Odla egen chili

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Sjyssta grejjer!

När tänkte du skörda? När den trillar av eller så fort den är gul/röd?

Schjyssta fröer kompis !!

Det får bli när den trillar av, så det är lite mer sting i den.
Har ett 20-tal blommor som verkar vilja bli frukt av oxå efter ihärdig polineringshjälp så stora förhoppningar på ett par till.. Vanliga gröna ICA-chilin är en omgång redan skördad, spökpepparn är aningens trögare.

Men som man hört i alla tider - Den som väntar på något gott får gå hungrig några veckor till.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Har kvar 2 plantor sen förra året, de har fått stå ute i år och e lite tröga. Blommar som fan nu men det är ju så dags.

Min bih jolokia/ghost pepper har fått två blommor och det ser ut att kunna bli några frukter. Synd bara att lössen är på den. Har gjort en blandning med såpa och t-röd, det ska visst utplåna dom.

Någon annan som kommer få skörda världens starkaste chili?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Schjyssta fröer kompis !!

Det får bli när den trillar av, så det är lite mer sting i den.
Har ett 20-tal blommor som verkar vilja bli frukt av oxå efter ihärdig polineringshjälp så stora förhoppningar på ett par till.. Vanliga gröna ICA-chilin är en omgång redan skördad, spökpepparn är aningens trögare.

Men som man hört i alla tider - Den som väntar på något gott får gå hungrig några veckor till.

Kul!

Då är nästa säsong säkrad. Eftersom jag inte har fått någon gammal porrbild än antar jag att du är skyldig mig frön (om jag mot förmodan inte skulle få en endaste liten frukt) :gnissla

Har kvar 2 plantor sen förra året, de har fått stå ute i år och e lite tröga. Blommar som fan nu men det är ju så dags.

Menar du att det är för sent nu? :(

Mina blommar oxå, gallrade i krukan och gav näring för inte så länge sedan. Jag hoppas det blir den mild höst :rolleyes:
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Kul!

Då är nästa säsong säkrad. Eftersom jag inte har fått någon gammal porrbild än antar jag att du är skyldig mig frön (om jag mot förmodan inte skulle få en endaste liten frukt) :gnissla



Menar du att det är för sent nu? :(

Mina blommar oxå, gallrade i krukan och gav näring för inte så länge sedan. Jag hoppas det blir den mild höst :rolleyes:

Nä det är aldrig för sent att ge upp hoppet, jag ska nog flytta in mina i helgen. Fast jag hade behövt ett uterum nu tar de upp halva ´lägenheten. Ja inte Bhi Jolikian men jag har 2 habanero på dryga metern som oxå behöver lite värme.
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Kul!

Då är nästa säsong säkrad. Eftersom jag inte har fått någon gammal porrbild än antar jag att du är skyldig mig frön (om jag mot förmodan inte skulle få en endaste liten frukt) :gnissla



Menar du att det är för sent nu? :(

Mina blommar oxå, gallrade i krukan och gav näring för inte så länge sedan. Jag hoppas det blir den mild höst :rolleyes:

Har inte glömt den där bilden... Men elektrikern som jag "lurade" kläderna av och fick upp på Hbusan och poserade fantastiskt med härligt läpp-put kommer antagligen inte hjälpa mig med fler sladdar om jag skulle vidarebefodra bilderna. Även om han nu faktiskt har en otrolig portion humor med sig själv.
Får som det ser ut nu fixa en säck fröer. Planta ? tänkte övervintra allihop i källarn med värmelampa och utan nedklippning. Hade en habanero i fönstret hela vintern och den blommade nog fan i januari.. De som kliptes ned dog.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Skördat min första chilli. Frön tagna från vanlig ICA-spansk peppar. Plantorna dör mer frukten mognar. Satt fröna allt för sent så jag är glad att det hann bli något. 2 plockade har blivit full stora, 3 mindre är på g.

Blev sjuuukt besviken när jag skar bort toppen o provsmakade. Liknade mest omogen paprika :( Men luktade sen på snittet o det luktade ju riktig chilli :va Smakade en bit till, o där va det! :tummenupp Riktigt god smak och ordentlig styrka!

Nästa år blir det fler sorter och plantering i tid!
 

Bifogat

  • chill2.jpg
    chill2.jpg
    62.1 KB · Visningar: 82
  • chill3.jpg
    chill3.jpg
    63.4 KB · Visningar: 90
  • chill1.jpg
    chill1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 85

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Jag vet inte varför men det första som kom upp i huvet på mig när jag såg bilden var "pizzabagarns kuk" jag har aldrig sett den men undra om den inte kan vara rätt lik... Om inte annat så smakar dom nog lika starkt.. :va

Ha ha ! 'har aldrig sett den'... jojo.

Äntligen börjar den dj***n få färg oxå alla mina jolokior(pizzabagark*kar) och habaneros är fortfarande i stort sett gröna. Är det lika för er andra eller mina plantor är efterblivna ?
 

Bifogat

  • Pizzabagarkuken.JPG
    Pizzabagarkuken.JPG
    27.3 KB · Visningar: 84
  • habba.JPG
    habba.JPG
    33.8 KB · Visningar: 79
  • Småkukar.JPG
    Småkukar.JPG
    30.9 KB · Visningar: 79

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Mina habaneros har varit sjukt långsamma, fortfarande gröna, och små som enkronor. Men den gula chilin och den spanska pepparn är mogna. hackade upp ett gäng gula för torkning idag.
Kul att använda chili till all matlagning nu när man har ett överflöd, till och med ett knäckebröd blir en het upplevelse nu när jag brer på min grymma chili-pesto!

Men nästa år blir det först en planta per cell, och sen en planta per kruka. De få plantor jag haft ensamma i år har blivit sjukt mycket stabilare och buskigare än resten.
 

Bifogat

  • PICT2419.jpg
    PICT2419.jpg
    204.2 KB · Visningar: 101
  • PICT2421.jpg
    PICT2421.jpg
    189.7 KB · Visningar: 88

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Nu har min Bih Jolokia börjat spotta frukter!
Har 3 st som är knallröda nu, men frågan är hur & när ska jag skörda, och vad i helvete ska man göra med dem sen? :gnissla
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu har min Bih Jolokia börjat spotta frukter!
Har 3 st som är knallröda nu, men frågan är hur & när ska jag skörda, och vad i helvete ska man göra med dem sen? :gnissla

Dela den på mitten och lägg den i en flaska sprit. Blir en riktig höjdare. Perfekt att ha som bjudsprit till dom riktiga tuffingarna.

Kan inte komma på nåt mer användningsområde :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alltså, det hela går väl ändå ut på att odla fram överjävligt starka frukter för att sedan smuggla IN dem i butikerna bland paprika och andra mesiga saker? Den enda tråkiga är ju att man inte får se minen på den lyckligt lottade som har lyckats laga mat på världens starkaste chili :(
Men vetskapen mina vänner, vetskapen....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alltså, det hela går väl ändå ut på att odla fram överjävligt starka frukter för att sedan smuggla IN dem i butikerna bland paprika och andra mesiga saker? Den enda tråkiga är ju att man inte får se minen på den lyckligt lottade som har lyckats laga mat på världens starkaste chili :(
Men vetskapen mina vänner, vetskapen....

Hehe. Sådär gjorde jag med grädde. Köpte en. Lät den stå framme ett år, och sen tillbaka med den till butiken så att datumet stämde :)

Men som sagt, man får ju inte se minen på den som skall ha den tyvärr. Men kul var det!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hehe. Sådär gjorde jag med grädde. Köpte en. Lät den stå framme ett år, och sen tillbaka med den till butiken så att datumet stämde :)

Men som sagt, man får ju inte se minen på den som skall ha den tyvärr. Men kul var det!

Hahahahaha :D
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Igår var det första skördefesten bih jolokia..
Lite besviken efter provsmakningen dock, hade hoppats galna svettningar, andnöd och bugaras men det blev inte mer än domnad tunga och kli i öronen..

Tyckte det var lika bra att ta dem för de har inte utvecklats varken i färg eller storlek på ett tag, men kanske de skulle fått vara någon vecka till för mer hetta ?
Någon som har koll på om de blir starkare/mildare/sötare/beska/lena/sura med tiden ?
 

Bifogat

  • 20101117702.JPG
    20101117702.JPG
    35 KB · Visningar: 72

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hehe. Sådär gjorde jag med grädde. Köpte en. Lät den stå framme ett år, och sen tillbaka med den till butiken så att datumet stämde :)

Men som sagt, man får ju inte se minen på den som skall ha den tyvärr. Men kul var det!

Ok, nu ska här inhandlas grädde, smör och mjölk :D
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top