Triumph Thruxton-tråden.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Även jag tog en liten tur idag. Inte mer än 4 mil men med de kläder jag hade på mig räckte det för att bli riktigt nedkyld. Avsikten var egentligen mest att testa hur den gick med de nya förgasarna och det utföll bra. Jag kanske lurar mig själv men nog upplevde jag att den drog iväg lite kraftigare än tidigare.

Jag har ett par nya DNA podfilter som någon kan få överta för väldigt lite pengar. Det fanns inte en chans att på plats med dem.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
En sisådär 35 mil har det väl blivit över påsken. Förutom att jag borde skaffat mig en bra halsvärmare för att skydda min redan förkylningsdrabbade hals så kunde det inte varit bättre. Kallt, men skoj. Så in i helvete skoj faktiskt.
vårtur 2013.jpg
Liten fikapaus vid Ingsjöarna.
/stevie
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hälsningar från himalaya! Kommer hem till ishelvetet imorrn!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1364997473377.jpg
    uploadfromtaptalk1364997473377.jpg
    125.2 KB · Visningar: 84

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Fråga - Framskärm med 17" fälg?

Vi är ju flera som bytt till 17" fram så jag kan inte vara ensam om att konstatera hur dåligt originalskärmen passar. Den sitter alldeles för högt och radien stämmer inte. Det sistnämda retar mig allt mer så istället för att lägga mer tid på ett nytt fäste letar jag nu efter en helt ny skärm.

Har ni några tips? Hur har ni gjort? Har ännu bara hittat Lsl och mas "saltlake" som är avsedda för 17". Är dock inte riktigt övertygad ännu. Lsl:en ser ut att sitta lite högt och mas saltlake har ett rätt ordentligt fäste som jag helst slipper.

Målbilden vore mas "holes " för 17"...

Jag fick på mina sulor idag och kommer ha samma problem som du. Min plan är att kolla om det skulle funka med en orginal triumph 17"' skärm. De lite nyare hojarna har ju 17" så jag behöver bara luska reda på ett mått så kommer jag nog beställa.
Jag återkommer när jag vet mer.
Kan inte du klura på hur man ska göra med hastighetsmätaren så länge ;)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag fick på mina sulor idag och kommer ha samma problem som du. Min plan är att kolla om det skulle funka med en orginal triumph 17"' skärm. De lite nyare hojarna har ju 17" så jag behöver bara luska reda på ett mått så kommer jag nog beställa.
Jag återkommer när jag vet mer.
Kan inte du klura på hur man ska göra med hastighetsmätaren så länge ;)

Triumph Legend TT mätarsnäcka passar, bara byta bussningen så passar den till axeln. Sök på ebay.
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Jag fick på mina sulor idag och kommer ha samma problem som du. Min plan är att kolla om det skulle funka med en orginal triumph 17"' skärm. De lite nyare hojarna har ju 17" så jag behöver bara luska reda på ett mått så kommer jag nog beställa.
Jag återkommer när jag vet mer.
Kan inte du klura på hur man ska göra med hastighetsmätaren så länge ;)

Tjusigt, det ser bättre ut utan stänka på en svart hoj! Jag tog en tur i måndags och kan meddela att det räcker med en fuktig vägbana för att man ska söla ner sig fullständigt utan skärmen...

Stänkan från de nyare hojarna löser bara radiefrågan. Öronen på gaffelbenen sitter nämligen längre ner på de modeller som har 17" original. Jag vet, det är skitdumt.:gnissla

Men det är väl inte värre än att man får kapa och svetsa lite i originalfästet så att det ser ut som ett w snarare än ett u.

Hastighetsmätarproblematiken försökte jag lösa med en beggad snäcka från en Legend. Letade hur länge som helst och när jag väl hittade en så passade det inte i alla fall... För min del heter lösningen motogadget så snart jag tillåter mig själv lite nya leksakspengar.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag skulle ju helst hitta en annan lösning så att man slipper ha den skitfula slangen som går ner till navet.
Finns det inte elektroniska givare som går till en analog mätare?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag skulle ju helst hitta en annan lösning så att man slipper ha den skitfula slangen som går ner till navet.
Finns det inte elektroniska givare som går till en analog mätare?

Visst finns det andra lösningar typ den här, vet dock inte hur kvaliteten är. Du får en elsladd istället för h-vajer men kan sätta den på bakhjulet om man vill. Jag hade tanken själv ett tag men tyckte det blev lite för "modernt". Motogadget har väl mätare också.. http://www.twostroke.se/group.asp?group=1394&gclid=CLeuj4TcsLYCFah3cAodBTYAJA
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Finns det inte elektroniska givare som går till en analog mätare?
Jag har kikat lite på det. En sak att vara uppmärksam på är avståndet mellan givaren (monteras vid fram eller bakhjul) och de små magneterna (på ekrarna) som påverkar givaren. Det handlar om att de skall sitta några få millimeter från varandra för att ge utslag. Kan vara knivigt att hitta något som passar måttmässigt mellan gaffelben/sving och eker/hjul.

Jag höll på med detta med min Aprilia, men måtten passade så illa att jag gav upp och lagade istället originalinstrumentet...;)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har kikat lite på det. En sak att vara uppmärksam på är avståndet mellan givaren (monteras vid fram eller bakhjul) och de små magneterna (på ekrarna) som påverkar givaren. Det handlar om att de skall sitta några få millimeter från varandra för att ge utslag. Kan vara knivigt att hitta något som passar måttmässigt mellan gaffelben/sving och eker/hjul.

Jag höll på med detta med min Aprilia, men måtten passade så illa att jag gav upp och lagade istället originalinstrumentet...;)

Det är väl lite justermån antar jag men det kan nog sluta med att man måste tillverka en egen "hållare" för givaren för gott resultat. Man sätter väl magneterna på bromsskivans skruvar inne i "insexhålet".
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag plockade ut hojen igår och märkte direkt att kopplingen slirar LITE på femmans växel när jag kommer över 5000varv om jag drar fullgas, alltså när jag är uppe i 130km/h, eller högre (på't ungefär). Vad gör jag åt detta?
Sliter det på lameller och skit, eller kan jag köra med det ett tag?

Jag märker det genom att varvtalet ökar i större utsträckning än hastigheten, så att säga och om jag släpper av lite på gasen och gasar igen, fast lite långsammare, så ökar hojens hastighet igen utan att varvtalet ökar oproportionerligt. Please advice!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Starkare kopplingsfjädrar är det bästa men du kan försöka shimsa original också, vanlig M6 eller M8-bricka, kommer inte ihåg på rak arm vilken storlek skruvarna har. Kraftigare fjädrar hittar du på ebay eller nån av dom andra handlarna som tidigare har länkats till. Jag köpte mina från http://www.triumphtwinpower.com/barnet-green-clutch-springs.php
Jag passade på att byta skruvarna också eftersom dom var av tveksam kvalitet, en gick av när jag monterade ihop. Jag använde biltemas rostfria insex.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Meck alltså... Detta märke jag först 100mil efter senaste servicen, så jag hoppades att det var relaterat till ett eventuellt felval av olja från verkstan (hojpunkten).
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Naturligtvis kan det vara byte av olja, speciellt om du bytt märke, har jag också haft och det försvann med ett extra byte till "gamla" märket. Värt att pröva först. Det är inte så mycket meck att shimsa fjädrarna, går utan oljespill om man kan luta hojen rätt kraftigt åt höger, annars får man dumpa oljan och då är det lika bra att fixa kopplingen samtidigt. Ca 1 timmes arbete + ny packning.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top