Möss MacGyver 2.0 tråden

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har lagt ut fällor i bredd på den ca 40 cm breda passagen som går genom vinden men mössen hos mig verkar ta "escapen", ner i lösullen, borrar sig igenom och runt fällorna när dom ska förbi dom små asen, nu är det krig:mad:
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har lagt ut fällor i bredd på den ca 40 cm breda passagen som går genom vinden men mössen hos mig verkar ta "escapen", ner i lösullen, borrar sig igenom och runt fällorna när dom ska förbi dom små asen, nu är det krig:mad:

Hahaha jag vet! Undra om dem är smarta och undviker farorna av erfarenhet? Satt nämligen och kolla på ett djurprogram imorse, Afrika, flodpassage, krokodiler och massa zebror/gnuer som skulle passer floden. Det var en zebra som simmade "helt oberörd" bredvid 3 krokodiler och gick ett minst sagt berört öde.. Då funderade jag på om dem ens är medveta om krokodilerna och risken att bli ihjältrampad? Eller om viljan är starkare, alltså värt risken..

Under denna musjakt känns det onekligen som att mössen är smarta och lärt sig på andras misstag tills igår då jag bytte modell på slagfällorna samt tömde dem direkt (hörde den igår kväll 2ggr)!de andra gångerna har de ju säkert legat ett par timmar och kanske agerat varningstecken åt polarna.. :confused:
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Blev nyss väckt av herr mus som knaprar på min mc tidning 40 cm från mitt huvud. Nu är det krig! Sambon lyckades fånga den med händerna så nu sitter den i en hink i väntan på dom. Ja... jag är klarvaken.
Ulvhamne är världens bästa sambo :fakta

Han får väl lägga upp bilderna själv, min telefon bråkar.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Efter några veckors tålamod tröt den igår efter ett ihärdigt trippande i sovrumsväggen samt vind under några dagar! Igår gillrades fällorna uppe på vinden och med lite flyt sitter där ett par idag! Ser framemot att få vittja fällorna efter jobbet, bara hoppas på det bästa, återkommer med resultatet:gnissla
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Första perioden slut, ställning: abethebabe 0 - mössen 1:mad: andra perioden startade precis.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jag läste en grym text om hur man blir av med råttor och möss.
1. Gräv ner ett öppet oljefat i någon lada i närheten av boningshuset (får ej vattenfyllas av regn). Lägg ett tunt metallrör över den öppna ovansidan. Smörj in med jordnötssmör lägg lite mat i botten. Avvakta i en evighet och agna röret titt som tätt.

Möss och råttor kommer att falla ner och inte kunna komma upp. De som är i tunnan kommer att börja kannibalisera på varandra. Fortsätt agna röret.

2. När du endast har två råttor kvar efter någon/några månader, slå inte ihjäl dem. Släpp dem lösa på var sitt ställe.

Du har nu ändrat råttans natur och skapat ett par råttmördare av rang. Enligt texten jag läste kommer det att lösa mus och råttproblem för en lång tid.

Djurplågeri, sjukt och asgrymt, men kanske effektivt?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Andra perioden slut, abethebabe 0 - mössen 2.

Hur fan musen lyckades rycka loss betet utan att fällan slog igen är för mig en fullständig gåta:mad: bara att gratulera. Period tre börjar nu.

image.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Andra perioden slut, abethebabe 0 - mössen 2.

Hur fan musen lyckades rycka loss betet utan att fällan slog igen är för mig en fullständig gåta:mad: bara att gratulera. Period tre börjar nu.

View attachment 413337

Jag brukar vika till bläcket och sprinten så att man knappt kan fisa i närheten av fällan utan att den slår igen. Slagfällor är lågbudget och en del slår inte igen tillräckligt lätt.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag brukar vika till bläcket och sprinten så att man knappt kan fisa i närheten av fällan utan att den slår igen. Slagfällor är lågbudget och en del slår inte igen tillräckligt lätt.

Har faktiskt aldrig misslyckats med dessa lågbudgetfällorna.

- - - Updated - - -

Dra tråd runt betet så slår den igen varje gång nån gnagare är på den... Rögat fläsk är bra som bete.

Bra tips, skall testas:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Andra perioden slut, abethebabe 0 - mössen 2.

Hur fan musen lyckades rycka loss betet utan att fällan slog igen är för mig en fullständig gåta:mad: bara att gratulera. Period tre börjar nu.

View attachment 413337

Ytterligare en anledning till att jordnötssmör passar så bra som bete, det går inte att ta hela stycket på ett turskott.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ytterligare en anledning till att jordnötssmör passar så bra som bete, det går inte att ta hela stycket på ett turskott.

Ska skicka ner en halv påse jordnötter i beredaren imorgon, smöret ihop med fläsket, vete fan om inte abethebabe reducerar i tredje perioden:tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag kan iaf konstatera att fälla med tramputlösare var otroligt effektiv, i synnerhet med jordnötssmör som agn! Värsta KSP 58, bara går och går! :jäs Verkar även som att mössen börjar elimineras här.. Har nog tagit upp emot 30 st men nu är det bara någon enstaka gnagare i veckan som sett sin sista chans till jordnötssmör :7peta:död
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur gick det? Kvoterade du eller har mössen ledningen?:va

Fortfarande reducerat, således, mössen 2, abethebabe 1!

Verkar som att mössen skickade in en självmordsbenägen och när dom märkte att han inte kom ut igen verkar dom ha övergett min vind givetvis till min glädje men det är alltid lite spännande när man klättrar upp på vinden för att vittja fällorna, men jag har faktiskt inte varit uppe på mer än en vecka nu! Jag har faktiskt inte hört en endaste litet trippande i varken väggar eller vind så jag anser att jag är vinnare på wo:D
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top