MT 01-tråden

Bernljung

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Ort
Vimmerby
Hoj
2005 Yamaha MT-01, 1987 Yamaha TT 600 Motard
Hej!
Är det nån som sitter på en vettig MAP till PCIII till en hoj med Öppet luftfilter, Sato Slipon och borttagen Lambdasond? Alternativt samma fast med akrapipor.
Har precis köpt mig en MT01 och fick en otrevlig upplevelse på första längre turen idag när hojen började spotta, fräsa och baktände vid jämn gas i lägre hastigheter. Den svararde dock som vanligt på gaspådrag och tomgången var perfekt. Hojen gick som den skulle igen efter att ha fått stått still i ca 30min. Misstänker att hojen går lite fett vill bara pröva men en annan map och se om jag märker nån skillnad innan jag bokar tid för ny mappning.
Ingen som har misstanke om annat fel eller har haft samma problem?
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Hej!
Är det nån som sitter på en vettig MAP till PCIII till en hoj med Öppet luftfilter, Sato Slipon och borttagen Lambdasond? Alternativt samma fast med akrapipor.
Har precis köpt mig en MT01 och fick en otrevlig upplevelse på första längre turen idag när hojen började spotta, fräsa och baktände vid jämn gas i lägre hastigheter. Den svararde dock som vanligt på gaspådrag och tomgången var perfekt. Hojen gick som den skulle igen efter att ha fått stått still i ca 30min. Misstänker att hojen går lite fett vill bara pröva men en annan map och se om jag märker nån skillnad innan jag bokar tid för ny mappning.
Ingen som har misstanke om annat fel eller har haft samma problem?
Har för mig att det finns en bugg i PCIII med original ECU.
Registrera dig på http://www.mt-owners-club.org/forum/index.php och sök så hittar du massor av info om detta.
Eller ställ frågan där så får du garanterat svar.
 

Bernljung

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2010
Ort
Vimmerby
Hoj
2005 Yamaha MT-01, 1987 Yamaha TT 600 Motard
får man fråga vad det var för fel?

Klart man får!

Finns tydligen en bugg i orginalstyrsystemet som gör att tar man bort lambdan och kör med PCIII så blir det bara fetare och fetare luft/syre blandning under 2500varv. Så jag skruvade tillbaka lambdan och vips var problemet borta. Jag fattade det som att han kör på lambdan under 2500varv och på PCIII över 2500varv. Men jag kan ha fel då jag hittade infon på www.mt-owners-club.org och min engelska inte är den bästa. Hur som helst Lambdan sitter där den ska och hojen går kanon nu.

Finns det nån som är mer insatt får dom gärna förklara det på ren svenska :)
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Klart man får!

Finns tydligen en bugg i orginalstyrsystemet som gör att tar man bort lambdan och kör med PCIII så blir det bara fetare och fetare luft/syre blandning under 2500varv. Så jag skruvade tillbaka lambdan och vips var problemet borta. Jag fattade det som att han kör på lambdan under 2500varv och på PCIII över 2500varv. Men jag kan ha fel då jag hittade infon på www.mt-owners-club.org och min engelska inte är den bästa. Hur som helst Lambdan sitter där den ska och hojen går kanon nu.

Finns det nån som är mer insatt får dom gärna förklara det på ren svenska :)
Jag har också fattat det som att PCIII inte gör någon nytta under 2500 varv med original ECU enligt MTOC.
Och det finns några riktiga gurus där som både kan köra, skruva och programmera.
MTOC är helt klart den bästa källan till info om MT, bättre än Yamaha handlarna och verkstäderna här hemma. Man får dock sålla en hel del, alla som skriver är inte gurus. En ungrare med användarnamn "Stage3" brukar vara läsvärd, han har mer än 10000 mil på MT-01.
 

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Använder någon av er Detecto 8000? Vart gör ni av låset när ni kör?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tjena.

Någon här som har monterat på Oljekylare på sin MT01?

Känns lite som det behövs när man har legat inne i stan o kört ett tag.
Ska även montera oljetemperaturmätare när jag är ifarten.

Vet någon om var man kan få tag på dessa grejer? Bra med lita altenativ :tummenupp
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Tjena.

Någon här som har monterat på Oljekylare på sin MT01?

Känns lite som det behövs när man har legat inne i stan o kört ett tag.
Ska även montera oljetemperaturmätare när jag är ifarten.

Vet någon om var man kan få tag på dessa grejer? Bra med lita altenativ :tummenupp

Jag tror inte du behöver någon oljekylare, det är så enormt mycket olja i motorn och den kyls rätt bra i tanken. jag har oljetempmätare på min (en enkel insticksmätare som ersätter locket i tanken) och den har aldrig ens gått upp till 100 grader ens vid kökörning riktigt varma dagar eller banåka mitt i sommaren. Köpte min mätare på louis.de
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ni som kör MT - 01 är ni nöjd med hojen? , vad är de vanliga felen på MT -01 om det finns några... en polare ska köpa en hoj.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Ni som kör MT - 01 är ni nöjd med hojen? , vad är de vanliga felen på MT -01 om det finns några... en polare ska köpa en hoj.

Jag är RIKTIGT nöjd, men det är nog en MT-01 man skall vilja ha för att trivas med hojen... Effekten är ju inte mycket att hänga i julgranen, men när man lärt sig att utnyttja vridet som finns är det faktiskt en ganska kompetent hoj. Det var rätt svårt att köra fort och snyggt i början innan man vant sig vid motorbroms och lågvarvsvrid, men sen blev det en ganska hyfsad kurvmaskin trots vikten.
Vanliga fel på MT:n är styrlager som ger upp och framgaffeltätningar som börjar läcka. En del har haft problem med kopplingar som börjat slira, men då är det oftast trimmade maskiner eller fel olja. Hojen ÄTER bakdäck om man utnyttjar vridet och framdäck går också åt om man gillar att pressa lite i kurvorna :rolleyes:
Sporttouringdäck (PR2, Z6) rekommenderas, annars blir det dyrt...
Återkallelser som skall vara gjorda är bränslepumpsbyte och länkaget till bakfjädringen.
Jag har haft min MT längre än jag ägt någon annan hoj, och jag har inga planer på att byta. Bara ljudet med öppna Akrapovic får mig att bli lika lycklig varje gång :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag är RIKTIGT nöjd, men det är nog en MT-01 man skall vilja ha för att trivas med hojen... Effekten är ju inte mycket att hänga i julgranen, men när man lärt sig att utnyttja vridet som finns är det faktiskt en ganska kompetent hoj. Det var rätt svårt att köra fort och snyggt i början innan man vant sig vid motorbroms och lågvarvsvrid, men sen blev det en ganska hyfsad kurvmaskin trots vikten.
Vanliga fel på MT:n är styrlager som ger upp och framgaffeltätningar som börjar läcka. En del har haft problem med kopplingar som börjat slira, men då är det oftast trimmade maskiner eller fel olja. Hojen ÄTER bakdäck om man utnyttjar vridet och framdäck går också åt om man gillar att pressa lite i kurvorna :rolleyes:
Sporttouringdäck (PR2, Z6) rekommenderas, annars blir det dyrt...
Återkallelser som skall vara gjorda är bränslepumpsbyte och länkaget till bakfjädringen.
Jag har haft min MT längre än jag ägt någon annan hoj, och jag har inga planer på att byta. Bara ljudet med öppna Akrapovic får mig att bli lika lycklig varje gång :tummenupp


Låter bra det!.. har själv en hoj som äter bakdäck och denna sommarn kommer den göra det ännu mer eftersom den fick bigbore i vinter :) "Z6 funkar bäst åt mig också". Kompisen som ska ha hojen är ute efter en hoj med custom/streetfighter look och vill ej ha något fart monster eller bushoj. Hur funkar det att ta lite längre turer med MT - 01 ? typ 50 mil på en dag.. packväskor eller dylikt går det att montera?

Han är ny inom hoj världen... han funderade också på hornet 600, speedtriple.. men jag tycker hornet är mest som en bålgeting, speedtriple lite för mycket bushoj för hans smak.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag tror inte du behöver någon oljekylare, det är så enormt mycket olja i motorn och den kyls rätt bra i tanken. jag har oljetempmätare på min (en enkel insticksmätare som ersätter locket i tanken) och den har aldrig ens gått upp till 100 grader ens vid kökörning riktigt varma dagar eller banåka mitt i sommaren. Köpte min mätare på louis.de

Hm Jag känner ändå att jag vill ha en. När jag legat inne i byn o kört ett tag så märker jag en klar skillnad på min vxl hur den är att växla. Sen en oljekylare är inte fel på en luftkyld hoj.

Oki Kan du lägga upp bilder på hur du har monterat ditt din tempmätare?

Jippi tyska... förstår inte ett ord nästan:brinnerup
 
Last edited:

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Hm Jag känner ändå att jag vill ha en. När jag legat inne i byn o kört ett tag så märker jag en klar skillnad på min vxl hur den är att växla. Sen en oljekylare är inte fel på en luftkyld hoj.

Oki Kan du lägga upp bilder på hur du har monterat ditt din tempmätare?

Jippi tyska... förstår inte ett ord nästan:brinnerup

Håller med zopilote om att oljekyl inte behövs.
Har liknande oljetempmätare själv som man skruvar i istället för oljestickan.
Har aldrig varit över 100 grader, inte ens under bankörning i 30 gradig värme. Kör sällan i stan men kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem på våra breddgrader, de tyx klara sig bra i sydeuropa o Australien utan kylare.
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Jag är RIKTIGT nöjd, men det är nog en MT-01 man skall vilja ha för att trivas med hojen... Effekten är ju inte mycket att hänga i julgranen, men när man lärt sig att utnyttja vridet som finns är det faktiskt en ganska kompetent hoj. Det var rätt svårt att köra fort och snyggt i början innan man vant sig vid motorbroms och lågvarvsvrid, men sen blev det en ganska hyfsad kurvmaskin trots vikten.
Vanliga fel på MT:n är styrlager som ger upp och framgaffeltätningar som börjar läcka. En del har haft problem med kopplingar som börjat slira, men då är det oftast trimmade maskiner eller fel olja. Hojen ÄTER bakdäck om man utnyttjar vridet och framdäck går också åt om man gillar att pressa lite i kurvorna :rolleyes:
Sporttouringdäck (PR2, Z6) rekommenderas, annars blir det dyrt...
Återkallelser som skall vara gjorda är bränslepumpsbyte och länkaget till bakfjädringen.
Jag har haft min MT längre än jag ägt någon annan hoj, och jag har inga planer på att byta. Bara ljudet med öppna Akrapovic får mig att bli lika lycklig varje gång :tummenupp

Jag är också RIKTIGT nöjd efter 2600 mil på 3 år.
Men man måste nog gilla en stor V2:a för att gilla en MT-01.
Hojen är tung på parkeringsplatsen men lätt att hantera så fort man fått styrfart. Bra i kurvorna, även på bana, suveräna bromsar, fjädring, vrid o ljud (Akrapovic med specialinsats).
Har bytt gaffeltätningar o koppling hittills.

zopilote, vad är rätt olja?
Oljan har Yamaha verkstäderna hällt i och den började att slira ändå.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Ja då var man Mt-01 ägare nu då:) Lite av ett impulssköp men va fan, måste våga chansa lite ibland! Har kört kawasaki er6 innan så skillnad är det ju helt klart men om det är till det bättre kan jag inte svara på då jag har kört alldelles för lite än. Hämtade den idag innan jobbet så har knappt hunnit kört nått. Det som jag gillar mest är vridet och är ett av skälena till att jag köpte denna hojen, sen så ser den så jävla brutal ut:D Var inne på lite mera bushojar innan men blev en sån här ändå, kör ju inte på bakhjul ändå...gillar mest att kör lite kurviga vägar och gasa lite ibland eller rätt ofta och även glida runt bara. Sporthojar går bort direkt då det är kass körställning och man bara lockas till att köra ihjäl sig! Hoppas att man kommer att bli nöjd med denna och får många trevliga mil i sommar:D
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Ja då var man Mt-01 ägare nu då:) ...Lite av ett impulssköp men va fan, måste våga chansa lite ibland! Har kört kawasaki er6 innan så skillnad är det ju helt klart men om det är till det bättre kan jag inte svara på då jag har kört alldelles för lite än. Hämtade den idag innan jobbet så har knappt hunnit kört nått. Det som jag gillar mest är vridet och är ett av skälena till att jag köpte denna hojen, sen så ser den så jävla brutal ut:D Var inne på lite mera bushojar innan men blev en sån här ändå, kör ju inte på bakhjul ändå...gillar mest att kör lite kurviga vägar och gasa lite ibland eller rätt ofta och även glida runt bara. Sporthojar går bort direkt då det är kass körställning och man bara lockas till att köra ihjäl sig! Hoppas att man kommer att bli nöjd med denna och får många trevliga mil i sommar:D
Du har alla förutsättningar att bli nöjd, låter som om du har samma skäl att köra hoj som jag.
Min son köpte en ER-6n förra veckan. Kul hoj, överraskad av vridet i den lilla motor och den låter som en betydligt större hoj med Akrapovic dämpare. Med bättre fjädring o bromsar skulle den vara riktigt bra på småvägar.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top