Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
nu är det inte långt ifrån att min sxv blir utbytt mot en SD.

så vad tror ni experter, gör jag rätt i detta byte?

jag måste vara otroligt dum som ställer den här frågan i den här tråden!

men jag vill ju att ni ska säga ja såklart

Såklart du ska ha en Superduke !

Såvitt jag vet finns ingen roligare hoj :)
 

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hade [jävlarimig] du din katt i koppel då?

:kulspruta

Berättar en rolig historia och såklart ska nån känslig jävel haka upp sig..

Nej en katt behöver inte vara kopplad, vad jag upplevt har aldrig en bondkatt bitit ihjäl en hund. Att en hund har bitit katter har jag därimot sett. Är absolut ingen hund hatare har varit hundförare inom flygvapnet..

Flå't om jag sårade dina känslor. Hoppas det känns lite bättre nu.

:felämne
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Berättar en rolig historia och såklart ska nån känslig jävel haka upp sig..

Nej en katt behöver inte vara kopplad, vad jag upplevt har aldrig en bondkatt bitit ihjäl en hund. Att en hund har bitit katter har jag därimot sett. Är absolut ingen hund hatare har varit hundförare inom flygvapnet..

Flå't om jag sårade dina känslor. Hoppas det känns lite bättre nu.

:felämne


Nope, men jag har aldrig haft en schäfer liggande på bilen när man kommer. Eller skitiga rottisavtryck på taket, eller hundskit i rabatterna.

No offense.. Men att djurhållningslagen skiljer på hund & katt är fan skandal.

/ hansomslutatbromsa
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
tjejen tycker om min sxv så mycket att jag knappt får byta bort den.

tror ni att hon kommer att bli nöjd bakpå SD:n också?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nöjdare ;)


Fjädrings inställningar ..Jag kör med inställning Race från boken och tycker det fungerar fint .
Det enda jag kom att tänka på är att det kanske finns nån bättre inställning så inte bakdäcket slits så förbaskat fort eller är det bara så det är kan man undra då :va

Precis köpt nya svålar som ligger och väntar på montage och det vore kul om nån har lite input i frågan ..

Vikt 85kg enligt Ktm normer :D

Vilka inställningar kör ni med och hur slits era däck ..
 
Last edited:

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Nöjdare ;)


Fjädrings inställningar ..Jag kör med inställning Race från boken och tycker det fungerar fint .
Det enda jag kom att tänka på är att det kanske finns nån bättre inställning så inte bakdäcket slits så förbaskat fort eller är det bara så det är kan man undra då :va

Precis köpt nya svålar som ligger och väntar på montage och det vore kul om nån har lite input i frågan ..

Vikt 85kg enligt Ktm normer :D

Vilka inställningar kör ni med och hur slits era däck ..

Cliff Barnes och jag ställde in hojarna efter "lurings" guide längst ner på sidan 264 i denna tråd. Min hoj sliter också bakdäck men jag tror att det till största del beror på att SD:n är "jävlig" på motorbromsen. Det räcker ju att släppa på gasen för att få stop:D
Det är ju ingen rad-4:a precis:D
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nöjdare ;)


Fjädrings inställningar ..Jag kör med inställning Race från boken och tycker det fungerar fint .
Det enda jag kom att tänka på är att det kanske finns nån bättre inställning så inte bakdäcket slits så förbaskat fort eller är det bara så det är kan man undra då :va

Precis köpt nya svålar som ligger och väntar på montage och det vore kul om nån har lite input i frågan ..

Vikt 85kg enligt Ktm normer :D

Vilka inställningar kör ni med och hur slits era däck ..


Så fort jag kört in min hoj så kommer jag ta en tripp till Tommy på http://www.effektbolaget.se/index.php. Han ställde in min 950SM å det blev klockers. Jäkligt duktig och trevlig :tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag vet att våra hojar nöter däck och gör så pga av motorbroms och mkt vrid .

Det jag är ute efter är om tex Race inställningen är optimal för bana och däckslitage iofs borde den vara det för mig iom jag väger som Ktm vill 85kg och den förre ägare oså 85kg är skicklig på Ktm och ställt in hojen .. Men, jag kan inte låta bli att fundera på om det går att få den mer däckvänlig om man säger så ;)

Tex genom att dra ner på returen .. Hur som helst så är det kul att höra andras erfarenheter på detta område :)
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Är i valet o kvalet mellan SuperDuke'n eller ZX10'an. Verkar iaf som att SD'n är en lite mer mångsidig hoj. Nån som har erfarenhet av båda?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Är i valet o kvalet mellan SuperDuke'n eller ZX10'an. Verkar iaf som att SD'n är en lite mer mångsidig hoj. Nån som har erfarenhet av båda?

LITE mer mångsidig...?
Två totalt olika koncept med få likheter, om du frågar mig.

Den ena en fantastisk ban-bomb och lika anpassad för gatan som en segelbåt för Sahara...:glömdet

Den andra en kameleont med maximal fun-factor överallt utom i skogen (och Sahara)...:tuttar

Jaja, smaken är som :arsele och jag kan ju knappast beskyllas för att vara helt objektiv i min bedömning:tummenupp. Trots allt, stan vimlar ju av sporthojjar som aldrig sett röken av bankörning...:rolleyes:
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Tack.
Då känns det iaf som att jag är inne på rätt spår vad det gäller val av cykel.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack.
Då känns det iaf som att jag är inne på rätt spår vad det gäller val av cykel.


Många av oss som blivit rejält bitna av SDn har ju åkt SH tidigare. Personligen är jag halvt sugen på att byta tillbaka, men i så fall för att sluta åka gata helt och skaffa en ren banhoj.

Visst är en SH bättre på bana, men det är hyfsat marginellt, och de som kör ifrån mig på R1or gör det inte pga hojen. På gata däremot råder inga tvivel om vad som är roligast :Rockbanan

Så länge du inte är 16 och måste vara snabbast mellan Södertälje och Bredäng finns ingen anledning att inte åka SD.
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Nöjdare ;)


Fjädrings inställningar ..Jag kör med inställning Race från boken och tycker det fungerar fint .
Det enda jag kom att tänka på är att det kanske finns nån bättre inställning så inte bakdäcket slits så förbaskat fort eller är det bara så det är kan man undra då :va

Precis köpt nya svålar som ligger och väntar på montage och det vore kul om nån har lite input i frågan ..

Vikt 85kg enligt Ktm normer :D

Vilka inställningar kör ni med och hur slits era däck ..

Kan konstatera jag med att den äter bakdäck av bara satan :)
Speciellt om man wheelar lite då och då.

Mitt bakdäck är helt slut, Pirelli Diablo Rosso, slitbanan på mitten höll ca 3/5 säsong, då inkluderades ca 4 bankörningar och en massa fram och tillbaka till jobbet körning. Ska titta på andra däck nästa gång. Greppet är fenomenalt men livslängden är inget vidare, tror jag går tillbaka till Corsa III alternativt Diablo Super Corsa.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
4 bankörningar ... inte illa , du ska nog vara nöjd med den livslängden ;)

Hellre suveränt grepp och lite kortare livslängd tycker jag då ..


Mina Bt-016 höll i 2 halvdagar på gotlandring samt Ktm dagen i somras nu är mönstret nästan borta på höger sida men på mitten finns mkt kvar , dom e faan stenhårda på mitten inge vidare när man wheelar med hjälp av kopplingen den spinner för lätt ..

Har ett par Rosso Corsa på gång nu :)

Angående wheela så tar det sig, nu får jag i 3an och ibland så kan jag åka en bit på den :yoparty

Bara nöta vidare :tungan
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Många av oss som blivit rejält bitna av SDn har ju åkt SH tidigare. Personligen är jag halvt sugen på att byta tillbaka, men i så fall för att sluta åka gata helt och skaffa en ren banhoj.

Visst är en SH bättre på bana, men det är hyfsat marginellt, och de som kör ifrån mig på R1or gör det inte pga hojen. På gata däremot råder inga tvivel om vad som är roligast :Rockbanan

Så länge du inte är 16 och måste vara snabbast mellan Södertälje och Bredäng finns ingen anledning att inte åka SD.

närå plussa på 20+ år på det så har du min ålder ;)
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Hej alla kunniga superdukeryttare! "måstehabegäret" börjar infinna sig över en SD och jag hade bara lite funderingar om årsmodellerna. Om jag har förstått det rätt så är 05-06 en generation och 07- och framåt har lite uppdateringar eller?
Det jag igentligen undrar är om skillnaden är så stor att man "måste" kika efter en 07?
Tack för hjälpen! :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej alla kunniga superdukeryttare! "måstehabegäret" börjar infinna sig över en SD och jag hade bara lite funderingar om årsmodellerna. Om jag har förstått det rätt så är 05-06 en generation och 07- och framåt har lite uppdateringar eller?
Det jag igentligen undrar är om skillnaden är så stor att man "måste" kika efter en 07?
Tack för hjälpen! :)

De avgörande skillnaderna är estetiskt. De flesta tycker att den nya frontkåpan är snyggare än den gamla (min :().

Annars är det mer touringgrejer. Större tank, mindre racig geometri vilket går att ställa om i båda fall ändå, och lite "lugnare" men med ngt mindre effekt enl. uppgift i nya motorn.

Så vill du ha en snygg gathoj är det 07<
Vill du ha en billigare dräpare är det 05<06
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Är det någon här som funderar på att köra på Sviesta på torsdag? I så fall blir det bandagspremiär för i år, för mig. Är fortfarande ganska ringrostig eftersom jag endast kört typ 20 mil i år.
Tänkte även testa min Nya GoPro Hero HD då om någon vill hamna på film :).
Vi hade för övrigt Suzuki på provkörning här i stan i dag. Gixxer 750 var faktiskt nästan otäckt nice. Så lätt och smidig. Men förhoppnigsvis är jag botad efter nästa sväng med duken.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top