Avbryta helårsförsäkring

PNorth

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Letar
Hej om man "säljer" hojen efter säsongens slut och köper tillbaka den till våren igen och man har haft helårsförsäkring. Då bör man väl få tillbaka pengar man betalat för mycket eftersom de största debiteringarna ligger på säsongshalvåret. Nån med erfarenhet?

Vad är också nackdelarna med att utnyttja systemet på det sättet? (Vill inte ha några moraliska diskussioner, tack.) Det jag tänker på är om man som jag har helt ny hoj o det blir en massa ägare registrerade och hur det påverkar andrahandsvärdet. Man borde ju dock lätt kunna förklara det hela för köparen om det typ är ett syskon lr förälder som man ställt hojen på. Vad tänker ni?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Försäkringsbolaget blir misstänksamma och sen när det händer något så börjar dom bråka?
 

Friiipe

WannaB
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Enköping
Hoj
ZX6R
Jo det funkar bra.. vet en gubbe som säljer sin busa till sin fru varje höst.. blir många ägare men det e väl bara förklara för nästa ägare hur det ligger till... :7peta
 

Gaschka

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Umeå
Hoj
Ingen numera
För helårsförsäkringar brukar det enda giltiga skälet till avbrott vara just ägarbyte. Så långt ska det vara lugnt, men varför ringer du inte bara och ställer frågan till deras kundtjänst?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vaför skulle FB bråka? det viktiga är ju vilken ägare hojen står på när olyckan väl inträffar.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
zilog skrev:
2068295 Vaför skulle FB bråka? det viktiga är ju vilken ägare hojen står på när olyckan väl inträffar.
För att det är 100 % självklart att dom blir blåsta? Premien är ju beräknad som så att man ska ha den påställd hela året. En vanlig basförsäkring är ju dyrare / månad.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Eftersom premien på helårsförsäkringar i regel är säsongsvarierat, dvs dyrare under mc-säsongen, lär du inte få tillbaka några betydande summor.
Detta just för att försäkringstagaren inte skall tjäna på att "sälja" hojen efter säsongens slut.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Vad har du för FB? Jag har helårs på Trygg-Hansa, enda anledningen att avbryta försäkringen är vid just försäljning.
Men däremot får man omvandla försäkringen till en garageförsäkring om man vill... dvs har jag betalt ett par hundra för delkasko försäkring i 5månader när det inte är säsong....jag fick inte tillbaka inbetald premie men den liger kvar och behöver inte betala förrns "de inbetalda" pengarna är slut... och de går ju åt under nästa säsong...
Betydligt smidigare än att sälja/köpa samma hoj varje år...borde fungera liknande på övriga bolag...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
NoPinky skrev:
2068325 Eftersom premien på helårsförsäkringar i regel är säsongsvarierat, dvs dyrare under mc-säsongen, lär du inte få tillbaka några betydande summor.
Detta just för att försäkringstagaren inte skall tjäna på att "sälja" hojen efter säsongens slut.

Sant. Har för mig att av min årspremie på ca 3600, så kostar vinterhalvåret bara runt 900-1000, men jag kan ha fel.
 

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Övik
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Hos if kostar garageförsäkringen ca 60kr/månad, den träder i kraft automatiskt så fort hojjen ställs av och täcker allt som kan hända med en hoj som inte körs.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
-chris- skrev:
2068332 Vad har du för FB? Jag har helårs på Trygg-Hansa, enda anledningen att avbryta försäkringen är vid just försäljning.
Men däremot får man omvandla försäkringen till en garageförsäkring om man vill... dvs har jag betalt ett par hundra för delkasko försäkring i 5månader när det inte är säsong....jag fick inte tillbaka inbetald premie men den liger kvar och behöver inte betala förrns "de inbetalda" pengarna är slut... och de går ju åt under nästa säsong...
Betydligt smidigare än att sälja/köpa samma hoj varje år...borde fungera liknande på övriga bolag...

låter smidigt... det du menar är att man tex får fortsätta att betala säg 1000:-/månad för en helförs även när hojen är avställd och garageförsäkad... när sedan försäkringsåret har gått så har man ett överskott på säg (900x6=5400) förutsatt att garageförsäkringen kostat 100:-/månad...

Man borde då kunna "dra av" redan inbetalda 5400:- på nästkomande års totala premie exempelvis 12000-5400=6600 0ch då få en lägre eller ingen månadskostnad alls de första ca 5 månaderna...

Är det såhär du menar?
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Ungefär... du betalar inte den höga avgiften när du har garageförsäkring...jag betalade månadsvis under sommaren, sen omvandlade jag helårsförsäkringen till garageförsäkring och då har sista månadsinbetalningen täckt hela vintern (jag har inte betalat nått under vintern alltså)
sen nu får jag betala den dyra vår/sommar månadsavgiften igen när jag ställt på
 

"matte"

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
kil
Hoj
r1 års 00
HanneZ skrev:
2068284 Försäkringsbolaget blir misstänksamma och sen när det händer något så börjar dom bråka?
Låter väldigt troligt att det kan vara som du säger, ville egentligen bara säga att din avatare är riktigt bra, FBK till sm guld!! :tummenupp
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
-chris- skrev:
2071346 Ungefär... du betalar inte den höga avgiften när du har garageförsäkring...jag betalade månadsvis under sommaren, sen omvandlade jag helårsförsäkringen till garageförsäkring och då har sista månadsinbetalningen täckt hela vintern (jag har inte betalat nått under vintern alltså)
sen nu får jag betala den dyra vår/sommar månadsavgiften igen när jag ställt på

Isånafall måste försäkringsåret förlängas (med den tid du haft den garageförsäkrad) på nåt sätt...så att det är först när du haft den påställd 12 månader totalt som du kan ställa av den "på Riktigt" igen...
:va
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Vad menar du med "På Riktigt"?
Jag kan omvandla försäkringen/ställa av hojen hur mycket/ofta som jag vill.
Eftersom jag inte säger upp försäkringen utan omvandlar den så är det samma försäkringsår (så jag kan säga upp mitt avtal med TH när försäkringsbrevet förfaller (ett år från första försäkringsdatum) och detta datum ändras inte av att jag omvandlar försäkringen.
Min försäkring löper t.ex. från 1/8 till 31/7 och sen har jag olika villkor när jag har garage (benämns avställningsförsäkring) resp helårsförsäkring.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
-chris- skrev:
2073794 Vad menar du med "På Riktigt"?
Jag kan omvandla försäkringen/ställa av hojen hur mycket/ofta som jag vill.
Eftersom jag inte säger upp försäkringen utan omvandlar den så är det samma försäkringsår (så jag kan säga upp mitt avtal med TH när försäkringsbrevet förfaller (ett år från första försäkringsdatum) och detta datum ändras inte av att jag omvandlar försäkringen.
Min försäkring löper t.ex. från 1/8 till 31/7 och sen har jag olika villkor när jag har garage (benämns avställningsförsäkring) resp helårsförsäkring.

Då har en helårsförsäkring hos trygghansa inte samma innebörd som hos exempelvis IF.

Där får du en billigare premie när du tecknar försäkringen men du binder dig då till att betala in hela årsbeloppet antingen på en gång eller utslaget per månad.

Ställer du sedan av så spelar det ingen roll utan man får fortsätta att betala både för trafik och vagnskada.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som vet om detta fortfarande gäller?

Om vad gäller?
Att försäkringen avslutas om man byter ägare på fordonet? Ja, det gäller... Åas betalar man inte för mycket mer än en garageförsäkring på vinterhalvåret, så det är knappt värt pengarna att hålla på att strula med det. (Iaf betalar jag bara några hundra för försäkringen på vinterhalvåret)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag sekonderar detta. Jag betalar det mesta av årspremien under sommardelen av året och några hundralappar för vinterdelen. Så jag får inte tebaks mycket om jag säljer hojen och köper tillbaka den. Jag kan kanske plocka ut den senare på året och inte köra i tex maj, men jag har hoj för att köra.

Många ägare tror jag inte många bryr sig om utifall det är du och din partner som ägt den tio gånger var. Ibland skriver handlarna att den ägts inom familjen hela tiden tex.

Hur många ägare tillbaka i tiden kan man se?
Jag hade för mig att det bara gick se några få ägare bakåt och om det står 20-30 ägare på pappret men jag bara kan se de senaste 5 så skulle jag iaf dra öronen åt mig lite. Eller åtminstonde kräva servicedokumentation från verkstad under hela hojens livstid.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur många ägare tillbaka i tiden kan man se?
Jag hade för mig att det bara gick se några få ägare bakåt och om det står 20-30 ägare på pappret men jag bara kan se de senaste 5 så skulle jag iaf dra öronen åt mig lite. Eller åtminstonde kräva servicedokumentation från verkstad under hela hojens livstid.

Man kan se dom tre senaste ägarna på ett vanligt utdrag. Dvs om hojen gått via en handlare så ser du handlaren och två till. Dvs inget som kan via på att den studsat fram och tillbaka.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top