Vad kostar däckbyte?

preemer

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Kusten....
Hoj
ZX10rr-06, svart
däckbyte

syltburk skrev:
2355914 Jag ska sätta på två st nya däck nu så jag ringde däckgubben och frågade vad det skulle kosta att byta (jag har redan köpt däcken). Han sa 700 kr! Låter inte det dyrt? Hade jag varit lite händig och haft lite mer verktyg så hade jag gjort det själv, får göra det nästa gång i stället.


Dahlins Däck i Torslanda vid gamla flygfältet tar 150:- trevliga och är försiktiga med fälgarna.. 600-700 är ju bara löjligt, dem e la bara griniga för att du inte köper deras dyra däck.. 100-200, mer ska du inte behöva betala. Ställ cykeln med ett par pallbockar iunder svingen men lägg något som skyddar imellan och glöm inte att smörja upp hjulaxeln som går genom hjulet med lite bra fett..
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
syltburk skrev:
2355914 Jag ska sätta på två st nya däck nu så jag ringde däckgubben och frågade vad det skulle kosta att byta (jag har redan köpt däcken). Han sa 700 kr! Låter inte det dyrt? Hade jag varit lite händig och haft lite mer verktyg så hade jag gjort det själv, får göra det nästa gång i stället.

150.-/lös fälg Mölndals däckservice:tummenupp
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
preemer skrev:
2356786 600-700 är ju bara löjligt, dem e la bara griniga för att du inte köper deras dyra däck.. 100-200, mer ska du inte behöva betala.

Håller med dig, men idag pungade jag ut iaf. Jag prutade 100 spänn till 600!
:banana :banana :banana :banana :banana
Nån mer som gillar banangubben?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Njae 700kr är inte löjligt när det rör sig om att köra in med hela hojen

Skulle DU göra det för mindre? :tummenupp Inte jag!
 

kingpin2

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Fagersta
Hoj
Triumph Daytona 675-07
syltburk skrev:
2355922 Det gör jag inte. Hur gör man det? Jag har inget centralstöd eller liknande så ska jag lägga hojen på sidan då eller?
Om du ber en polare skruva loss det och åka och få det omlagt samtidigt som åker på fram hjulet så ska det nog gå bra och tvärt om på bak hjulet när det är dags för framhjulet:tummenupp :yoparty så ska det nog gå bra!!!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Lånar tråden lite.
Någon som vet om det är noga att balansera framdäcket?
Bytte framdäck idag och mecken sade att det funkar med den gamla balanseringen,
så länge en märkning på det gamla däcket sitter på samma ställe som märkning på det nya.
Att det inte är så noga med bakdäcket köper jag, men det känns ändå som om man vill ha balanserat framdäck över 200. Nån som har koll?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
General E skrev:
2357697 Lånar tråden lite.
Någon som vet om det är noga att balansera framdäcket?
Bytte framdäck idag och mecken sade att det funkar med den gamla balanseringen,
så länge en märkning på det gamla däcket sitter på samma ställe som märkning på det nya.
Att det inte är så noga med bakdäcket köper jag, men det känns ändå som om man vill ha balanserat framdäck över 200. Nån som har koll?
Markeringen visar lättaste punkten på däcket men det betyder ju inte att det nya däcket har samma viktskillnad mellan lättaste/tyngsta punkten som det gamla. Om du känner att det vibrerar när du kör så åk och balansera, annars kan du lugnt köra vidare :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
General E skrev:
2357697 Lånar tråden lite.
Någon som vet om det är noga att balansera framdäcket?
Bytte framdäck idag och mecken sade att det funkar med den gamla balanseringen,
så länge en märkning på det gamla däcket sitter på samma ställe som märkning på det nya.
Att det inte är så noga med bakdäcket köper jag, men det känns ändå som om man vill ha balanserat framdäck över 200. Nån som har koll?

Som jag har fått det förklarat för mig så är det mer noga med balansering av framdäcket än bakdäcket bytte bakdäck själv häromdan och det funkade med dom befintliga vikterna när jag balanserade det satte däcket med märkningen som det gamla satt:)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
newstead skrev:
2357704 Markeringen visar lättaste punkten på däcket men det betyder ju inte att det nya däcket har samma viktskillnad mellan lättaste/tyngsta punkten som det gamla. Om du känner att det vibrerar när du kör så åk och balansera, annars kan du lugnt köra vidare :)

Gött mos!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Gör inget att tråden är gammal, finns fler som behöver dags priser.

Borås, 200kr, på Hultagatan tror jag det heter, detta va om man tog med fälg med däck på & det nya däcket löst som ska på, balansering ingår i priset :rolleyes:
 

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Haha fasansfulla priser det var för 5-10 år sedan. Nu får man punga ut upp mot 3000:- för ett bakdäcksbyte
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Haha fasansfulla priser det var för 5-10 år sedan. Nu får man punga ut upp mot 3000:- för ett bakdäcksbyte

Jag är tämligen säker att om du fått ett pris på 3000:- för att skifta ett däck på fälg så är du hyfsat lurad.
Priserna tidigare i tråden är alltså bara för arbetet, man fick inte ett nytt bakdäck för några hundralappar för 10 år sedan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha fasansfulla priser det var för 5-10 år sedan. Nu får man punga ut upp mot 3000:- för ett bakdäcksbyte

Då får man hoppas att du fick däcket med för det priset.
Du kan annars köpa riktigt bra prylar för att kränga däck själv för den summan, och slippa lägga ett korvöre i framtiden. :D
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top