Y D koppling, skillnad?
123 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 338

    Y D koppling, skillnad?

    Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
    Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

    Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
    Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  2. #2
    dizzy1024
    Gäst
    Kör du Y-kopplat så drar den inte så mycket ström vid uppstart men motorn slits. D-kopplat dra mycket ström under uppstart men är bättre vi drift. Använd D-kopplat och om propparna går vid uppstart, så måste du ha en y/d-växlare, manuell eller automatisk, eller en mjukstarter eller vad det kan heta.

    Citat Ursprungligen postat av AleX Visa inlägg
    Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
    Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

    Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
    Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?

  3. #3
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 338
    För propparnas skull och motorns skull så kvittar det hur jag kör den men jag vill ha den så stark som möjligt.
    vilket är då att föredra Y eller D eller det spelar ingen roll alls(vilket jag tror det gör)
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  4. #4
    Slappar i garaget sTf_paPss avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Vindö
    Hoj
    Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 543
    Y-kopplad ger 220V över lindningarna
    D-kopplad ger 380V över lindingarna.

    Y lägre ström och lägre effekt

    Man brukar starta tyngre grejer med Y/D-start för att spara säkringarna

    Man startar Y-kopplat och när man fått snurr på maskinen slår man över till D för att få effekten
    Va lite udda...
    - Kör triple !!!

    Byggtråd: Project rescue a Yamma XJ650, Lite film: Hydrokopter åka,
    Dikt: Bikern

  5. #5
    Dr Jekyll & Mr Highside Eldstorms avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    I Sverige
    Hoj
    VTR1000SP-1 + DR-Z400S
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 010
    EDIT: Förtydligande:
    Detta gäller Y/D-startade motorer. Dvs om du tänkt köra en motor med Y/D-start i Y-läget konstant istället för att köra den i D-kopplat läge "efter uppstart".
    Har du en motor som är lindad för 380/660V (400/690V) så kan du givetvis köra den både Y-kopplad eller D-kopplad (för nätspänning 380/220V (400/230V).

    Tänk inte ens tanken att belasta en motor i Y-kopplat läge som är tänkt att köras D-kopplad.
    Som nämnts så få du ett motorslitage som är mycket högre pga effektförlusterna (i form av värmeutveckling) som ökar med 3ggr jämfört med vid D-koppling .Tiden som den körs Y-kopplat bör vara kortast möjliga och med minsta tänkbara belastning för att undvika onödigt slitage på motorn.

    Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart (vid höga effekter på motorer >5kW). Går säkringarna så byter man i första hand till tröga säkringar, alternativt anpassar säkringar och kablage till motor.



    ISBN 91-21-12148-6 Elmaskiner Hans Mogensen:
    Stjärntriangelstart: Kortsluten 3-fas asynkronmotor
    "...En motor som Y/D-startas måste alltså vara avsedd för nätspänningen när den är D-kopplad. ... En motor för som matas från ett 220/380V-nät måste alltså vara lindad för 380/660V.... Vid Y/D-start borde alltså startströmmen bli 1/3 av värdet vid direkt start. Pga mättningsfenomen blir för normala motorer startströmmen ca 30% och startströmmen ca 25% av katalogvärdet för direkt start. Det kraftiga reducerade startmomentet gör att starttiden kan bli lång, vilket medför en ökad termisk påkänning av motorn. Y/D-start måste därför användas med stor försiktighet och endast när motorn kan startas i tomgång.
    ... Eftersom eftersläpningen är ca 3 ggr större än vid märkdrift (D-koppling) kommer även rotorförlusterna att bli 3 ggr rotorförlusterna vid märkdrift. Motorn blir alltså i hög grad termiskt överbelastad om omkopplaren får stå kvar i Y-läget.
    Senast redigerat av Eldstorm den 2007-07-15 klockan 12:05.
    "Både universum och människans dumhet är oändlig. Det är dock bara det senare jag är helt säker på." /Albert Einstein/

  6. #6
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inlägg
    2 983
    kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om (utom sTf_paPs som verkar ha koll på grunderna)

    beror ju på vad det är för motor, brukar stå på motorplåten vilken spänning de ska ha D respektive Y kopplade, är det en 230/400V motor ska den ju Y kopplas (då jag antar att du kör den på 400V) är det en 400/690V motor ska den D kopplas

    Det som händer om du D kopplar en 230/400V är att motorn bränns ganska fort.
    Om du Y kopplar en 400/690V motor får du bara ut halva effekten ur den.

    att motorer skulle slitas mer eller ha högre effektförlust då de Y kopplas vet jag inte vad folk fått ifrån men är iaf ren BS

    Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  7. #7
    Dr Jekyll & Mr Highside Eldstorms avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    I Sverige
    Hoj
    VTR1000SP-1 + DR-Z400S
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 010
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om
    Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället
    Det är riktigt att man vid Y/D-start i viss mån undviker höga startströmmar (även om man får en ny strömstöt vid överkopplingen till D-läget som kan vara nog så hög om inte motorn kommit upp i varvtal).
    Det du har fått helt om bakfoten är dock att man använder det "för att spara på motorer". Det är precis tvärtom. Motorn slits mycket mer i och med att uppstartstiden förlängs och därigenom ökas den skadliga uppvärmningen (som är det som dödar motorn). Direktstart är alltid att föredra för motorns bästa. (I alla fall för motorlindningarna). Då kommer den fortare upp i synkront varvtal och uppstartstiden minimeras.
    Som jag skrev tidigare så gäller detta:

    "Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart"

    Alltså när nätspänningen "dippar" pga att en för stor motor startar och nätet inte är tillräckligt stabilt för att klara av att hålla uppe nätspänningen.
    Tror du mig inte så kan du ringa vilken nätleverantör som helst och fråga.
    Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera motorer. Mjukstartare för att få en mjukare start (används istället för ex. Y/D-koppling).
    "Både universum och människans dumhet är oändlig. Det är dock bara det senare jag är helt säker på." /Albert Einstein/

  8. #8
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 338
    Tackar för svaren
    Nu ska det kopplas om
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

  9. #9
    Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    -
    Inlägg
    3 628
    Koppla in en frekvensomvandlare så kan du leka lite mera med motorn.

  10. #10
    Siktar högt, kommer lågt AleXs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Flyinge
    Hoj
    CBR929CBR600R6
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    7 338
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Koppla in en frekvensomvandlare så kan du leka lite mera med motorn.
    javisst har du en som klarar 3kw så lånar jag den gärna
    Svetsar Aluminium och Rostfritt mm.
    Trädfällning i Skåne fråga mig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Yamaha MT09 av Lankfisher46

2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

Bloggar
Ute i god tid... av Toyman

Lyckades ej, fegade ur! av Toyman

Ett varv i Göteborg.... av Toyman