Vad är servicekostnaden på din hoj?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hej!

Servicekostnader är ju en del av allt som kostar när man äger en hoj. Jag själv kör rätt mycket, så därför kan det bli ganska dyrt.

För att veta vad jag ska köpa utan att bli ruinerad - det finns nämligen fler glädjeämnen i livet än att bara köra hoj ;) - så får ni gärna lägga upp vad servicekostnaderna är för just er hoj. Alldeles säkert fler än bara jag som har ett intresse av att veta.

Hur som...

Jag läste någonstans, att Ducati från 2007 och framåt sänkt servicekostnaden med 50%. Det låter ju som sagt bra!

Kostnaden på min gamla Ducati ST4s -03:

1000 mil: ca 6.300 kr.
2000 mil: ca 10.200 kr.
3000 mil: ca 6.300 kr.
osv.


Följande priser fick jag från verkstad och gäller för 848, 1098 och 1198:

Års-service (som ska utföras varje år): ca 2.500:-

Års-service med kamremsbyte (görs vart annat år): ca 5.000:-

1200-mil service: ca 7.800:- (inkl. ventiljustering)

2400-mil service: ca 12.300:- (inkl. ventiljustering och kamremsbyte)

3600-mil service: ca 10.200:- (inkl. ventiljustering och byte gaffelolja/Kylvätska)

Serviceintervallet är alltså 1200 mil på de nyare modellerna.
Kamremmar ska dock fortfarande bytas vartannat år.



Efter dessa prisuppgifter, är det verkligen ca 50% billigare nu jämfört med tidigare? :confused:

Vad betalar du i servicekostnad för din hoj? (Märke, modell, årsmodell, intervall och så vidare.)
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Servicekostnaden för egen del är endast vad materialet kostar som t ex olja, filter, tändstift, kedja, drev, bromsklossar osv när jag gör arbetet själv.Ventillyftarna är precis som på bilen hydrauliska ...

Vad är det för övrigt i service 1 som gör att man når upp till den höga summan 7 800 :-. Förmodligen mekanikerns lön, firmans arbetsgivareavgifter, försäkringar , vinsten till firman mm ... :)
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Shit pommes!!

Absolut dyraste servicen på min Suka är 2400 mila med ventiljustering och då snackar vi runt 5000 kr oprutat på den dyraste lokala mc-verkstaden. De mindre (årliga olja/filter/stift etc) ligger på 1800-2500 kr grovt räknat.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Palle skrev:
Serviceintervallet är alltså 1200 mil på de nyare modellerna.
Kamremmar ska dock fortfarande bytas vartannat år.[/I]


Efter dessa prisuppgifter, är det verkligen ca 50% billigare nu jämfört med tidigare? :confused:

Nu gissar jag bara. Men om tidigare modeller har haft 600 mils service intervaller och nuvarande har 1200 mils intervaller så blir det ju halva priset i förhållande till körsträckan om service kostnaden per service är den samma.
Om det sen är service som ska skötas varje år/vartannat år oavsett körsträcka så blir i så fall bara halveringen för de som kör mycket.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Skulle tro att R1 (-98-08 är vad jag känner till) ligger ganska bra till.
Mest olje och filterbyte var 1000e mil/säsong, tändstift och luftfilter typ vart annat år (varierar såklart beroende på årskörsträcka).

Ventilkontroll var 4000mil.
De R1or jag hade före -07 behövde aldrig justeras vid 4K, spelen var ok, -07an var tvungen att justeras men först vid 4000mil alltså :tummenupp

Övriga slitdelar och vätskebyten är nog motsvarande övriga märken.
Har aldrig behövt byta något batteri trots körsträckor över 5000mil på hojarna.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Suzuki tar, som sagt, 5.500 för en 2.400 mila service. I det ingår ventilkontroll (inte justering) byte av tändstift och olja+filter. Utöver det är det smörjning av kedja samt mörjning och infettning av div. samt som det så luddigt heter, översyn och kontroll...

Duccen låter helt sjukt dyr i servicekostnad.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Hur fasen kan det kosta mer än en hel bil att serva?? Två hjul, motor och ett styre.
Orimligt i mina öron. Men det är väl som strandkiosk ägaren. Måste ta hela vinsten på sommarhalvåret.
 

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sollefteå
Hoj
XR600R -94
Hur fasen kan det kosta mer än en hel bil att serva?? Två hjul, motor och ett styre.
Orimligt i mina öron. Men det är väl som strandkiosk ägaren. Måste ta hela vinsten på sommarhalvåret.

Håller med, sätter man det i relation till, tja vad som helst, så är det väldans dyrt...
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu gissar jag bara. Men om tidigare modeller har haft 600 mils service intervaller och nuvarande har 1200 mils intervaller så blir det ju halva priset i förhållande till körsträckan om service kostnaden per service är den samma.
Om det sen är service som ska skötas varje år/vartannat år oavsett körsträcka så blir i så fall bara halveringen för de som kör mycket.

Tidigare intervall, åtminstone på min ST4s, var ju 1000 mil, så det är ju inte dubbelt upp till 1200 mil.

Jag kör ca 1.500 mil på ett år, så på fyra år skulle en ny Ducati kosta mig (1500 * 4 / 1200 = 5): 7.800 + 12.300 + 10.200 + 7.800 + 12.300 = 50.400 kr.

Min gamla skulle kosta (1500 * 4 / 1000 = 6): 6.300 + 10.200 + 6.300 + 10.200 + 6.300 + 10.200 = 49.500 kr.

Så hur kan Ducati anse att servicekostnaden sjunkit med 50% om man köper en nyare modell?

Det lutar lite åt en japanare igen, när jag läser vad ni betalar i service för dem.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Antingen köper man en Volvokopia, japanska hojjar, eller nått som är lite roligt, Europeiska hojjar...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...nu är ju priserna du fått på ducceservicarna jäkligt styvt tilltagna, det jag servat hittills på Italia Bike Center har inte varit i närheten av de där summorna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1000mil (liten) 2100kr inkl byte vätska broms/koppling

2000mil (stor, dvs ventilkontroll) 4000kr

årsservice (om man inte kommer upp i intervallen under en 12mån period) 800kr (olja, filter, kontroller osv)..
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Är precis nybliven ductati ägare, och jag ställer mig väldigt mycket frågande ang det med att byta kamremmar varannat år...

varför skulle man behöva det, har en USA importad 1098 det står inget i boken om att det skulle behövas och finns massor med forumsinlägg på amerikanska sidor där de åkt upp till 4 år på samma kamremar.

Frågade för skojskull och fick till svar att det är för temeraturväxlingarna som sträcker remmarna.
Stälde då frågan om jag inte kör hojen alls en sommar så borde det ju inte slita alls det året, men fick inget vettigt svar på det.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Yamaha R1 2007
2000 mil, (Olja, filter och stift)

5500 kr hos MC Varuhuset i Stockholm
5400 kr hos Yamaha Center i Haninge.

2700 kr hos Mcverkstaden.se (Vilket jag skarpt kan rekommendera!:tummenupp)

Som någon tidigare sa, det är helt otroligt att det ska vara så dyrt hos de auktoriserade verkstäderna. Motiveringen denna gång var: "Det är lite knepigt att byta tändstiften"

Min fråga är: hur kan något vara knepigt som man gjort 200 gånger på en sommar?

Luktar BS!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min fråga är: hur kan något vara knepigt som man gjort 200 gånger på en sommar?

Luktar BS!

Tror de kan menat att det är knepigt i form av en "knepig konstruktion". Dvs, det är inte som på en BMW boxer, 5sek skruvande för att nå tändstiften.
Men så jäkla lång tid bör det inte ta.. Sadel bort, tank lyft/bort. kanal+luftburk bort. Lite kablar och skit. Ev. kan kylaren behöva flyttas på, vet inte om det isf krävs tappning av vätska...Prova själv och se om det är värt det :)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Japanare blir ju ännu dyrare för dig, du bara kvaddar dom ju :D
Köp en BMW istället. De e bra shit.

Det trodde jag också, att BMW var bra, ända tills det hände en olycka på en körning jag var med på. :( Verkade som att frambromsen på hennes S1000RR bara nöp helt plötsligt, hon flög framåt och fick hela hojen över sig. Eftersom den har ABS så ska det ju inte ens kunna hända. :död

Japanare och japanare... Hondan har jag kört ca 8.000 mil på och den är ju fortfarande hel. :)

Är precis nybliven ductati ägare, och jag ställer mig väldigt mycket frågande ang det med att byta kamremmar varannat år...

varför skulle man behöva det, har en USA importad 1098 det står inget i boken om att det skulle behövas och finns massor med forumsinlägg på amerikanska sidor där de åkt upp till 4 år på samma kamremar.

Frågade för skojskull och fick till svar att det är för temeraturväxlingarna som sträcker remmarna.
Stälde då frågan om jag inte kör hojen alls en sommar så borde det ju inte slita alls det året, men fick inget vettigt svar på det.

Läste också på ett forum, att om ventilerna ligger väl inom toleransen mellan två efterföljande service-tillfällen, så kunde man öka på intervallet mellan då inställningarna gjordes.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det trodde jag också, att BMW var bra, ända tills det hände en olycka på en körning jag var med på. :( Verkade som att frambromsen på hennes S1000RR bara nöp helt plötsligt, hon flög framåt och fick hela hojen över sig. Eftersom den har ABS så ska det ju inte ens kunna hända. :död

Ehh, nöp den ihop bromsen själv? Mig veterligen så kan bara ABS släppa på bromstrycket...

Ninjan nyper frambromsen bra hårt, jag har haft bakhjulet i luften, när ABS griper in.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top