Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Man kan dra ett spännband runt däcket medan man fyller det tills kanten är på plats.
Första videon jag hittade och har ej kollat men så gjorde jag eller snarare en kompis eftersom jag också var rädd :hihi samt slog på däcket eller studsade (ca 15:30):
Ah! När jag testade med spännbandet så blev det ju aldrig fyllt pga dålig kompressor. Men imorgon ska jag testa att dra spännbandet igen lite lagom och fylla. Poppar det så tömmer jag luften och lossar spännbandet så man inte repar däcket när jag lossar bandet eller nåt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Med lite luft i däcket, rulla det under belastning. Då kommer däckssidorna att gnugga mot fälgkanten och lättare hamna på plats.
Smörja är också bra just för att få däcket att krypa.
Om det läcker från samma ställe fast du har 2 bar i däcket så är något väldigt fel. Ta bort däcket igen, dubbelkolla så det är rätt dimension och inget ligger mellan däck och fälg eller att fälgen är skadad, på med smörja och dit med det igen.
Har smörjt en mass gånger och testat. Men får ta av däcket och inspektera om det fortsätter läcka då.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kolla videon så slipper du fråga mer
Har varit över 5 bar med slangdäck på min gamla GS800. Rejäl pistolskottknall när det väl poppar på plats.
;-D samma för mig. Jag släppte däcket och kastade mig typ bakåt sen fick en erfaren kompis fortsätta. Vet i fasiken hur högt trycket var men det var högt, jag hade även åkt förbi en bilverkstad tidigare som inte lyckades.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det här har blivit privat mellan maxxis däcket och mig. Snart släpper alla spärrar och jag köper däckmaskinen på Biltema för 39800:-
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kolla videon så slipper du fråga mer

;-D samma för mig. Jag släppte däcket och kastade mig typ bakåt sen fick en erfaren kompis fortsätta. Vet i fasiken hur högt trycket var men det var högt, jag hade även åkt förbi en bilverkstad tidigare som inte lyckades.
Hahahah Kastade mig bakåt! Du har min sympati till 100%. Bra taktik också, jag tror att kasta sig är bästa alternativet än att "titta bort". Samma vid explosioner liksom.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det här är så spännande nu. Tror du får rigga en kamera så vi kan se smällen (och framför allt reaktionen). Annars blir det omöjligt att i efterhand svara på om du hade rätt tryck eller inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det här har blivit privat mellan maxxis däcket och mig. Snart släpper alla spärrar och jag köper däckmaskinen på Biltema för 39800:-
1. Kör med Michelin
2. Använd mycket smörja
3. Riktiga däckjärn
4. Akta skivorna!
5. Mer smörja
6. Teknik, inte våld
7. Kör med Michelin

life hack i spenaten: Använd kompisens sidostöd för att trycka loss däcket från fälgen

bästa life hack ever: Slanglösa däck, konvertera fälgarna! En sak är att byta under kontrollerade former hemma i garaget. En helt annan sak är att laga en slang 22.30 en regnig natt mitt i jävlar ingenstans och pannlampan pajar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det här är så spännande nu. Tror du får rigga en kamera så vi kan se smällen (och framför allt reaktionen). Annars blir det omöjligt att i efterhand svara på om du hade rätt tryck eller inte.
Blir absurt dock att filma sin egen död men ska se om det går att få lite film ...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
1. Kör med Michelin
2. Använd mycket smörja
3. Riktiga däckjärn
4. Akta skivorna!
5. Mer smörja
6. Teknik, inte våld
7. Kör med Michelin

life hack i spenaten: Använd kompisens sidostöd för att trycka loss däcket från fälgen

bästa life hack ever: Slanglösa däck, konvertera fälgarna! En sak är att byta under kontrollerade former hemma i garaget. En helt annan sak är att laga en slang 22.30 en regnig natt mitt i jävlar ingenstans och pannlampan pajar.
Finns michelin till supersport Virago?

Skämt åsido, men du har helt rätt i teknik är avgörande. Jag visste att detta skulle bli ett helvette för "känsla/teknik" är inte medfött hos mig. Skruva skruvar är asenkelt jämfört med detta. Renoverar hellre en hel motor före byter framdäck liksom.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lugnt att gå till 6 bar, över 10 kan det bli en lätt puff som kan kännas lite......
Sök på pump/däckbur, truckdäck med 15 bar normaltryck som är halvkassa kan ställa till det ordentligt.
Samma med bildäck som har körts med typ 0 bar en stund så att däcksidan är tokslut kan ge vissa bieffekter..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top