Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Merbau

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Sthlm
Hoj
2005 Buell XB9sx
Hej.
Nån här som kan hjälpa mig i eftermarknadsdjungeln ang. fotpinnar å broms/kopplingsgrepp? Hittar mest svindyra LSL-prylar.

Bromsgreppet blev krokigt vid en liten tabbe i garaget å fotpinnarna e ju så satans hala !!
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hej.
Nån här som kan hjälpa mig i eftermarknadsdjungeln ang. fotpinnar å broms/kopplingsgrepp? Hittar mest svindyra LSL-prylar.

Bromsgreppet blev krokigt vid en liten tabbe i garaget å fotpinnarna e ju så satans hala !!

https://www.americansportbike.com/shoponline/index.phpRÄKNA MED FRAKT OCH 25% TULL ...köp lite extra godis när du är igång så gå det ihop sig

http://www.twinmotorcycles.nl/webshop/index.asp?guid=YXHFSC&cid=196 ....skall vara bra har inte beställt själv

...finns mycket från tyskland men jag kan inte ett skit tyska så om du kan språket kolla via deras ebay

...kolla annars via harley återförsäljare, vissa oem produkter är billigare än man tror. tex
http://www.buell.com/en_us/gear/acc...2&ProductLineID=4&CategoryID=7&ProductID=1682
50553-02Y...är artikelnumret återförsäljaren behöver

MVH

Micke
 
Last edited:

Odar

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
07 XB12S
Stämmer 05 service manualen överens med din 07 motor?

Mvh

Micke

Antar att så gott som allt är detsamma, men jag har inte suttit och lusläst för att hitta skillnader.
Är det något speciellt du tänker på så kan jag kolla upp det åt dig?
Odar
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Hej.
Nån här som kan hjälpa mig i eftermarknadsdjungeln ang. fotpinnar å broms/kopplingsgrepp? Hittar mest svindyra LSL-prylar.

Bromsgreppet blev krokigt vid en liten tabbe i garaget å fotpinnarna e ju så satans hala !!

Jag köpte Rizoma-prylar (styre, broms/koppling o speglar) från Adrenalin Moto i England. Funkade bra, snabb leverans, tycker det är helt OK kvalitet på grejerna också.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Antar att så gott som allt är detsamma, men jag har inte suttit och lusläst för att hitta skillnader.
Är det något speciellt du tänker på så kan jag kolla upp det åt dig?
Odar

Jag få återkomma i den fråga, har du service manuellen till 07 att jämföra med?

MVH

Micke
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Sedan det här med zynthaxx el-problem, vad är det man skall kika på? Kan du inte ta en bild zynthaxx och skicka mig, jag fattar inte ett jota av det ni skriver om (jag vill bara köra så det är väl bäst jag kikar på sådant här över vintern, varken jag vill eller inte...)

Ursäkta sent svar, har inte varit inne i den här tråden på ett tag.
Vet inte om det är något speciellt man kan kika på "before the fact", annat än att se efter så elledningarna och kontakten ser bra ut runt anslutningen till spänningsregulatorn (kräver viss isärplockning; mer info på http://docs.google.com/view?docid=d4rbxwr_20dq5khf. Reparationsmanual rekommenderas skarpt om du ska in och pilla själv).
Annars är det att regelbundet kolla laddspänningen så den inte sticker iväg mot fantasivärden på höga varv (över 4000 rpm). Det jag själv tänker göra är som sagt att montera en laddningsindikator på/i instrumentpanelen. Det löser inte problemet, men ger mig förhoppningsvis tillräckligt med tid för att ta mig hem igen innan laddningssystemet ger upp, ifall det skulle hända igen. I och med att våra hojar har insprutning, så kan du räkna med stora problem inom mindre än en halvtimme även om batteriet var helt fullt när laddningen gav upp.
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
direct link någon som vet något?

Vad jag vet finns det inga färdiga mappar som det finns för 07-äldre.
Men däremot vet jag att Xopti håller på att ta fram ett nytt program som ska fungera med alla årsmodeller, och dessutom innehålla en "autotune"-funktion. Ska bli spännande att se om det blir nåt av det...



Efter lite buell surfande hittade jag på xoptis sida att nu ska visst directlink fungera till 08-09 bueller och redan ha en fungerande autotune funktion.. är det någon som vet något om detta?? behöver man buells hardware usb key för att få igång programmet eller varför säger det "hardware-key not found"

mkt tacksam för svar..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Konstigt beteende vid start

Hej.

När jag startar min XB9R - 03 och drar på gas snabbt händer det ibland att cykeln tjuter/smäller till och dör. Dvs låter som en fet misständning och resultatet blir att tjutet/knallen kommer via avgassystemet. Som sagt cykeln dör men sen går den fin fin att starta strax efter och så länge inte gas lägs på för tidigt efter start dvs vänta någon sekund så går den fint som bara den.

Har Buells sportsystem på den. Kan det vara mappningen som är felaktig?
Hur kan detta i så fall åtgärdas?

Mvh
Andreas
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hej.

När jag startar min XB9R - 03 och drar på gas snabbt händer det ibland att cykeln tjuter/smäller till och dör. Dvs låter som en fet misständning och resultatet blir att tjutet/knallen kommer via avgassystemet. Som sagt cykeln dör men sen går den fin fin att starta strax efter och så länge inte gas lägs på för tidigt efter start dvs vänta någon sekund så går den fint som bara den.

Har Buells sportsystem på den. Kan det vara mappningen som är felaktig?
Hur kan detta i så fall åtgärdas?

Mvh
Andreas

ok....först och främst....gör inte så!!! När du startar din buell låt den blir riktigt go o varm innan hårda gaspådrag. När den är kall så ökar mappningen bensin flödet (cold start enrichment) just för att den skall gå igång lättare under kall väder och för att den skall blir varm fortare. Förmodligen så flöder du bara avgasssystemet och få baktändning, vilket i längden är inte särskilt bra för ventilerna.

Går den bra i övrigt när den är varm så är det inget fel med mappningen så länge du inte mixtrat med den. Och du har förhoppningsvis buells racemap samt race filter med sportsystemet?!

MVH/

Micke
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
ok....först och främst....gör inte så!!! När du startar din buell låt den blir riktigt go o varm innan hårda gaspådrag. När den är kall så ökar mappningen bensin flödet (cold start enrichment) just för att den skall gå igång lättare under kall väder och för att den skall blir varm fortare. Förmodligen så flöder du bara avgasssystemet och få baktändning, vilket i längden är inte särskilt bra för ventilerna.

Går den bra i övrigt när den är varm så är det inget fel med mappningen så länge du inte mixtrat med den. Och du har förhoppningsvis buells racemap samt race filter med sportsystemet?!

MVH/

Micke

Hej

Köpte den begagnad för 1½ månad sedan och fick då informationen att det satt Buells recsystem med dämpare smat "chip" på den. Givetvis försöker jag undvika detta och startar i normala fall cykeln innan jag tar på mig hjälm och handskar, dvs den står och går på tomgång under tiden jag klär mig, tomgången ligger stabilt på ca 950 rpm.

Det hände när jag stog i kö till en färja och väntat en stund med motorn av. Plkötsligt skulle vi köra på så det blev start och sen köra direkt. Resulterarde i missljud och cykeln dog. Detta är alltså inget jag försöker göra varje gång jag startar den.
Även om jag är en novis när det gäller motorcyklar så förstår även jag att detta inte är bra för cykeln.
Ville i grunden veta om det var något som höll på att gå allvarligt fel med min cykel eller handhavandefel av mig. Nu verkar det som det är det sistnämnda vilket är precis det jag hoppades på. :tummenupp

Annars är man ju grymt nöjd med sin Smurfblå XB9R, dvs likadan som din Micke. :yoparty

Tack för ett kanonsvar.

Kanske ska be dem kolla så att mappen är korrekt vid nästa service?

Mvh
Andreas
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Hej

Köpte den begagnad för 1½ månad sedan och fick då informationen att det satt Buells recsystem med dämpare smat "chip" på den. Givetvis försöker jag undvika detta och startar i normala fall cykeln innan jag tar på mig hjälm och handskar, dvs den står och går på tomgång under tiden jag klär mig, tomgången ligger stabilt på ca 950 rpm.

Det hände när jag stog i kö till en färja och väntat en stund med motorn av. Plkötsligt skulle vi köra på så det blev start och sen köra direkt. Resulterarde i missljud och cykeln dog. Detta är alltså inget jag försöker göra varje gång jag startar den.
Även om jag är en novis när det gäller motorcyklar så förstår även jag att detta inte är bra för cykeln.
Ville i grunden veta om det var något som höll på att gå allvarligt fel med min cykel eller handhavandefel av mig. Nu verkar det som det är det sistnämnda vilket är precis det jag hoppades på. :tummenupp

Annars är man ju grymt nöjd med sin Smurfblå XB9R, dvs likadan som din Micke. :yoparty

Tack för ett kanonsvar.

Kanske ska be dem kolla så att mappen är korrekt vid nästa service?

Mvh
Andreas

"Chip"...kallar vi ecm i buell-världen. Den sitter bakom framkåpan och står "for race use only" så länge den är inte orginal och ommappade. För ecmspy kablar skall du ta kontakt med luleåbullen, då kan du se om den är ommappade, gör tps resets, läsa felmeddelande och mycket mer alldeles själv på laptoppen eller pc´n. Service manuellen satt jag up för några trådar sedan...se till att ladda hem den....du kommer förmodligen behöva den:)

...Annars kan du alltid se om det finns nån i trakterna med kablerna som har lust att ta en titt!!


Micke
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
...Annars kan du alltid se om det finns nån i trakterna med kablerna som har lust att ta en titt!!


Micke

Som Micke påpekar. Är det någon i göteborgstrakten som har ECM kabel som skulle vilja ta en titt på min XB9R och verifiera att racemapen ligger inne?

Mvh
Andreas
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Efter lite buell surfande hittade jag på xoptis sida att nu ska visst directlink fungera till 08-09 bueller och redan ha en fungerande autotune funktion.. är det någon som vet något om detta?? behöver man buells hardware usb key för att få igång programmet eller varför säger det "hardware-key not found"

mkt tacksam för svar..

Du behöver en hardware-key, dvs en grunka som ser ut typ som ett usb-minne med en kodnyckel inbränt på sig. DirectLink funkar typ som kartor till gps. nyckeln låser sig till en enskild ecm och sen funkar programmet bara till den. Man kan förståss gå in i ecm och byta "namn" på den så att man kan låna key av varandra... Vet inte vad en Key kostar, men tror att jag hört siffran $200 någonstans. iofs fortfarande rätt billigt jämfört med att gå till handlare...
Ska visst finnas även en "unlimited" key att köpa tex för handlare och verkstäder/racing team. Men den är nog inte billig:rolleyes:
 

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
hw key

Du behöver en hardware-key, dvs en grunka som ser ut typ som ett usb-minne med en kodnyckel inbränt på sig. DirectLink funkar typ som kartor till gps. nyckeln låser sig till en enskild ecm och sen funkar programmet bara till den. Man kan förståss gå in i ecm och byta "namn" på den så att man kan låna key av varandra... Vet inte vad en Key kostar, men tror att jag hört siffran $200 någonstans. iofs fortfarande rätt billigt jämfört med att gå till handlare...
Ska visst finnas även en "unlimited" key att köpa tex för handlare och verkstäder/racing team. Men den är nog inte billig:rolleyes:

Ska nog tamejfan ta å beställa en sån där jag.. dom kostar 199$ på det flesta ställen... grejen e att man hade ju önskat att man kunde nyttja den till fler hojar naturligtvis.. men hur ska man kunna döpa om en ecm utan att komma in i den???
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Ska nog tamejfan ta å beställa en sån där jag.. dom kostar 199$ på det flesta ställen... grejen e att man hade ju önskat att man kunde nyttja den till fler hojar naturligtvis.. men hur ska man kunna döpa om en ecm utan att komma in i den???

Tror den funkar som ecmspy....du behöver i alla fall kabeln också
http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/9309.html
följ länkarna på denna sida (den andra funk-inte) så få du lite förklaringar...

OBS...garantie upphör på cykeln när du börja mixtra i ecm (kan va bra att veta med en ny hoj

MVH

Micke
 

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Buell XB12s
Ska nog tamejfan ta å beställa en sån där jag.. dom kostar 199$ på det flesta ställen... grejen e att man hade ju önskat att man kunde nyttja den till fler hojar naturligtvis.. men hur ska man kunna döpa om en ecm utan att komma in i den???

Man kan fortfarande läsa ut en nyare ecm med ecm-spy. problemet är bara att mapparna inte kan läsas korrekt av programmet. man kan dock fortfarande gå in i hex-koderna i eprommet och ändra om man vet vilka fält man ska ändra i dvs.
Alltså kan man "döpa om" ecm´n till samma id som en vilken man låst sin key emot.

Teoretiskt skulle man då också kunna ta sin "låsta" ecm, sätta den i den hoj man vill tuna och använda DL. sen läser man ut eeprommen med ecm-spy och bränner den filen till ecm´n till den hoj man just tunat. Hänger ni med?

Som Micke påpekar. Är det någon i göteborgstrakten som har ECM kabel som skulle vilja ta en titt på min XB9R och verifiera att racemapen ligger inne?

Mvh
Andreas

Jag har en kabel liggande som du kan få köpa... 680:- inkl frakt och skiva med program.
 
Last edited:

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Man kan fortfarande läsa ut en nyare ecm med ecm-spy. problemet är bara att mapparna inte kan läsas korrekt av programmet. man kan dock fortfarande gå in i hex-koderna i eprommet och ändra om man vet vilka fält man ska ändra i dvs.
Alltså kan man "döpa om" ecm´n till samma id som en vilken man låst sin key emot.

Teoretiskt skulle man då också kunna ta sin "låsta" ecm, sätta den i den hoj man vill tuna och använda DL. sen läser man ut eeprommen med ecm-spy och bränner den filen till ecm´n till den hoj man just tunat. Hänger ni med?



Jag har en kabel liggande som du kan få köpa... 680:- inkl frakt och skiva med program.

Ahhh då går det upp ett ljus för mig... jag trodde att ecm på min var helt skrivskyddad utan nyckeln... men då blir det ju naturligtvis annorlunda om man kan skriva till ecm utan nyckeln...
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hej, undrar om det finns någon som vet något om turbo projet till en buell xb.
bilder och installation?

MVH Björn
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top