Yamaha FZ-tråden

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ärligt talat, jag tyckte att jag körde snabbt innan jag försökte hänga på dig på SVT (?) då två stycken körde in i varandra och ner i diket, men det var svårt. Om du ändå är så van vid liten cykelstigsmoppe, varför inte prova en Triumph ? Street Triple till ex. Eller den nya Suzuki GSR750, den ser riktigt bra ut. Yamaha FZ8 är väl ok, men ändå lite byggd på FZ1. FZ1 är en stor hoj som är högt drevad, och måste leva på höga varv för att leverera hjärtflimmer (och det gör den) men på tajta vägar så ska man kanske ha en lite mer lättsvängd hoj. Ifs, på FZ1 har du fullt justerbar fjädring, så du kan ändra karaktären lite genom att skruva

Nä nått annat än Yamaha blir det inte..
 

uddevallaren

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha FZ6 S2
Ja då får jag presentera mig här med nu =)
Var och hämta mig en FZ6 S2 idag med 331mil på mätaren. Helt orginal men det ska beställas ett Mivv system nu i veckan.
Länktar till torra vägar nu!
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Rastad i Lördags efter den långa vintern.

Fy fan vad skoj det är att köra!
Man blir glad bara av tanken.
Det blir en runda till helgen också!

Haha, Javaguru. Jag gillar ditt inlägg skarpt!
 

Bifogat

  • IMG_0196.jpg
    IMG_0196.jpg
    261.7 KB · Visningar: 116

pm922

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
2007 Yamaha FZ6-S2
Fz6 s2

Torråkt lite idag på min nya FZ6 S2, från 2007 men fabriksny. Stått i garaget i 36 timmar nu och det kliar i hela kroppen, vill åka. Bort med snön nu!:yoparty
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tja .. jag vet inte. Den blir ju lite piggare. Jag drevade aldrig min. Krashade innan jag hann bestämma mig om jag ville spendera pengarna på ett verkstadsbesök för drevning. Jag upplevde den dock som lite trög då och då, typ när man drar iväg från stillastående utan att varva. Sen om man vill koppla upp hojen i 2:an så behöver man nog ett mindre drev. Men man kan ju spara drevningen till den dagen man känner behövet av det.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Trög att koppla upp på 2an?? Man gasar ju upp den med risk att slå över på 2an :D
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Tänkte bara upplysa folk om ett försäkringsbolag jag noterat i en annan tråd:

http://www.svedea.se

I dagsläget har jag Bilsport MC och betalar runt 4800 för halvförsäkring. Helförsäkring ligger på 12500 ungefär.

Jag ringde svedea o kollade:

Yamaha FZ1-S 2007 års modell.

4077:- för HELförsäkring inkl SMC rabatt och då får alla i familjen köra MC'n.

Mvh
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Fz6:a

Nerdrevning är väl bara lönt om man vill åka på bakhjulet?

Jag känner inget större behov av det, för när man drar på rullen så händer det grejer gott och väl. Den skrämmer mig fortfarande.

Det med Svedea låter ju för bra för att vara sant.
Har försäkringsbolaget funnits länge? Självrisken lär ju vara hög?

Fy fan vad jag ska ut och köra i morgon!
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Nerdrevning är väl bara lönt om man vill åka på bakhjulet?

Jag känner inget större behov av det, för när man drar på rullen så händer det grejer gott och väl. Den skrämmer mig fortfarande.

Det med Svedea låter ju för bra för att vara sant.
Har försäkringsbolaget funnits länge? Självrisken lär ju vara hög?

Fy fan vad jag ska ut och köra i morgon!

Det verkar vara något stort tyskt försäkringsbolag som ligger bakom så det verkar inte skumt i min mening.

2500 i självrisk vid vagnskada :Bugar
 

epsi

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
2009, Yamaha FZ6-N S2
Det verkar vara något stort tyskt försäkringsbolag som ligger bakom så det verkar inte skumt i min mening.

2500 i självrisk vid vagnskada :Bugar

Det låter riktigt bra. Jag betalar 7100 om året för min hos bilsport och mc, men då står den ju inte på mig. Då är ju självrisken vid vagnskada 10000 och det är rätt mastigt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag avråder från att teckna hos svedea. Speciellt när det gäller helförsäkring. Kolla gärna deras villkor. Luddiga formuleringar med syfte att lämna möjlighet för fbolaget att neka utbetalning.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Jag avråder från att teckna hos svedea. Speciellt när det gäller helförsäkring. Kolla gärna deras villkor. Luddiga formuleringar med syfte att lämna möjlighet för fbolaget att neka utbetalning.

Har läst ditt inlägg i försäkringstråden och tycker väl snarare att du e grymt paranoid.

Bilsport MC har ju liknande krav och det är absolut inget konstigt med det.

Från bilsport mc:

"C) Åsidosättande av aktsamhetskraven
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.

Avdragets storlek beror
på vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen. Om det finns speciella nedsättningsregler redovisas
de för respektive skadehändelse.
D) Uppsåt, grov vårdslöshet
Om du med uppsåt orsakar ett försäkringsfall lämnas ingen ersättning till dig. Om du genom grov
vårdslöshet orsakar ett försäkringsfall kan ersättningen till dig helt utebli eller minskas med hänsyn
till omständigheterna. Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen."

"5.1 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former."


Dessa tre är ju snarlika med Svedea's krav på att man inte få köra bana, hastighetskörning / uppvisningskörning.

Dessutom så måste dom ju givetvis bevisa att du kört för fort, och hur gör dom det?

Tror nog snarare att du fått för dig att bara för att dom är nya så är dom opålitliga.

Vakna!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har läst ditt inlägg i försäkringstråden och tycker väl snarare att du e grymt paranoid.

Bilsport MC har ju liknande krav och det är absolut inget konstigt med det.

Från bilsport mc:

"C) Åsidosättande av aktsamhetskraven
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.

Avdragets storlek beror
på vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen. Om det finns speciella nedsättningsregler redovisas
de för respektive skadehändelse.
D) Uppsåt, grov vårdslöshet
Om du med uppsåt orsakar ett försäkringsfall lämnas ingen ersättning till dig. Om du genom grov
vårdslöshet orsakar ett försäkringsfall kan ersättningen till dig helt utebli eller minskas med hänsyn
till omständigheterna. Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen."

"5.1 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former."


Dessa tre är ju snarlika med Svedea's krav på att man inte få köra bana, hastighetskörning / uppvisningskörning.

Dessutom så måste dom ju givetvis bevisa att du kört för fort, och hur gör dom det?

Tror nog snarare att du fått för dig att bara för att dom är nya så är dom opålitliga.

Vakna!

Ta det lugnt. Ja, jag e lite paranoid. Dock har jag varit med om en olycka där Bilsport-mc har skött det exemplariskt. Vad jag hängde upp mig på, om du läser försäkringstråden igen, är den luddiga formuleringen.

Dessutom behöver de inte bevisa att du har kört för fort. i ett försäkringsärende , om f-bolaget anser att du har handlat fel så ligger bevisbördan på DIG.

Jag är också paranoid för att jag har sett vilket helvete min polare har med IF efter sin vurpa i somras. Att avråda kanske var lite för mycket, eftersom jag inte vet något om Svedea.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top