Noll vision - i praktiken

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu vill ju tragikvärket kunna stänga vägar för trafik i förebyggande syfte.
Så snart stängs vägarna november till maj, juli till oktober och några dagar däremellan, så hålls olyckorna på en låg nivå.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Lite osäker på var att skriva det här, men jag känner än mer att det är skönt att ha gamla bilar även om det innebär fler reparationer...

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite osäker på var att skriva det här, men jag känner än mer att det är skönt att ha gamla bilar även om det innebär fler reparationer...


Kombinera gärna denna lagen, med kravet på att man inte tillåts exportera fungerande fordon till marknader där sådana lagar inte finns, så ser man raskt hur bara skrotvärdet finns kvar i en 4 -6 år gammal bil med kanske mindre än 10.000 mil på mätaren.

Det gör mig så rasande förbannad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite osäker på var att skriva det här, men jag känner än mer att det är skönt att ha gamla bilar även om det innebär fler reparationer...


Men för i helvete var är allt sunt förnuft? Är detta ett första steg att förbjuda biltrafik i glesbygden för vad man ska jag med en SOS funktion om det inte finns mobiltäckning? Vad i helvete är miljötänket, ska vi skrota nya bilar för en funktion som ändå inte kommer att fungerar där man kör även om den hade fungerat i bilen slutar att fungera fast den aldrig fungerat?

Eller är denna funktion gjort för storstadsbor som inte stannar och kollar hur det gått om nån kört åt helevet utan bilen ska larma själv. Kör nån åt helvete på landsbygden får dom väl skylla sig själv och hon Maria säger ju att dåliga vägar är bra för trafiksäkerheten så dålig mobiltäckning är säkert och så bra för då kan ju inte folk pilla på telefon då dom kör.

Förövrigt så visste jag inte att dessa funktioner fanns fran till för en dryg månad sen, vi hade två VW hyrbussar mellan Uppsala och Kinna då vi vad och sköt luftgevär med barnen, för att åka tåg hela vägen vågade vi inte. I Uppsala på kvällen ska jag tända innerbelysningen då vi ska kolla om nåt är kvar vid tågstationen, trycker på lysknappen (tror jag) och då jävlar börjar bilen säga nån om SOS lyckades i panik på nåt vis få tyst på biljäveln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då var man i tidningen eller i alla fall min fot och mina foton. Fast just denna väg är ju säkrare så här än om den hade varit jämn och fin enligt hon Maria Krafh.

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rv 50, norr om Falun.
Den kallas för Bergslagsdiagonalen, och är en trevlig väg när man skall norrut på hoj. Öppna, trevliga sweepers med förutsägbar radie och ibland böjar över krön.

Men...


IMG_20240506_173820_568.jpg


...fartkamera i ytterkurva?

Alltså, man kan tycka vad man vill om fartkameror. Att vråla att man "våldför sig på våra vägar" nyttar inte så mycket till.

Vi har dessa plåtpoliser sedan snart 3 decennier tillbaka. Det jag vill sätta fokus på är hur dom placeras ut.

Noll Vision trumfades igenom med argument som att det skulle skapas "säkra avkörningszoner", och man började faktiskt med att avverka trädstammar intill vägarna, spräcka och ta bort jättekast inom vägområdet och skrota bort utskjutande ytor i bergskärningar.

Men, snart nog blev det för jobbigt.
Det fick vara. Noll Vision riktade in sig på räcken istället. Räcken och fartkameror.
Fartkameror och räcken. Det var så långt kreativiteten räckte.

Nu bygger man istället upp dödliga hinder. Inom vägområdet!

Det är helt vansinnigt! Mindre än 4 mil från Tragikverkets huvudkontor i Borlänge skapas det dödsfällor åt oskyddade trafikanter. I en ytterkurva.

Ibland dyker det upp räcken. I efterhand - inte sällan efter att första kamerastolpen körts ner av en lastbil.

Blir det bättre för oss då? Nej!
En stolpe för kameran och en stolpe för anslutningen blir istället till 30 ståndare för att bära upp räcket. 30 stolpar, var och en dödligt farligt för oss motorcyklister.

I en ytterkurva. Och ingen reagerar.

Noll Vision.
Sjukt. Verkligen helt jäkla sjukt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rv 50, norr om Falun.
Den kallas för Bergslagsdiagonalen, och är en trevlig väg när man skall norrut på hoj. Öppna, trevliga sweepers med förutsägbar radie och ibland böjar över krön.

Men...


View attachment 498149


...fartkamera i ytterkurva?

Alltså, man kan tycka vad man vill om fartkameror. Att vråla att man "våldför sig på våra vägar" nyttar inte så mycket till.

Vi har dessa plåtpoliser sedan snart 3 decennier tillbaka. Det jag vill sätta fokus på är hur dom placeras ut.

Noll Vision trumfades igenom med argument som att det skulle skapas "säkra avkörningszoner", och man började faktiskt med att avverka trädstammar intill vägarna, spräcka och ta bort jättekast inom vägområdet och skrota bort utskjutande ytor i bergskärningar.

Men, snart nog blev det för jobbigt.
Det fick vara. Noll Vision riktade in sig på räcken istället. Räcken och fartkameror.
Fartkameror och räcken. Det var så långt kreativiteten räckte.

Nu bygger man istället upp dödliga hinder. Inom vägområdet!

Det är helt vansinnigt! Mindre än 4 mil från Tragikverkets huvudkontor i Borlänge skapas det dödsfällor åt oskyddade trafikanter. I en ytterkurva.

Ibland dyker det upp räcken. I efterhand - inte sällan efter att första kamerastolpen körts ner av en lastbil.

Blir det bättre för oss då? Nej!
En stolpe för kameran och en stolpe för anslutningen blir istället till 30 ståndare för att bära upp räcket. 30 stolpar, var och en dödligt farligt för oss motorcyklister.

I en ytterkurva. Och ingen reagerar.

Noll Vision.
Sjukt. Verkligen helt jäkla sjukt.
Det är som den vackra rondellblomman i Nybro, gjord av glas och vass plåt. Tänk att gå omkull och åka in i den...
img_3759_60770e799606ee23772d5ec2.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är som den vackra rondellblomman i Nybro, gjord av glas och vass plåt. Tänk att gå omkull och åka in i den...
View attachment 498157

Det där "konstverket" känns ju till och med ut farligt för en bilist, det måste ju nästan vara möjligt att få in spetsen på kronbladet i lagom höjd för att träffa rutan och huvudet om man kör in i den med en mindre bil.

Jag brukar skoja att man måste vara totalt inkompetent och sakna all form av sunt förnuft för att få jobba på trafikverket, men jag börjar allvarligt tro det, är man också mytoman på det så är det ett stort plus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_7403.pngIMG_7404.pngIMG_7405.png

Inte för att ta Trafikverket i försvar på något sätt, men det verkar nästan omöjligt att köra på det där konstverket…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 498160View attachment 498161View attachment 498162

Inte för att ta Trafikverket i försvar på något sätt, men det verkar nästan omöjligt att köra på det där konstverket…
Har sett ett flertal rondeller med hjulspår rakt över mitten. I helsingborg har de en stor rondell med stenblocksvägg, och typ dagarna efter att de byggt det så var det nåt kvastskaft som körde rakt in i mitten på den rondellen. De lyckades ju inte ta sig upp på rondellen, men de välte/knäckte stenblocket.
För att inte tala om folket som kör in i TMA-bilar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har en kompis som drog rätt över rondellen Brommaplan två ggr, en med en Volvo 740 och den andra med en GSXR750 -86. Inte riktigt nykter nån gång förmodligen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tja, men det är liksom ingen väg som går mot mitten av rondellen…
Det är en avåkningszon....
Trafikvärket ska ju rensa områdena närmast vägen från hårda och större föremål.
Men det finns väl för mycket att tänka på, så som lyktstolpar i yttersida kurvor, feldoserade kurvor, avrinning av vatten. För att inte tala om giljotinräcken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja, men det är liksom ingen väg som går mot mitten av rondellen…
Och hur många vägar leder in i vajerräcken? Och trots det körs dom ner på daglig basis. Någon sitter och fipplar med mobilen, kommer för nära en vägkant, rattar vänster i panik, farthållaren är fortfarande ställd på motortrafikled + moms, och där blev det flygtur över rondell.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trafikverket skall nu tydligen börja använda AI för att kunna förutse var olyckor kommer att ske.


Preliminära försök har redan gett positiva resultat.

Skärmavbild 2024-05-07 kl. 14.15.38.png
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag brukar skoja att man måste vara totalt inkompetent och sakna all form av sunt förnuft för att få jobba på trafikverket, men jag börjar allvarligt tro det, är man också mytoman på det så är det ett stort plus.

Jag börjar också bli övertygad om att så verkligen är fallet. Ta den "nya" E4'an in mot Haparanda som exempel. Den vägen var väl en vanlig tvåfilig landsväg med hastighetsbegränsning 90 km/h hur länge som helst. För några år sedan började man bygga om till 2+1 väg. Vägen gjordes typ dubbelt så bred som förut och dikena måste ha gjorts tre eller fyra gånger bredare än förut.

Förra våren var vägen klar, med ny beläggning och mitträcken och hela tjottaballongen. Ändå var den hastighetsbegränsad till 30 km/h, hela jävla sommaren. För att högst upp på andra sidan av det närmare femton meter breda diket stod några elaka stenar kvar...Stenar som inte kunde tas bort förrän till hösten...

Stenar femton meter vid sidan av vägen kräver alltså 30 km/h medans kamerastolpe en halvmeter från vägen inte är några problem...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För ett antal år sen stod det en ramponerad polisbil mitt i Brommaplansrondellen. De borde ha fått träning på att köra bil.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top