Recent content by Bobby 600

  1. Tips på bra däckkrängarmaskin/verktyg?

    Har samma maskin, för pengarna är det värt men det är svettigt att byta själv. Helst vill man vara 2 pers, en som håller fast maskinen och en som roterar armen. Har man ekerfälgar så kan man inte använda pinnen som hindrar hjulet från att snurra, då är det bekvämt med ytterliggare en person som...
  2. Bästa offroad / dualsport

    KTM har lite mer risk. DR kommer funka men inte vara jätterolig. Problemet med dual sport är att hojen inte blir bra på något. Detsamma med däck. Ska man ha en hoj som funkar för endurokörning så måste den va lätt och smidig (vilket oftast betyder täta serviceintervaller) med crossdäck på...
  3. Bästa offroad / dualsport

    Lätt hoj med långa service intervaller och körning på motorväg. Det blir svårt, välj två. Långa serviceintervaller och motorväg: 690 Enduro, DR650. Ingen av dessa är vidare bra i skogen pga vikt. DR650 är trött och tung jämfört med 690. Om du kan undvika motorväg så har du DRZ400 och XR400 som...
  4. Var kan köpa 2.5mm kabelskor (Kawasaki bullet connector)?

    Hittar ingen som är rätt storlek eller form där
  5. Var kan köpa 2.5mm kabelskor (Kawasaki bullet connector)?

    Kabelstammen på min 1998 ZX9R (och många äldre Kawasaki) vill ha 2.5mm kabelskor. De flesta blinkers kommer med betydligt större kontakter. Jag vill köpa en låda 2.5mm men kan inte hitta det någonstans inom EU, bara utanför. Någon som vet om och var det går att köpa? Notera att 2.5mm är...
  6. Gamla enstånkor

    Tog för givet att den var LV-reggad med det priset, fortfarande 10-15k för högt dock. Inte ens (LV-reggade) XR650R säljs för så mycket. Om den bara är E-reg så är marknaden väldigt liten, ingen kör enduro med dem och ingen kan köra gata, bara stugmoppe kvar, kanske ~25-30k
  7. Gamla enstånkor

    Under 100k för en ny -22 är rätt bra, med tanke på att 7-10 år gamla 690, med 1000mil ligger ute för ~70k på blocket. Ingen idé att köpa begagnat med dessa priser.
  8. Gamla enstånkor

    Ajdå, synd med problemen, vettiga hojar annars. Gasgas 700 har jag inte sett tidigare, väldigt lik 690/701, samma ram, samma motor, samma allt. Är det någon skillnad förutom färgen?
  9. Gamla enstånkor

    Får dra tillbaka den på rätt spår igen: Vilken hoj får mest körning hos dig nu, 650R eller 690?
  10. Däck för motard vs sporthoj (gatkörning)

    För sporthoj är det lätt, gillar Rosso III, M7RR, så skulle bara slänga på någon av dem. Sporthojarna väger ca 170-180kg torr med 100-150hk. Min 450 EXC väger 114kg med ~50-55hk. Lite skillnad i vikt och effekt som går till däcken. 1) Blir ett exempelvis M7RR 160/60 ZR17 69W varmt nog och...
  11. Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Nej, ska inte köra men kanske åker och kollar.
  12. Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

    Kul tråd! Det ser så kul ut när de kör cross, man vill testa själv men är för gammal och feg, rädd om kroppen. Det Kommer låsa sig vid de stora hoppen tror jag. Själv kör mest motionsenduro, njuter av naturen och busar lite. Ang. skydd så kan tipsa om Leatt dual axis knäskydd, de skyddar bra...
  13. SOE nere? (Svenska Offroad Entusiaster)

    Är SOE nerlagt? Jag kan inte nå sidan, möts av dessa när försöker. Någon som vet vad som har hänt?
  14. Honda XR650R

    Jag har lite mer funderingar kring detta. 10w-50 är ett stort VI och en sån olja bryts VI ner snabbare än 10w-40. 10w-50 bryts snabbt ner till ~10w-30, medans en 10w-40 är mer robust och kanske bara bryts ner till 10w-35, även efter ~500mil. Därav kräver 10w-50 tätare byten. De flesta...
  15. Honda XR650R

    Interessant! Manualen specifierar bara Honda 4-stroke oil. Vid googling så verkar den vara 10w-30. Jag har också en KTM EXC 450 och manualen specifierar 10w-50, JASO MA. Brukar ha Biltema helsyntet 10w-40 i sporthojarna, men vill inte ha det i en EXC 450, så kört på Elf Moto 4 Tech 10W-50...
Top