Vad kan man ha i tanken för att förebygga problem i förgasarmotor?

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Fick tipset om att ha i en deciliter lacknafta vid varje tankning för att undvika problem. Men så läste jag i en tråd att detta inte fyller just någon funktion för förgasarmotorer. Så vad bör jag göra?

Tankar alltid 98, men tänker om det finns något mer att göra.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Använd motorn regelbundet så att det inte står gammal bensin i förgasaren och dunstar och kleggar igen.
Ta isär förgasaren om problem uppstår och gör rent. Lacknafta i tanken har jag aldrig hört om, och det låter inte vettigt alls tycker jag.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Snake oil. Finns massor av sorter och tonvis med folk på nätet som rekommenderar eller dissar. Det enda jag tror på är att köra två sista tankningarna på säsongen med Aspen+ för att få bort etanolen ur systemet. Så att man slipper att soppan drar åt sig vatten. Har haft en hoj som stod 6 år med Aspen i. Startade diReKt.
Shoppade en 25 liter dunk Aspen+ (98 oktan) förra veckan. 1300 spänn.
Aspen 95 oktan är billigare, 37 kr/l i lösvikt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Snake oil. Finns massor av sorter och tonvis med folk på nätet som rekommenderar eller dissar. Det enda jag tror på är att köra två sista tankningarna på säsongen med Aspen+ för att få bort etanolen ur systemet. Så att man slipper att soppan drar åt sig vatten. Har haft en hoj som stod 6 år med Aspen i. Startade diReKt.
Shoppade en 25 liter dunk Aspen+ (98 oktan) förra veckan. 1300 spänn.
Aspen 95 oktan är billigare, 37 kr/l i lösvikt.
+1 på Aspen i sista tanken, särskilt om man har plasttank.
Men jag har räddat förgasarna på en gammal Honda med hjälp av insprutnings rengöring en gång.
1 hel flaska STP i kanske 10 liter bensin och körde till jag tröttnade, blev riktigt bra.
Om det var det ena eller det andra som löste skiten i förgasarna vet jag inte.
Enl vetenskapen (div forum) är det mest lacknafta i sådana flaskor men säkert något mer.
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
+1 på Aspen i sista tanken, särskilt om man har plasttank.
Men jag har räddat förgasarna på en gammal Honda med hjälp av insprutnings rengöring en gång.
1 hel flaska STP i kanske 10 liter bensin och körde till jag tröttnade, blev riktigt bra.
Om det var det ena eller det andra som löste skiten i förgasarna vet jag inte.
Enl vetenskapen (div forum) är det mest lacknafta i sådana flaskor men säkert något mer.
Jo, sådan körde jag också i början av den här säsongen. I slutet av förra säsongen drog jag igång motorn, stängde av bränslet och lät den gå tills den dog för att tömma systemet. Den startade hyfsat lätt i år, men det läckte lite soppa. Slog i någon bränslesystemsrengöring jag köpte på Sulas. Efter ett tag läckte det inget mer. Ingen aning om det beror på produkten eller om motorn bara behövde gå lite.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt obegripligt att ingen lägger en massa forskningsresurser på detta område. Det måste finnas enorma pengar att tjäna för den som kommer på den ultimata lösningen. Hälften av alla Blocket-annonser med gamla hojar och snöskotrar säger ju "i behov av förgasarrengöring...".

Skämt åsido. Som någon skriver ovan så finns mängder med snake oils och minst lika många åsikter om vad som fungerar och inte fungerar. Ett fåtal har substans medans merparten är trams.

Det som är vetenskapligt bevisat är att etanol, gammal plast och gammalt gummi är en väldigt dålig kombination. Du kommer därför att komma långt bara med att byta ut BF95 mot BF98. Om du dessutom kör ovan nämnda Aspen-bensin under säsongens sista tur så är det mycket osannolikt att något elakt hinner hända under vintern.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det som är vetenskapligt bevisat är att etanol, gammal plast och gammalt gummi är en väldigt dålig kombination. Du kommer därför att komma långt bara med att byta ut BF95 mot BF98. Om du dessutom kör ovan nämnda Aspen-bensin under säsongens sista tur så är det mycket osannolikt att något elakt hinner hända under vintern.
Och vad skulle kunna hända under vintern som inte kan hända under sommaren egentligen? Dunstar soppan så kan den inte påverka, är det blött i soppa så lär det inte spela någon roll om det är sommar eller vinter. Snarare att det är värre på sommaren, eftersom det hela tiden kommer ny färsk soppa som kan bryta ner grejerna.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vilka problem vill du undvika? Spruckna flottörer, slitage, smuts?

Själv har jag alltid svarta strumpor när jag kör hoj, och har aldrig haft förgasarproblem.
Hjälper kanske mot flottörproblem.
Ett tips annars är att spaya WD40 i stövlarna. Blir betydligt mer lättväxlat och även lite lättare att smyga i depån.
Brukar även passa på att spraya i hjälmen. Man blir lite mer snabbtänkt, frisyren håller bättre och tjejerna bara älskar doften.
Det var så jag träffade min fd flickvän.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hjälper kanske mot flottörproblem.
Ett tips annars är att spaya WD40 i stövlarna. Blir betydligt mer lättväxlat och även lite lättare att smyga i depån.
Brukar även passa på att spraya i hjälmen. Man blir lite mer snabbtänkt, frisyren håller bättre och tjejerna bara älskar doften.
Det var så jag träffade min fd flickvän.
Glömde du att köpa en ny flarra WD40 när den du använde tog slut? :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hjälper kanske mot flottörproblem.
Ett tips annars är att spaya WD40 i stövlarna. Blir betydligt mer lättväxlat och även lite lättare att smyga i depån.
Brukar även passa på att spraya i hjälmen. Man blir lite mer snabbtänkt, frisyren håller bättre och tjejerna bara älskar doften.
Det var så jag träffade min fd flickvän.
Med betoning på f.d.... :)
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Hjälper kanske mot flottörproblem.
Ett tips annars är att spaya WD40 i stövlarna. Blir betydligt mer lättväxlat och även lite lättare att smyga i depån.
Brukar även passa på att spraya i hjälmen. Man blir lite mer snabbtänkt, frisyren håller bättre och tjejerna bara älskar doften.
Det var så jag träffade min fd flickvän.
W00t? Själv kör jag med 556 och är konstant singel. Måste vara det som är problemet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Och vad skulle kunna hända under vintern som inte kan hända under sommaren egentligen? Dunstar soppan så kan den inte påverka, är det blött i soppa så lär det inte spela någon roll om det är sommar eller vinter. Snarare att det är värre på sommaren, eftersom det hela tiden kommer ny färsk soppa som kan bryta ner grejerna.
Etanolen drar till sig luftfuktigheten. På sommaren hinner den inte dra till sig speciellt mycket innan den är förbrukad. När man tankar tas eventuellt vatten i tanken upp av den nya soppan.
Bäst före datum på E5 och E10 lär vara 2 till 3 månader. Längre i slutet kärl.
Vanlig bensin är en blandning av olika ämnen. Dom med låg kokpunkt dunstar lättare. Vilket sänker oktantalet.
Slutsats: Kör mycket så du måste tanka ofta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och vad skulle kunna hända under vintern som inte kan hända under sommaren egentligen? Dunstar soppan så kan den inte påverka, är det blött i soppa så lär det inte spela någon roll om det är sommar eller vinter. Snarare att det är värre på sommaren, eftersom det hela tiden kommer ny färsk soppa som kan bryta ner grejerna.

Att fordonet står still sex till nio månader med exakt samma bensin i slangar, flottörhus, munstycken och andra trånga passager är sju resor värre än ett konstant flöde av fräsch bensin. Om / när så sker så föredrar jag att detta sker med bensin utan etanol, för det verkar som att etanolen är roten till många onda saker. Jag sysslar med gamla snöskotrar (som då uppenbarligen stått still hela sommarhalvåret) och jag har därför sett och bytt tillräckligt många nålventiler som kläggat igen för att Snål-Gösta sparat en hel tia genom att fylla tanken med BF95. Jag tror däremot att jag aldrig har sett detta på någon som uttryckligen har tankat BF98 (eller Aspen).
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top