Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
No worries! Tar faktiskt en sväng upp till hufvudstaden tors-sön. Kommer bo på 30min promenad från båten. :)

Bara att höra av dig så kanske du plus sällskap ev kan åke en tur med båten. Ska premiärstarta vilken kväll som helst.

Tråkigt med effektförlusten, hoppas du finner en snabb lösning!

Tack. Ja ytterligare en detalj jag måste kolla upp är om inte hojen kördes på 6.an denna bänkning och vad det kan ha gett för effekter. Tittar man på hastigheten på första bilden så har ju bakhjulet roterat med över 270 km/h vid den sista bänkningen. Jag brukar alltid påpeka att hojen ska köras på 5:an vid bänkning vilket också varit fallet vid de tidigare bänkningerna, denna bänkning glömde jag dock bort att påeka det. Som synes på bilden var ju maxhastigheten 240 km/h för den gamla kurvan.

Sexan är på min hoj är en överväxel. Dvs ingående axel roterar 0.86 varv på 1 varv på utgående axeln. 5:an är däremot 1:1, dvs på 5.an så går kraften rakt igenom lådans ena axeln och den andra axeln står still.

Så om hojen nu för första gången bänkats på sexan ger ju detta ökade förluster, dels eftersom kraftvägen går genom båda axlarna i lådan via drevpar, dels eftersom bakhjulet har terminerat på ca 272 km/h vid toppvarv, rätt tungt att driva ett trådekrat diagonaldäck med slang i den hastigheten både vad gäller luft och rullmotstånd. Tur att däcket höll, det är ju bara rejtat för 240. :näsblod
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oron för bakdäcket är ytterst befogat.
Inte helt ovanligt med däckexplosioner vid bänkning.
Högre hastighet äter effekt, både genom luftmotståndet i hjulet och i övrig transmission.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Bidde det nån bänkning ...

Får vi veta om Din " Ingersoll&Rand " har trimmats ner till orginal effekt ?? :)

Kan jag få rekomendera en Radfyra för Herrn ? :glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bidde det nån bänkning ...

Får vi veta om Din " Ingersoll&Rand " har trimmats ner till orginal effekt ?? :)

Kan jag få rekomendera en Radfyra för Herrn ? :glömdet

Yes, vi hittade felkällan. Proservice bänk visade sig visa väldigt lika nivåer i förhållande till Supertwins. Det var ju glädjande. Ungefär samma siffror på vrid och effekt den första referensbänkningen, innan vi började ändra i tänd- och bränslemapp. Dök upp vid 9-rycket. Det var en hel del strul med varvtalssignal mm men sedan fick Erik fart på allting, så vi kom att hålla på från morgonen till långt på eftermiddagen. "Tillbaks till lunch" skrev jag en lapp på min dörr på kontoret...Jo tjena...
Hördes inte brölandet ned till dig? :D

Original S&S600-Kammen är nog ännu mer det som är begränsande nu med de portade topparna, med det gav ändå en del vrid och mer hk, ännu fylligare vrid- samt effektkurva. Kurvorna ser ju ut som om man bänkat en turbodiesel, inte en svacka, konvext överallt. Nöjd men trött, får skriva mer imorgon.
 

Bifogat

  • IMG_1725.JPG
    IMG_1725.JPG
    65.4 KB · Visningar: 7,852
  • IMG_1724.JPG
    IMG_1724.JPG
    58.4 KB · Visningar: 158
  • Sportster[1].pdf
    81.9 KB · Visningar: 499
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fina siffror!:tummenupp Tycker fortfarande att det är fantastiskt coolt att du har över 100 Nm från tomgång:yoparty :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Yes, vi hittade felkällan. Proservice bänk visade sig visa väldigt lika nivåer i förhållande till Supertwins. Det var ju glädjande. Ungefär samma siffror på vrid och effekt den första referensbänkningen, innan vi började ändra i tänd- och bränslemapp. Det var en hel del strul med varvtalssignal mm men sedan fick Erik fart på allting, så vi kom att hålla på från morgonen till långt på eftermiddagen. "Tillbaks till lunch" skrev jag en lapp på min dörr på kontoret...Tjena...
Hördes inte brölandet ned till dig? :D

Original S&S600-Kammen är nog ännu mer det som är begränsande nu med de portade topparna, med det gav ändå en del vrid och mer hk, ännu fylligare vrid- samt effektkurva. Kurvorna ser ju ut som om man bänkat en turbodiesel, inte en svacka, konvext överallt. Nöjd men trött, får skriva mer imorgon.

Väldigt fina kurvor:tummenupp Vad var det som felades?

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fina siffror!:tummenupp Tycker fortfarande att det är fantastiskt coolt att du har över 100 Nm från tomgång:yoparty :D

Tack, ja det är det som är det körmässigast mest roliga med dessa stenkrossmotorer, att det finns så mycket bottendrag, plus lowtech-ljudet förstås :D

Väldigt fina kurvor:tummenupp Vad var det som felades?

/Ingvar

Vi inledde sessionen hos Erik på Proservice med att köra 4 pulls , de två första identiska med de som kördes hos Supertwin. Dvs vi körde på sexans växel, dvs överväxeln. Vrid/effektkurvorna mappade då väldigt väl mot Supertwin. De två andra pullarna kördes på 5:an (som jag brukar). Vi kunde då konstatera att ca 10-11 rwhp skilde. En original Sportster/Buell har ju 5 växlar, där 5:an är 1:1. Dvs kraften från ingående axeln (från kopplingen) går rakt igenom lådan till utgående axeln. Så är de flesta motorcykelväxellådor uppbyggda. Dvs oavsett växlar så är den högsta växeln 1:1.

Min låda är dock en specialtillverkad Baker, den har först 5 växlar med samma utväxlingar (5:an 1:1) som en ordinarie Sportster/buellmotor typ 91- och upp, men därtill har den en 6.e överväxel, där den ingående axeln snurrar 0.86 varv på ett varv på den utgående axeln. (Utöver detta är Bakerlådan kraftigare, bla kraftigare kasettgavel samt undercuttad på alla drevpar.) Därför har jag alltid bänkat min hoj på 5:an, eftersom jag då får samma förhållanden/kraftväg som en vanlig sporster/buell-motor, och de flesta andra hojar också för den delen. Bakhjulet brukar då nå strax över 240 km/h. Vid årets första bänkning hos Supertwin (i fredags) så glömde jag bort att påminna om detta varvid hojen kördes på högsta växeln, dvs 6:an. Bakhjulet når då över 270 km/h

Det verkar osannolikt med en förlust på ca 10 hk i drevparen för min 6:e överväxel. Den troliga orsaken är att bänken räknar bort sig också.
De 10-11 hästarna beror troligen på dels en ökad förlust iom överväxeln samt dels att bla det trådekrade hjulet med sitt slangförsedda diagonaldäck går tyngre i 270 än 240. Bara 46 trådekrar fläktar nog bra.
Men det stora felet är nog att dessa accelerationsbänkar inte räknar lika mellan växlarna. Tex kan banhojar (enligt Erik på Proservice) ofta få olika resultat i bänkarna beroende på vilken bana de har drevat för, dvs man måste ha koll även på hastigheten om man ska kunna jämföra resultat från en bänkning till en annan. Annars blir det galet.

Dock märkte vi att det var gynsammare att mappa på 6.an eftersom samplingfrekvensen då gör att vi fick en mycket bättre upplösning på AFR-kurvan. Motor går ju då tyngre och sveper därmed långsammare genom registret. Härav fann vi några punkter vi kunde justera i bränslemappen. I snitt behöver motor ca 4% mer bränsle efter portningen, men några punkter fick magras.

Vi backade även tändningen på wot från 30 till 28 grader from 6000 rpm. Detta gillade den också, motorn drog då lite till innan den pga av den snälla kammen kroknar på slutet. Båda burkarna låg fortfarande rätt lika efter portningen, så vi behövde inte ändra just ngt i balansen mellan cylindrarna. Finns dock en punkt vid wot på 6000 där den främre burken tycks få bränsle från den bakre, dvs vid wot på 6000 så fetas den främre burken upp och den bakre magrar ur i ett litet område på ca 300 rpm . Så i den punkten planerar jag att köra lite "Robin Hood", dvs ge mer till den bakre och dra bort från den främre. Men det vill jag vänta med tills jag utvärderat om jag gillar nya eller gamla kammarna bäst. Dumt att lägga för mycket tid på mappandet innan dess. Fenomenet vid wot på 6000 kanske dessutom försvinner eller varvtalsändras med nya kammarna. Fenomenet beror nog på en olycklig resonans i det gemensamma insuget.


När vi i slutet på dagen sedan körde ur den på 5:an så gav den kurvan på med maxeffekt på 142.7 Hk och 181.2 Nm enligt ovan.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Yes, vi hittade felkällan. Proservice bänk visade sig visa väldigt lika nivåer i förhållande till Supertwins. Det var ju glädjande. Ungefär samma siffror på vrid och effekt den första referensbänkningen, innan vi började ändra i tänd- och bränslemapp. Dök upp vid 9-rycket. Det var en hel del strul med varvtalssignal mm men sedan fick Erik fart på allting, så vi kom att hålla på från morgonen till långt på eftermiddagen. "Tillbaks till lunch" skrev jag en lapp på min dörr på kontoret...Jo tjena...
Hördes inte brölandet ned till dig? :D

Original S&S600-Kammen är nog ännu mer det som är begränsande nu med de portade topparna, med det gav ändå en del vrid och mer hk, ännu fylligare vrid- samt effektkurva. Kurvorna ser ju ut som om man bänkat en turbodiesel, inte en svacka, konvext överallt. Nöjd men trött, får skriva mer imorgon.

Han verkar ha byggt om sedan jag var där för ett par säs sedan. Eller är det Riala numera t om? Sicken raket du fått till. Är ju helt galet med vrid och pulver.

/U
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Nästa gång måste du ringa så jag kan skippa jobbet och kolla :mad:

Bra siffror! Nu kommer jag inte ha en chans att hålla i mig.. kunde ju inte gasa fullt senast heller :gnissla
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag skulle väldigt gärna vilja se den kurvan också. Antar att den ligger i pdf-filen? När jag klickar på den så får jag dock inte upp något. Diskrimininering av oss macanvänadre eller? :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inne och läser en hel del, men skriver inte så ofta men du imponerar med dina färdigheter :) Hoppas du hittar igen dom förlorade hästarna.

För övrigt så steg HD-åkare några hack i mina ögon idag. Kan din sportster det här?
[YOUTUBE-ID]Fqgwo_WdyRo[/YOUTUBE-ID]

Tack!
Ja den där filmen är ju helt sjuk. En XR1200 väger 245 kg :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härlig kurva och ännu härligare siffror. :tummenupp

Tack! Ja det är ju inte så mycket effekt jämfört med alla moderna litersporthojar här, men allt detta vrid i en liten ponnyhoj som sportster, med obsolet 60-talsmässig rörram, är en totalupplevelse, iaf för mig.

Han verkar ha byggt om sedan jag var där för ett par säs sedan. Eller är det Riala numera t om? Sicken raket du fått till. Är ju helt galet med vrid och pulver.

/U

Tack!

Ja han har byggt upp en ny verkstad hemma i Riala, saknas inte mycket där kan jag säga.:drool

Nästa gång måste du ringa så jag kan skippa jobbet och kolla :mad:

Bra siffror! Nu kommer jag inte ha en chans att hålla i mig.. kunde ju inte gasa fullt senast heller :gnissla

Bara på SH det finns ynglingar som inte måste lockas med rave, knark och grejs för att följa med tveksamma äldre män ut i skogen :kiss

Jag har efter bästa förmåga filmat lite snuttar från de bägge bänkningarna med min lilla Ixus, Inte samma kvalle som när du filmat direkt :gnissla Men till min förvåning distade inte micken trots att ljudnivån var så att näsvingarna kittlade sådär skönt. Om du har tid och lust får du gärna se om du kan få ihop ngt av det. Behöver vi komplettera med lite utfyllnad kan jag ju filma dig som sist, om du törs testa tjejstern igen!


Satan så fina kurvor....vridet är...imponerande, to say the least.:tummenupp

Tack! Jag var ute och åkte lite ikväll, men denna helg tänker jag försöka avhålla mig från körning och istället släpa fram hojlyften och sätta igång med kambytet. Solen kommer säkert skina ute :mad:

Jag skulle väldigt gärna vilja se den kurvan också. Antar att den ligger i pdf-filen? När jag klickar på den så får jag dock inte upp något. Diskrimininering av oss macanvänadre eller? :D

Sorry, jag och datorer.
Jag provade att kopiera klippa in PDF-bilden i paint istället, Kanske syns nu?


Tack! Ja jag är lite forvånad jag med, att det går att få ut såpass med vrid och effekt i denna S&S trots den snälla kammen. Det är ju trots allt en stötstångs tvåventilsmotor med rätt långt slag jämfört med en sporthoj, 101,6 mm i borr och slag. Hon har ju förvisso ett visst kubikövertag, men ändå.
 

Bifogat

  • bänkningproservice100511.jpg
    bänkningproservice100511.jpg
    79.5 KB · Visningar: 7,745
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle väldigt gärna vilja se den kurvan också. Antar att den ligger i pdf-filen? När jag klickar på den så får jag dock inte upp något. Diskrimininering av oss macanvänadre eller? :D

Spara ner filen på din dator, och se till att den heter Sportster.pdf så ska det funka.

Webbkläsaren luras att tro att det är en html fil och windows sparade den först som sådan för mig med.

Fast nu har Jörgen redan fixat den för oss halvt datorhandikappade, men .pdf filen gav en mycket läsbarare bild..
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Spara ner filen på din dator, och se till att den heter Sportster.pdf så ska det funka.

Webbkläsaren luras att tro att det är en html fil och windows sparade den först som sådan för mig med.

Fast nu har Jörgen redan fixat den för oss halvt datorhandikappade, men .pdf filen gav en mycket läsbarare bild..

Klicka en gång till på bilden så du får upp den i eget fönster så blir den fullt läsbar.

Tack! Jag var ute och åkte lite ikväll, men denna helg tänker jag försöka avhålla mig från körning och istället släpa fram hojlyften och sätta igång med kambytet. Solen kommer säkert skina ute :mad:

Jeez...slutar du nånsin meka?:) Och med det sagt är det knappt jag vågar fråga om du har lust att hjälpa mig bota min ventilfobi och hjälpa/lära mig justera ventilerna på Preüssaren nån dag framöver?:Bugar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klicka en gång till på bilden så du får upp den i eget fönster så blir den fullt läsbar.



Jeez...slutar du nånsin meka?:) Och med det sagt är det knappt jag vågar fråga om du har lust att hjälpa mig bota min ventilfobi och hjälpa/lära mig justera ventilerna på Preüssaren nån dag framöver?:Bugar


Om du ordnar med dokumentationen/servicehandboken så kan vi göra det tillsammans.
Jag vill dock inte sätta igång och meka med en för mig främmande motor utan dokumentation, sånt gjorde jag när jag var 18 och "visste allt" :död
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top