Yamaha lägger ned tillverkningen av R1 och R1M

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Försäkringspremierna dödande intresset för sporthojar och den höjda åldern för att ta tungt mc kort. Det pågick rätt så hetsiga debatter här på forumet när det begav sig. Insikten om vad som skulle ske fanns redan då.

Sedan är det nog så att tiderna har förändrats. Många yngre tar inte ens körkort för bil förrän senare i livet när de känner att de behöver ett.

Man får hoppas att Yamaha kommer att ha ett intresse att tillhandahålla reservdelar till sin ikon och dess olika generationer. Det finns säkert många som vill hålla liv i dem om inte annat än av nostalgiska skäl.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Försäkringspremierna dödande intresset för sporthojar och den höjda åldern för att ta tungt mc kort. Det pågick rätt så hetsiga debatter här på forumet när det begav sig. Insikten om vad som skulle ske fanns redan då.

Sedan är det nog så att tiderna har förändrats. Många yngre tar inte ens körkort för bil förrän senare i livet när de känner att de behöver ett.

Man får hoppas att Yamaha kommer att ha ett intresse att tillhandahålla reservdelar till sin ikon och dess olika generationer. Det finns säkert många som vill hålla liv i dem om inte annat än av nostalgiska skäl.


Känns som det kommer ploppa upp chanser att köpa RestoMods uppbyggda av både NOS-delar och återstartad produktion av delar utanför Yamahas regi. Det kommer att kosta fläsk, men några få die-hard entusiaster kommer vilja köra äkta vara in i det sista.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror att vi har för mycket pengar i kombination med för få timmar per dygn.

Förr så hade man råd att ha ETT intresse, då hade man båt ELLER stuga ELLER frän bil ELLER hoj och så la man all tid på det man var intresserad av. I dag har vi både stuga, båt, bil och MC och tiden räcker inte till för att hålla på med alla dessa saker.
Sen har vi ungarnas intressen också, de ska helst spela fotboll, basket, tennis och hockey samtidigt plus att de ska ha en telefon för 14 000 och en mopedbil eller A-traktor för 100-150 000... och få de inte det så är man en dålig förälder...

När f-n ska man ha tid att åka hoj???
Det är det där förbannade jobbandet som man inte har tid för alls.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Förr fick man köpa supersportis för att få nåt att brassa helvete på. Nu när det finns cp-trimmade nakenhojar på 200+ hk att köpa över disk så gör det väl inget att skrevraketerna försvinner.

Byt styre på Streetfightern eller superdukken - klart!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Inte helt oväntat att 1000kubikarna skulle börja gå i graven men så soon? Allt annat är så tråkigt idag i utbudet. Inga hojar som riktigt tilltalar en längre. Istället för att designa en snygg hoj så är fokus på att sticka ut så mycket som möjligt från mängden och alla ser ut som transformers som kört ansiktet i en mur... Mt10, Superduke osv. Sen alla jäkla assists till höger och vänster. Är nog rätt nöjd med min flashade Fz1 från 2007. Där finns 5 knappar på den. Lagom.

Roligt dock att mc-kollektivet dödas först medan alla jävla A-traktorer kan åka runt utan någon avgasrening alls... Fint det! Cancerfordon för fan.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag hade inga som helst betänkligheter när jag slantade upp pengar för en ny R1 2016 och helförsäkring på den tiden kostade mig 10k för ett helår vilket jag tyckte var ok. Året efter dubblades premien och sen blev det bara värre för varje år som gick. Hade kunnat tänka mig köpa en idag med om det inte vore för försäkringen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känns som det kommer ploppa upp chanser att köpa RestoMods uppbyggda av både NOS-delar och återstartad produktion av delar utanför Yamahas regi. Det kommer att kosta fläsk, men några få die-hard entusiaster kommer vilja köra äkta vara in i det sista.

Tror du har rätt i det. Backar inte tillverkarna upp kommer det öppna upp för andra att göra det. Med det sagt kan jag notera att inom bilvärlden finns det tillverkare som t ex Porsche och Mercedes som håller igång reservdelar till modeller som sedan länge är ur produktion. Så man kan ju hoppas att tillverkarna har en viss stolthet till sitt arv så att framtida generationer kan ta del av dem ute i trafik. Man blir bara glad när man ser en gammal 60- tals Vespa på vägarna. I somras såg jag en helt original Honda CB 750 och ett par tidigt 90- tal japanska sporthojar. Det var länge sedan man såg en fin tidig Yamaha R1. Många av dem kraschades säkert och byggdes om till streetfighters. I något skede kanske det finns intresse att återställa dem.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Enligt FEC så verkar det inte ens sant.
R1 finns kvar tills vidare, men importeras inte till skit-EU.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Enligt FEC så verkar det inte ens sant.
R1 finns kvar tills vidare, men importeras inte till skit-EU.
Jahå... udda utesluta produkter utan alternativ.

Kan väl iofs tänka mig försäljningen av hyperraket-sporthojar inte längre är i topp.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top