Sporthoj säkraste hojen!!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag tycker vi ska förbjuda kamphojar. Alltid är det nån kamphoj inblandad när det står nånting i tidningen.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tycker vi ska förbjuda kamphojar. Alltid är det nån kamphoj inblandad när det står nånting i tidningen.

Om du nu menade kamphund..så är det samma sak där, det är inte hunden som det är fel på, det är enbart ägarrelaterat problem..Den hund i världen som biter mest människor(med statestik) är visst Golden Retriver...

Statestik är ju annars som en bikini, den visar mycket men döljer det väsentliga..:tungan
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Som fordon betraktat kan ingen säga annat än att en sportmotorcykel är den säkraste formen av motorcykel. Den har i de flesta fall bättre bromsar och väghållning än allt annat därute på vägarna. Möjligtvis så skulle en naken "sporthoj" typ Kawazakis Z1000 kunna vara ännu säkrare då den utöver väldigt bra bromsar och väghållning även har en upprätt körställning som ger bättre överblick i trafiken.
Oavsett hoj typ stannar alla hojar oavsett om det är glidare, cross, sport på betydligt kortare sträcka än en bil. Någon hoj är, lite, lite bättre.

Men vad räknas som bra väghållning? Ligger som ett strykjärn på Anderstorp. Eller att den inte kastar av en när man åker genom ett gupp på vägen, eller att man kan köra i 150 i favoritsvängen?

Lite grann som att diskutera kvalite, vad är det? En dyrmerca med färgnyansfel på en framskärm. Man skulle bli ganska offpist. Men en beg Skoda för 15000:- som rullar på trots en del skavanker i 3 år. Det är en egna förväntningar och krav som avgör om en hoj är bra eller inte.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
hmm, vad jag vet så stod 50+ (år) för 56% av alla dödsolyckor på mc förra året. (uppgifterna kommer från vägverkets rapport)
Så att säga att de är de UNGA på SPORTHOJAR som står för allt vore väll fel att säga?? Visserligen var nog förra året ett sällsynt år..

Och det där borde sätta pungt för den här diskutionen, hoppas jag... :tummenupp
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Oavsett hoj typ stannar alla hojar oavsett om det är glidare, cross, sport på betydligt kortare sträcka än en bil. Någon hoj är, lite, lite bättre.

Är det verkligen sant?
Jag har för mig att om en bil och en MC kör med samma hastighet fram till en given punkt och att sen bägge fordonen bromsas optimalt så stannar bilen på kortast sträcka.
Demonstreras inte det här av SMC?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2864127 det absolut säkraste iså fall är väl en tex en Hayabusa nerstrypt till 50 hk, hehe...det skulle vara nåt
Det finns redan, spårvagn kallas de :D

För mig är det hela solklart, kör man lagligt så är sporthojen den bästa att köra. Om man har intentioner att köra olagligt är sporthojen den sämsta tänkbara.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sett på filmen och tycker faktiskt Motard är ett bättre alternativ.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Oavsett hoj typ stannar alla hojar oavsett om det är glidare, cross, sport på betydligt kortare sträcka än en bil. Någon hoj är, lite, lite bättre.

Hoppas du inte kör i den tron ute på vägen,
den dagen du behöver utnyttja din mc:s bromsar
fullt ut kommer du att bli illa överraskad om verkligheten.

Sporthoj @ 169 kg från 100-0
Honda Goldwing @ 400+ kg från 100-0

Högre massa, ungefär lika mycket däck i marken = längre bromssträcka.

Tanken var god men stämmer inte med verkligheten tyvärr,
annat än under extremt perfekta förhållanden som du aldrig har
i trafiken.

Tänk istället att: Om bilen framför mig tvärnitar så är det bättre att
jag håller 5 sek avstånd ist för 3 så hinner jag definitivt stanna.


sök på MC-FOLKET 6/04 - Test av stoppsträcka bil vs mc.

Inlägg från SMC 2005

Hittar inte filmen som finns till texten.
 
Last edited:

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Det finns redan, spårvagn kallas de :D

För mig är det hela solklart, kör man lagligt så är sporthojen den bästa att köra. Om man har intentioner att köra olagligt är sporthojen den sämsta tänkbara.

du ska tamigfan jämt citera mina inlägg,din touringåkare
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hoppas du inte kör i den tron ute på vägen,
den dagen du behöver utnyttja din mc:s bromsar
fullt ut kommer du att bli illa överraskad om verkligheten.

Sporthoj @ 169 kg från 100-0
Honda Goldwing @ 400+ kg från 100-0

Högre massa, ungefär lika mycket däck i marken = längre bromssträcka.

Tanken var god men stämmer inte med verkligheten tyvärr,
annat än under extremt perfekta förhållanden som du aldrig har
i trafiken.

Tänk istället att: Om bilen framför mig tvärnitar så är det bättre att
jag håller 5 sek avstånd ist för 3 så hinner jag definitivt stanna.


sök på MC-FOLKET 6/04 - Test av stoppsträcka bil vs mc.

Inlägg från SMC 2005

Hittar inte filmen som finns till texten.

Jag bara undrar... Om vi byter GoldWingen mot en nästan lika tung Polis-Bumse med en tränad polis på, sporthojen körs av genomsnitts SH medlemmen. Sen har vi genomsnitts bilisten i en genomsnittsbil, låt säga en Saab 9-3. Vem stannar först från vilken hastighet som helst?

Vill bara komma fram till att det handlar om mer än vikt och gummi...
 
Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Om du nu menade kamphund..så är det samma sak där, det är inte hunden som det är fel på, det är enbart ägarrelaterat problem..Den hund i världen som biter mest människor(med statestik) är visst Golden Retriver...

Statestik är ju annars som en bikini, den visar mycket men döljer det väsentliga..:tungan

Är du helt från vettet människa? Alla vet att kampdjur, oavsett om det är hundar, fiskar eller hästar är farligare än andra vanliga djur. :fakta

Så är det säkert med kamphojar också.

nah.. when I fart it's the fart...!:tummenupp

Återigen, it's not the fart that kills, it's the smell. :fakta :D
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Oavsett hoj typ stannar alla hojar oavsett om det är glidare, cross, sport på betydligt kortare sträcka än en bil. Någon hoj är, lite, lite bättre.

Nope!!! De flesta moderna bilar stannar runt 40 meter från 100kmh, de gör i princip bara sporthojar i hojlandet
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Visst, det du säger är delvis sant, men statistiken säger annat.
Det ÄR fortarande UNGA KILLAR på SPORTHOJ som är överrepresenterade i statistiken.

Det spelar ingen roll om det så väller ut gubbar med korflakeskörkort på krompråmar från MC handlarna, det är fortfarande ytterst få av dom som crashar.

Debatten om att sporthojar är farliga hjälps inte ett enda dugg av att vi smutskastar en annan kategori av motorcyklar, tvärtom, om vi lyckas framställa glidarna som fordon med undermåliga bromsar så kommer dom att bli nästa grupp som ska kritiseras.

Det är ytterst få viragos som har dragit över på bakan utanför donken svea, det är ytterst få Harleys i dikena efter bogan (även om Jörgen gör sitt bästa), det är ytterst få glidare inblandade i vänstersvängsolyckor, trots att dom tydligen helt saknar bromsar och svängförmåga.
(sug på den ni som alltid klandrar bilisterna)

Men visst, jag skulle gärna se att jag fick köra supersporthoj till glidarförsäkringspremie, jag som är gammal och ännu inte har klotat.

Dags att vakna igen ;)
Såg att du var inne på en tråd nyligen där det diskuterades att 42 år var genomsnittsåldern för mc-föraren död.

Visst är vi sporthojsåkare med i statistiken men gamla senila gubbar kör sakta OCH som krattor så dom måste också ta sitt ansvar.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dags att vakna igen ;)
Såg att du var inne på en tråd nyligen där det diskuterades att 42 år var genomsnittsåldern för mc-föraren död.

Visst är vi sporthojsåkare med i statistiken men gamla senila gubbar kör sakta OCH som krattor så dom måste också ta sitt ansvar.

Men så äger senila gubbar fler motorcyklar också.
 

Bifogat

  • Statistik.JPG
    Statistik.JPG
    52.9 KB · Visningar: 59

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag måste erkänna att jag log lite när jag såg det här trådnamnet när den startades. Eftersom jag och en gammal kompis som också är road av bilar och hojar flera gånger har skrockat åt tidningsrubriker om de "farliga sporthojarna". Som tekniker så tycker vi nämligen båda att det är ett så språkligt felaktigt påstående. Vi har ofta nämligen sagt samma sak i munnen på varandra: Att om man finge välja vilken cykel man helst skulle vilja sitta på om man hypotetiskt kom tuffandes enligt rådande hastighetsbegränsning och plötslig hade att väja och bromsa för en plötsligt uppdykande fara på vägen, så är ju sporthojen den motorcykeltyp man skulle ha störst chans att reda upp det med. Ty sporthojarna har de styvaste chassiena, bästa bromsarna, bäst balans mellan komponenterna, lägst vikt osv osv.

Vi brukar skoja om det där varje gång det är skriverier, att rent ingenjörsmässigt så är en sporthoj den säkraste hojen. Att komma ångandes på tex en HD i samma fart ger lägre odds.

Men det är ju mest en språkligt lustig felskrivning av journalisterna. Det är ju trivialt att problemet är att sporthojarna lockar till sig en högre andel av de mest adrealinstinna förarna än andra hojar och att de sporrar de flesta förare till att köra fortare än de hade gjort annars.

Så jag är, rent tekniskt, naturligtvis helt överens med rubriken.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top