Kuggad uppkörning

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ärligt talat så är Norrköping en av de knepigare Svenska städerna att köra i. Rälsbussar, underliga trafikplatser, rondeller som byggdes innan alla listade ut hur man ska bygga rondeller, knepiga gator inne i centrum med kombinerad vägtrafik och spårvagn och enkelriktningar...

Vad fick du för feedback på var problemet med uppkörningen?
Ja, Norrköping har nog en av Sveriges sämsta stadskärnor rent trafikdesignmässigt. Men visst, klarar man att köra upp där så är ju några varv i centrala Stockholm som att strosa på en sommaräng.

Som alla andra säger, träna, det är inte staden det är fel på. Och konceptet är mystiskt nog lika i hela Sverige, säkerhetskontroll, manöverkontroll, bromsprov och körning i trafik, och lika stor del på varje moment på varje ställe. Sen kan vissa kanske grillas lite mer för att kontrollanten ska få en tydlig bild, vissa kanske inte behöver köra mycket alls innan dom blir underkända, eller kontrollanten känner sig trygg med att godkänna. Frånsett att dom är människor också så är dom ändå rätt bra på det dom gör.
 

FirreK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Ja, Norrköping har nog en av Sveriges sämsta stadskärnor rent trafikdesignmässigt. Men visst, klarar man att köra upp där så är ju några varv i centrala Stockholm som att strosa på en sommaräng.

Som alla andra säger, träna, det är inte staden det är fel på. Och konceptet är mystiskt nog lika i hela Sverige, säkerhetskontroll, manöverkontroll, bromsprov och körning i trafik, och lika stor del på varje moment på varje ställe. Sen kan vissa kanske grillas lite mer för att kontrollanten ska få en tydlig bild, vissa kanske inte behöver köra mycket alls innan dom blir underkända, eller kontrollanten känner sig trygg med att godkänna. Frånsett att dom är människor också så är dom ändå rätt bra på det dom gör.
Håller helt och hållet med dig.
Får helt enkelt öva mer tills felet med mig är borta 😄
Har fått en tydlig bild utav det hela med alla feedbacks här, tack så jätte mycket! 🙏
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kanske låter dumdryg, men det är sällan ort och ställe som är problemet när man misslyckas med uppkörningen. I mitt fall var det fel kunskapsnivå ovanpå mc:n.
Min erfarenhet är att vissa provförrättare absolut kan vara onödigt stränga, så att byta ort kan faktiskt hjälpa. Det är dock inte alltid helt lätt att avgöra som nybörjare ifall man blivit orättvist bedömd eller om man faktiskt brustit på något sätt under uppkörningen, man ska nog gärna ha en dialog med någon som har erfarenheten som krävs för att bedöma det.

När jag i min ungdom körde upp för A1 så gjorde jag ett första försök som privatist och blev kuggad redan på lågfarten. Jag antog att detta var rätt och riktigt och skrev därefter in mig på en körskola, körde ett par lektioner tills de ansåg att jag var redo, fick en ny uppkörningstid och kuggades återigen på lågfarten. Körde ytterligare ett par lektioner tills min lärare menade på att nu måste jag vara mer än redo, ny uppkörning, kuggad innan jag ens fått komma ut i trafiken ytterligare en gång. Samma ort och samma provförrättare vid alla tre tillfällen. Min körskolelärare försökte till och med argumentera med provförrättaren men det var lönlöst. Jag tröttnade, bokade själv en ny uppkörning på annan ort veckan efter och blev godkänd direkt. Jag vill ju tro att den feedback jag fick från min lärare samt det faktum att jag blev godkänd så fort jag bytte uppkörningsort säger något om huruvida det var den första provförrättaren det var fel på och inte min körförmåga, men säker kan man ju aldrig vara...

Till TS: Bara nöt på och öva tills du känner dig bekväm, har du möjlighet så sök feedback från kunniga förare som kan bedöma hurpass redo du är och försök sen igen på din hemort där du känner dig bekväm och hittar någorlunda i krokarna så slipper du stressa över att inte veta vart du ska. Blir du kuggad igen av samma provförrättare kanske du ska överväga att testa på en annan ort, men jag hade försökt minst en gång till på samma innan dess.
 

Gormen

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2024
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR650R -22
Om du har svårt att hitta tider i Stockholm kan jag annars rekommendera Västerås. Körde upp för A2 där för snart fyra år sedan med en väldigt schysst provförrätare. Det som var annorlunda där var att de bara körde med en person åt gången. Fått höra att de gjorde så även innan pandemin.

Sen kan jag även hålla med Bushido om att det kan vara skillnad mellan olika provförrätare på hur stränga de är. Har själv totalt fått göra 4 MC-uppkörningar med 3 olika provförrättare. Två för A2 och två för A:)
 
Last edited:

FirreK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Min erfarenhet är att vissa provförrättare absolut kan vara onödigt stränga, så att byta ort kan faktiskt hjälpa. Det är dock inte alltid helt lätt att avgöra som nybörjare ifall man blivit orättvist bedömd eller om man faktiskt brustit på något sätt under uppkörningen, man ska nog gärna ha en dialog med någon som har erfarenheten som krävs för att bedöma det.

När jag i min ungdom körde upp för A1 så gjorde jag ett första försök som privatist och blev kuggad redan på lågfarten. Jag antog att detta var rätt och riktigt och skrev därefter in mig på en körskola, körde ett par lektioner tills de ansåg att jag var redo, fick en ny uppkörningstid och kuggades återigen på lågfarten. Körde ytterligare ett par lektioner tills min lärare menade på att nu måste jag vara mer än redo, ny uppkörning, kuggad innan jag ens fått komma ut i trafiken ytterligare en gång. Samma ort och samma provförrättare vid alla tre tillfällen. Min körskolelärare försökte till och med argumentera med provförrättaren men det var lönlöst. Jag tröttnade, bokade själv en ny uppkörning på annan ort veckan efter och blev godkänd direkt. Jag vill ju tro att den feedback jag fick från min lärare samt det faktum att jag blev godkänd så fort jag bytte uppkörningsort säger något om huruvida det var den första provförrättaren det var fel på och inte min körförmåga, men säker kan man ju aldrig vara...

Till TS: Bara nöt på och öva tills du känner dig bekväm, har du möjlighet så sök feedback från kunniga förare som kan bedöma hurpass redo du är och försök sen igen på din hemort där du känner dig bekväm och hittar någorlunda i krokarna så slipper du stressa över att inte veta vart du ska. Blir du kuggad igen av samma provförrättare kanske du ska överväga att testa på en annan ort, men jag hade försökt minst en gång till på samma innan dess.
Vad drygt att det blev samma provförrättare tre gånger :/ men grymt att det löste sig till slut 👍
som du säger, testar en gång till här eftersom jag bor 10 minuter ifrån kan jag ju stället så på den sidan är det rätt så skönt.
Min storebror samt ena killen från uppkörningen dök upp idag med sin bror och gav positiva svar om körningen så sakta men säkert så kommer det.
Även andra schyssta killar som kör i Älvsjö som sagt att det sett bra ut förutom två-tre gångerna jag fick ner en kona men men.
 

FirreK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Om du har svårt att hitta tider i Stockholm kan jag annars rekommendera Västerås. Körde upp för A2 där för snart fyra år sedan med en väldigt schysst provförrätare. Det som var annorlunda där var att de bara körde med en person åt gången. Fått höra att de gjorde så även innan pandemin.

Sen kan jag även hålla med Bushido om att det kan vara skillnad mellan olika provförrätare på hur stränga de är. Har själv totalt fått göra 4 MC-uppkörningar med 3 olika provförrättare. Två för A2 och två för A:)
Verkar faktist ganska svårt med tider överallt, tittar mestadels i vh men även Västerås, en bekant till mig har kört upp där och han rekommenderade det också men ska ha det i åtanken om den inte sitter andra gången 👍
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Går du i trafikskola? Tror körskolelärarens ord väger tungt när det kommer till provförättarens utvärdering under uppkörningen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Snälla förlös en dum skåning, men vad betyder VH? Här i Malmö är det ett bostadsområde, Västra Hamnen. Slut på naglar nu av spänning!! 😆
 

FirreK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2024
Hoj
Yamaha
Går du i trafikskola? Tror körskolelärarens ord väger tungt när det kommer till provförättarens utvärdering under uppkörningen.
Ingen trafikskola, vet faktist inte om det stämmer riktigt, privatister och körskolelever är detsamma enligt många men vet ej.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ingen trafikskola, vet faktist inte om det stämmer riktigt, privatister och körskolelever är detsamma enligt många men vet ej.

På min tid (20 år sedan…) verkade det ofta svårare för privatister. Tror det hjälpte att körskolläraren småsnackade med kontrollanten under manöverbanan.

Lyckas du inte nästa gång, skulle jag rekommendera ett par lektioner på en lokal trafikskola och köra upp via dem.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Varför ska de ens byta ort? Du har ju inte ens provat på trafiken. Som för övrigt är enkel nere i VästerHaninge. Jag vidhåller att privatister bedöms hårdare, åtminstone verkar körskoleelever få the benefit of doubt. Körförättaren brukar med god grund kunna anta att en elev från en körskola med gott rykte faktisk kan köra. Det vet han (finns det någon kvinnlig förrättare i Sverige) ju inte om privatisten.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En körskolan vill inte ha en massa elever som kuggar pga av att inte har kontroll/kunskap/körvana. Dels för ryktet och statistik.
Körkontrolanten vet att körskolan inte låter elever göra provet om dom inte upplevs klara det.
Vet många som tagit mc kortet privat och helt enkelt testat om dom klara det vilket resulterade i många försök.

En kompis fick för sig att ta mc kort i 40års åldern. Jag sa gå på en trafikskola men "jag kan köra så det är onödigt". Han höll på att mala med lågfart/högfart men efter att kuggat 2 gånger så gick han några lektioner på körskolan och fick tips hur skulle göra. Efter det lossnar det och fick in rytmen funkade jättebra.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
När jag körde upp visste jag direkt att jag skulle klara uppkörningen. Killen som har hand om min uppkörning kommer fram till min mc ser texten på min mc Västerås bil och mc skola. Han säger har du haft Roberto som lärare? ja säger jag. Såg direkt hans min jag fixar det.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top