Vad som slår mig är att 1 jan 2016, när alla hojar de facto ska vara utrustande med OBD och ABS, infaller tämligen snart. I praktiken måste alla hojar som tillverkas för den europeiska marknaden redan idag konstrueras och monteras med ex.vis OBD för att kunna säljas här om drygt en månad. Hur länge har vi haft OBD på knarrarna utan att veta om det?
Nu citerar jag dig i denna tråden, men rundsparkar faktiskt 360 mot de flesta som skrivit i tråden - och framförallt mot alla andra motorcyklister som inte ens syns här, som inte engagerar sig, som inte bryr sig, som tror allt skall fortsätta vara som det alltid varit.
Beslutet togs i EU för ganska precis 3 år sedan, och föregicks av flera års diskussioner och beredning.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-beslut-om-framtidens-motorcyklar/
SMC och FEMA gjorde ett hästejobb med att hyvla av de värsta vansinnigheterna i ursprungsförslaget, men det som blev kvar vart sannerligen ingen tummetott.
Varför är ni så aningslösa? Varför engagerar ni er inte? Varför kommer detta som en överraskning nu - en styv månad innan hojarna rullas ut?
Det är FEM ÅR SEDAN förslagen presenterades! Det var då ni skulle hörts, synts, debatterat - givit uttryck för er uppfattning.
Liknelsen finns i tråden med att man vill vattna ur motorcykeln, göra den mindre attraktiv.
Kanske är det så - medvetet. Kanske blir det så, omedvetet, när man gör den mindre farlig...?
Hur som helst är politikerna jävligt angelägna att göra motorcykeln till något man kan förstå sig på.
Förstå sig på, reglera och kontrollera. Man vill ha en liten smalspårig bil.
...och man använder de små stegens tyranni för att ta sig dit.
Varje liten reglering och pålaga i sig är svår att vända sig mot.
Helheten över tid? Katastrof!
Varför låter ni dem göra det? Varför ger ni dem så mycket yta att röra sig på?
Varför bryr ni er inte om motorcyklismens framtid?
Oh well, gjort är gjort.
"Hang down your head Tom Dooley" är en trist låt att börja helgen med.
Varför inte fundera lite kring vad som är verkligt viktigt för DIG som motorcyklist, och vad du vill att nästkommande generationer av hojmänniskor skall kunna ärva från dig och den tid du lagt på hojar?
Du har en ypperlig och lättjobbad chans just nu!
http://www.sporthoj.com/forum/showt...r-oss-som-k%F6r-MC-Angel%E4gen-unders%F6kning
Punkta ner vad som är angeläget för just dig - offra 5 minuter på det nu i helgen, och se till att engagera dig mycket, mycket mer i den framtida debatten kring vad för slags motorcyklar och trafikmiljö vi skall ha.
Alla framtida beslut av vikt tas i Bryssel. Paraplyorgansiation FEMA gör ett bra jobb där nere, och SMC har en tung och inflytelserik roll i just FEMA tack vare engagerat arbete och kompetent personal.
Men vi måste bli mycket mer engagerade, vi vanliga motorcyklister. Vi måste bevaka varenda move som sker där nere, och agera tidigt och kraftfullt mot det som är på väg att hända. Innan det längre går att påverka.
...och jag vill rikta ett stort tack till Honda Sverige som pressat på för att få in en liten skvätt av den nya Africa Twinnen i ett speciellt "hard core"-utförande innan årsskiftet.
Ingen ABS, inga kopplade bilbromsar - no nonsence!
Den sista motorcykeln?
Inte som sådan, men jag vill ändå gärna se det på det viset. Någon såg chansen att skapa en liten förserie av en hoj som står kvar med en fot i det gamla, äkta.
Tack för det!