Projekt volvo-trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
tjenna tjenna blev sugen på o lägga upp projekttråden här också så man får snacka med lite mc-folk. kommer mer info snarast hinner inte skriva nu.

här kommer lite info!!
Jag ska bygga en trike i skolan som projektarbete. igentligen ska man inte göra projektarbetet förens i trean men eftersom det är så pass stort så började jag nu. de som är något insatta i trike byggen kanske reagerar på att jag ska ha en volvo motor istället för ww motor som var väldigt vanligt förr. men anledningen är att det blir ett "råare stuk" enklare att bygga och lite annorlunda.

Byggstart 5dec -05, den beräknas vara klar i dec -06.

lite info:

Motor: volvo b21 tänkte först använda en ford v6 insprut men eftersom det är ett skolprojekt så blir det smidigare med volvo motorn.

Bakaxel: volvo 140

framgaffel: crossgaffel. förhoppningsvis skivor, beror på ekonomin.

ram: 45mm rör med 3 mm gods

ställ gärna frågor och kom gärna med tips. ska försöka leverera bilder under projektets gång men eftersom det tar lång tid i skolan så kan det ta lång tid mellan uppdateringar.
 

Bifogat

  • trike2.jpg
    trike2.jpg
    78.9 KB · Visningar: 585
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
In Flames skrev:
tjenna tjenna blev sugen på o lägga upp projekttråden här också så man får snacka med lite mc-folk. kommer mer info snarast hinner inte skriva nu.
jävla bygge! :yoparty
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
är det en gammal V8 under allt skit?
störtbåge eller inte? mc eller bil?

ska bli kul att se hur det här fortsätter!
Kul initiativ!

Mvh Jens
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
här har jag byggt ett motorstativ för att teststarta och kunna renovera.

Måste bara berätta om när jag teststartade:

Jag startade motorn nån veckan innan jullovet, alltså någon gång i mitten på december, starten gjordes innomhus! med endast en avgasslang( igentligen grov vattenslang) ut genom fönstret på andra våningen. jag körde endast några sekunder( efter många års stillastående) med startmotorn innan den gick igång med ett väldigt högt läte och bolmande rök ut genom rutan.

när jag nöjd stängde av motorn, började ala skratta när läraren kom upp och berättade att det luktade avgaser på hela nedervåningen. det hade visst varit två insug till ventillationon precis ovanför det fönster jag hade använt som avgasport. vem kunde gissa det?? :p
 

Bifogat

  • trike 3.jpg
    trike 3.jpg
    94.7 KB · Visningar: 434

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
In Flames skrev:
här har jag byggt ett motorstativ för att teststarta och kunna renovera.

Måste bara berätta om när jag teststartade:

Jag startade motorn nån veckan innan jullovet, alltså någon gång i mitten på december, starten gjordes innomhus! med endast en avgasslang( igentligen grov vattenslang) ut genom fönstret på andra våningen. jag körde endast några sekunder( efter många års stillastående) med startmotorn innan den gick igång med ett väldigt högt läte och bolmande rök ut genom rutan.

när jag nöjd stängde av motorn, började ala skratta när läraren kom upp och berättade att det luktade avgaser på hela nedervåningen. det hade visst varit två insug till ventillationon precis ovanför det fönster jag hade använt som avgasport. vem kunde gissa det?? :p

haha

...är det en riktig bild, tagen av en kamera? Jag tycker nämligen den ser målad ut :va
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Jezze_irsta skrev:
är det en gammal V8 under allt skit?
störtbåge eller inte? mc eller bil?

ska bli kul att se hur det här fortsätter!
Kul initiativ!

Mvh Jens

ne tyvärr e de ingen v8, tanken föörst var en v6 men jag orkade i´nte krångla med insprutet så det fick bli den här gammla b21 som jag fick av min farbror. det blir ingen störtbåge, och förhoppningsvis kommer jag att regga den och då får man troligtvis köra den med b-kort. ska lägga upp skisserna så att ni kan se hur den kommer att se ut.

Wargen skrev:
haha

...är det en riktig bild, tagen av en kamera? Jag tycker nämligen den ser målad ut :va

vilken bild menar du????
 
Last edited:

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
In Flames skrev:
ne tyvärr e de ingen v8, som jag skrev innan så var tanken föörst en v6 men jag orkade i´nte krångla med insprutet så det fick bli den här gammla b21 som jag fick av min farbror. det blir ingen störtbåge, och förhoppningsvis kommer jag att regga den och då får man troligtvis köra den med b-kort. ska lägga upp skisserna så att ni kan se hur den kommer att se ut.



vilken bild menar du????

den sista du la upp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
är du verkligen säker på att den ramen kommer att hålla? jag menar 45 mm rör och 3 mm gods låter lite lite
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
In Flames skrev:
ne den är inte målad.. tycker den ser bra ut men jaja.



Det kommer hålla. frågan är bara om framgaffeln pallar
ok, vet inte så mycket men det lät lite för en sådan motor. Men coolt bygge iaf.

Går du svets elle?
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Lundgren skrev:
ok, vet inte så mycket men det lät lite för en sådan motor. Men coolt bygge iaf.

Går du svets elle?

ne jag går teknik och företagande på bäckadal i Jönköping 2:a året... samma klass som uberjahn som bygger chopper :pannkyss ekan = :banana
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
In Flames skrev:
ne tyvärr e de ingen v8, tanken föörst var en v6 men jag orkade i´nte krångla med insprutet så det fick bli den här gammla b21 som jag fick av min farbror. det blir ingen störtbåge, och förhoppningsvis kommer jag att regga den och då får man troligtvis köra den med b-kort. ska lägga upp skisserna så att ni kan se hur den kommer att se ut.

Ok, jag tänkte att du kanske hade lika mycket grenrör på andra sidan blocket :yoparty Men det går att få snurr på en b21 också! Dessutom så finns det många som kan de motorerna bra, och det finns reservdelar att få tag på.
Nån som såg när bosse bildoktorn petade in ett kilo socker genom en b18 i en amazon för nått år sen? Den höll... :crash
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Var de inte du som körde en såndära *host epa-traktor host* :D

Aja, nice bygge iallafall:tummenupp
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
zpeppy skrev:
Var de inte du som körde en såndära *host epa-traktor host* :D

Aja, nice bygge iallafall:tummenupp

jo ja kör a-traktor.. 142 kapad. men den står i verkstan för tillfället. håller på o byter ut b20:in mot en b230f insprut :yoparty

prulle skrev:
Soft bygge! Såg det på zatzy förut tror jag.

då såg du rätt!! men tror de e för mycke "snobbar" där eller för mycket "bilfolk" som inte bryr sig. har redan fått mer svar här hehe :Bugar

traktorn--------------------------------->
 

Bifogat

  • omgjord.jpg
    omgjord.jpg
    79.3 KB · Visningar: 183
  • omgjord 2.jpg
    omgjord 2.jpg
    127.7 KB · Visningar: 143
Last edited:

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
här kommer skisserna :va

så här ser de ut nu för tillfället-------------------------------------------->>>
 

Bifogat

  • skiss1.jpg
    skiss1.jpg
    31.1 KB · Visningar: 168
  • skiss2.jpg
    skiss2.jpg
    27.4 KB · Visningar: 115
  • skiss3.jpg
    skiss3.jpg
    27.1 KB · Visningar: 104
  • skiss4.jpg
    skiss4.jpg
    29.9 KB · Visningar: 117
  • glans.jpg
    glans.jpg
    104 KB · Visningar: 150
  • block.jpg
    block.jpg
    100.1 KB · Visningar: 114
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top