Vad hände sen? - John Britten

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Lund
Hoj
VTR Firestorm
Jag sag faktiskt en riktigt Britten for ett par veckor sedan da jag besokte Te Papa Tongarewa, ett museum i Wellington, NZ. Vissa pastar att cykeln som finns dar inte tillverkades av Britten sjalv utan har monterats ihop senare av overblivna delar. Hur det ar med den saken vet jag inte men jag blev i alla fall overraskad over finishen pa delarna.
En riktig haftig hoj det dar. Man marker att Nya Zealandarna ar stolta over Britten. Alla vi motte sken upp i hela ansiktet nar vi fragade om de kande till nagot om motorcyklarna.
 

Bifogat

  • IMG_1104 (Large).jpg
    IMG_1104 (Large).jpg
    109.8 KB · Visningar: 573
  • IMG_1109 (Large).jpg
    IMG_1109 (Large).jpg
    82.1 KB · Visningar: 567
  • IMGP3766 (Large).jpg
    IMGP3766 (Large).jpg
    130.2 KB · Visningar: 508

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Lund
Hoj
VTR Firestorm
Fler bilder...
 

Bifogat

  • IMG_1105 (Large).jpg
    IMG_1105 (Large).jpg
    55.7 KB · Visningar: 371
  • IMG_1115 (Large).jpg
    IMG_1115 (Large).jpg
    123.9 KB · Visningar: 388
  • IMG_1116 (Large).jpg
    IMG_1116 (Large).jpg
    114.5 KB · Visningar: 487

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag sag faktiskt en riktigt Britten for ett par veckor sedan da jag besokte Te Papa Tongarewa, ett museum i Wellington, NZ. Vissa pastar att cykeln som finns dar inte tillverkades av Britten sjalv utan har monterats ihop senare av overblivna delar. Hur det ar med den saken vet jag inte men jag blev i alla fall overraskad over finishen pa delarna.
Nejdå det där är en hoj ur produktionsserien på 10 hojar, närmare bestämt hoj nummer två.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Såg just filmen Britten Backyard Visionary, vilken otrolig historia!!
Rekomenderas varmt :)

Att bygga en sån skapelse då i ett litet garage, helt ur en mans huvud är otroligt! :Bugar
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Dokumentären är faktiskt ganska intressant. Han gjorde cykeln i sitt garage. Efter jobbet på kvällar & helger. I premiären så sprack cylinder fodret. Så vad gör dom. Jo efter att ringt runt utan framgång så beslutar dom sig för att laga motorn. De svetsar cylindern och kör dagen efter.
Jag tror att det visst var den första hojen som hade kolfiber. KF gaffel (som förövrigt gick av under testerna 3v innan det bar av till daytona) föraren bröt nyckelbenet.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
15 år sedan idag, R.I.P

[YOUTUBE-ID]pGFkfhrTrIk[/YOUTUBE-ID]
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som sagt, grymt före sin tid. Hade varit oerhört roligt att se om han hade blivit väletablerad inom racingens högre kretsar om han var i livet. Som du skrev på föregående sida, levde han så körde förmodligen Rossi hojen. :)

R.I.P.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hej Lisa

Jag har gjort lite reklam men glömde den här tråden.
Hur gick det med föreläsningen?

Mvh
/Petter
(ps, det kom inget brev från dig)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
OJOJOJ! Givet resmål. Det var roliga nyheter!!! Se nu till att bumpa tråden då och då så att alla intresserade ser den!


Hej,
jag tänkte bara berätta att mellan den 1 juni & den 15 september står John Brittens hoj #3 utställd på MC Collection museum i Sollentuna, Stockholm.

Mvh.
Lisa
www.mc-collection.com
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jupp den e grym. fan va gåshud jag fick första gången jag såg den.
Var någon som sa att bågen bara hade 120hk? Kan det verkligen stämma?
*Ser ju andra tal här i tråden men hade den 120hk från början?
Någon som har säkra siffror?

Med tanke på hur lätt han drar en del duccar osv så vill man lätt tro att den har 150 eller lite mer?!

Vart hittar du uppgift om 120?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vart hittar du uppgift om 120?
mc journalist i sverige. Vill inte nämna några namn.
Han säger att den vann i huvudsak av aerodynamiken och vikten och att den trots allt inte var så "stark". Att den hade en bit över 100 hästar men inga 150... Jag som drog till med 120.
I alla fall inte den som var med i filmen som debuterade i "BOTT" öhm 94?! Blandar kanske ihop årtalen nu dock ;)
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ska fixa hem dokumentären från RU.
En man som honom, som gör verklighet av sina visioner och drömmar, finns det inte många av.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
mc journalist i sverige. Vill inte nämna några namn.
Han säger att den vann i huvudsak av aerodynamiken och vikten och att den trots allt inte var så "stark". Att den hade en bit över 100 hästar men inga 150... Jag som drog till med 120.
I alla fall inte den som var med i filmen som debuterade i "BOTT" öhm 94?! Blandar kanske ihop årtalen nu dock ;)


Möjligen pratade han om en av de tidigare Britten hojarna, AERO-D one och zero, dom hade en Denco motor som efter modifikation lämnade upp mot 120hk.
big7.jpg



Bild på skönheten som kommer till sverige, den ägs av Roberto Crapaldi i Italien och är lackad i hans företags färger, Roberto driver CR&S, Cafe Racers and Superbikes.
63-britten-v10001.jpg


Hojen är en av de 10 som byggdes som det tävlades mest med, sist i NZ sbk -97, den kallas hoj nummer 3 men är numrerad på blocked med P001 där P står för produktion, F003 (F=factory) står i Christchurch och skadades i jordbävningen.
 

MC Collection

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Sollentuna
Hoj
Britten #3
Hej Petter,
jag har varit lite sjuk, men postade ett brev till dig igår. John var väldigt tillmötesgående så det blir nog en föreläsning i juni någon gång.

//Lisa

Hej Lisa

Jag har gjort lite reklam men glömde den här tråden.
Hur gick det med föreläsningen?

Mvh
/Petter
(ps, det kom inget brev från dig)

Ska fixa hem dokumentären från RU.
En man som honom, som gör verklighet av sina visioner och drömmar, finns det inte många av.

Dokumentären kommer finnas till salu på MC Collection under sommaren!
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hej Petter,
jag har varit lite sjuk, men postade ett brev till dig igår. John var väldigt tillmötesgående så det blir nog en föreläsning i juni någon gång.

//Lisa





Dokumentären kommer finnas till salu på MC Collection under sommaren!

Vad kostar den? Och är den rippad från samma källa som nätet så det ser ut som gammalt vhs band? typ det mesta filmat från en hi8 kamera.

Ja iofs... Vi kan pratat om varandra så det kan ju vara så. Du har inte haft turen att få provköra något ex och kan återge känslan? ;)


Möjligen pratade han om en av de tidigare Britten hojarna, AERO-D one och zero, dom hade en Denco motor som efter modifikation lämnade upp mot 120hk.
big7.jpg



Bild på skönheten som kommer till sverige, den ägs av Roberto Crapaldi i Italien och är lackad i hans företags färger, Roberto driver CR&S, Cafe Racers and Superbikes.
63-britten-v10001.jpg


Hojen är en av de 10 som byggdes som det tävlades mest med, sist i NZ sbk -97, den kallas hoj nummer 3 men är numrerad på blocked med P001 där P står för produktion, F003 (F=factory) står i Christchurch och skadades i jordbävningen.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad kostar den? Och är den rippad från samma källa som nätet så det ser ut som gammalt vhs band? typ det mesta filmat från en hi8 kamera.

Ja iofs... Vi kan pratat om varandra så det kan ju vara så. Du har inte haft turen att få provköra något ex och kan återge känslan? ;)

Filmen som Lisa pratar om är högst troligen den DVD som släpptes i vinter, samma film men bra kvalitet och lite extramaterial.

Nej den förmånen har jag inte haft, jag har inte ens sett en live, jag va nere i Milano och skulle gjort det men Crepaldi fick förhinder, men nu så :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top