Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

moddlaren

Guest
Herre jösses vilken överkurs detta är.. Sjuk imponerande är det som vanligt��
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Herre jösses vilken överkurs detta är.. Sjuk imponerande är det som vanligt��

Tack, men om man envisas med att plocka ut 50% mer effekt än vad motorn lämnade i originalskick, så har man medvetet skrivit in sig på "Motortrimmarskolans" samtliga överkurser...

Jag fick just resultatet av resonansfrekvenserna på vevaxeln i 6 olika typer av rörelser. De flesta ligger långt över maxvarv, men multiplarna av vibrationerna (grundton, x2 och x4) kommer såklart att sammanfalla med resonansernas undertoner (x0,5 och x0,25). Det finns risk för en exitering bland annat i området runt 7100-7500rpm. Ev får vi testa med att addera ett svänghjul på 200g för att se vad det ger för effekter. Intressant men ganska komplext och svårt att se de praktiska effekterna av teorin! Som vanligt med andra ord! :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är ju inte jag särskilt hemlig av mig, så innan första ljuddämparen nitas ihop:

1abd695ec14926173d2ae8b9e35d9ff5.jpg


De båda primärrören mynnar i en liten kammare varifrån ett ellipsformat perfarör med area motsvarande ett ca ø60mm rör leder vidare genom ljuddämparen. Jag är inbillad att ett ovalt rör dämpar bättre än ett runt...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dämparen ser bra ut som allt annat.
Jag rek att linda på ett finmaskigare nät runt perforöret annars blåses ullen eller mattan ut på en racehelg eller två. Jag brukar köpa mässingnät på järnhandeln som har myggnätsstora masker. Den najjar man fast med rostfri tråd eller liknade. De går även med stålnät de finns kraftigare stålnät rostfria som man kan punkta fast. Många dyrare märkes system har sådant nät runt perforören och de håller ullen inne i flera tusen mil.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Dämparen ser bra ut som allt annat.
Jag rek att linda på ett finmaskigare nät runt perforöret annars blåses ullen eller mattan ut på en racehelg eller två. Jag brukar köpa mässingnät på järnhandeln som har myggnätsstora masker. Den najjar man fast med rostfri tråd eller liknade. De går även med stålnät de finns kraftigare stålnät rostfria som man kan punkta fast. Många dyrare märkes system har sådant nät runt perforören och de håller ullen inne i flera tusen mil.
Tack! Det var en bra idé! Jag brukar glesa ut lite stålull och linda runt perfa-röret innan "fluffet". Fast de tunna ståltrådarna brinner till slut upp och då tappar man ju den skyddande effekten. Fast jag har fått tag i en långtrådig ljuddämparull som håller betydligt bättre än andra kvaliteter jag provat! Jag får se om jag lyckas få tag i nåt nät i morgon! Tools kanske?
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag hittade ett väldigt finmaskigt mässingnät på jobbet, så vi provar med det! Samma trådningsteknik som med kassler!

5e6692fb4a29ad2bf49839f9079c9f82.jpg


Hopnitat med tunna rostfria band. "Köbe!" (skånskt uttryck för att det blev lika bra som något man köpt). Eller bättre! ?

3f58c53831e357fa2f1799cc111f7857.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snyggt som fan!
Jäkligt hög finish på hela hojen tycker jag :tummenupp
Tack så mycket! Beröm funkar skitbra på mig! ?
Perfekt nät du fick tag i. Vart får man tag i de tunna stålbanden?
Bara klippt en 12-13mm remsa av en 1mm rostfri plåt i en riktig maskinsax. Gradat kanterna och polerat lite. Gjorde körnslag och förborrade banden innan jag höll dem på plats, borrade och nitade.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Som vanligt är det tur att man jämt underskattar arbetet i alla projekt! Annars hade jag inte startat upp ens hälften av dem! Installerade ny tvättmaskin och torktumlare i förmiddags, men nu är det åter VIKTIGA saker på gång! ?

Kröka rör är ganska tidsödande det också, men alla fjäderfästen, muffar och hållare tar en himla tid!

3bacdd4471092084927afaae35faa84a.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sjukt nice finish som vanligt. Vad är det för krökar du använder? Bockar du något själv?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sjukt nice finish som vanligt. Vad är det för krökar du använder? Bockar du något själv?
Tack!
Jag köpte ett u-rör av Ferrita, som jag sågat ut segment ur. Tyvärr fanns det bara 2" 1/8 (skulle varit 2" 1/4).

Mycket fjädrar blir det!

20fa570e498563e070a5126ac0b2b48b.jpg



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sista klamman på plats! Får sparka igång den i helgen och se om den hörs...

d945eed653f7bbd394a9cd6088f5b269.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hu jeda mig! Vilket utblås....skallrar nog duktigt i visiret om man försöker sig på att slip-streama där! Mitt i nyllet för oss stackars Duke åkare.....:)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hu jeda mig! Vilket utblås....skallrar nog duktigt i visiret om man försöker sig på att slip-streama där! Mitt i nyllet för oss stackars Duke åkare.....:)
Jo, verktygen brukar trilla ner från tavlorna när jag bänkar den! :D

Hoppas bara den blir tillräckligt tyst! :gnissla Men jag har stora förhoppningar till att kammaren i den första ljuddämparen ska göra en del nytta. Jag har testat det förut och då blev den väldigt tyst. Tyvärr blev diametrarna i övrigt för små i det systemet, så effekten på höga varvtal blev inte vad den borde.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tja... det blev i alla fall så tyst att motorslammer och insugsljud numera hörs mest!

https://vimeo.com/163151804

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
nu är den ju så tyst att du får skaffa en ljudmodul från hobbyking eller liknande:D
snyggt jobbat!! låter ju väldigt lite!!

//jj
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
nu är den ju så tyst att du får skaffa en ljudmodul från hobbyking eller liknande:D
snyggt jobbat!! låter ju väldigt lite!!

//jj
Tack, men lite pinsamt om man måste hålla koll på varvräknaren för att veta om motorn är igång...

Well-well, bara ljudkonstaplarna är nöjda så får det väl gå! :tummenupp

Nu är lagerhylsorna klara till de nya värsting-ramlagren. Nästa steg är att bearbeta vevhushalvorna!
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Ha ha, första jag reagerade på är respons på gasen, helt sjukt rapp:Bugar Ljudnivån verkar .... lite tyst, men säkert bra för herrarna reglement. Enormt snyggt alltihopa
 

moddlaren

Guest
Hej.

Du det där blev ju sanslöst bra:tummenupp. Får jag kopiera systemet? Sista körningar så reagerade ju till o med HD åkarna när körde ikapp dom bakifrån:brynad så hur jäkla massa mera väsen med 768cc o 13,3 inom det blir vet jag ej men en del mer troligen:D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top