Aprilia Tuono V4

mr_X

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Mamlö
Hoj
none
Nu drar jag upp slipon ämnet igen. :)
Nästintill alla slipons till Tuonon säljs utan katalysator och det verkar inte gå att få en linkpipe med heller. är det någon speciell orsak till att de flesta säljs utan?

är det någon här som kör med graves slipon?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nu drar jag upp slipon ämnet igen. :)
Nästintill alla slipons till Tuonon säljs utan katalysator och det verkar inte gå att få en linkpipe med heller. är det någon speciell orsak till att de flesta säljs utan?

är det någon här som kör med graves slipon?
Är väl så till typ alla hojar. Linkpipe får du med de flesta märkena. Bara arrow på ebay som ibland säljs utan. Man får läsa noga.
Köper du akrapovic från din åf så ska du få med 2st linkpipe. En med katt och en utan. Men det kostar ju mer än andra märken.
Graves har jag sett några amerikanare kört med. Dom är rätt snygga och kvaliten sägs vara bra. Men du kommer höras! :)
 

mr_X

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Mamlö
Hoj
none
Är väl så till typ alla hojar. Linkpipe får du med de flesta märkena. Bara arrow på ebay som ibland säljs utan. Man får läsa noga.
Köper du akrapovic från din åf så ska du få med 2st linkpipe. En med katt och en utan. Men det kostar ju mer än andra märken.
Graves har jag sett några amerikanare kört med. Dom är rätt snygga och kvaliten sägs vara bra. Men du kommer höras! :)

jasså. det är utan man ska köra då!
jag är rädd för att det ska låta "för" högt och det är rätt svårt att jämföra med hjälp av youtube.
ja jag tycker akrapovic är lite för dyrt men vi får se. har ju hela vintern på sig :)

på graves hemsida står det 105db max och i registreringsbeviset står det 107db. hur ska man tolka detta?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
jasså. det är utan man ska köra då!
jag är rädd för att det ska låta "för" högt och det är rätt svårt att jämföra med hjälp av youtube.
ja jag tycker akrapovic är lite för dyrt men vi får se. har ju hela vintern på sig :)

på graves hemsida står det 105db max och i registreringsbeviset står det 107db. hur ska man tolka detta?

Tror inte riktigt på deras db mätning. Eller så står det väldigt högt i regbeviset.
Är du rädd att det skall låta för högt så ska du nog hålla dig borta från graves. Hur snygg den än är. Det verkar inte finnas dbkiller till modellen heller.

Har skrivit detta förr. Men jag satt länge och letade slipon också. Ville ha av kortare modell tex som graves. Men efter att jag läst mycket så fick det bli arrows längre modell då jag vill kunna köra bana utan större problem. Och att många säger (vet inte hur mycket sanning det ligger i det) att man tappar lite effekt i mellanregistret med kortare burkar.

Vill du verkligen ha en kortare burk. Så leta upp någon där du kan montera db-killer samt att du låter spjället i avgasröret vidhålla sin funktion. Då den håller nere ljudet avsevärt under 5 tusen varv.

kortare burkar där man kan få dbkiller och som ska ha bra kvalite är väl arrows gp2 och austin racing som har flera modeller.

Annars är jag väldigt svag för sc-projects mittemellan långa burk :)

http://www.sc-project.com/aprilia_tuono_v4_e.htm
Hade jag inte vart för snabb på min arrowpipa så hade jag köpt den istället! (passar på nya 1100an också)

Dom har också en snygg kort gpburk. http://www.sc-project.com/aprilia_tuono_v4_15_e.htm nr 2 på den sidan. Dock ingen killer till den heller.

Jag skriver alldeles för mycket som vanligt :p
 
Last edited:

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Kul och grattis! :)
Bilder och planer för mods?

Har bara säljarens bilder än så länge, då det var mörkt när jag kom hem och lär vara så varje dag efter jobbet ett tag framöver.

8896.jpgDraw on Pictures_1448291728319.jpg


Fick gräva rätt djupt i plånboken för inköpet, så några avancerade mods blir det inte på en gång iallafall. Men en tailtidy är ju ett måste från start. Orginalhållaren för skylten står ju ut som ett peke på en segelbåt en "halvmeter" bakom bakljuset. Inte fint. Har för mig att ni diskuterat lite alternativ tidigare i tråden, så jag får läsa på lite.

SC-pipan du länkar till är också förfärligt läcker, men då är det väl byebye bana antar jag. Eller kan det klara sig om man monterar killer och har kvar avgasspjället tro? Vill ju inte hamna i sitsen som en kille på Rudskogen i somras som åkte dit med sin Panigale 1199R och inte fick starta, trots orginalsystem :(

Ett lättviktsbatteri tror jag också skulle kunna göra en del på känslan eftersom man valt att placera batteriet på typ hojens högsta punkt. Borde kännas skillnad när man flickar hojen.

Sist men inte minst är man sugen på att skicka ECU'n till Gabro när han väl kört igenom 1100-mapparna ifall han kan råda bot på den lite struttiga gången på låga varv. Kände av det vid provkörningen men vet inte om det är så mycket att det stör mig så mycket egentligen. Jag lade ju mer tid av provkörningen på motorns övriga varvtalsregister om man säger så :) Svalare motor och lite sänkt förbrukning blir också välkomna bieffekter enligt honom själv.

Sedan måste jag se om jag kan modda fast mitt skivbromslås någonstans eller om jag måste byta till någon annan modell för att få till det. Rätt konstigt att inte ha en cm3 i lagringsutrymme över någonstans på hojen och inte så sugen på att åka runt med en stålklump i fickan vid eventuell krasch.

10001948.jpg
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
SC-pipan du länkar till är också förfärligt läcker, men då är det väl byebye bana antar jag. Eller kan det klara sig om man monterar killer och har kvar avgasspjället tro? Vill ju inte hamna i sitsen som en kille på Rudskogen i somras som åkte dit med sin Panigale 1199R och inte fick starta, trots orginalsystem :(

Jag har den SC project pipan och kan informera att det går utmärkt att köra rudskogen med killern. Troligtvis utan killern med. Orkade dock inte testa. Rudskogen har 100db som gräns.

Du klarar även banor som Kinnekulle, som ligger lägger på 95db ifall jag minns rätt.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Aprilias nyare mapp uppdatering skulle väl hjälpa en del mot ryckigheten på 1100an. Har du senaste i? Ja ska bli skoj att se vad gabro kan hitta på med 1100an :D

Kostar att ligga på topp!
Jag köpte ju en gammal 12a och det sved för mig med även fast den va billigare. Har fått köpa roliga saker pö om pö. Sen ska man ju ja råd med bandagar, däck och service också. Får skaffa ett jobb till snart
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har eventuellt en tailtidy till övers för billig peng! Tror det var en rg racing. Kan kolla när jag kommer hem om jag minns det och hittar den.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Låter positivt med SC-pipan!

Har inte kollat vilken map som sitter i än. Tycker man läser blandade åsikter om nya mappen. En del tycker det hjälper, andra inte. En del tycker quickshiftern blev sämre. Jag börjar nog och kör med det som ligger i och ser om jag känner behov av byte.

Linusenen, det vore schysst!

Precis, mer än inköpet som kostar och som måste budgeteras. Funderar också på försäkring. 5200 hel/hel hos Svedea men då blir det "bara" SMC-bana. Bilsport skulle ha 10500, vilket känns blodigt. Blir väldigt dyra bandagar... Eller skall man proppa hojen full med sliders och motorkåpor och köra oförsäkrat när man kör utanför SMC? Men det känns olustigt ifall man kraschar och skadar någon annans egendom eller ännu värre någon annans personskada och inte har någon trafikförsäkring som täcker upp.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Att tänka på är att du bara får köra i de långsammare grupperna med svedea och smc också. (Vad gör dom om man är alldeles för snabb för dom?)
Det är väl bara en personlig fråga. Jag kör bilsport halv. Inga krashskydd än men det skall på. Och så hoppas jag hel/hel gått ner till våren så jag kan tänkna det. Betalar 7 tusen nånting för halv nu på min 12a. 28år och körkort 1år. (Blir 29år och haft kort i 2 till våren).
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Tyvärr lär bilsport inte bli billigare för dig Linus, de har gjort om försäkringen så att den baseras på din exakta ålder. 13500:- skulle jag få ge till våren. Då är jag över 30 och har haft kortet längre än dig. Sunkigt att de inte behöll sina 24, 30, 40+ försäkringar :huvet
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Låter ju kisskotte. Får ringa och höra med dom då. För på nätet får jag fortfarande samma som jag har nu. Men det kanske inte har ändrats där än.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Kan bekräfta att de lämnat gamla systemet, säljaren berättade om just det när jag ringde.

SMC medel har passat mig bra hittills. Jag är ingen banfantom, men tycker det är gräsligt kul och lärorikt! Men växer man ur medel så småningom får man väl se över försäkringen då. Ett knep kan ju vara att hålla igen lite på rakorna, för att sedan satsa lite mer i kurvpartierna. Då får man längre varvid, men kan stå på ändå :)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det verkar ju vara så stor skillnad från gång till gång och från steg till steg också. Körde snabbaste gruppen när jag var där sist på kinnekulle. Och jag är rätt usel också. Men hade folk i vägen hela tiden. Har jag kört med andra arrangörer som tex ktm så klarar jag knappt tempot i medel. Men kommer man upp til steg 3 eller nåt blir det kanske jämnare på smc :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jämför inte farten på en vanlig bankörning med en steg-kurs hos smc, det är inte riktigt samma sak. Sen beror hastigheten just den dagen mycket på vilka som anmält sig. Farten i gruppen styrs ju till stor del på deltagarna, så länge arrangören inte delar in efter varvtider mha tidtagning... :)
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Kört långsam steg 1, och det var på tok för långsamt. Har sedan kört medel på både steg 2, 3 och 4 och det har känts lagom för mitt tempo. Det händer väl att det hamnar folk i snabba gruppen som inte borde vara där eftersom medel alltid är överfull så de får "tvångsflytta" folk till både snabb och långsam grupp.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Detta svaret fick jag av bilsport på mail:
Hej Linus!

6211 kr kommer försäkringen kosta om du väljer att ha kvar samma omfattning på försäkringen.

Du betalar idag 7256 kr om året.

Vill du uppgradera till en helförsäkring blir din nya årspremie 11587 kr som det ser ut just nu.

*

Din huvudförfallodag är 2016-03-01

Jag är nog lite sötare än er andra. Därför höjer dom inte min premie :) Ska se om det går att skjuta på förnyandet lite då jag fick körkort i maj. Kanske blir nån hundring till då.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top