Vacuumklockor

V4Honda

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Vad annars ?
Är det någon som vet var man kan få tag i en uppsättning
vakuumklockor inför förgasarsynkningen ?
Lars
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Satsa på mätare med kvicksilver i eller med stavar.. dom rör sig lika mycket vid olika omständigheter... Sangbers tar hem från USA...

Mvh Mathias
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Ett enkelt å billigt sätt.....


Själv synkar jag mina med hjälp av ca 6meter genomskinnlig plastslang till varje förgasare.

4 slangar a´6meter.

vattenhink.


1, koppla slangen på insuget.

2, Dra slangen ca 3m upp i taket å sedan ner i vattenhinken.

3, Du får då 4vattenpelare som är jävligt stadiga å lättavlästa :tummenupp gämfört med vakumklockor som fladdrar å svåravlästa.
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Re: Vakuumklockor

V4Honda skrev:
Är det någon som vet var man kan få tag i en uppsättning
vakuumklockor inför förgasarsynkningen ?
Lars

Jag har just införskaffat en mekanisk manometer för förgasarsynkning. Den fungerar med metallstavar i vertikala genomskinliga rör med skala bakom. Den har även dämpning och ska enligt ryktena fungera bra. Jag ska prova den snart för att se om det är sant. Priset med frakt landade på runt 720 kr, och det är helt OK om dom fungerar som avsett.

Morgan Carbune

/Micke
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Jag köpte billiga vacuum mätare hos Biltema, 79,90:- styck. Tillsammans med justeringsskruvar för akvariepumpar a 5 kr /st så blev det ett utmärkt förgasarsynknings instrument. Mätarna är kalibrerbara genom att vrida själva tavlan och om du kaliberar dom på samma förgasare har du all precision du har användning för.
Du kommer undan under 200:- om du köper två mätare och synkar parvis. Jag har köpt 4 och byggt ihop dom för att bekvämt kunna synka alla 4 förgasare utan att behöva koppla om det.

Gå in på www.biltema.se och sök på vacuum så kommer dom upp överst. Där kallas dom bränsletrycksmätare men strunt i det, dom är inget annat än vacuum mätare.

15-1360_l.jpg
 

V4Honda

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Vad annars ?
Biltema !! Underbart, det är sånt jag gillar att höra.
Tack för tipset !
Undrar bara var akvariefiskarna kommer in ?
Justerskruvar, för vad ?
Nu har jag inte fått haynesboken än och har aldrig gjort operationen förr så jag pratar lite i nattmössan när jag tänker mig att man kopplar in en mätare per cylinder och skruvar tills man får samma avläsning .... Då behöver man väl inte "koppla ihop" mätarna ?? Men som sagt, jag yrar lite ....
Tack !
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
V4Honda skrev:
Biltema !! Underbart, det är sånt jag gillar att höra.
Tack för tipset !
Undrar bara var akvariefiskarna kommer in ?
Justerskruvar, för vad ?
Nu har jag inte fått haynesboken än och har aldrig gjort operationen förr så jag pratar lite i nattmössan när jag tänker mig att man kopplar in en mätare per cylinder och skruvar tills man får samma avläsning .... Då behöver man väl inte "koppla ihop" mätarna ?? Men som sagt, jag yrar lite ....
Tack !

Om du bara sätter på slangarna på vacuum portarna på förgasarna så vispar nålarna fram och tillbaka över hela skalan. Du behöver strypa luftflödet genom slangen till ett minimum för att kunna läsa av värdena. Så är det också om du köper färdiga intrument avsedda för MC. Där kommer akvariegrejerna eller vad du nu uppfinner in. Jag använde akvariemojängerna som jag köpte på en zoo affär men det finns säkert andra sätt.
Visst kopplar du in mätarna på varsin förgasare och inte behöver du koppla ihop dom heller. Jag byggde en ram/hållare så det blir som dom dyra "riktiga" intrumenten men det var mest för att ha något att pyssla med i garaget en stund.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Favorit i repris. Vid synkning ska man jämföra trycken från
de olika förgasarna. Men alla instrument mäter undertrycken mot
atmosfärstrycket och det är onödigt och ger sämre noggrannhet.
(Fast kanske tillräcklig oftast). Biltemas mätare dåliga,
mina visar olika värden för samma tryck.
Hembygget nedan mäter just tryckskillnaden mellan 2 cyl med god
noggrannhet o upplösning o kostar ca 100:-.
Den enkla apparaten är 2 plaströr ca 1m långa som sätts fast på
en stående brädbit och kopplas ihop nertill med en slang. Sitter
som ett smalt U. Rören fylls till hälften m färgat vatten o övre
ändarna ansluts m slangar till resp, insugrör. Slangen längst ner
i U:et måste ha en justerbar strypning (t.ex. akvarievarianten)
för att lugna ner mätaren. Helt stängd när man börjar. Öppnas
försiktigt så att inte motorn suger i sig nåt vatten om förg är
osynkade.
När vätskepelarna är ungefär lika höga, < 1 dm skillnad,
är dessa 2 förg synkade, skiljer < 0.01 bar.

För 4 cyl behövs 4 rör som kopplas ihop nertill m t.ex. 2 T-rör till
vindrutespolare. 3 el 4 strypventiler behövs i det fallet, beroende
på hur man sätter dom.
/u
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Favoprit i repris, jajamensan, tror det var på bike.com vi sågs sist.
Vem bryr sig om millimeterprecision när man synkar förgasare? Inte jag och inte du för vi vet att det inte är tillämpligt i alla fall. Man kommer så nära man kan även med lite trubbigare verktyg.
Jag är dock lite skraj för att få in vatten i knasarna och därför får ditt hemmabygge vara för mig.
Om inte precisionen är den allra bästa på biltema klockorna så måste jag säga att det kvittar i sammanhanget. Om man bara kalibrerar dom först genom att ställa dom lika för samma förgasare på samma varv, så har man all noggrannhet man kan använda.
Kort sagt, gör det inte svårare än det behöver vara för det duger bra till ändamålet ändå.
Lycka till och ha kul...
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Någon som kan hjälpa en novis (tjej) med att synca förgasarna på en ZXR400. Bor i Sthlms området och kan färdas med ljuset hastighet.

:hej :hej :hej
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
bara för att vara helt säker. man sätter alltså dom där akvariegrejerna på vakummätarnas slangar. akvariegrejer används alltså som en slags klämma bara så att man ska kunna minska vakumslangens diameter på ett ställe så att det flödar mindre genom den?
har jag fattat rätt?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Re: Re: Vakuumklockor

Relapse skrev:
Jag har just införskaffat en mekanisk manometer för förgasarsynkning. Den fungerar med metallstavar i vertikala genomskinliga rör med skala bakom. Den har även dämpning och ska enligt ryktena fungera bra. Jag ska prova den snart för att se om det är sant. Priset med frakt landade på runt 720 kr, och det är helt OK om dom fungerar som avsett.

Morgan Carbune

/Micke

Jag har oxo en Morgan carbtune (twin-modellen),
funkar helt OK.
Ganska billig i inköp och jag hade den i handen
5 dagar efter beställningen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Annchua skrev:
Någon som kan hjälpa en novis (tjej) med att synca förgasarna på en ZXR400. Bor i Sthlms området och kan färdas med ljuset hastighet.

:hej :hej :hej
Vågar du verkligen dessa pojkar göra det :p
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
bmwjohan skrev:
bara för att vara helt säker. man sätter alltså dom där akvariegrejerna på vakummätarnas slangar.
På hembygget sätter man strypningarna mellan rören, inte på vakumslangarna till förg. Lättare strypa vatten än luft....
Biltemas mätare fordrar strypningar på vakumslangarna, annars slår visarna ca 1/2 varv.
/u
ps. råkade se att nån uppat tråden. ds.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ja jag tänkte på biltemamätarna. ok då ska jag nog ta och handla två biltema mätare och två akvariegrejer så att jag kan synka själv. hade tänkt lämna in hojen men det är ju mycket roligare att göra själv :tummenupp
sen blir det halva priset också :tummenupp
och är mycket tuffare :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Annchua skrev:
Någon som kan hjälpa en novis (tjej) med att synca förgasarna på en ZXR400. Bor i Sthlms området och kan färdas med ljuset hastighet.

:hej :hej :hej

Kunskap och synkningsutrustning finnes i Uppsala :) Är ju en bit att åka från Bålsta iofs...

Visar hojen tecken på att inte vara synkad ?
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
TomK skrev:
Kunskap och synkningsutrustning finnes i Uppsala :) Är ju en bit att åka från Bålsta iofs...

Visar hojen tecken på att inte vara synkad ?

Hej!
Kul att äntligen få svar på den frågan :)

Hojjen var osynkad samt tre trasiga insugsgummin :eek:
nu har jag fått den synkad och den går nästan som den ska.. tyvärr läcker det lite olja från oljekylarn.. ngt tips på hur man lagar en sådan sak..?? satte i en tätningsduk nere vid "skruvarna" men det läcker från självvaste "fästet som går in till kylarn". *irriterande*

Att åka från bålsta till U-sala e inte så långt 40min kanske? :)
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
bmwjohan skrev:
ja jag tänkte på biltemamätarna. ok då ska jag nog ta och handla två biltema mätare och två akvariegrejer så att jag kan synka själv. hade tänkt lämna in hojen men det är ju mycket roligare att göra själv :tummenupp
sen blir det halva priset också :tummenupp
och är mycket tuffare :tummenupp

Gammal tråd får nytt liv.
På biltemamätarna sätter man strypningen på slangen, vad man nu uppfinner.
Kalibrera sedan mätarna på samma förgasare och vrid tavlan så båda står på 0 där.
Koppla sedan på båda förgasarna och justera synkskruven så dom står lika.
Om det är en 4:a och du synkar parvis så kommer du att märka att motorvarvet höjs när paren kommer i synk, förmodar att det är likadant med en twin, men det har jag aldrig gjort.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Annchua skrev:
tyvärr läcker det lite olja från oljekylarn.. ngt tips på hur man lagar en sådan sak..?? satte i en tätningsduk nere vid "skruvarna" men det läcker från självvaste "fästet som går in till kylarn". *irriterande*
Utan att ha sett vad det handlar om så kan man misstänka att det är en spricka i oljekylaren alternativt att en svets mellan kylare och fäste läcker. Jag antar att det är på den nivån att det bara "fuktar" olja men det är ju ändå irriterande.
Om det är en sån skada så är jag rädd att det enda som hjälper är att låta TIG-svetsen tala. Ibland kan man komma åt att reparera sådant men ibland ligger skadan _mellan_ cellerna i kylaren och då är ofta enda alternativet att stänga den aktuella cellen. Ibland måste man stänga 2-3 celler för att överhuvudtaget komma åt och då får man kanske byta kylare istället, 2-3 celler kan ju ibland vara 20-30% av kylarens kapacitet, kan ge för dålig kylning.
Jag kan lösa det där men har vansinnigt magert med tid. PM:a mig om ingen annan kan hjälpa dig. Kolla också vad en ny/beg kylare kostar. Misstänker att de är rätt kostsamma.
Och som sagt: Jag har ju inte sett skadan med egna ögon så min tolkning av symptomen behöver inte vara korrekt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top