Gummislang som tål bromsvätska?

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Behöver en ny slang mellan bromsvätskebehållaren och bromspumpen.

Någon idé på var jag kan köpa en sådan?

Tack på förhand.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Leta upp närmsta hyudralfirma och be dem om en skvätt.
De har slangar som tål det mesta.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har pratat med flera hydraulikfirmor och de uppger att de inte har vad jag söker, de har bara bromsslangar. Oljebeständiga bensinslangar fungerar inte heller. Finns ju orginal men de är för korta. Någon som vet vad de är för material i orginal?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Men bromsslangar håller ju för bromsvätska.
Har de inte på rulle så de kan kapa till en bit åt dig? Dålig firma isf.

Vet inte vad det är för material, men om du inte hittar någonstans är det väl bara att åka till närmsta skrot och ta slang från första bästa bil och kapa till i rätt längd.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Visst kan de montera någon form av koppling på en stålomspunnenbromsslang men det känns lite bökigt när det bara är en vanlig slangstump som ska träs på.

Vet inte vilken innerdiameter en bromsslang till en bil har men jag tror nog att den är för smal för att passa. Mina gamla bromsslangar har i allafall för liten innerdiameter för att passa.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har provat ringa runt och fråga efter slang men när de hör att det handlar om bromsvätska och en liten innerdiameter blir det svårare att få tag i slang. Slangbranschen verkar har fått bromsvätskefrossa:D Antingen har det ingen slang hemma som passar eller så är de osäkra på vilken typ av slang som garanterat klarar vätskan.

Efter lite letande fann jag denna resistenstabell så nu vet jag vad jag söker.
http://www.hydroscand.se/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Lånar tråden lite...

Vad lämpar sig bäst (genomskinlig slang) att ha som bromsvätskehållare?

// Linus
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har provat ringa runt och fråga efter slang men när de hör att det handlar om bromsvätska och en liten innerdiameter blir det svårare att få tag i slang. Slangbranschen verkar har fått bromsvätskefrossa:D Antingen har det ingen slang hemma som passar eller så är de osäkra på vilken typ av slang som garanterat klarar vätskan.

Efter lite letande fann jag denna resistenstabell så nu vet jag vad jag söker.
http://www.hydroscand.se/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf

Det var en omfattande lista, tyvärr ifrågasätter jag flera av de material man påstår ska vara kompatibla med polyglykolbaserad bromsvätska.
Det gäller i synnerhet NBR (buna-n, nitril, osv, samma sak, olika namn) som är den i särklass vanligaste gummisorten i bl. a "vanliga" o-ringar, mm
http://www.allsealsinc.com/buna-n.html
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Det var en omfattande lista, tyvärr ifrågasätter jag flera av de material man påstår ska vara kompatibla med polyglykolbaserad bromsvätska.
Det gäller i synnerhet NBR (buna-n, nitril, osv, samma sak, olika namn) som är den i särklass vanligaste gummisorten i bl. a "vanliga" o-ringar, mm
http://www.allsealsinc.com/buna-n.html


Se där, det vart det jag misstänkte, hittade nämligen detta tidigare men valde att titta åt ett annat håll för att göra livet lite enklare:D
http://www.lamisa.se/default.asp?sida=49&sub=9

Just nu sitter det en vanlig pvc-slang från biltema på cykeln, men den är kanske inte att rekomendera, tills vidare får den dock sitta. Jag har tidigare använt mig av en sådan slang när jag bytt bromsvätska och sen har den legat indränkt i en burk i flera år och ser fortfarande bra ut:va

De kan ta hem slang (EPDM) men då måste de ta hem 40 meter av en slangtyp som de aldrig säljer något av.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Se där, det vart det jag misstänkte, hittade nämligen detta tidigare men valde att titta åt ett annat håll för att göra livet lite enklare:D
http://www.lamisa.se/default.asp?sida=49&sub=9

Just nu sitter det en vanlig pvc-slang från biltema på cykeln, men den är kanske inte att rekomendera, tills vidare får den dock sitta. Jag har tidigare använt mig av en sådan slang när jag bytt bromsvätska och sen har den legat indränkt i en burk i flera år och ser fortfarande bra ut:va

De kan ta hem slang (EPDM) men då måste de ta hem 40 meter av en slangtyp som de aldrig säljer något av.
Jo men jag undra om jag inte läst någonstans att PVC ska klara bromsvätska hyggligt?
Har liksom du en pvc ligger i en flaska för bromsluftning och den håller fortfarande bra, däremot följde det med något genomskinligt till biltemas "automatavluftare" och de slangarna blev skitkonstiga nästan omgående, det är en jäkla djungel det där :)

Lånar tråden lite...

Vad lämpar sig bäst (genomskinlig slang) att ha som bromsvätskehållare?

// Linus
Jag är ju inte helt säker på det där men jag har ju sett i vissa gatåkarfilmer och även på racehojar att de ibland ersatt bromsvätskebehållaren med en transparent slangstump med plastplugg i ändan, undrar vad det är för plast?
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
trådlyft.

Söker efter en 8 mm plugg för att plugga silikonslang så jag kan köra utan behållare, vet nån vart jag kan få tag på en sådan plugg? Biltema, Jula etc hade inga..
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Behöver det inte vara ventilerat lock/plug? Tror att jag har sett att någon tog en sådan ljuddämpare som brukar sitta på luftutsläppet på tex häftpistoler och dylikt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top