söker på ebay efter ISR skivor är det då fritt fram att köpa vilka som helst eller finns det ISR skivor med olika kvalitet?

Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag frågar hellre än lever i ovisshet ;)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
ISR är svenska, ring dom :) håller till i stockholm nånstans...

Belägg spelar in en del :) riktiga racebelägg behöver du nog inte, dom kräver en hel del värme.

Motul nånting körde jag med...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Värt att köpa ISR bara för att åka ut till Tumba och kolla in ett orginal som Acke. Se upp så du inte ruinerar dig på alla fina saker de säljer bara. :)
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Kvakasaki ZX10 R 2005

Problem:
Insprutare "går inte igång" när man sätter på hojen. Det är precis som om man stängt av master switch. Sprakar konstigt och trycker man till kabelstammen som sitter till vänster nedanför kutsen så går den igång (just nu iallafall :mad:)

Hade samma problem med Skutte I (Modell 2004, men sålde till "Thure" så jag löste aldrig problemet) :confused:

Eftersom detta har hänt två gånger så borde det väl inte vara något som bara drabbar mig (förhoppningsvis) :huvet

Tacksam för hjälp !

\\Degis
 

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10R
Hej. Ni som har zx10 08 och uppåt och har depålyft fram som lyfter i kronan. Hur har ni löst det problemet? De som följer med passar inte hålet då kawan har ett jättehål under. Fick plocka bort frontkåpan samt behållaren under intaget för att lyfta. Har ni gjort egna eller finns det att köpa?? Får be farsan i värsta fall och fräsa ut en ny men det ska väl inte behövas..
Tacksam för svar:)
 

Dan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Rimbo
Hoj
Suzuki turbo, ktm 690 duke, ktm 250 excf
så! nu har jag läst HELA tråden utan att hitta något om det jag sökte, nämnligen bra botemedel på vibrationer i styret.. hojen är en -06:a. jag har haft 5-7 st gsxr och nån cbr, men aldrig varit med om maken till vibrationer, vissa varvtal typ 3000-3700 sen förvinner det för att sedan kunna komma tillbaks vid tex 5000.. såg att det var en del i usa som hade samma problem, men är det INGEN i sverige som lider av det, eller tycker ni om hojarna för mycket för att säga nåt dåligt om dom.. :)



mvh Dan
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
så! nu har jag läst HELA tråden utan att hitta något om det jag sökte, nämnligen bra botemedel på vibrationer i styret.. hojen är en -06:a. jag har haft 5-7 st gsxr och nån cbr, men aldrig varit med om maken till vibrationer, vissa varvtal typ 3000-3700 sen förvinner det för att sedan kunna komma tillbaks vid tex 5000.. såg att det var en del i usa som hade samma problem, men är det INGEN i sverige som lider av det, eller tycker ni om hojarna för mycket för att säga nåt dåligt om dom.. :)



mvh Dan

Ja, du...prova med att byta styrändsvikter. Det kan ändra på vibrationerna, eller rättare sagt flytta dom relativt varvtalet. Min 10:a vibrerar också vid ungefär de varvtal du beskriver, men jag kör ändå.
 

Dan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Rimbo
Hoj
Suzuki turbo, ktm 690 duke, ktm 250 excf
såg att någon hade fyllt styrändarna med järnskrot och silikon, blir väl nåt sånt.. men det känns lite "epa"
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
INGEN som har en zx10 08-10 som är i behov av slipon?
har en sprojtans ny racefit growler i oöppnad kartong till salu, skänker iväg den för 2000:-
samlar enbart damm i garaget...
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
INGEN som har en zx10 08-10 som är i behov av slipon?
har en sprojtans ny racefit growler i oöppnad kartong till salu, skänker iväg den för 2000:-
samlar enbart damm i garaget...

Inte för att jag behöver ett men skicka ett pm med foto så ska jag fundera på det. :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top