Ta kontroll över stressen

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Som vissa sa här...träning eller en hobby så du får lägga tankarna åt sidan ett tag
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Blir det bättre om jag säger att det blir etter värre efter skolan? :)
Först HITTA ett jobb och sedan jobba ihop till skatt, hushåll, villa, ungar, bilar. :3freak

Xibalbas "Invänta hjärtinfarkt eller stroke! :banana" kommer kännas som en befrielse...
...om man nu inte hade hojen att se fram emot nästan varje dag. :tummenupp

Jo det kan jag tänka mig dock trivs jag med att jobba. Iallafall de jobb jag haft. Nu blir det lite annorlunda kanske med tanke på att man förhoppningsvis jobbar som ingenjör i framtiden vilken kanske innebär en del eget arbete efter jobbet för att fortsätta utvecklas/hänga med i utvecklingen.

Sen vet jag inte om det är just skolan jag är enormt stressad över, men det känns så. Upplever inte samma stress eller besatthet på andra delar av mitt liv och har aldrig upplevt det innan.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ja du, känsla av utbrändhet redan I skolan...

Jag tror att dom som går in I väggen gör det med glädje och får en chock wtf det här kan inte hända mej.
Dom som ojjar sig innan är dom som utnyttjar systemet och vill vara offer.

Men jag håller med dej. Ibland är det lite mer än man klarar av. Bara inse att I bland får man bita ihop och slutföra uppgiften. Utbrändhet fans inte för 50år sedan. Då bet man ihop och körde vidare. Sen kom HBTQ politiken och vi alla var offer, vi alla var utbrända och vi alla är helt neutral under ordet Hen. Individen försvann, viljan likaså. Nu vill vi ligga hemma.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Tempot var inte lika uppskruvat för 50 år sedan. Inte ens för 30 år sen när jag började jobba.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Utbrändhet fans inte för 50år sedan. Då bet man ihop och körde vidare. Sen kom HBTQ politiken och vi alla var offer, vi alla var utbrända och vi alla är helt neutral under ordet Hen. Individen försvann, viljan likaså. Nu vill vi ligga hemma.

För 50 år sen fanns inga stressiga jobb, totalt fysiskt utslitande jobb med trasiga ryggar etc., men inte stressiga.

Att varje dag få mer att göra än det är möjligt att hinna med i en mailkorg som bara växer t.ex.. existerade inte då.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Övertygad om att man slet som djur även för 50 år sedan. Man höll bara käft när det gjorde ont.

Skylla på mailkorgen?? Stäng av den då.

Mailkorgs hanterar kurser säger. Jobba med din mail 2-3h per dag. I två olika tillfällen. Sen fimpar du mailen mellan dom tiderna och utför ditt arbete.
Mindre stress och en bättre mail respons är oftast resultatet.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
för att varva ner ä träning, dela in dygnet i olika zoner och när du känner att stressen byggt upp kör mindfulnessövningar.

Kommer gå fint. Exjobbet är första gången du kommer få jobba hårt ;)

Lycka till
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Övertygad om att man slet som djur även för 50 år sedan. Man höll bara käft när det gjorde ont.

Skylla på mailkorgen?? Stäng av den då.

Mailkorgs hanterar kurser säger. Jobba med din mail 2-3h per dag. I två olika tillfällen. Sen fimpar du mailen mellan dom tiderna och utför ditt arbete.
Mindre stress och en bättre mail respons är oftast resultatet.

Tror farbror är gammal.

Endast kommunalare kan stänga av mailen och behålla jobbet.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tror farbror är gammal.

Endast kommunalare kan stänga av mailen och behålla jobbet.

Jo även en grabb som jag blir äldre...

Är dock lååååång ifrån kommunalare.
Nä men det är helt seriöst det där med mailkorgshantering. Schneider till exempel pratar en del om det, min förre chef gick kurs hos dom(när han jobbade där) ang detta. På mitt företag pratas det om det. Just för att mail som trillar in är otroligt stressande. Oavsett om det är snabba lösningar eller utdragna problem. Problemet är att vi läser mailen 24/7 då vi alla har det i dator, telefon, padda mm. Stressen byggs upp då du vet att det är 50nya mail denna dag. Trots att det bara tar 1-2h att läsa och åtgärda dom.
Vi jobbar internationellt och får då mail dygnet runt pga detta. Så vi går med denna mail stress hela dagarna plus helgerna.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Absolut, men att inte känna sig stressad är inte samma sak som att aktivt skita i saker.

View attachment 412500


Just den där bilden har räddat mig vid några tillfällen.

Men åter till TS.
1 ) Andas
Mycket viktigare än man tror att andas rätt långa djupa andetag som fyller kroppen istället för små korta som bara fyller döda rummet.
2) när du känner att du stressar stanna inte kvar i det utan finns möjligheten så avbryt det du håller på med och gör något annat en liten stund så att du får uppnå ett enkelt mål och återgå sedan till det du höll på med.

Jag själv suger på det här, det är skillnad på att veta hur man bör göra och faktiskt genomföra det.
annars är det väl bara att säga välkommen till den nya världen där vissa människor jobbar ihjäl sig medan andra inte har jobb alls.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Åååå nääää mailstress.. stackars kontorsfolk. Prova att stå i en högstrålande zon i en av våra uråldriga kärnreaktorer (som hade varit ersatta med modernare typer om det inte vore för trädkramarlobbyn) och köra svetsfogar på kritiska system, som om dom inte blir riktigt hopsatta kan orsaka allt från mindre driftstörningar till härdsmälta, känn strålsjukan komma smygande när du är inne på din 15:e timme och be till vilka makter du än tror på att allt ska gå vägen även denna gång. :) kom inte och snacka stress, jag spyr!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo även en grabb som jag blir äldre...

Är dock lååååång ifrån kommunalare.
Nä men det är helt seriöst det där med mailkorgshantering. Schneider till exempel pratar en del om det, min förre chef gick kurs hos dom(när han jobbade där) ang detta. På mitt företag pratas det om det. Just för att mail som trillar in är otroligt stressande. Oavsett om det är snabba lösningar eller utdragna problem. Problemet är att vi läser mailen 24/7 då vi alla har det i dator, telefon, padda mm. Stressen byggs upp då du vet att det är 50nya mail denna dag. Trots att det bara tar 1-2h att läsa och åtgärda dom.
Vi jobbar internationellt och får då mail dygnet runt pga detta. Så vi går med denna mail stress hela dagarna plus helgerna.

Säger inte att du har fel men alla fungerar olika, personligen blir jag stressad av att ine ha tillgång till mailen. Om jag har tillgång till den och hanterar den löpande så vet jag att jag har kontroll, vilket råkar vara ganska viktigt för mig.

I övrigt tror jag att man fokuserar för mycket på stressrelaterade problem endast kopplade till arbetet. Det hänger nog väldigt mycket ihop med sin övriga livssituation också. Jag jobbar gärna hårt och mycket som jag har det idag, men på tidigare arbeten när jag var ung så kunde jag må dåligt av betydligt mindre tryck. Det är inte så svart-vitt som att mycket jobb och många mail = stress. Finns fler nyanser i det där.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Åååå nääää mailstress.. stackars kontorsfolk. Prova att stå i en högstrålande zon i en av våra uråldriga kärnreaktorer (som hade varit ersatta med modernare typer om det inte vore för trädkramarlobbyn) och köra svetsfogar på kritiska system, som om dom inte blir riktigt hopsatta kan orsaka allt från mindre driftstörningar till härdsmälta, känn strålsjukan komma smygande när du är inne på din 15:e timme och be till vilka makter du än tror på att allt ska gå vägen även denna gång. :) kom inte och snacka stress, jag spyr!

15 timmar? Du är inte bara långsam? :7peta

Vilka riktlinjer följer ditt företag?

Strålskydd inom anläggningen - Personal

Krav på begränsning av stråldoser till personal och allmänhet vid verksamhet med
joniserande strålning ges i SSMFS 2008:51.

Dosgränser, utifrån kraven i SSMs föreskrift, för personer i verksamhet med joniserade
strålning sammanfattas i tabell nedan.

Situation/Period Dostyp Högsta dos(mSv)
Arbetstagare
Kalenderår (enstaka år)
Effektiv dos 50
Ekvivalent dos till ögats lins 150
Ekvivalent dos till hud 500
Ekvivalent dos till extremiteter 500

5 år (ackumulerat)
Effektiv dos 100
Gravida kvinnor Efter graviditet fastställts Ekvivalent dos till fostret 1

Om det finns särskilda skäl kan Strålsäkerhetsmyndigheten medge att dosgränserna överskrids om utförandet av ett speciellt arbete är nödvändigt.
Arbetet får endast utföras av frivilliga arbetstagare. Vid räddningsarbete i nödlägen gäller inte dosgränserna i ovanstående tabell.

Räddningsarbetet får endast utföras av frivilliga. En räddningsinsats som kan medföra att den effektiva dosen överstiger 100 mSv får bara utföras i livräddande syfte av personer som har god vetskap om insatsens strålrisker.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
15 timmar? Du är inte bara långsam? :7peta

Vilka riktlinjer följer ditt företag?

Strålskydd inom anläggningen - Personal

Krav på begränsning av stråldoser till personal och allmänhet vid verksamhet med
joniserande strålning ges i SSMFS 2008:51.

Dosgränser, utifrån kraven i SSMs föreskrift, för personer i verksamhet med joniserade
strålning sammanfattas i tabell nedan.

Situation/Period Dostyp Högsta dos(mSv)
Arbetstagare
Kalenderår (enstaka år)
Effektiv dos 50
Ekvivalent dos till ögats lins 150
Ekvivalent dos till hud 500
Ekvivalent dos till extremiteter 500

5 år (ackumulerat)
Effektiv dos 100
Gravida kvinnor Efter graviditet fastställts Ekvivalent dos till fostret 1

Om det finns särskilda skäl kan Strålsäkerhetsmyndigheten medge att dosgränserna överskrids om utförandet av ett speciellt arbete är nödvändigt.
Arbetet får endast utföras av frivilliga arbetstagare. Vid räddningsarbete i nödlägen gäller inte dosgränserna i ovanstående tabell.

Räddningsarbetet får endast utföras av frivilliga. En räddningsinsats som kan medföra att den effektiva dosen överstiger 100 mSv får bara utföras i livräddande syfte av personer som har god vetskap om insatsens strålrisker.

Jo dom reglerna följs.. såklart.
Ibland tar det tid, inte bara att köra på som vanligt i en reaktorhall.. även om jag är bland dom snabbare vetsarna :)
Var ju inte helt seriös, själv hade jag blivit klart mer stressad av att sitta framför en dator hela dagarna!
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Åååå nääää mailstress.. stackars kontorsfolk. Prova att stå i en högstrålande zon i en av våra uråldriga kärnreaktorer (som hade varit ersatta med modernare typer om det inte vore för trädkramarlobbyn) och köra svetsfogar på kritiska system, som om dom inte blir riktigt hopsatta kan orsaka allt från mindre driftstörningar till härdsmälta, känn strålsjukan komma smygande när du är inne på din 15:e timme och be till vilka makter du än tror på att allt ska gå vägen även denna gång. :) kom inte och snacka stress, jag spyr!

Iförd diverse kläder med bly i kan jag tänka mig...inte helt lätt jobb.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åååå nääää mailstress.. stackars kontorsfolk. Prova att stå i en högstrålande zon i en av våra uråldriga kärnreaktorer (som hade varit ersatta med modernare typer om det inte vore för trädkramarlobbyn) och köra svetsfogar på kritiska system, som om dom inte blir riktigt hopsatta kan orsaka allt från mindre driftstörningar till härdsmälta, känn strålsjukan komma smygande när du är inne på din 15:e timme och be till vilka makter du än tror på att allt ska gå vägen även denna gång. :) kom inte och snacka stress, jag spyr!

Meh...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För 50 år sen fanns inga stressiga jobb, totalt fysiskt utslitande jobb med trasiga ryggar etc., men inte stressiga.

Att varje dag få mer att göra än det är möjligt att hinna med i en mailkorg som bara växer t.ex.. existerade inte då.

Förutsatt att man inte var militär.

I en stridszon.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Åååå nääää mailstress.. stackars kontorsfolk. Prova att stå i en högstrålande zon i en av våra uråldriga kärnreaktorer (som hade varit ersatta med modernare typer om det inte vore för trädkramarlobbyn) och köra svetsfogar på kritiska system, som om dom inte blir riktigt hopsatta kan orsaka allt från mindre driftstörningar till härdsmälta, känn strålsjukan komma smygande när du är inne på din 15:e timme och be till vilka makter du än tror på att allt ska gå vägen även denna gång. :) kom inte och snacka stress, jag spyr!

Visst, eller hur....

Skulle ni göra erat jobb skulle man inte behöva röntga.:D
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top