Gängtapp M10*?? Vart köpa?

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Om du saknar gängtolk i verktygslådan så är ju bonnaknepet att räkna 10 gängor sen mäta med skjutmått, borde bli nära 12,5mm om det är 1,25 stigning ;)

Fan du e inte dum du klubban :tummenupp
Satt o mätta stigningen med skjutmått för ett tag sen, o de e rätt svårt o se skillnad mellan 1,0 och 1,25 stigning. Mätte ju iof rätt, men det tog ett tag.
 

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Fan du e inte dum du klubban :tummenupp
Satt o mätta stigningen med skjutmått för ett tag sen, o de e rätt svårt o se skillnad mellan 1,0 och 1,25 stigning. Mätte ju iof rätt, men det tog ett tag.

M8 bult har stigning 1.25...
Lägg emot M8 bulten mot din fingängade och se om gängorna "hakar i", gör de det så alltså M10x1.25
Är det finare gänga, kolla med M6 bult, stigning 1.0....

Typ bonnaknep utan skjutmått i verktygslådan...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har en sån den större biltemasatsen som jag använder, har funkat mycket bra. Den har tatt mig ur många knepiga situationer den. Inte samma bett som i backar/tappar som kostar mer än satsen stycket, vilket ju är rimligt, men funkar bra i 8.8 stål åtminstone. (har biltema satsen som bas men köpt till udda gängor osv backar & tappar, så har att jämföra med). Man brukar få ta i lite extra när man snurrar, men det är inget fel på resultatet.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om du saknar gängtolk i verktygslådan så är ju bonnaknepet att räkna 10 gängor sen mäta med skjutmått, borde bli nära 12,5mm om det är 1,25 stigning ;)

Det visste jag hela tiden, skulle bara kolla om nån här visste! Närå, skämt åsido, tack för tipset!!! Har kollat och 10 gänger blir c:a 12,5cm. Grymt! Då är det bara gängtapp M10x1,25mm som ska skaffas. Det kan ha varit M10x1mm som Kamasa hade, måste ringa och kolla det imorgon.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Att det var en 1.25 på bilden gick lätt att räkna sig till, bara att jämföra med 1.5 och se när hur många gängor det går på en viss sträcka :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu är det väl redan löst men till nästa gång så kan jag tipsa om att Mekonomen har ett ganska stort utbud, finns nästan överallt och får hem prylar osannolikt fort.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jula har en sats med Grov- och fingängor, kanske inte proffskvalitet med funkar att använda några gånger. Kostar några hundralappar
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Länk

Åtminstone i Stockholm får dom hem beställningsvaror till butik samma dag om man ringer innan lunch.

Frågor på det?

Då verkar TS ha ringt till fel Mekonomen butiker i Sthlm, för jag tolkar det som han bor i Sthlm och redan fått svaret att de inte har den gängtapp TS söker. :)
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Då verkar TS ha ringt till fel Mekonomen butiker i Sthlm, för jag tolkar det som han bor i Sthlm och redan fått svaret att de inte har den gängtapp TS söker. :)

Då är det väl som vanligt när man går in till mekonomen/adhd bildelar/valfri kedja som säger sig ha bilreservdelar.
Dom skriker REGNUMMER :fakta innan man hunnit fram till disken och om man ska ha till exempel en gängtapp M10x1.25 så vet dom inte vad det är/är för jobbigt att ta reda på hur dom får fram det.
Prova att beställa delar till amerikanska bilar hos dom... Då blir dom helt snurriga, det bästa är att kolla vad du ska ha själv och bara ge dom ett artikelnr. Alternativt tala om för dom vilken leverantör som dom skall söka hos.
Givetvis finns det undantag men dom flesta med designade entréer och nyasfalterade parkeringsplatser är tyvärr inte bättre än så...
/A
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Klart jag kan ta med mig bulten till en skruvaffär men jag vet att det finns mycket duktigt folk som har bra tips här på Sporthoj.com. Jag tror det är M10*1,25 men får dubbelkolla det. Min tanke är att det borde finnas nån butik i Stockholm som har det. Har kollat med Flinks, de har men tar över 300:- för en, tycker det låter onödigt dyrt. :va Google.. vad är det.. det är nog bara en fluga? :7peta

300 spänn för gängtapp i M10 av bra kvalité är inte särskilt dyrt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Då är det väl som vanligt när man går in till mekonomen/adhd bildelar/valfri kedja som säger sig ha bilreservdelar.
Dom skriker REGNUMMER :fakta innan man hunnit fram till disken och om man ska ha till exempel en gängtapp M10x1.25 så vet dom inte vad det är/är för jobbigt att ta reda på hur dom får fram det.
Prova att beställa delar till amerikanska bilar hos dom... Då blir dom helt snurriga, det bästa är att kolla vad du ska ha själv och bara ge dom ett artikelnr. Alternativt tala om för dom vilken leverantör som dom skall söka hos.
Givetvis finns det undantag men dom flesta med designade entréer och nyasfalterade parkeringsplatser är tyvärr inte bättre än så...
/A

Det kändes precis så! Ringde runt till lite olika butiker för att fråga om gängtappar till M10. Frågade vilka olika M10 gängtappar de hade och vilken gängstigning den som de hade var på. De blev ytterst frågande och sa att de inte förstod utan att de bara fanns en M10 gängtapp... såklart M10*1,5mm men det visste de inte heller, det utgick jag ifrån. På mekonomens hemsida finns massor av gängtappar, konstigt nog verkar det bara stå typ: """Gängtapp set 2st. metrisk fingäng Din 2181 HSS-G tolerans ISO2/6H.""" ingen mer info och trött Mekonomen personal vet inget heller.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
300 spänn för gängtapp i M10 av bra kvalité är inte särskilt dyrt.

Nä kanske inte. Kan tillägga att det var typ 300:- plus moms. Närmare 400:- för en gängtapp tycker jag är liiiite saftigt. Egentligen ville jag bara ha en för att rensa bort gammalt gänglås och få ut lite metallspån och smuts. En vacker dag kanske jag gör en gänga och vill ha bra kvalite. Jag köpte från smaskin.se som Micke R tipsade om. Tack Micke för det. Tysk kvalitetstapp från Volkel för 71:- + moms blev kanonbra. Låg i brevlådan idag och jag har fixat till gängorna. Den är värd som vikt i guld! :banana Case closed för min del! :)
 
Last edited:

lighter22

Ny medlem
Gick med
3 May 2012
Ort
Billdal
Hoj
cbr 600f -93
dessa finns hos järnartiklar men dem säljer dem endast lådvis (men när jag kollade på det så kostade en hel låda med dem 80-100:) så är Inga större summor till skillnad från om man ska köpa från mc tillverkaren a 80:-/st hos Yamaha iaf....
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
dessa finns hos järnartiklar men dem säljer dem endast lådvis (men när jag kollade på det så kostade en hel låda med dem 80-100:) så är Inga större summor till skillnad från om man ska köpa från mc tillverkaren a 80:-/st hos Yamaha iaf....

Visste inte att mc-butiker sålde gängtappar, kan det verkligen stämma? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vart i länken hittar du dimensionerna på tappen?

I filtret på vänster sida. Min länk visar endast M10x1,25.
Däremot kan man ju tycka att dimensionen även borde stå med i produktbeskrivningen.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top