Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Passade på att tvätta rent under startmotor och drevkåpa när nu dessa detaljer ändå var avmonterade.

Tog även av svingen och rengorde den och kedjan.

IMG_2344.jpg

På dessa årsmodeller av sportster så har sugledningen från oljetanken till oljepumpen en omständlig dragning. På bilden nedan så pekar jag ut sugledningen där den lämnar oljetanken, den går sedan i en u-böj under startmotorn, sedan ned bakom motorn på hojens vänstersida, sedan till oljepumpen på hojens högersida under motorn. Ca 60 cm lång slang.
IMG_2372.jpg

På bilden nedan pekar jag ut sugledningen där den efter sin omständliga väg ansluter till oljepumpen. På samma bild och bilden ovan kan man dock se att S&S-motorns kamkåpa har ett halvmånformat urtag för en smartare/kortare väg för oljeslangen. Denna dragning har jag dock inte kunnat utnyttja eftersom jag tills nu kört med HD:s originaldrevkåpa. Men med den nya kamkåpan som är anpasad för denna motor så funkar det. Jag tog därför tillfället i akt att uppgradera även detta.
IMG_2373.jpg

Den nya dragningen förutsätter dock att man använder förkrökt oljeslang eftersom det krävs en 90-graders böj på slangen direkt invid oljepumpen för att utnyttja S&S genväg "genom" kamkåpan. Lyckades hitta två stycken reserbdelsslangar (bra att ha en i reserv) från Bombardier i USA som såg ut att ha lämplig form. Vet inte var de är tänkta att sitta, Bombardier pendeltåg eller vattenskoter :va Nåväl.
IMG_2371.jpg

Efter att ha tappat ur inkörningsoljan och demonterat den gamla sugledningen så kunde jag nu återmontera (den nu förhoppningsvis täta) startmotorn med ny packning.
IMG_2375.jpg

Monterade även dit kedjeskyddet och kedjan, så att jag hade alla saker på plats som påverkar den nya slangens dragning. Sedan kapade jag även till och monterade den nya slangen. Den nya slangen vart ca 35 cm lång istället för den gamla slangens ca 60 cm
Nya drevkåpan vart snyggt tycker jag, passar motorn mycket bättre än den gamla HD-originalkåpan.
IMG_2392.jpg
IMG_2394.jpg

Skickar med en bild på den gamla drevkåpan som jämförelse. Dess vertikala framkant harmonierar dåligt med bakkant på S&S kamkåpa vars bakände lutar framåt. HD originalmotorernas kamkåpa är rak i bakant.
Har irriterat mig på detta sedan jag installerade S&S-motorn, även om det dolts rätt bra av mitt ovanliggande avgassystem.
IMG_2201.jpg

Måste vänta med att montera bromspump och fotpinnar på den nya drevkåpan eftersom jag måste montera tillbaks svingen först.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har dock gjort alla distanser klara så att ISR-pumpen och Storzfotpinnarna passar på den nya drevkåpan och hamnar på samma position som med den gamla HD-drevkåpan.

Det nya kedjeskyddet vart 400 gram lättare än det gamla.
 

Bifogat

  • IMG_2267.jpg
    IMG_2267.jpg
    250.5 KB · Visningar: 122
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir skitsnyggt med nya drevkåpan.
400 gram är massor med vikt.
Men:
Du är säker på att oljeledningsdragningen är en ren designmiss?
Kanske bäst att hålla stenkoll på oljetrycksmätaren när du provkör, så att dragningen inte var en klåparlösning på något skumt pumpproblem?
Jag antar att du kollat så att den nya slangen är ämnad för sugning?
Använder man slangar avsedda för tryck, så kan de kolappsa redan vid lågt undertryck.
Men det vet du förmodligen redan.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har dock gjort alla distanser klara så att ISR-pumpen och Storzfotpinnarna passar på den nya drevkåpan och hamnar på samma position som med den gamla HD-drevkåpan.

Det nya kedjeskyddet vart 400 gram lättare än det gamla.

Nja.. Grejerna är ju snygga men du tappar allt mer av sleeperfaktorn.
Nipponhaksläppen utblir om du rullar fram en herrcykel med prostockmotor vid rödljuset:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir skitsnyggt med nya drevkåpan.
400 gram är massor med vikt.
Men:
Du är säker på att oljeledningsdragningen är en ren designmiss?
Kanske bäst att hålla stenkoll på oljetrycksmätaren när du provkör, så att dragningen inte var en klåparlösning på något skumt pumpproblem?
Jag antar att du kollat så att den nya slangen är ämnad för sugning?
Använder man slangar avsedda för tryck, så kan de kolappsa redan vid lågt undertryck.
Men det vet du förmodligen redan.

Hej
Jo jag ska hålla koll på oljetrycket mer än vanligt den i början. Dessa S&S-motorer har ju dessutom tack vare reedventiler ett undertryck i både vevhus och oljetank. Så oarmerader slangar sugs lätt ihop när det kommer het olja. Det upptäckte jag när jag temorärt monterade transpararent pvc-slang från de externa oljereturerna för att under premiärstarten med järncylindrarna kunna se att oljereturerna funkade. De slangarna sögs ihop strax efter att oljetempen kom upp.

HD- har faktiskt härmat S&S dragning, from 2004 årsmodell så har sportster denna dragning som original. Jag beställde först en sån oem-slang från 04-upp från HD. Men den var slut i sverige, slut i Europa osv. Så jag beställde denna armerade originalslang för bränsle/olja från bombardier istället, den ser dock ut att vara rätt lik den slangkvalité som sitter på de nya sportstrarna, jag har tjuvtittat på 2 stycken nya gummiupphängda sportsrar i vårt garage. Du ser på bilderna att armeringen tom syns på bobardierslangens utsidan. Känns som det är bra skit.

Nja.. Grejerna är ju snygga men du tappar allt mer av sleeperfaktorn.
Nipponhaksläppen utblir om du rullar fram en herrcykel med prostockmotor vid rödljuset:D

De flesta nutidsmänniskor fattar nog ingenting.
Trådekerhjul, plåttank, Harley Davidson, 883, vaggram av järnrör, 18"-hjul, inga plastkåpor, luftkylt, stötstångsrör, järncylindrar, smala däck(140 bak 100 fram) -> Gammal surhoj

Själv vill jag att hojen ska vara liten och kompakt men mycket hotrod.
De trafikanter som kan ngt om HD-motorer lurar man nog inte ändå, om inte annat så hör de nog på ljudet att det är ngt ont med den där 883:an.
Det är nog mest jag som retat mig på den opassande gamla drevkåpan, eftersom man inte ser den så mycket. Mest jag som sett den fula glipan titta fram under avgassystemet.
 

Bifogat

  • IMG_1967.jpg
    IMG_1967.jpg
    253.3 KB · Visningar: 271
  • IMG_1963.jpg
    IMG_1963.jpg
    245.9 KB · Visningar: 257
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej
Jo jag ska hålla koll på oljetrycket mer än vanligt den i början. Dessa S&S-motorer har ju dessutom tack vare reedventiler ett undertryck i både vevhus och oljetank. Så oarmerader slangar sugs lätt ihop när det kommer het olja. Det upptäckte jag när jag temorärt monterade transpararent pvc-slang från de externa oljereturerna för att under premiärstarten med järncylindrarna kunna se att oljereturerna funkade. De slangarna sögs ihop strax efter att oljetempen kom upp.

HD- har faktiskt härmat S&S dragning, from 2004 årsmodell så har sportster denna dragning som original. Jag beställde först en sån oem-slang från 04-upp från HD. Men den var slut i sverige, slut i Europa osv. Så jag beställde denna armerade originalslang för bränsle/olja från bombardier istället, den ser dock ut att vara rätt lik den slangkvalité som sitter på de nya sportstrarna, jag har tjuvtittat på 2 stycken nya gummiupphängda sportsrar i vårt garage. Du ser på bilderna att armeringen tom syns på bobardierslangens utsidan. Känns som det är bra skit.

Just att armeringen syns utanpå är inget bra tecken.
Till en sugslang skall den helst sitta på innersidan.
Men känns slangen stadig och bra när man klämmer på den, så funkar det säkert.

Har blivit lite skrämd av folk (kompisarskompisarintejag...) som monterat svindyra hydraulslangar omspunna med blingigt rostfritt för racemässigt utseende.
De kolapsar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just att armeringen syns utanpå är inget bra tecken.
Till en sugslang skall den helst sitta på innersidan.
Men känns slangen stadig och bra när man klämmer på den, så funkar det säkert.

Har blivit lite skrämd av folk (kompisarskompisarintejag...) som monterat svindyra hydraulslangar omspunna med blingigt rostfritt för racemässigt utseende.
De kolapsar.

Ja det här är den typ av olje/beninstålig 3/8" slang som används i oljekretsen på både till och frånlopp på hd. Armeringen ligger mitt i slangradien på dessa. Samma typ av slangar som man använder till oljekylare på bilar etc.

Ngn större skillnad i tryck mellan sug- och retursidan är det ju dock inte, det är ju fall från oljetanken, numer dessutom lägre friktion tack vare kortare ledning.

Men visst ska jag hgålla ögonen på oljeslang, det gör jag alltid när jag monterat en ny oljeslang, man vet ju inte om den visar tendenser att vika sig förrän den varit utsatt för värme
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är helgens guldkorn på YT, en 1974 järnsporster som kör 226 km/h utan kåpor. Vilken sång det är i motorn! :banana

[YOUTUBE-ID]DGsVw30XHSA[/YOUTUBE-ID]

226 km/h låter ju kanske inte så mycket.
Järnsporsters har ju varit uppe i 300 km/h. Men den här klassen är utan kåpor och ringa trimning, originalförgasare bla, på hojen i filmen ovan sitter alltså 38mm bendixförgasaren kvar.

I klasser med mer fria tyglar körde Leo Payne över 202mph dvs 325km/h 1970 på en 1957 järnsporster med kåpa, se bild nedan.


HD_LeoPayneSportster_600.jpg
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det här är helgens guldkorn på YT, en 1974 järnsporster som kör 226 km/h utan kåpor. Vilken sång det är i motorn! :banana

[YOUTUBE-ID]DGsVw30XHSA[/YOUTUBE-ID]

226 km/h låter ju kanske inte så mycket.
Järnsporsters har ju varit uppe i 300 km/h. Men den här klassen är utan kåpor och ringa trimning, originalförgasare bla, på hojen i filmen ovan sitter alltså 38mm bendixförgasaren kvar.

I klasser med mer fria tyglar körde Leo Payne över 202mph dvs 325km/h 1970 på en 1957 järnsporster med kåpa, se bild nedan.


HD_LeoPayneSportster_600.jpg

Fint ljud, jag gillade busa ramen med 120" motor. Men
vad har du toppat din till? Om du inte provat gör jag gärna det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fint ljud, jag gillade busa ramen med 120" motor. Men
vad har du toppat din till? Om du inte provat gör jag gärna det.

Jag har aldrig toppat den.
Med den trimmade 1200-originalmotorn gick det att köra mätaren ut (220 km/h). Nu har jag en kombinerad hastighets- och varvräknare som klarar högre hastigheter, men jag har aldrig provat.

Men kåplöst tar ju mycket effekt. Säg att 100-hästars 1200:an klarade 220 sann fart, då blir det inte mer än kanske 240 med säg 140 hk skulle jag tro. Iaf inte utan kåpor.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Lyckades hitta två stycken reserbdelsslangar (bra att ha en i reserv) från Bombardier i USA som såg ut att ha lämplig form. Vet inte var de är tänkta att sitta, Bombardier pendeltåg eller vattenskoter :va Nåväl.
View attachment 329530

Är inte det lite väl mycket utmana ödet :dash


Ang. drevkåpa hittade jag en kul grej i en av lådorna med Z1000 delar i garaget. På baksidan av drevkåpan satt det någon form av ljudisolering. Kanske är vanligt förekommande på bekväma cyklar för män med fruar vars har ett för stort inflytande på männen ifråga, men inget jag stött på tidigare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte det lite väl mycket utmana ödet :dash


Ang. drevkåpa hittade jag en kul grej i en av lådorna med Z1000 delar i garaget. På baksidan av drevkåpan satt det någon form av ljudisolering. Kanske är vanligt förekommande på bekväma cyklar för män med fruar vars har ett för stort inflytande på männen ifråga, men inget jag stött på tidigare.

:gnissla Usch ja, Kanske visar sig att jag får skaffa en HD-oem slang, de är ju iaf luftvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=LSTRlAx_YSc

Sån där ljudisolering på insidan av drevkåpor är för att klara typgodkännande i många länder, utstrålat buller.

HD valde ju belt som lösning, men många här har ju säkert sett hur originalframdreven på kedjedrivna hojar ibland har en dämparring av elastomer, just för att dämpa vinandet från kedjan.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
:gnissla Usch ja, Kanske visar sig att jag får skaffa en HD-oem slang, de är ju iaf luftvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=LSTRlAx_YSc

Sån där ljudisolering på insidan av drevkåpor är för att klara typgodkännande i många länder, utstrålat buller.

HD valde ju belt som lösning, men många här har ju säkert sett hur originalframdreven på kedjedrivna hojar ibland har en dämparring av elastomer, just för att dämpa vinandet från kedjan.

Haha, skrattade lite åt någon bil med HD-snurra, men i luften verkar det ok.

Där ser man. Man lär sig nå nytt varje dag.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:gnissla Usch ja, Kanske visar sig att jag får skaffa en HD-oem slang, de är ju iaf luftvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=LSTRlAx_YSc

Sån där ljudisolering på insidan av drevkåpor är för att klara typgodkännande i många länder, utstrålat buller.

HD valde ju belt som lösning, men många här har ju säkert sett hur originalframdreven på kedjedrivna hojar ibland har en dämparring av elastomer, just för att dämpa vinandet från kedjan.

MCM gjorde en test för många år sedan när ljudkraven skulle skärpas,
Vill minnas att de drog upp en "Electra glide" i 60-70 km/h, slog av motorn och mätte ljudet.
Då låg den på gränsen.

Angående filmen: Du vet väl vad "BUB" står för?
Småfjantigt men coolt att en av de stora tillställningarna är namnade efter Big, Ugly Bastard.
Om det nu är sant.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
MCM gjorde en test för många år sedan när ljudkraven skulle skärpas,
Vill minnas att de drog upp en "Electra glide" i 60-70 km/h, slog av motorn och mätte ljudet.
Då låg den på gränsen.

Angående filmen: Du vet väl vad "BUB" står för?
Småfjantigt men coolt att en av de stora tillställningarna är namnade efter Big, Ugly Bastard.
Om det nu är sant.

Ja bullergränserna även för svenska RR-banor tycks ju nu vara nere på sådana nivåer att även ökat transmissionsbuller till följd av racekåpor och ej original framdrev nu börjar ställa till problem. Voj voj.
Såna evenemang vill då inte jag se, det ska sjunga som tex järnsportstern i klippet.

Ja om jag hört rätt så döpte Dennis Manning sin motorcykelfirma till BUB efter sitt smeknamn :D

Tjusigt drevskydd må jag säga. :tummenupp

Ja jag gillar det också! harmonierar med motorn mycket bättre, plus att jag nu kan hålla rent runt framdrevet utan att demontera avgas, drevkåpa och vidhängande fotpinnar.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top