Honda SP1-tråden

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Då måste jag korta mina med, annars kommer min låta som en symaskin jämfört med din:va Men då vet du iaf hur man lättast går till väga:D

såg att du hade ringt, var hos svärmor på middag!

abbe har stött på patrull ang ljuddämparna, dom är för korta för att kortas så mkt som jag hade tänkt, dom är bara 42cm mot förväntade 48cm, kanske blir blir svårt att korta dom över huvud taget:huvet, svärfar har dom hemma hos sig nu och han skulle fnula lite på det, ringer dig imorgon ok!
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Morsning! Har tänkt att testa på lite muller denna säsong. Och varför då inte göra det på denna eminenta maskin spettan är rå:yoparty

Är bara en sak jag är osäker på och det är körställningen, många klagar på den så man blir orolig. Är den verkligen så pass usel?
Om man jämför med en tidig R1a 98-01 sitter då styret ännu längre ner?

Sittställningen blir det som avgör, finns det någon vänlig spetta-åkare här nere i skåne som lånar ut sin för en provsittning?

Hade varit grymt tacksam.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Det är väl inte touringställning som gäller, jag har inte kört R1an så kan inte jämföra. Däremot har jag kört 65-70 mil på en dag (varav hälften på bana), så länge inte målet är Europasemester så ser jag inte hur sittställningen kan begränsa. Jag är för övrigt 188 lång.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Jag satt bättre på polarns R1 98 än va jag gjorde på min spätta, så jag det är en ganska brutal Sittställningen, men det kanske oxå beror lite på hur man är byggd.

Men det skiter man fullständigt i, för Spättan är en helt underbar hoj att köra !
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Jag har precis lagt mina första mil på spettan, och det känns annorlunda mot tidigare hojar är att jag lätt hamnar för nära tanken. I övrigt sitter man aningen sportigare mot andra hojar jag kört. Är dock lätt att krypa ihop bakom glaset.

Vet någon vart man får tag på ett "ryggstöd" som passar? Tycker att man har lite för mycket utrymme att röra sig bakåt på sitsen.
 

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Solna
Hoj
SP-1 -01
Jag har precis lagt mina första mil på spettan, och det känns annorlunda mot tidigare hojar är att jag lätt hamnar för nära tanken. I övrigt sitter man aningen sportigare mot andra hojar jag kört. Är dock lätt att krypa ihop bakom glaset.

Vet någon vart man får tag på ett "ryggstöd" som passar? Tycker att man har lite för mycket utrymme att röra sig bakåt på sitsen.

Aldrig sett nåt om ryggstöd, men du kan väl sätta ditt nåt på sitsen så du inte glider. Nån typ av matta i gummi kanske. Men att förstöra orginalsitsen är dumt.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Aldrig sett nåt om ryggstöd, men du kan väl sätta ditt nåt på sitsen så du inte glider. Nån typ av matta i gummi kanske. Men att förstöra orginalsitsen är dumt.

Jag tänkte mig något sånt här:
bikepics-856665-full.jpg
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag har precis lagt mina första mil på spettan, och det känns annorlunda mot tidigare hojar är att jag lätt hamnar för nära tanken. I övrigt sitter man aningen sportigare mot andra hojar jag kört. Är dock lätt att krypa ihop bakom glaset.

Vet någon vart man får tag på ett "ryggstöd" som passar? Tycker att man har lite för mycket utrymme att röra sig bakåt på sitsen.

:tummenupp:yoparty:arsele
 

Bifogat

  • sissybar2.jpg
    sissybar2.jpg
    23 KB · Visningar: 50

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Morsning! Har tänkt att testa på lite muller denna säsong. Och varför då inte göra det på denna eminenta maskin spettan är rå:yoparty

Är bara en sak jag är osäker på och det är körställningen, många klagar på den så man blir orolig. Är den verkligen så pass usel?
Om man jämför med en tidig R1a 98-01 sitter då styret ännu längre ner?

Sittställningen blir det som avgör, finns det någon vänlig spetta-åkare här nere i skåne som lånar ut sin för en provsittning?

Hade varit grymt tacksam.

Vart i skåne befinner du dej ? Min spetta kommer att finnas på lockarps gokartbana strax utanför malmö lör 10/4 hela dan. En provsittning kan vi väl fixa.
 

wass

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2002 SP-2
Det är väl inte touringställning som gäller, jag har inte kört R1an så kan inte jämföra. Däremot har jag kört 65-70 mil på en dag (varav hälften på bana), så länge inte målet är Europasemester så ser jag inte hur sittställningen kan begränsa. Jag är för övrigt 188 lång.

Funkar även för europasemester ;-) Var nere i Schweiz med min gamla SP1:a med packning, passagerare och pakethållare(!) (jodå, det finns pakethållare till SP1/2 från Ventura (man monterar fästen på hojen och antingen en bygel som handtag åt passageraren eller en pakethållare med snabbfästen - men det är en annan historia...)) och så länge man undviker långa motorvägsetapper funkar det fint. Körställningen är i alla fall inte sämre än en genomsnittlig sporthoj, tycker den är minst lika bra som min gamla Blade.

Det går ju att justera clip-on och handtag lite för att passa bättre. Sedan gäller det att hitta en bra körställning - för mig funkar det att sitta så långt fram på sadeln som möjligt för att minska vikten på händerna och att försöka hålla överkroppen uppe med ryggmusklerna.

I stadstrafik är den iofs inget direkt nöje att köra - men det är väl inte därför man väljer SP1/2...
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Det är väl inte touringställning som gäller, jag har inte kört R1an så kan inte jämföra. Däremot har jag kört 65-70 mil på en dag (varav hälften på bana), så länge inte målet är Europasemester så ser jag inte hur sittställningen kan begränsa. Jag är för övrigt 188 lång.

Touring finns det:va
Man har ju hört många klaga på en extrem sittställning, så pass att man tror att det bara går att köra korta sträckor sen har man kramp osv sen ligga hemma med ryggskott och värk en månad:D

Är själv kortare så då borde det inte bli några probs.

Jag satt bättre på polarns R1 98 än va jag gjorde på min spätta, så jag det är en ganska brutal Sittställningen, men det kanske oxå beror lite på hur man är byggd.

Men det skiter man fullständigt i, för Spättan är en helt underbar hoj att köra !

Ok man börjar faktiskt bli lite orolig, visst sen beror det på hur man är skapad också. Och ge fanken i att "hänga"

Är ställningen inte helt åt skogen så man ta det, det har man igen på nöjet.

Vart i skåne befinner du dej ? Min spetta kommer att finnas på lockarps gokartbana strax utanför malmö lör 10/4 hela dan. En provsittning kan vi väl fixa.

Man befinner sig aldrig för långt ifrån, när en Spetta är i närheten:) Kommer garanterat att dyka upp, hade varit allväders om det hade gått att ordna.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Allmän Info

Jag bara undra om någon sitter inne med info om hur många SP1 årsmodell 2000 som tillverkats, och likaså SP2 årsmodell 2002. Toyman
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag har precis lagt mina första mil på spettan, och det känns annorlunda mot tidigare hojar är att jag lätt hamnar för nära tanken. I övrigt sitter man aningen sportigare mot andra hojar jag kört. Är dock lätt att krypa ihop bakom glaset.

Vet någon vart man får tag på ett "ryggstöd" som passar? Tycker att man har lite för mycket utrymme att röra sig bakåt på sitsen.

http://rc51.org/roguepad.htm

Jag bara undra om någon sitter inne med info om hur många SP1 årsmodell 2000 som tillverkats, och likaså SP2 årsmodell 2002. Toyman

Menar du totalt i världen då eller?!:va
 
Last edited:

Agatoni

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
uppsala
Hoj
VTR SP1, r6 00 *såld
edit: någon i sthlm / uppsala trakten som har en sp1 eller 2 man kan få provsitta? funderar på att köpa men alla som säljs finns så långt bort...
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
edit: någon i sthlm / uppsala trakten som har en sp1 eller 2 man kan få provsitta? funderar på att köpa men alla som säljs finns så långt bort...

min blir till salu alldeles snart till ett bra pris, ska gå över helt till bankörning så en banracer står på menyn men det e klart, vi bor en bit från varandra:gnissla
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
edit: någon i sthlm / uppsala trakten som har en sp1 eller 2 man kan få provsitta? funderar på att köpa men alla som säljs finns så långt bort...

Min kan du få provsitta. Kan säga direkt att du sitter högre och mer framåtlutad än på en R6. Pm om du vill testa.
 

Agatoni

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
uppsala
Hoj
VTR SP1, r6 00 *såld
min blir till salu alldeles snart till ett bra pris, ska gå över helt till bankörning så en banracer står på menyn men det e klart, vi bor en bit från varandra:gnissla

En av hojarna i ditt garage ser nästan ut som den här:
http://www.blocket.se/halland/Honda_Sp1_26738536.htm?ca=11&w=3
Möjligtvis samma?
Det kan ju bli aktuellt ändå, alla spettor verkar bo i södra sverige :rolleyes:

Min kan du få provsitta. Kan säga direkt att du sitter högre och mer framåtlutad än på en R6. Pm om du vill testa.

Högre? Då kanske jag får ge upp planerna. Är endast 167 lång o de va på gränsen att jag nådde ner på yaman.
00ans modell av yaman hade en sadelhöjd på 82cm.
Läste nånstans att spettan har 81 cm i sadelhöjd men de kanske blir svårare att nå ner ändå, sadeln ser bredare ut...
Ioförsig ska väl superbikeförare va små o lätta? Går väl snabbare då... :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top