Recent content by Björnbär

  1. Beviks + Honda = no more

    Hörde att Beviks skall lägga ned Honda-försäljningen från och med i år. Finns det något bra alternativ i hyfsat närområde, hade ju planer på att äntligen köpa nytt men nu vet i sjutton om man vågar? Tvåhjulig trädgårdstraktor och gröna japsare lockar inte, och Ducati skall servas för ofta. Är...
  2. Honda VFR-tråden

    Enkelt att kolla, koppla bort slangen till solenoiden från luftboxen och blås försiktigt i den. Kan du få igenom luft är solenoiden öppen. Du kan kolla med motorn avstängd, då urdragen sladd ju är utdragen oavsett tändningsläge. :-)
  3. Honda VFR-tråden

    Tror alla årsmodeller av gen6, eventuellt också CrossRunner med motsvarande ECU. Om det fungerar på andra generationer än 6 har jag dålig koll på.
  4. Honda VFR-tråden

    Förbrukningen går upp. Det börjar "ploppa" mer ur avgasröret på avslag och de lastpunkter som använder lambda-sonden. Tilläggas bör att även vid normal drift kommer dessa ventiler att koksa, men så länge solenoid-ventilen fungerar som den skall så drabbas bara de lastpunkter där solenoiden är...
  5. Honda VFR-tråden

    Om du verkligen vill utesluta dåligt bludder så testa nyckeltricket. Jag trodde min bluddrade som VFR skulle göra, men det visade sig vara antydan till misständningar på grund av dålig bränslekvot. Nyckeltricket består av: 1: Slå på tändningen. 2: Slå av tändningen efter att bränslepumpen...
  6. Honda VFR-tråden

    Original-mappen för en VFR är mager under 5000 rpm någonstans, anledningen till det är att det är där den miljö-certifieras. En PC-mapp brukar feta på på lågvarv. Min 02'a drog runt 0,5 liter/mil under min Norge-utflykt, och då var varvet ofta under 4krpm och aldrig över VTEC (i princip)...
  7. Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

    Utan att veta ett skit gissar jag på att bilen kört ut i vänsterfil för att köra om lastbilen utan att titta i backspegeln, får en motorcykel i röven/sidan och kör därefter in i lastbilen i panik.
  8. Olyckstråd 2018 (endast rapportering)

    Uppdatering: En person död.
  9. Honda VFR-tråden

    Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt. :tummenupp Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften... Blev din mer lättstartade efter justeringen...
  10. Honda VFR-tråden

    Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar...
  11. Honda VFR-tråden

    Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!
  12. Kawasaki Z1000SX

    Pilot Road 5 kommer väl till nästa säsong, satsa på en uppsättning sådana säger jag.
  13. Ett steg närmare mobiltelefonförbud:

    Öh, jag trodde övervakningen skulle ske med hjälp av hjälpsamma motorcyklister med GoPro-kameror, för det har jag minsann sett på Youtube. Borde vara ett bra sätt att få oss mer uppskattade av allmänheten, tycker jag, om vi bara kan hålla oss ifrån att krossa backspeglarna hos förövarna...
  14. Rödljusrace i city! :)

    28 hästar?! Det är ju ... typ ... skitmånga! Jag har accat ifrån en 911 Turbo med en RG125'a! Att Porschen gick mer sidledes än rakt fram kan väl ändå inte räknas, eller?
  15. Momentnyckel

    Pro-tips: skruva inte ut momentnyckel för långt mot 0-moment, för då kan den interna fjädern hoppa ur sin skål och då får du garanterat helt fel moment när du skruvar in den igen.
Top