Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läckra toppar. Något hemmasnickrat eller köpes månntro? :va

Värre är alltid någon men värst är nog Danne Sundström. Hans sportster är rätt maffig. :D

Ja fast det är ju bortom min klass, Danne har ju tillverkat hela motorn själv. :D

Topparna ser ut som S&S B2-toppar. De är värre än mina toppar, men jag kan inte ha B2-toppar eftersom de inte får plats i en sporster originalram. Men det är nog därför denna kille satsat på en customtillverkad sportsterram från UCC (säkerligen runt 8 kilo lättare än min sporster oem-ram som väger 17 kg), och säkert därmed även SFRO.

Med SFRO och ny ram så blir det ju knappt en sportster längre, iaf inte i papprena.

Så därför valde jag S&S Superstock-toppar men lät porta dessa.
Om denna kille även har valt S&S-sportsterblock med ännu högre däckshöjd än i de monterade S&S 1640-motorerna, för att klara det längre slaget och stakarna, så blir motor ännu högre.

Jag har 4"X4" och 7.113" långa stakar.

Cylindrana på denna hoj har även studs i botten och bult i toppen, ej genomgående dragstänger.
Ser ut som segjärnscylindrar från Hyperformance, eller kanske gjort i Sverige av Karling eller ngn.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag som tyckte att jag hade ett seriös motor i min gatsportster. Det finns alltid ngn som är värre :näsblod
Sjukt billigt dessutom. Bara de lösa delarna till en sån här motor får man inte hem för under 150 kkr

http://www.blocket.se/sodermanland/Harley_Davidson_Sportster_1850cc_34152849.htm

Harley Davidson Sportster 1850cc.
Slag:4 1/2" Borr:4", S&S block, S&S vev, McClure 8" stakar, Baisley vippor, Andrews 600 kammar, JE Pistons, Bandit koppling, UCC chassi, ISR bromsar, mm.

Jaja, han visade ju inga bromspapper så det är ju lugnt.
Btw, insug på HD'n, varför är det inte separata fuggar/spjäll till cylindrarna?
Platsbrist eller nåt annat som jag är för korkad för att förstå :huvet

Kunde väl vara cool med ett par avstämda trattar upp genom tanken eller framåt på varje sida :yoparty
2454-new_2004-11-05-mclaren.jpg


Mera såna bilder http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14476&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=trattar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förvisså stor men fult byggt som fan.
Allt mer eller mindre skohornat på plats.
Din hoj e en fröjd för ögat, fan så viktigt påpekande !

Boss Hoss har också en stor motor........:D:glömdet

Ja det är motorn jag gillar, det får jag hålla med om, men även den lätta UCC-ramen . Iaf om den håller sportstergeometri i alla vinklar och mått förutom det högre ramröret för att få plats med den högre motorn.

Jag skulle då alltså kunna köpa denna hoj med motor, och plocka över mina delar, hjul, Öhlinare, Bromsar, Metmachex-sving, sprut osv osv ..och bygga ett snyggt upplagt rostfritt avgas av samma typ jag har på min hoj, men som passar på denna motors högre B2-toppar.

Men man undrar ju varför den är så billig, måhända är det inte reg/SFRO-besiktigat med nya ramen.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hörru båtfarbrorn, vad menar du med detta egentligen? :va

Däckshöjd = deckheight = höjden till toppen av cylindern / kolvtoppen från cylinderblockets fot eller helt enkelt höjden från cylinderfoten i förhållande till veven... typ... vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men kort och gott så hamnar allt högre upp i den motorn för att ge plats åt dom hiskeligt långa stakarna.

Ja fast det är ju bortom min klass, Danne har ju tillverkat hela motorn själv. :D

Topparna ser ut som S&S B2-toppar. De är värre än mina toppar, men jag kan inte ha B2-toppar eftersom de inte får plats i en sporster originalram. Men det är nog därför denna kille satsat på en customtillverkad sportsterram från UCC (säkerligen runt 8 kilo lättare än min sporster oem-ram som väger 17 kg), och säkert därmed även SFRO.

Med SFRO och ny ram så blir det ju knappt en sportster längre, iaf inte i papprena.

Så därför valde jag S&S Superstock-toppar men lät porta dessa.
Denna kille har även valt S&S-sportsterblock med ännu högre däckshöjd än i de monterade S&S 1640-motorerna. Det är nog för att klara det längre slaget och stakarna. Så då blir motor ännu högre.

Jag har 4"X4" och 7.113" långa stakar.

Cylindrana på denna hoj har även studs i botten och bult i toppen, ej genomgående dragstänger.
Ser ut som segjärnscylindrar från Hyperformance, eller kanske gjort i Sverige av Karling eller ngn.

Du har en poäng. :D

Billet toppar är rätt fränt (för det är väl det?).

7.113" stakar är ju i sig rätt långt men 8" är ju hiskeligt mycket slag. Bara omkring 20mm mer än dig. :näsblod
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men man undrar ju varför den är så billig, måhända är det inte reg/SFRO-besiktigat med nya ramen.
Kan ju också vara någon som har köpt en massa fina delar och saknar tillräckliga kunskaper om hur de ska sättas ihop ordentligt. Så den går som en påse nötter. Eller så är det helt enkelt bara svårt att sälja en 14 år gammal Sportster för mer än 140000kr.

Går det förresten bra att dra gasvajrarna sådär? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag som tyckte att jag hade ett seriös motor i min gatsportster. Det finns alltid ngn som är värre :näsblod
Sjukt billigt dessutom. Bara de lösa delarna till en sån här motor får man inte hem för under 150 kkr

http://www.blocket.se/sodermanland/Harley_Davidson_Sportster_1850cc_34152849.htm

Jag gillar den råa stilen. Jag tror det där är din okände tvillingbror! Han som fick bägge Y-kromosomerna.

Men har den dubbla tändstift? Är det en vanlig mod på HD?
 

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Lite OT. Hoppas det är ok. Hojen på blocket har Perra byggt. Han rejsade i Harley Drags förr. Var ett repotage i MCM med rejshojen. Den gjorde han blocket själv till. Topparna på denna har han gjort själv. Och jo han vet vad han pysslar med. Tack för ordet :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite OT. Hoppas det är ok. Hojen på blocket har Perra byggt. Han rejsade i Harley Drags förr. Var ett repotage i MCM med rejshojen. Den gjorde han blocket själv till. Topparna på denna har han gjort själv. Och jo han vet vad han pysslar med. Tack för ordet :tummenupp

Klart det är ok! Hoppades just att ngn som kände till hojen skulle hoppa in. Tack för infon!
Ja jag kollade runt med lite kompisar ikväll, de ville minnas att det just var en racehoj, jag som inte hört talas om hojen tolkade packväskan, lyftorna och skylten som att det kunde vara en gathoj. Vet du vad det är för status på den nu, har han byggt om den till gathoj? Eller är denna byggd som gathoj från början, det sitter ju ganska snäll kam i.

Aha, jag trodde det var S&S B2-toppar, med anledning av bla avgasanslutningarna. Ser ut att vara samma typ av flänsning som på B2.
Ja har han fräst egna toppar verkar det ju helt klart vara kille som vet vad han håller på med :D. Hittade en kompis som var bekant.

Ja hela setupen av motorn verkar ju helrätt. Blir ju bra vevstaksförhållande trots det längre slaget. Men det är ju bara möjligt tack vare denna UCC-ram.

Har gått och funderat på just denna variant.

Vet du vad det för däckshöjd på blocket. Om det är samma höjd som på SA-blocken i 4"X4"-motorn från S&S (som jag har) eller om han köpt SA-block med högre däckshöjd?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar den råa stilen. Jag tror det där är din okände tvillingbror! Han som fick bägge Y-kromosomerna.

Men har den dubbla tändstift? Är det en vanlig mod på HD?

Ja rå kan man ju inte neka till att den är :D

Ja dubbla stift på bensinmotorer har kommit och gått i HD-race-världen. Finns olika falanger. Men prestandafördelarna är kopplade till bla vilken typ av förbränningsrum och kolvtopp man kör med.
Min motor har platta kolvar och rätt mycket squishyta, så den ger max vid så lite förtändning som 28-30 grader, således finns ingen konflikt mellan behov av mycket förtändning och spikning. Dessutom så har ju jag inte så hög rod ratio (1.778) varför min kolv inte har så mycket dwell time vid TDC. Så på min motor finns det ingen större effektfördel med dubbla stift.

Men på tex hojar som spikar innan man når den avancering som ger maxeffekt, (tex pga lång flamväg över dome-kolvar) så kan dubbla stift ofta ge mer effekt, eftersom man då kan tända senare.

På nitroharleys har man oftast dubbla stift, men det är ju en annan sak, nitro brinner ju så långsamt, dessutom vill man ju där ha redundans på tändningen eftersom en enda missad tändning ofta har sönder motorn

... Eller så är det helt enkelt bara svårt att sälja en 14 år gammal Sportster för mer än 140000kr.

Det resonemanget är inte riktigt applicerbart på såna här byggen.

Går det förresten bra att dra gasvajrarna sådär? :va

Det har jag svårt att ta ställning till, om det funkar så går det ju uppenbarligen bra. Men jag har ju ingen aning om det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hörru båtfarbrorn, vad menar du med detta egentligen? :va

Inte lätt att veta :D

På HD menar man (om inget annat sägs) höjden på cylinderfotsdäcken i blocket. Alltså hur högt cylinderfoten hamnar från vevaxelcentrum.

Det är ett mått som styr bla hur mycket borr och slag man kan köra på en HD. Lite förenklat.
 
Last edited:

TCKalle

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Nacka
Hoj
Softail-02 1550
Jag som tyckte att jag hade ett seriös motor i min gatsportster. Det finns alltid ngn som är värre :näsblod
Sjukt billigt dessutom. Bara de lösa delarna till en sån här motor får man inte hem för under 150 kkr

http://www.blocket.se/sodermanland/Harley_Davidson_Sportster_1850cc_34152849.htm

Klart rå men jag föredrar din då den för mig representerar "ursportstern", så som jag såg den i gamla amerikanska mcblaskor i slutet av 60-talet. Du har parat juste stuk med god prestanda, såväl maskin som chassie. En riktig "Hot Rod". Tack för att du delar med dig av dina vedemödor och lycka till med "optimeringen"

// Kalle
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag blir faktiskt lite sugen på HD:n som det länkas till. Saknar dock pengar. Men säg att man hade det. Är det ens värt att fundera på det om man inte besitter ens några procent av Jörgens kunskaper?

Hade jag haft Jörgens hoj så hade den enbart stått på verkstad för pengar jag inte har verkar det som. Fast när allt lirar är den väl ganska driftsäker?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I torsdags var jag och bänkade, för att få en andrapartsverifiering av att mina loggningar av cylinderobalansen ägde sin riktighet. Vill ju inte ta itu med det nu enda återstående i felsökningen. att demontera topparna och skicka till portaren, om jag inte är säker på min sak.

Bänkningen vart hos AnderssonTurbo denna gång. Smidigt att kunna bänka efter jobbet, istf att behöva ta ledigt en hel/halv arbetsdag.
Anderssons bänk funkade fint, och Peter kan sin sak.

AFR-kurvorna visade sig dock vara mycket svajiga och cylinderojämna även i Pteres bänk. Peter såg lika förbryllad ut som jag första gången jag såg det här fenomenet. I synnerhet som båda burkarna nu suger genom en och samma förgasare. Det är verkligen spooky. Man känner också att det är dåligt med kraft i hojen.

Vi körde tre pullar på 100% trottel samt tre pullar på 50%. Reperbarheten i AFR-kurvorna var mycket god och på 50% vart kurvorna mindre stökiga och cylinderojämna, men fortfarande rätt spralliga. Bifogar 50%-kurvan (sista bilden) från cylinder 1 (som var minst stökig), och som synes är den ju ändå helt obestyckningsbar om man tänker sig att man skulle vilja ta itu med detta via tex nålhöjd på förgasaren.

Gjorde för säkerhets skull ännu ett kompressionsprov med varm motor efter bänkningen, för att utesluta tex en ventil på glänt, men det var perfekt som vanligt. 12.6 på främre och 12.3 på bakre burken.

Så nu är hojen hemma och på lyften, topparna på väg att plockas av. Även Peters kurvor är mailade, så att portaren får bästa möjliga beslutsunderlag för vad som ska ändras. Hoppas att han kan lösa problemet så att jag kan komma vidare med kamaxelutvärderingen.
 

Bifogat

  • IMG_2837.jpg
    IMG_2837.jpg
    234.1 KB · Visningar: 256
  • IMG_2840.jpg
    IMG_2840.jpg
    240.7 KB · Visningar: 433
  • IMG_2834.jpg
    IMG_2834.jpg
    232.4 KB · Visningar: 237
  • anderssonc50%throttlecyl1.jpg
    anderssonc50%throttlecyl1.jpg
    122.2 KB · Visningar: 284
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart rå men jag föredrar din då den för mig representerar "ursportstern", så som jag såg den i gamla amerikanska mcblaskor i slutet av 60-talet. Du har parat juste stuk med god prestanda, såväl maskin som chassie. En riktig "Hot Rod". Tack för att du delar med dig av dina vedemödor och lycka till med "optimeringen"

// Kalle

Tack! Ja jag vill också hålla den stilen min sportster har, lite cross kitchen mellan 60-70-tals flattracker/bussporster och nyare hotrod-harleys.

Ja jag håller tummarna för att portaren kan hitta ngt i topparna som kan förklara fenomenet. Annars är jag villrådig.

Jag blir faktiskt lite sugen på HD:n som det länkas till. Saknar dock pengar. Men säg att man hade det. Är det ens värt att fundera på det om man inte besitter ens några procent av Jörgens kunskaper?

Hade jag haft Jörgens hoj så hade den enbart stått på verkstad för pengar jag inte har verkar det som. Fast när allt lirar är den väl ganska driftsäker?


Driftsäkerheten är ju rätt god, jag har aldrig behövt bärga hem min hoj på de 7 år jag haft den.

Men det är nog så att man måste klara ut underhållet själv på såna här hojar, som består av en massa highperformance-delar från olika tillverkare. Här i sthlm och en del andra större städer finns ju dock verkstäder som kan skruva med och bygga såna här cyklar om man har pengar. Supertwin, Proservice, Karling, Calas tex. Det är ju egentligen bara kopplingskåpan som är HD-original på motor, och samma på hojen i annonsen. Allt annat är highperformance-delar från andra tillverkare.

Motorbyggaren har bestämt en massa saker innan han beställt delarna, Däckshöjd, slaglängd, staklängd, borr, motorns bygghöjd (påverkar val av ram samt insugsrör och länden på stötststänger etc) Så det gäller ju även att motorbyggaren har specat motorn så att den dels går harmoniskt, tex att inte vevstaksförhållandet blivit för litet, eller att kolvarna måste notchas ur för mycket. Men också så att den tex använder kolvar som finns på hyllan, det är osmart att speca en motor så att man måste specialbeställa kolvar och andra slitdelar som tex säten, ventiler och styrningar.

Är det specat smart så kan motorn vara billig att underhålla och gå bra, är det dåligt specat så kan det vara en jobbig motor att hålla på med.

Så man måste själv hålla reda på all dokumentation i en pärm när man bygger, och efterlysa just en sådan spec över motorn/hojen om man köper ett sånt här bygge. Har man tex inte dokumentationen till lyftarna samt till stötstängerna (lätta att hitta på internet om man bara vet vad som sitter i) så kan man tex inte ställa in ventilerna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I helgen åkte topparna av. Noterade att tätningen på insugstyrningn på ena toppen läckt olja, man ser på en av bilderna hur det är olja runt den insugsventilen. Har dock inte märkt att hojen rykt eller luktat oljerök. Men det var ju skönt att se det nu, så kan det bytas nu. Man måste ändå montera nya tätningar varje gång man tar ur ventilerna, annars läcker de. Så när topparna kommer till portaren kommer det ändå monteras nya tätningar. Förmodligen har denna tätning skadats när den monterats, de brukar hålla länge annars.

Annars såg det mesta bra ut, även fodren. De små blankningarna i cylindrarna är inte så farliga som de ser ut, man ser honingsreporna genom blankningarna, och mtp att denna motor är honad med 400 grit, så är det inga djupa honingsrepor. Men jag passar nog på att åtgärda fläckarna på plats med lite 400-putsduk och avtorkning, det räcker med några drag med i de rätta vinklarna över blankningarna, för att återställa honingsmönstret så att fläckarna försvinner. Fläckarna kommer nog från ngn av de övre ringarna under inkörningen.
 

Bifogat

  • IMG_2851.jpg
    IMG_2851.jpg
    252.5 KB · Visningar: 240
  • IMG_2848.jpg
    IMG_2848.jpg
    244.8 KB · Visningar: 205
  • IMG_2845.jpg
    IMG_2845.jpg
    242.4 KB · Visningar: 230
  • IMG_2843.jpg
    IMG_2843.jpg
    241.6 KB · Visningar: 209
  • IMG_2842.jpg
    IMG_2842.jpg
    244.7 KB · Visningar: 200
  • IMG_2855.jpg
    IMG_2855.jpg
    244.2 KB · Visningar: 224
Last edited:

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Piteå
Hoj
Sportster 2001
Det var nog en härlig skönsång i "kakelrummet" :yoparty
För några år sedan var jag med när Danne Sundström bänkade sitt bygge hos Mectec i Kalix, han kör bänken i en fraktcontainer av stål..... det var en trevlig upplevelse. :tummenupp

Hoppas du får ordning på bitarna nu!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var nog en härlig skönsång i "kakelrummet" :yoparty
För några år sedan var jag med när Danne Sundström bänkade sitt bygge hos Mectec i Kalix, han kör bänken i en fraktcontainer av stål..... det var en trevlig upplevelse. :tummenupp

Hoppas du får ordning på bitarna nu!

Ja det vart bra ljudtryck i Anderssons kaklade dynocell, grym dämpning i kakel :D
Men onekligen smidigt att hålla rent.

Så Danne Sundströms monster på fullgas en container måste få näsvingarna att flappra ännu mer.

Undras vad som hänt med Harleyportalen? Du skrev ju där med. Känns lite trist när ett forum där man skrivit så mycket och bidragit med byggtråd, bildert och allt, bara försvinner. Tack för det liksom... Ingen verkar veta vad som har hänt.

Ja jag ska hitta felet, bara att vara envis. Har lastat topparna i bilen ikväll, tänkte fara med dem till portaren imorgon.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top