ER6-tråden

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
På -f modellen hade vissa 06:eek:r störande vibrationsljud i kåporna som ska ha blivit åtgärdat på -07:eek:rna, sen ska även en bit av ramen vara lite tjockare på 07:an men inte något nämnvärt.

Jag har en F '06 som vibrerar lite väl mycket i kåporna. Har tänkt ge mig i kast med en egen "ljuddämpning" under vintern men har hört att man kan få det åtgärdad som "garanti" på verkstad... är det någon som vet något om det?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Har läst om dom som fått nå vibrationsdämpande prylar insatta som garantiåtgärd, nånstans i den här tråden!

Saknar en sån där liten "list" på min 07a också, så det är väl inte helt 100%. Ska åtgärda det i vinter när man ändå plockar o donar inför våren. :)
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Tog just beslut om en ER-6N med ABS som gått 12 mil som demo-hoj. Fick lite kalla fötter nu men så mycket kan den väl inte ha misshandlats på 12 mil?
 

absolutpadda

För evigt, För alltid Björklöven
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Umeå
Hoj
08 kawasaki er6f
Idag beställde jag en er6f, limegreen :p jäääj
fick abs gratis :p åsså får man ju 7000 av kawa att handla för
12 000 i "rabbat" det e nice
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
100-mila är en "normal" service, d v s olja/filter och översyn. Kostar runt tusingen. 600-mila är bara en bromskontroll, jag har fått den gratis utförd (tar 1 minut att göra), en del har betalat över tusen kr för att verkstaden passar på att göra olja/filterbyte också som egentligen inte ingår men kan vara bra om det är år sedan sist.

Det är ingen "stor" service förrän 4200 mil då det är ventilkontroll/justering. Således är ER6 mycket billig att serva också utöver att den är billig i inköp och försäkring. :)

Första 100 mila är en översyn + olje/filterbyte. Kostnad ~1000kr.
Sedan mindre service(översyn, stämpel i boken mer eller mindre), var 600e mil. Kostnad ~500kr.
Större service(översyn av * + ev. justeringar och byte av vätskor, filter osv) är var 1200e mil, dvs första vid 1200 och andra vid 2400(första ventilkoll) osv. Kostnad 1500-2500kr.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Första 100 mila är en översyn + olje/filterbyte. Kostnad ~1000kr.
Sedan mindre service(översyn, stämpel i boken mer eller mindre), var 600e mil. Kostnad ~500kr.
Större service(översyn av * + ev. justeringar och byte av vätskor, filter osv) är var 1200e mil, dvs första vid 1200 och andra vid 2400(första ventilkoll) osv. Kostnad 1500-2500kr.

Nej, första ventilkontroll är vid 4200 mil. :fakta
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Utan att dra igång en för stor diskusion; hur är det med denna debaterade inkörning av motorn? Hur långt bör man ta det lugna och vilken körning rekomenderas?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Utan att dra igång en för stor diskusion; hur är det med denna debaterade inkörning av motorn? Hur långt bör man ta det lugna och vilken körning rekomenderas?

Ha, det finns det lika många åsikte om som det finns folk här... Jag tröttnade i alla fall efter 10-20mil och började köra som vanligt. Det enda jag var försiktig med var segdragning. Normala urvarvningar och så, inga tokvarv, men 8000-10000rpm blev det hela tiden. Hojen har gått 800mil nu och går som en klocka. Den går helt enkelt otroligt bra. Detta var helt ok enligt handlaren där jag köpte hojen. Sen finns det ju fok som tycker det är helt vansinnigt att göra så, man måste absolut följa tillverkarens rekommendationer.
Köpte ny Honda på 90-talet och den körde jag in efter handboken, den gick hyfsat bra på låga varv men var onormalt seg på högre varv, och började låta illa efter ett par år.
Säkert tillfälligheter, men man vet aldrig..

Så jag tror inte du kommer att få nåt vettigt svar här. Gör som du känner för...
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Precis, kör som "vanligt" utan att tok-varva eller segdra. Jag körde ungefär vanligt med hojen från första början, bara lite lugnare, och min har gått 650 mil nu, och som Peterlan säger så går den riktigt bra.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Då blir det normalkörning de första 100 milen men hålla sig lite ifrån tokvarvningen.

Om din redan gått 12 mil som demohoj så har jag svårt att tro att de som provkörde brydde sig om några inkörningsråd från Kawasaki eller någon annan. Det gör i alla fall inte jag eller någon jag känner när vi provkör även om det är helt nytt. :pannkyss

Oavsett inkörningsmetod kan vi nog vara ense om att de första 12 milen är väldigt mycket viktigare än de sista 12 milen.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Hämtar den imorgon. Några tips på hur man fäster upp den i kärran? Dra den i ställningen till kapellet? Blir till att hyra en, kärran vi har är hardtop så inget innuti att fästa den i.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top