Tänkte bygga en is-hoj

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
http://www.iceroadracing.net/

Han kommer inte berätta något... Jag vet vad han använder för koncept ungefär. Det går ju att bygga isdäck på ganska många sätt. De isdäck man gör på rena sporthojdäck med slipade m6 funkar ju bara på ren is. Inte massa snö på för då släpper det fort. Jag har gjort isdäck i ett par vintrar och provat lite olika. Nu i vintras körde jag med en gsxr 1000 på speed weekend i orsa och kom upp i strax under 200 kmh. Hade gått att köra fortare om inte min styrdämpare var kass. Riktigt roligt! Funderar på att bygga på grovmönstrade däck i vinter med lite finare dubb, så kan man köra i lite snö också. Sålde ett gäng uppsättningar isdäck förra året och kommer göra det i år också.

Vad tror du om att köpa "crossdäck" 17" och sedan köpa finndubb i skruvdubbs version och limma och skruva i? Borde väll funka?
http://www.best-grip.se/bestgrip-1700s-finndubb/64-0
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fan va fränt nån som har nån ball film på streetfighter på is lät ju totalt livsfarligt och helt.. ...helt underbart
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det sitter kring 350 dubb i ett däck. Räkna på vad det kommer kosta dig så inser du nog att det är bättre att köpa däck dubbade med riktiga limmade dubb. Som dessutom håller bättre.

Ja det blir nog inte så billigt kanske. Då är det bättre att köpa en uppsättning färdiga däck av mig! Jag har massvis med nya slicks som jag ska göra isdäck av hemma. Har nya 120-däck fram, begagnade 180 bak, sen finns även nya 150 till motard och nya 16 tums framdäck till cbr 900. Tar 2500 kr för en uppsättning. 384 slipade m6 totalt, med brickor och låsmuttrar. Sålde ett gäng förra vintern.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja det blir nog inte så billigt kanske. Då är det bättre att köpa en uppsättning färdiga däck av mig! Jag har massvis med nya slicks som jag ska göra isdäck av hemma. Har nya 120-däck fram, begagnade 180 bak, sen finns även nya 150 till motard och nya 16 tums framdäck till cbr 900. Tar 2500 kr för en uppsättning. 384 slipade m6 totalt, med brickor och låsmuttrar. Sålde ett gäng förra vintern.

Jag skulle orka slipa kanske 20-30 skruvar innan jag skulle ge upp. Cred att du orkar... Om du inte har någon specialare för att underlätta vill säga;)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Här har du ett par dräpardäck byggda för plogade isbanor!
 

Bifogat

  • Fürstenhoff´s isdäck 011.jpg
    Fürstenhoff´s isdäck 011.jpg
    165.7 KB · Visningar: 476

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag skulle orka slipa kanske 20-30 skruvar innan jag skulle ge upp. Cred att du orkar... Om du inte har någon specialare för att underlätta vill säga;)

Tror jag slipade över 6000 skruvar förra året...:död
Har byggt en jigg till bandputsen som man flyttar allt eftersom bandet blir slitet. Sen kör jag med skruvdragare. Underlättar men man känner sig ganska hjärndöd efter ett tag!

Fan va fränt nån som har nån ball film på streetfighter på is lät ju totalt livsfarligt och helt.. ...helt underbart

Inte streetfighter men här har du ett filmklipp från speed weekend 2011 i Orsa. 5,00 min in i filmen kör jag iväg med min gsxr 1000 med såna hemmabyggda däck. Flygande kilometern på is...:yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=d7p2W_cFhCQ
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
skall bli mild vinter i år enligt säkra källor..satsa på gatdäck istället så kan du köra gata i jan/feb som man kunde 2005, 2006.och om det var 2007 med..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tror jag slipade över 6000 skruvar förra året...:död
Har byggt en jigg till bandputsen som man flyttar allt eftersom bandet blir slitet. Sen kör jag med skruvdragare. Underlättar men man känner sig ganska hjärndöd efter ett tag!


http://www.youtube.com/watch?v=d7p2W_cFhCQ

Du borde konstruera en variant där du kan köra med gängstång. Bara köpa en mindre svarv där du kan ha stången genom chucken och bara flytta fram nytt material allt eftersom du sticker av spetsar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Söker du fortfarande hoj så vet jag att det står en R6 2002 på Karlstad Universitet (nylackad banhoj) med extramotor som dom vill bli av med billigt.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Du borde konstruera en variant där du kan köra med gängstång. Bara köpa en mindre svarv där du kan ha stången genom chucken och bara flytta fram nytt material allt eftersom du sticker av spetsar.

Automatsvarv! Då sköter den det av sig själv. Men då blir det väl en pay-off på 300 år och det har jag inte tid med. Kollade med en firma vad de tog för att svarva riktiga isracingdubb. En gängad spetsig liten skruv med en fläns i ena änden. Bara ca 6-7 kr st!!!!!!!:näsblod
 

tvärkört

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Cbr 900 Turbo
Det sitter kring 350 dubb i ett däck. Räkna på vad det kommer kosta dig så inser du nog att det är bättre att köpa däck dubbade med riktiga limmade dubb. Som dessutom håller bättre.

Och vart får jag tag på det?
Edit: dum fråga:huvet

Ja det blir nog inte så billigt kanske. Då är det bättre att köpa en uppsättning färdiga däck av mig! Jag har massvis med nya slicks som jag ska göra isdäck av hemma. Har nya 120-däck fram, begagnade 180 bak, sen finns även nya 150 till motard och nya 16 tums framdäck till cbr 900. Tar 2500 kr för en uppsättning. 384 slipade m6 totalt, med brickor och låsmuttrar. Sålde ett gäng förra vintern.

Du har en beställning lagd av mig!
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
har en cbr900rr fighter till salu billigt...
lite reservdelar också..
besiktigad o skattad o påställd e den också!!!
Billigt!!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tjena nu är det fan dags igen tycker jag!
Funderar på att köpa dom här http://www.dexon.se/vara-fabrikat/continental/tkc80/continental-tkc8018055b17 och sätta på min Honda cbr600f4 99a, sen köra på kold kutter och limma!
NÅ? Vad tror ni mina skrevraketsbröder?
Coldcutters? Det dom verkar bäst på är att spruta snö, iaf på KTMen, lossnar lätt utan lim också, skulle satsa på riktigt dubbade däck som såna osm mangeh har på sin press-bild...
 

whiplash02

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Ort
sin city
Hoj
krash-cbr
Coldcutters? Det dom verkar bäst på är att spruta snö, iaf på KTMen, lossnar lätt utan lim också, skulle satsa på riktigt dubbade däck som såna osm mangeh har på sin press-bild...
Greppar bra vad jag sett, ska limma.
Verkar inte fungera bra när det är snö när man dubbat släta däck. Koldcutter funkar skitbra för alla vad jag sett.
Förutsatt att man dubbat korrekt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top