ER6-tråden

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ER6n
Sjukt lång tråd det här.. Kan någon snabbt berätta för mig vad det är för skillnad på 06-08 ER6N modellerna och de nya 09?

Funderar på att köpa en.. Men vet inte om jag ska ha begagnat eller nytt... Om begagnat, något man behöver tänka på?
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Sjukt lång tråd det här.. Kan någon snabbt berätta för mig vad det är för skillnad på 06-08 ER6N modellerna och de nya 09?

Funderar på att köpa en.. Men vet inte om jag ska ha begagnat eller nytt... Om begagnat, något man behöver tänka på?

Motorn är samma, lite mindre ändringar i bottenvarvet. Designen är helt omarbetad på 09an, en mkt mer vassare look!! köper du nytt ingår vagnskadan första året...diggar min skarpt:tummenupp
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
För snål bränsleblandning ökar slitaget på avgasventilerna pga den ökade värmen. Själva knallarna kan göra skador i ljuddämparen.

jag bedömer iaf risken som väldigt liten att något rasar... därför vart mitt svar att det inte skadar något...

tror man kör av vägen snabbare än att motorn rasar...

Sjukt lång tråd det här.. Kan någon snabbt berätta för mig vad det är för skillnad på 06-08 ER6N modellerna och de nya 09?

Funderar på att köpa en.. Men vet inte om jag ska ha begagnat eller nytt... Om begagnat, något man behöver tänka på?

vad jag förstått så har 09an mer finjusterad programvara, gummiupphängd motor och gummi på fotpinnarna mm för att minska vibrationer. sen vet jag inte så mkt mer... designen förståss =)
andra får fylla på med resten
 
Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Mitt batteri verkar också dött efter denna vintern. Trots att den stått i varmgarage och "bara" stått utan laddning i drygt 3 månader.

Om jag laddar i 24 timmar så håller batteriet till att starta utan problem, dock visar inte laddaren att batteriet är fullt. Om den däremot får stå några dagar sedan så är batteriet dött igen.

Vad tror ni, finns det någon möjlighet att batteriet vaknar till liv igen om jag fortsätter ladda samt kör några längre sträckor?

Vad skall man annars ha för batteri om man köper nytt? Har tittat lite både på biltema och batterilagrets webkataloger men känner mig helt blåst på vad jag ska ha. Hittar heller inte så mycket att gå på i manualen. Pinsamt nog måste jag erkänna att jag tills för några timmar sen trodde det var 6V på batteriet...
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
2009 blev det "mjukare", mer landsvägsanpassad ram, har jag läst.

De går bra de små rackarna. Åkte 15 mil med en polare som har en GSX1100F från 93 däromkring. Hann jag bara slå på gasen när han ville dra så tappade jag inte en meter fram till 200 :) Han skyllde på att han hade rätt många bortsprungna hästar.

I kurvorna hade han inget att skylla på :D

Vart på fästet? Är de lätta att hitta, och hur ser man dom?

Från länken jag postade tidigare i ämnet:

http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/Index_files/Possible Frame Issue.pdf
 
Last edited:

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Med risk för att ta upp något som ni redan diskuterat tusen gånger men jag hittar inget svar när jag använder sökfunktionen (får upp massa trådar men orkar inte läsa igenom flera tusen sidor med diskussioner...)....

Vad har ni betalat för 1200-milaservicen på era ER6or? Har ringt två olika verkstäder och har fått 2700kr (2200 utan tändstiftsbyte) samt 3000kr som svar. Tycker det är dyrt...
 

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Stocktoooooown!
Hoj
Er6n 2009 ABS
Har de släppt till -09:an än? Ser rätt annorlunda ut under sadeln på den nya nämligen. En del handlare verkar inte ha uppmärksammat detta utan säljer gamla kit till nya årsmodellen.

BLINKERS KIT 2009 096LIT0027
BLINKERS KIT 2008 096LIT0013

Hade såklart fått fel dom skulle ta hem ett nytt.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
BLINKERS KIT 2009 096LIT0027
BLINKERS KIT 2008 096LIT0013

Hade såklart fått fel dom skulle ta hem ett nytt.

Trist! Tur du märkte det innan du svor och slängde det till skogs ;)

Man kan tycka att man inte ska behöva göra handlarnas jobb varje gång. En bransch i behov av sanering? :)
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Mitt batteri verkar också dött efter denna vintern. Trots att den stått i varmgarage och "bara" stått utan laddning i drygt 3 månader.

Om jag laddar i 24 timmar så håller batteriet till att starta utan problem, dock visar inte laddaren att batteriet är fullt. Om den däremot får stå några dagar sedan så är batteriet dött igen.

Vad tror ni, finns det någon möjlighet att batteriet vaknar till liv igen om jag fortsätter ladda samt kör några längre sträckor?

Vad skall man annars ha för batteri om man köper nytt? Har tittat lite både på biltema och batterilagrets webkataloger men känner mig helt blåst på vad jag ska ha. Hittar heller inte så mycket att gå på i manualen. Pinsamt nog måste jag erkänna att jag tills för några timmar sen trodde det var 6V på batteriet...
Vad jag har läst så ska batteriet förvaras fulladdat och kallt!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Efter att ha läst nästan alla sidor (skippade 07ans snack) så slog jag slag i saken och beställde idag en Svart er6n med ABS. Leverans i nästa vecka!

Min första hoj som jag även kommer övningsköra med, jag är riktigt spänd och ivrig på att få hojjen nu :D
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Efter att ha läst nästan alla sidor (skippade 07ans snack) så slog jag slag i saken och beställde idag en Svart er6n med ABS. Leverans i nästa vecka!

Min första hoj som jag även kommer övningsköra med, jag är riktigt spänd och ivrig på att få hojjen nu :D

Gratulerar! Nu får du många polare som skrattar åt dig med sina tuffa tusenkubikare, men i hemlighet är djupt avundsjuka på din lilla raket ;)
 

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
Hej kära medmänniskor.

Vill minnas att jag läst detta tidigare nånstans i tråden, men orkar inte leta igenom 289 sidor nu. Någon som vet på rak arm var man billigast får sin service gjord (100 mila-sevice)? På auktoriserad verkstad såklart.
Jag vet att det är lätt att plocka upp telefonen och ringa själv, men tänkte om någon kanske servat nyligen som vet. ;)
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Hej kära medmänniskor.

Vill minnas att jag läst detta tidigare nånstans i tråden, men orkar inte leta igenom 289 sidor nu. Någon som vet på rak arm var man billigast får sin service gjord (100 mila-sevice)? På auktoriserad verkstad såklart.
Jag vet att det är lätt att plocka upp telefonen och ringa själv, men tänkte om någon kanske servat nyligen som vet. ;)

Gjorde min 100 mila service på Br Hörbergs i Löddeköpinge! kostade ca 1000kr(-08).
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top