Whiskey-tråden.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Se som sagt till att inte lägga för mycket för den. Den borde vara iaf en hundring billigare än Laphroaig och kompisarna.



Mitt förslag är att du testar Laphroaig Quarter Cask :fakta

....En annan rolig bekantskap är Connemara Cask Strength som klättrat ordentligt på min lista.
De va den ju då inte! Samma liter pris för den som Laphroaig Quarter Cask Islay Single Malt

Får nog vara så och sen testar jag mig fram innan jag åker ner nästa gång.. om ett år eller så
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Min nya favvis är Macleod's Highland 8 årig (jag vet, många vill inte ta i de som inte uppnåt moppeålder :näsblod) , lagom rökig och väldigt god smak!

Dessutom kostar den bara 299:- på bolaget! Jag har aldrig tidigare druckit upp en flaska så snabbt som denna... :tummenupp

Det finns väl motsvarande Macleod's Islay på bolaget också, som jag iaf hört ska vara både prisvärd och tydligen fått riktigt bra kritik?
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det finns väl motsvarande Macleod's Islay på bolaget också, som jag iaf hört ska vara både prisvärd och tydligen fått riktigt bra kritik?

yes, kommer inte ihag vad skiten heter men ga pa bolaget o kop deras billigaste islay, 8 arig ar den och for runt 300 riksdaler javligt prisvard!

gar det att fa tag i cadenhead's whisky i sweden, sa ga och tjop deras 15 ariga ardbeg (buteljerad 1994), riktig vinnare :tummenupp

nar jag va inne i cadenhead's butik passade jag aven pa att kopa ett smakprov av springbank 15. inte alls samma rokighet, men riktig go'smag :)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kan rekommendera Knob Creek som just nu finns tillfälligt på Systemet i välsorterade butiker och givetvis går att få hem överallt till ett riktigt bra pris!

Om man gilllar eller är nyfiken på Bourbon alltså :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Äntligen hemma igen. Fick iaf med mig ett par flaskor hem:
- Ardbeg Rollercoaster
- Laphroaig Cáirdeas (2st, vilket var tur eftersom den sista flaskan såldes dagen efter att vi varit där)
- Kilchoman

Grymt bra resa. Förutom att mitt tidigare förakt gentemot Ryan Air numera bytts mot hat så var resan en av de absolut bästa resor jag varit på. Bästa tänkbara sällskap, perfekt väder och bra timing som gjorde att det vare sig blev särskilt stressigt eller långtråkigt.

Vi hann med att gå turer på Lagavulin och Ardbeg, muta in min kvadratfot av mark utanför Laphroaigh och dessutom besöka Bowmore, Caol Ila och Kilchoman.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur är Kilchoman?
Jag är delägare i ett par fat från första året de såldes, men vi har ett antal år kvar innan det är dags att buteljera.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur är Kilchoman?
Jag är delägare i ett par fat från första året de såldes, men vi har ett antal år kvar innan det är dags att buteljera.

Den var betydligt bättre än jag trodde att en så ung whisky skulle vara. Den utgåva som jag köpte har legat på sherryfat som inte varit lika aktiva som de som de första utgåvorna så sherrysmaken var inte lika framträdande. Den jag köpte och prövade är alltså 4 år så det är svårt att sia om hur er kommer smaka men med tanke på hur denna 2010 smakade lär era bli en riktig höjdare!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK. Jag tror att mina fat är 5 och 6 år gamla i dagsläget så då lutar det ju åt att det kommer att bli bra whisky när det är dags att tappa dem (tidigast 10 år) :D.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
:kär :Bugar Jag bjuder 1000 spänn för en av flaskorna!

Låter f.ö som en trevlig tripp!

Det ligger ett par ute på whiskeyauction.com :)
Skall se hur det utvecklar sig där först. :hihi

Resan var en av de bästa jag gjort på många år. Sällskapet var bästa tänkbara, vädret suveränt och upplevelserna och besöken fantastiska.

Kan helt klart rekommendera det till alla som vill göra en kul weekend-trip med polarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur är Kilchoman?
Jag är delägare i ett par fat från första året de såldes, men vi har ett antal år kvar innan det är dags att buteljera.

Jag gillar den verkligen, det märks att dom destillerar långsamt och får en relativt ren råsprit utan allt för mycket finkelsmak. Det ger en whisky som smakar bra redan vid kortare lagringstid och som passar min smak: Riktigt rökig och djup men utan toner av dåligt hembränt vilket vissa unga rökiga varianter lider av (typ Octomore).

Jag är avundsjuk. Har ett par flaskor av alla releaser hittils så ett fat skulle vara kronan på verket.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Helvete så tiden går. Snart är semestern slut och augusti närmar sig med stormsteg. Positivt i kråksången är att på måndag släpps det lite gött.

Står och väger emellan om jag ska köpa två flaskor Tempest och två flaskor Cairdeas Masters Edition eller om det bara blir en av varje. Eller kanske två Cairdeas och en Tempest. Eller...

Ska DU shoppa något på måndag?
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Va i Skottland för ett par dagar sen. Och jag kan rekommendera Old pulteney 12. Skottlands nordligaste "fastlands" whisky. Finns på bolaget i bromma.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Va i Skottland för ett par dagar sen. Och jag kan rekommendera Old pulteney 12. Skottlands nordligaste "fastlands" whisky. Finns på bolaget i bromma.

Den köpte jag åt min käre far i födelsedagspresent för inte så länge sen!
Riktigt uppskattat. Fin whisky!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Orkar inte läsa hela tråden. Men vill prova en annan sort.

Vad finns det för fint på bolaget för runt en femhunka? :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Helvete så tiden går. Snart är semestern slut och augusti närmar sig med stormsteg. Positivt i kråksången är att på måndag släpps det lite gött.

Står och väger emellan om jag ska köpa två flaskor Tempest och två flaskor Cairdeas Masters Edition eller om det bara blir en av varje. Eller kanske två Cairdeas och en Tempest. Eller...

Ska DU shoppa något på måndag?

Eftersom jag har två flaskor Cairdeas så överväger jag starkt att köpa två Tempest om jag får tag på dem...

Har under semestern kompletterat med en Bowmore 12 Enigma som var ett felköp. Skulle ha den vanliga tolvåringen men köpte fel. Är dock positivt överraskad av Enigman så jag sörjer inte.

Köpte utöver den en Lagavulin 16yo double matured distillers edition, en Talisker double matured distillers edition samt en Smokehead 18yo Extra Black.

Orkar inte läsa hela tråden. Men vill prova en annan sort.

Vad finns det för fint på bolaget för runt en femhunka? :va

Vilka sorter har du prövat? Vilka sorter har du tidigare gillat? Med eller utan rök?

Bolaget har bra priser på Whisky. Lagavulin som exempel kostar lika mycket här hemma som på plats på destilleriet. Kan ha att göra med att Sverige köper 40% av deras totala produktion och med en enda inköpare har vi ett hyfysat förhandlingsläge. :hihi
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
10årig Springbank har ju stått i skåpet en stund... Den är faktiskt fin. Inte nån super duper men den smakar inte illa iaf.

Har en Icke öppnad 17 årig Tobermory som ska få suga ett par år till.

Vill ha nåt mjukt och lent, om du är med? Vet inte om man ska satsa på nån form av bourbon då kanske?

Hur är Amerikansk whiskey om man jämför med prima varor från Skottland osv :va
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Fick en 21-årig Springbank någon gång tidigt 90-tal. I fyllan och villan på en efterfest så kom jag på att den där borde jag halsa.
Var det ett misstag?:rolleyes:
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top