Suzuki Bandit 1200-tråden

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Hejsan.
Vit avgasrök, är det tecken på kondens i förgasarna?
Vanligt vid vinteruppehåll eller och försvinner det av sig själv eller måste man åtgärda något.
Har bara provat dra igång motorn några minuter ute, så vet inte om det upphör när motorn är varm eller så.

Vid det här vädret temperaturen och luftfuktighet så ryker alla kalla motorer en del:yoparty
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Kan nog fungera något med tjockare olja.... Skulle dock rekomendera ett par andra fjädrar med lämplig olja.
Jag bytte själv till Öhlinsfjädrar och olja i orginalgaffeln, gjorde stor skilnad.
Har dock bytt till GSX-R USD gaffel nu, lite med justeringsmöjligheter samt lite bättre. :tummenupp

Kändes det värt att byta gaffel jämfört med hårdare fjädrar+olja med högre viskositet? (Med i åtanke om man inte kör på strippen allt för ofta.)
Eftersom det verkar bra mycket mer arbete med att byta gaffeln...

Ang. längre sving så är det bara mysigt med lite framhjulslyft, inte vill man "åtgärda" det!:tungan
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Sökes: Lilla drevet som sitter innanför kopplingskorgen som driver vad
jag tror är oljepumpen.

Har nån en liggandes, vet om nån som har eller iaf ett art.nr så kan jag beställa ett nytt. (om dom inte är tokdyra.)

Hade lite bråttom när jag skulle dra fast korgen.:gnissla
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Kändes det värt att byta gaffel jämfört med hårdare fjädrar+olja med högre viskositet? (Med i åtanke om man inte kör på strippen allt för ofta.)
Eftersom det verkar bra mycket mer arbete med att byta gaffeln...

Ang. längre sving så är det bara mysigt med lite framhjulslyft, inte vill man "åtgärda" det!:tungan

Jag tycker att det var värt att byta till USD gaffeln trots besvär.. Dock gör det stor skillnad med öhlinsfjädrar i orginalgaffeln!
På stippen har man inte lika stor nytta av bra fjädring som vid bankörning och aktiv körning på kurviga vägar... Jag kör mycket lite på strippen, det kanske blir ett par gånger per år..
Förlängning av svingen är ett "måste" då jag inte kan gasa fullt på ettan och tvåan, hålla på att slå av på gasen or ju aldrig roligt.. :)
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Bakbroms

Hej. Vad tycker ni om era bakbromsar? min tar dåligt...ska man testa o lufta eller?
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Hej. Vad tycker ni om era bakbromsar? min tar dåligt...ska man testa o lufta eller?

Är den mjuk så lufta. Annars byt klossar. Kan även hjälpa om man tar bort klossarna och slipar av ytan lite. Ofta sitter det gamla klossar i som har varit med några år och de ger inte bästa friktionen.
Att köra genom med ny bromsvätska är alltid en bra åtgärd eftersom den åldras.
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
japp..kanon, ska testa. Behöver ja byta all olja då eller räcker det me att fylla på vartefter....tack.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
japp..kanon, ska testa. Behöver ja byta all olja då eller räcker det me att fylla på vartefter....tack.

Nu vet jag inte hur man "ska" göra men jag tömmer alltid hela systemet och fyller på med fräsch bromsvätska t.ex. vid byte av belägg.
Better safe then sorry.:)
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
japp..kanon, ska testa. Behöver ja byta all olja då eller räcker det me att fylla på vartefter....tack.


ALL olja ska ur. Bromsvätska är hygroskopisk dvs att den suger åt sig vatten. Fukt kondens osv som alltid bildas i systemen.
Jag brukar använda en bromsluftare som suger ur bromsvätskan vid nipplen. Sen är det bara att fylla på i behållaren allteftersom det sjunker. Nu jobbar jag iofs på bilverkstad så jag har tillgång.
Ett bra sätt är att köpa en biltema oljekanna, fylla den med bromsvätska och sätta på en slang på pipen sen pumpar man vätskan bakvägen genom nipplen. töm behållaren först. Sen pumpar man till bromsvätskan är ren:tummenupp
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
kanon...tror iofs att biltema har en sån pump...billig olja där med, 29 spänn eller nått...bromsklossar för 149...inte farligt dyrt...hehe.
Var sitter behållaren för bakbromsarna?, är det den under sadeln på höger sida?...tack alla
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
kanon...tror iofs att biltema har en sån pump...billig olja där med, 29 spänn eller nått...bromsklossar för 149...inte farligt dyrt...hehe.
Var sitter behållaren för bakbromsarna?, är det den under sadeln på höger sida?...tack alla

Ta bort sadeln och höger sidokåpa.
Byt även i frambroms och kopplingen.

Hittade en luftare på biltema 19-1271 699:- Måste ha tryckluft till den
En oljekanna 20-720 25:-
 
Last edited:

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Det är bara en uppsamlingsflaska som är bra på bilar när man kan pumpa med pedalen. Funkar inte på hojar.

det är bromsvätska i kopplingen oxå

Vad är det man vill uppnå med pumpen?...kan man inte ta en stor spruta med slang och pressa igenom bromslangen tillsdet gått igenom systemet?
 

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Jag har inhandlat en ny Bandit och funderar på tankpads, om de är nödvändiga eller inte.
Har ju läst att den ska vara känslig i färgen. Sen är ju frågan vilken typ av tankpads man ska ta i så fall, Suzuki's eget eller från tredje part.
Helst skulle jag vilja ha tanken ren från 'skräp' men det kanske är nödvändigt ont.

Ni som har haft Bandit ett tag vad säger ni?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag har inhandlat en ny Bandit och funderar på tankpads, om de är nödvändiga eller inte.
Har ju läst att den ska vara känslig i färgen. Sen är ju frågan vilken typ av tankpads man ska ta i så fall, Suzuki's eget eller från tredje part.
Helst skulle jag vilja ha tanken ren från 'skräp' men det kanske är nödvändigt ont.

Ni som har haft Bandit ett tag vad säger ni?

Det är väl alltid bra att skydda tanken då man skaver mot den. Sedan är det helt upp till dig vad du sätter för skydd. Det finns en hel uppsjö med olika skydd, så det är väl egentligen bara en smaksak... Det finns ju även transparenta skydd som knappast syns.
Grattis till en bra hoj!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top