Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jo stompisar sitter på :)

Mitt stora problem är att jag inte känner och blir obalancerad.
I inbromsningar tex så är det väldigt lätt att styret börjar vika åt ngt håll fastän jag försöker bromsa rakt fram men det är ju pga jag inte känner så det blir lite mer tyngd på ngn sida och samma problem är ju när jag svänger.
Har svårt att få det lagom och inte göra några tokiga saker som gör det alldeles för spännande i svängarna ibland :p
Men det största problemet sitter i svängarna...
Men ngn gång kanske jag kommer på hur man gör?
 

TO

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Ort
Stenungsund
Hoj
-98, Honda CB Seven-Fifty
Frän hoj tjeien, och grym vilja.. :yoparty Du skrev om at du hade svårt med motstyrningen på vänsterhånden med at den är förlamad, nu vet inte jag om det här kan vara nåt at spinna vidare på men lite avhängig om vart du har känslan i armen kvar, kan du inte prova med en plåtbit från håndleden, evt inne i hansken som går upp mot armbågen och trycker där du har känsla, eller nån vajer från styrkronan som trycker på nåt lampligt ställe så du känner av hur mycke du trycker?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nee alltså jag tror den där taktiken är dålig...

Iaf om det ska gå fortare...

Jag kör nog på att riva motor och låda så den går som ett skott nästa år ;)
Sen ska jag bara lära mig hur jag ska göra för att svänga å bromsa utan att det bli hel fuckat pga jag inte känner vad fan jag håller på med...
Men hur jag ska lära mig det vettefasiken...

Jag läste om din första provkörning av hojen. Det står att "den svänger av blotta tanken". I normala fall låter det väldigt trevligt. I ditt fall kanske det orsakar problem istället. Jag kan tänka mig själv att köra varv efter varv med en hand på ryggen och att hela tiden tänka på att hålla hojen i den linjen man tänkt.

Vad anser testförare som har kört hojen? Är den extremt lättsvängd? I så fall skulle jag prova att göra den lite trögare, med tanke på att den ska bli mer anpassad för dig.

Ökar man på försrpånget i framgaffeln 10-15 mm så kommer den att bli Betydligt mer förlåtande, samt att det går fortfarande att lägga ner lika hårt, den går lika fort osv.
Så det är ingenting man behöver skämmas för att man gör hojen mer trögstyrd. MEN, i ditt fall kommer det troligtvis att öka förtroendet för hojen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag erkänner: jag hoppade över skitmycket i början när alla svarade Yxskaft så jag kanske missat väsentligheter.
Jag trodde tidigare du köpt ett kit, av någon anledning fick jag för mig det var en GP450.
Herrejisses vilket jobb som lagts ner! :Bugar


Det absolut enda jag kan bidra med är att Honda Z50 (Monkeybike) hade centrifugal(isch)koppling plus en koppling i växelföraren så man kunde hålla kvar foten med tryck efter växling, varva motorn och uiiila när man släppte foten.

Modellen finns kvar som någon Jing-Chen-aktigt och jag TROR den åtminstone finns som 100cc också.
Därifrån till att få det på en WR-motor är nog stört omöjligt men du har i alla fall något att googla på.

Läste om ditt tempo också även om jag tror du ljuger. Om inte så kan du få dra när jag försöker öka mitt.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag erkänner: jag hoppade över skitmycket i början när alla svarade Yxskaft så jag kanske missat väsentligheter.
Jag trodde tidigare du köpt ett kit, av någon anledning fick jag för mig det var en GP450.
Herrejisses vilket jobb som lagts ner! :Bugar


Det absolut enda jag kan bidra med är att Honda Z50 (Monkeybike) hade centrifugal(isch)koppling plus en koppling i växelföraren så man kunde hålla kvar foten med tryck efter växling, varva motorn och uiiila när man släppte foten.

Modellen finns kvar som någon Jing-Chen-aktigt och jag TROR den åtminstone finns som 100cc också.
Därifrån till att få det på en WR-motor är nog stört omöjligt men du har i alla fall något att googla på.

Läste om ditt tempo också även om jag tror du ljuger. Om inte så kan du få dra när jag försöker öka mitt.

FUSKARE! ;)

Näe så enkelt kan man ju inte göra för sig att köpa ett färdigt kit, det är också fusk ;)

Å nu anklagar du mig för att ljuga också, du är inte lite fräck du inte ;) hihi

Näe men på riktigt kör du långsammare än mig så kan du inte hålla balansen och behöver stödhjul.
Men visst du är välkommen att ligga bakom mig när jag är ute och puttrar runt banan om du tror att det kan ge dig någonting :)
När du kommit på att det är tråkigt och går påtok för långsamt är du istället välkommen att ta en fika å snacka lite skit i depån.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pulka, jag tror möjligen att Du ska lyssna på Mats här. Oavsett förlamning eller inte ska en hoj som bromsas med föraren knipande med knäna om tanken (och därmed med så lite vikt som möjligt på styrhalvorna) inte tappa spåret eller orma sig vid inbromsning, speciellt om Du inte ägnar Dig åt monsterinbromsningar.

Du verkar ju ha mycket gaffelben kvar ovanför styrkronan, kanske skulle Du prova att sänka gaffelbenen i styrkronan (=höja fronten) med t ex 5 mm och se vad som händer? Känns det bra? Öka med 3 mm till, till dess att stabiliteten inte ökar mer utan den endast blir något trögare i insvängning. Då går Du tillbaks till föregående inställning och nöjer Dig med det:)

Du har fått många råd angående Dina hjärnspöken, jag kostaterar därför bara att det som främst får folk att vilja skjuta ut sig inför sväng normalt är:

1 - För sena / hårda inbromsningar. När Du jagar tiondelar - börja träna GP-inbromsningar. När Du jagar sekunder - gå in lugnt och fint, finjustera endast farten de sista sekunderna innan sväng.

2 - Instabilitet inför insvängning. Se 1. Se dessutom till att ha allt tjafs med växlingar klart i god tid innan kurva. Flytt av röv inför sväng görs innan inbromsning, absolut inte just före styrkommandot. Glömmer Du röv och växling - sväng då in utan att hänga med röv eller på den växel Du råkar ha i.

3 - Så mycket fokus på broms och sväng att blicken hamnar för nära hojen och där Du ska svänga i stället för att man vågar lyfta den och kolla där Du vill vara inom ett par, tre sekunder. En mycket vanlig orsak till för låg ingångsfart.

Jaja, med alla goda råd och intentioner kan det till slut finnas en risk att man, av ren och skär välvilja, blir "söndercoachad" av alla personer man möter och frågar om råd. Risken blir då att man försöker få 100 detaljer "rätt" och glömmer bort den eller de problem/åtgärder som är viktigast för sin egen del, just nu...

Därför gratulerar jag Dig bara till en mycket fin hoj, och önskar Dig lycka till med Din utveckling som förare. Viktigast är ju att vi inte glömmer bort att ha roligt när vi rastar våra hojar i den miljö de är byggda för. I Ditt fall stämmer ju det sista på pricken:tummenupp :)

Jag läste om din första provkörning av hojen. Det står att "den svänger av blotta tanken". I normala fall låter det väldigt trevligt. I ditt fall kanske det orsakar problem istället. Jag kan tänka mig själv att köra varv efter varv med en hand på ryggen och att hela tiden tänka på att hålla hojen i den linjen man tänkt.

Vad anser testförare som har kört hojen? Är den extremt lättsvängd? I så fall skulle jag prova att göra den lite trögare, med tanke på att den ska bli mer anpassad för dig.

Ökar man på försrpånget i framgaffeln 10-15 mm så kommer den att bli Betydligt mer förlåtande, samt att det går fortfarande att lägga ner lika hårt, den går lika fort osv.
Så det är ingenting man behöver skämmas för att man gör hojen mer trögstyrd. MEN, i ditt fall kommer det troligtvis att öka förtroendet för hojen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag tror nog inte att det är hojen som är problemet egentligen.
När andra provkört den har det gått bra även om den kan vara lite orolig men blev mkt bättre när vi satte på styrdämparen. Men å andra sidan kör de andra minuter snabbare än mig per varv :3freak
Men det kan säkert finnas detaljer att fila på så det kanske blir lite bättre iaf :) Jag tar åt mig och ska fundera, finula å pilla lite under vintern och se vad jag kommer fram till.

Men det stora problemet tror jag ändå är min kropp som är helt skev och hela vänstersidan från topp till tå är liksom markant svagare än den högra.
Märks även på mina hästar som alltid går snett eftersom jag är sned :/
Så det är ju inte så konstigt att hojen gör samma sak när jag inte sitter i balans trots att jag tror det.
Men någon gång ska jag väl få till det :)
Annars förblir jag väl den eviga bromsklossen :arsele
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Går du i sjukgymnastik eller tränar något?

Att köra med en hand kan nog inge jämföras med att köra med en känsellös kycklingklubba längst fram på armen.

Att hojen drar åt ett eller annat håll kan jag förstå helt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är ju alltid någon på banträffarna som ska spela allan och köra ett varv eller två med bara en hand på styret, ofta rätt fort också. Så det går ju. Kanske krävs en Ducati för det dock.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Går du i sjukgymnastik eller tränar något?

Att köra med en hand kan nog inge jämföras med att köra med en känsellös kycklingklubba längst fram på armen.

Att hojen drar åt ett eller annat håll kan jag förstå helt.

Yes jag går till sjukgymnast och hon håller på att arbeta fram ett nytt och förhopningvis ännu bättre träningsupplägg så att jag ska bli bättre även om det aldrig kommer att bli som när jag hade full känsel.
Nu när handen och känseln inte fungerar som det ska märks det även i övriga livet att jag betydligt lättare tappar balansen osv eftersom väldigt mkt av det sitter i just händer och fötter.
Så till nästa år hoppas jag att jag fått till lite bättre kroppskontroll iaf :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tror nog inte att det är hojen som är problemet egentligen.
När andra provkört den har det gått bra även om den kan vara lite orolig men blev mkt bättre när vi satte på styrdämparen.

Men det stora problemet tror jag ändå är min kropp som är helt skev och hela vänstersidan från topp till tå är liksom markant svagare än den högra.

Annars förblir jag väl den eviga bromsklossen :arsele

Hojen i sig fungerar troligtvis jätte bra. MEN... den beter sig bättre med styrdämpare säger du. Klart tecken på att det finns potensial för förbättring.

Det viktiga i det här fallet att DU fungerar tillsammans med hojen, din vikt, ditt körsätt och dina behov. Att hojen fungerar toppen med en seriös testpilot behöver inte betyda att den fungerar bra tillsammans med dig.
Så eventuell testpilot måste kunna sätta sig in DIN situation.
Men som sagt, gör hojen snällare i styrningen så kommer ditt förtroende för körningen att öka.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag uttryckte mig klumpigt, Jag har inte märkt ngn större skillnad med styrdämpare eller ej..
Enda gången jag märkte ngt var när det var så himla svårt att svänga, men då var den felinställd :tungan
Behövde inte vara riktigt så hårt..
Utan det är dom som kan köra fort som märkt störst skillnad med/utan dämpare.

Men visst finns det förbättringar att göra, det gör det ju alltid :/
Frågan är väl mest hur jag vill att det ska kännas att köra men inte ens det vet jag ju..
Åhh det är drygt det här, vill ju bara tuta å köra å allt ska funka perfekt :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur svårt kan det va?
Vik ner skiten o ge fullt.
Blir det ostabilt så gasar du mer.

Uppfattat?

:banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Men ngn gång kanske jag kommer på hur man gör?

Hur tror du att den här killen gör?
http://www.youtube.com/watch?v=f-8Yqwq_bHU

Jo, han kör hojen som man ska, dvs med benen och kroppen. Vi som har armar luras så lätt att köra hoj på fel sätt vi glömmer klämma fast hojen med benen och kör hojen med armarna bara för att vi är av naturen skapta att lösa alla problem med armarna. Och istället hindrar vi hojen att fungera som den är byggd för att fungera.

Nästa åkning föreslår jag att du köra hela träningspasset med den trasiga armen bakom ryggen eller på tanken. Var som helst utom på styret i alla fall. Ta det lugnt i början och känn efter så att du får körningen att fungera med bara en arm. Om inte hojen lyder dig så är nåt fel. Antingen i hojen inställningar eller också i din körstil.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Yes jag går till sjukgymnast och hon håller på att arbeta fram ett nytt och förhopningvis ännu bättre träningsupplägg så att jag ska bli bättre även om det aldrig kommer att bli som när jag hade full känsel.
Nu när handen och känseln inte fungerar som det ska märks det även i övriga livet att jag betydligt lättare tappar balansen osv eftersom väldigt mkt av det sitter i just händer och fötter.
Så till nästa år hoppas jag att jag fått till lite bättre kroppskontroll iaf :)

Får hoppas att det blir mycket bättre snart =)

Hur är fjädringen på hojen, justerade eller "standard"

Jag fick min fjädring justerad lite snabbt av Jon på Spinnin Wheels och herrejösses det blev som en helt annan hoj :kär
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Men fortfarande är ju mitt problem att HELA min kropp är skev och högersidan betydligt starkare än min vänstra.
Så släpper jag styret helt kommer jag ändå att vingla eftersom min högra sida vill jobba mer än min vänstra.
Väntersidan är liksom inte lika mkt med i matchen som den högra.

Nikel
Fjädringen är justerad, me den kan säkert justeras in ännu mer noggrant så även det blir bättre.
Nu har jag väl fått den universal justerad för jag kommer inte att ändra ngt bara för att jag byter bana osv.

Åhh nu blev det ju mkt mer jobb än vad jag tänkt att finurla på i vinter :p

Vill ngn finurla å greja med mig så är du/ni välkomna :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men fortfarande är ju mitt problem att HELA min kropp är skev och högersidan betydligt starkare än min vänstra.
Så släpper jag styret helt kommer jag ändå att vingla eftersom min högra sida vill jobba mer än min vänstra.
Väntersidan är liksom inte lika mkt med i matchen som den högra.

Glöm det där hjärnspöket, det är bara nåt du intalar dig själv. face it, mannen på filmen jag länkade är då f-n så mycket svagare än dig på sin vänstra sida. Ändå lyckas han köra sin hoj på betyligt svårare underlag än vad du kör på.

Varför skulle inte du kunna det? Även om du bara har 10% styrka i din trasiga hand så är du miljoner gånger starkare i den än han på filmen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag är helt övertygad om att killen på filmen har betydligt mkt mer bålstabilitet än mig och är MYCKET mer vältränad över hela kroppen än vad jag är.
Just den där grabben är ju rejält vältränad till skillnad från mig.

Sen har han antagligen tränat betydligt mkt mer än vad jag har på att köra hoj också + att han lär ha en hel del talang vilket jag inte heller har.
Skillnad är det också om han haft så hela livet? Eller har han behövt lära om?
Jag har heller inget mål att kunna köra cross som honom, jag har inte heller ngt mål att bli nästa rossi.
Jag vill bara bli bättre vilket jag också jobbar på som du ser om du läser mina tidigare inlägg.
Jag både fys tränar, kör hoj när det finns möjlighet till det och försöker förbrättra hojen så den ska passa mig så bra som möjligt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer? Jag kommer inte att lägga ned allt annat i livet för att bli 3 sekunder snabbare på gelleråsen.

Jag gör det jag kan helt enkelt.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top