Vem betalar när man sitter i fängelse?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kära Bullen!

En fråga har dykt upp som vi inte kan besvara. Visst skulle vi kunna utföra ett praktiskt experiment och ta reda på svaret, men...det känns lättare att fråga det Allvetande Internätet.

Vem betalar när man sitter i fängelse?

Det är grundfrågan. Grundsvaret är "Samhället". Men mer specifikt än så?

Säg att jag får 3 månader i fängelse. Jag får knappast lön från min arbetsgivare men jag får en dagpenning från Kriminalvården. Men...om den inte räcker för att betala min hyra och mina övriga räkningar, vem betalar då? Eller släpps jag ut från fängelset, vräkt och med kronofogden efter mig? Får jag bostadsbidrag?

Tacksam för svar.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kokt i Bajs är väl en klargörande förklaring. Misstänker att den kan ha nått med det kommande nya för oss på 2 hjul att göra?

Ja om man inte tagit underförsäkringen till drulle då, den kostar lite men för vissa kan en kriminalförsäkring tillsammans med en försäkringsbedrägeriförsäkring vara en bra investering.

Och den arbetsgivare som låter en anställd komma sent eller inte alls i 90 dagar skall nog ha ett pris för överförtåelse.
 
Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Kära Bullen!

En fråga har dykt upp som vi inte kan besvara. Visst skulle vi kunna utföra ett praktiskt experiment och ta reda på svaret, men...det känns lättare att fråga det Allvetande Internätet.

Vem betalar när man sitter i fängelse?

Det är grundfrågan. Grundsvaret är "Samhället". Men mer specifikt än så?

Säg att jag får 3 månader i fängelse. Jag får knappast lön från min arbetsgivare men jag får en dagpenning från Kriminalvården. Men...om den inte räcker för att betala min hyra och mina övriga räkningar, vem betalar då? Eller släpps jag ut från fängelset, vräkt och med kronofogden efter mig? Får jag bostadsbidrag?

Tacksam för svar.

När jobbarkompisens son skakade galler i lite över ett år så stod socialen för hans lya dom 6 första månaderna och sen tömde hans pappa lägenheten och hyrde ett förråd till hans saker.
Om det berodde på att socialen inte ville betala längre eller om det var av någon annan anledning det vet jag inte, vet inte heller om han hade socialbidrag när han dömdes eller ej. Men han är en riktigt jävla strulputte så skulle tro att han hade bidrag sen innan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Känns nästan som att läsa informationen inför studier på universitetet eller gymnasiet bara att det är inför fängelsevistelse. Pedagogiskt och lättläst information.

Kriminalvården ger inte ekonomiskt stöd till hyra eller andra utgifter under tiden du avtjänar ditt straff. Ibland är det möjligt att få hjälp med hyran från din kommuns socialtjänst. Kontakta socialtjänsten i din hemkommun för mer information.

Lyckades inte hitta något på vår kommuns hemsida. Men den var ju inte direkt pedagogiskt upplagd. Misstänker att det är en sådan här sak som bedöms från fall till fall beroende på övriga omständigheter med familjesituation och dylikt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ingen betalar för t.ex ett brottsoffer heller när offret kommer hem till sin totalt sönderslagna och nerblodade lägenhet efter några veckor på sjukhuset.Pengarna från samhället går 100% till förrövaren
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tanten har jobbat inom brottsofferjouren.Men man kan väl säga att våldtäkt med trasig flaska väcker inga sympatier från socialtjänsten
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fruktansvärt. En sådan person som gör en så avskyvärd handling förtjänar inget annat än att ruttna bort i en medeltida fängelsehåla.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nej och det värsta är att samhället .Den såkallade socialtjänsten inte vill hjälpa till o städa upp .Försäkringsbolaget sa med tvärt nej.Hon hadde ju släppt in honom i lägenheten.Som tur är finns det frivilliga i samhället som hjälper till
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Dagspenningen från fängelset är max 14:40/h, 6 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. resterande timmar på "arbetsveckan" ger 10kr/h. Så nej, den räcker inte såvida du inte hyr en etta i Arvidsjaur.

Om du inte har vänner/släktingar som ställer upp för dig så är du rökt, du blir utan bostad, och med kronofogden i arslet. Kanske kan du ringa runt och få uppskov med dina räkningar om kriminalvårdarna går med på det och är på bra humör, men antagligen inte. Hela den grejen bygger väl lite på att du får papper från din arbetsgivare om att du bara är tjänstledig inne på det statliga semesterhemmet och har kvar din anställning när du kommer ut. Annars är du kokt i bajs. Ordentligt.
Det är väl även en anledning till att 96% av de som går innanför murarna på ett fängelse kommer att komma tillbaka - när de kommer ut så har de 2 påsar med prylar från anstalten, en femhunka i frigivningsbidrag, en hög betalningsanmärkningar, är bostadslösa och gamla mer eller mindre kriminella polare som står utanför o väntar. Ganska tragiskt faktiskt.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kokt i bajs håller jag inte med om. Vi har ju socialen!
Det ska rätt mkt till för att hamna utanför systemet i Sverige o få bo på gatan.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Dagspenningen från fängelset är max 14:40/h, 6 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. resterande timmar på "arbetsveckan" ger 10kr/h. Så nej, den räcker inte såvida du inte hyr en etta i Arvidsjaur.

Om du inte har vänner/släktingar som ställer upp för dig så är du rökt, du blir utan bostad, och med kronofogden i arslet. Kanske kan du ringa runt och få uppskov med dina räkningar om kriminalvårdarna går med på det och är på bra humör, men antagligen inte. Hela den grejen bygger väl lite på att du får papper från din arbetsgivare om att du bara är tjänstledig inne på det statliga semesterhemmet och har kvar din anställning när du kommer ut. Annars är du kokt i bajs. Ordentligt.
Det är väl även en anledning till att 96% av de som går innanför murarna på ett fängelse kommer att komma tillbaka - när de kommer ut så har de 2 påsar med prylar från anstalten, en femhunka i frigivningsbidrag, en hög betalningsanmärkningar, är bostadslösa och gamla mer eller mindre kriminella polare som står utanför o väntar. Ganska tragiskt faktiskt.

https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall-i-brott/
Var hittar du 96%
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Det var kriminalvårdens egna siffra 2008. Då handlade det om hur många som återvände till sluten anstalt från sluten anstalt, inget om 3 år, efter villkorlig frigiving osv.

Dock utvärderade man även kriminalvårdens yrkesutbildningar i samarbete med Lernia då, och kom fram till att det var minimalt antal återfall. Vi pratar enstaka procent. Detta hoppas jag har påverkat en del sedan dess.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Dagspenningen från fängelset är max 14:40/h, 6 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. resterande timmar på "arbetsveckan" ger 10kr/h. Så nej, den räcker inte såvida du inte hyr en etta i Arvidsjaur.

Om du inte har vänner/släktingar som ställer upp för dig så är du rökt, du blir utan bostad, och med kronofogden i arslet. Kanske kan du ringa runt och få uppskov med dina räkningar om kriminalvårdarna går med på det och är på bra humör, men antagligen inte. Hela den grejen bygger väl lite på att du får papper från din arbetsgivare om att du bara är tjänstledig inne på det statliga semesterhemmet och har kvar din anställning när du kommer ut. Annars är du kokt i bajs. Ordentligt.
Det är väl även en anledning till att 96% av de som går innanför murarna på ett fängelse kommer att komma tillbaka - när de kommer ut så har de 2 påsar med prylar från anstalten, en femhunka i frigivningsbidrag, en hög betalningsanmärkningar, är bostadslösa och gamla mer eller mindre kriminella polare som står utanför o väntar. Ganska tragiskt faktiskt.

Det är ju såklart ett problem, men alternativet hade ju varit att skattebetalarna får punga ut en helt enorm summa pengar för kriminella som levt över sina tillgångar.

Jag kan sträcka mig till att staten hjälper till att sälja/säga upp bostad och andra stående kostnader när du åker in så det iaf inte tickar på mer än några månader på sin höjd. Och satsningar på jobb och bostad för ny-muckade med en sjuhelvetes massa krav för att få behålla det.

Eller så ger man fan i att begå brott. Det är ju klart enklaste sättet att inte hamna i skiten.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är ju såklart ett problem, men alternativet hade ju varit att skattebetalarna får punga ut en helt enorm summa pengar för kriminella som levt över sina tillgångar.

Jag kan sträcka mig till att staten hjälper till att sälja/säga upp bostad och andra stående kostnader när du åker in så det iaf inte tickar på mer än några månader på sin höjd. Och satsningar på jobb och bostad för ny-muckade med en sjuhelvetes massa krav för att få behålla det.

Eller så ger man fan i att begå brott. Det är ju klart enklaste sättet att inte hamna i skiten.

Ja jag säger absolut inte att vi skattebetalare ska sitta o betala hyran åt folk som sitter inne, satsningar för jobb finns, de som fanns omkring 2007-08 var väldigt lyckade, mer eller mindre alla som gick utbildningarna fick jobb och endast enstaka kom tillbaka, 2 st under 2008 om jag inte minns fel. Dvs det kostade oss någon miljon, men sedan dess har vi ett par hundra som inte kostar oss 2-3000/dag på en anstalt, utan istället drar in skattepengar. Där kan vi snacka om fungerande kriminalvård!

Dock tror jag det blev lite väl lyckat, för som jag fattat det så trycker de in varenda käft på sån där utbildning nu, så resultatet blir inte lika bra, då även omotiverade intagna helt utan intresse för ett måndag-fredag jobb hamnar där...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Dagspenningen från fängelset är max 14:40/h, 6 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. resterande timmar på "arbetsveckan" ger 10kr/h. Så nej, den räcker inte såvida du inte hyr en etta i Arvidsjaur.

Om du inte har vänner/släktingar som ställer upp för dig så är du rökt, du blir utan bostad, och med kronofogden i arslet. Kanske kan du ringa runt och få uppskov med dina räkningar om kriminalvårdarna går med på det och är på bra humör, men antagligen inte. Hela den grejen bygger väl lite på att du får papper från din arbetsgivare om att du bara är tjänstledig inne på det statliga semesterhemmet och har kvar din anställning när du kommer ut. Annars är du kokt i bajs. Ordentligt.
Det är väl även en anledning till att 96% av de som går innanför murarna på ett fängelse kommer att komma tillbaka - när de kommer ut så har de 2 påsar med prylar från anstalten, en femhunka i frigivningsbidrag, en hög betalningsanmärkningar, är bostadslösa och gamla mer eller mindre kriminella polare som står utanför o väntar. Ganska tragiskt faktiskt.

Många ggr har man ju tid att ordna upp sina affärer innan man låses in.

Ej egen erfarenhet, men jag känner folk som suttit inne.

Han gjorde väl som vi vanligtvis gör här på Sporthoj, tog det ur luften bara.
:tummenupp

Du menar drog det ur arslet? :banana
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Många ggr har man ju tid att ordna upp sina affärer innan man låses in.

Ej egen erfarenhet, men jag känner folk som suttit inne.

Det beror ju lite på. Visst, vid egen inställelse, men lycka till från häktet om du dessutom fått lite restriktioner och ska sitta där och vänta på utredningen. Riskerar du ett straff som är lite längre är häktningstider upp till ett år inte ovanliga. Det finns de som suttit häktade i över ett år utan att ha fått ringa eller skicka ett brev... De flesta lär väl slippa restriktioner långt innan dess, och är det nu några månader det handlar om så lär man ju kunna prata med sin hyresvärd och betala i förskott.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top