Transport av MC

Fingaboden

Ny medlem
Gick med
9 May 2024
Hoj
Honda CRF 450 2018
Tja! Har en fundering gällande dragkrok till bilen, har nyss köpt en honda crf 450 cross som bara väntar på att bli körd. Problemet är att jag har inte något riktigt bra sätt att transportera den på, började snegla in på ett så kallat ”mx ställ” som man kan köpa som man ställer direkt på dragkroken, ser ungefär ut som ett vanligt cykelställ som dom flesta svenssons har. Har ingen dragkrok på bilen och tänkte därmed köpa en och installera den själv. Problemet är att jag hittar ingen dragkrok passande till min bil (VOLVO V40 D3 2018) som har det ”rätta” kultrycket för den totala vikten med cross och ställ. Dom flesta dragkrokarna har ungefär 75/80kg kultryck men med min cross som väger 112kg + mx stället som väger 20kg så funkar det inte. Vad kan hända om man överstiger vikten på dragkroken? Spelar det någon roll? Kan hela kroken lossna eller blir bara bilens köregenskaper sämre? Tacksam för svar!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kroken lär inte lossa, men bilens köregenskaper blir påverkade. V40 m D3 är inte en liten bil, men skulle tro att snabba manövrar kan bli lite spännande - för det första lättar trycket på drivande/styrande hjul o för det andra hänger du på en del vikt allra längst bak. Är osäker på hur lagtexten är skriven, om det kan bli intressant för polisen när du är ute o kör.
Har själv kört med mycket för högt kultryck pga lastens utformning och helt klart känns bilen annorlunda
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har under 10års tid kört min enduro på dragkroken, aldrig haft något problem eller blivit stoppad av polisen. Förvisso gäller det mest körning runt Växjö.

Det finns en tidigare tråd i ämnet, titta igenom den och förhoppningsvis får du svar på dina frågor. Där har jag visat hur jag modifierade mitt ställ med Heckpack.

 

Fingaboden

Ny medlem
Gick med
9 May 2024
Hoj
Honda CRF 450 2018
Jag har under 10års tid kört min enduro på dragkroken, aldrig haft något problem eller blivit stoppad av polisen. Förvisso gäller det mest körning runt Växjö.

Det finns en tidigare tråd i ämnet, titta igenom den och förhoppningsvis får du svar på dina frågor. Där har jag visat hur jag modifierade mitt ställ med Heckpack.


Jag har under 10års tid kört min enduro på dragkroken, aldrig haft något problem eller blivit stoppad av polisen. Förvisso gäller det mest körning runt Växjö.

Det finns en tidigare tråd i ämnet, titta igenom den och förhoppningsvis får du svar på dina frågor. Där har jag visat hur jag modifierade mitt ställ med Heckpack.

Tack! Grymt bra info i den tråden.

Vad har/hade du för dragkrok när du körde enduron på? Eftermonterad eller original? Vad va kultrycket på den kroken isf?
Samt vad hade du för bil när du körde enduron på?
Mvh
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Max kultryck avgörs inte av vilken dragkrok du monterar - det bestämmer biltillverkaren - i ditt fall Volvo. Exakt vad V40 har kommer jag inte ihåg
Montera vilken krok som helst som är anpassad för V40 men gärna fast drag (inte löstagbart) - kostar mindre och behöver inget underhåll

Läs mer här
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag är litet skeptisk mot lastlösningar som hängs på dragkrok, utifrån belastningen på kroken.
En dragkrok är ju konstruerad för belastning rakt vertikalt (kultrycket), plus horisontellt i främst framåt-bakåt riktning, med krafterna precis i kulan. Häng på något tungt med litet momentarm, som ett typiskt mc-ställ, och det blir ett helt annat lastfall med en uttalad och dynamisk böjkraft på kroken.

Visst, anekdotiskt funkar det jättebra i väldigt många fall. Men jag avstår helst.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har tidigare genom åren skrivit en del i just detta ämne.

I form av dragkrok, ja, där finns en begränsning i kultryck.

Men, denna maximala kultrycksbelastning - oftast bara 75 kg faktiskt, är bara giltig när man kopplar kärra, och är till för att sätta begränsning i fordonskombinationen.

Hänger man på ett mcställ och lastar hoj på tvären bak krävs ingen sådan maxvikt, men plötsligt krävs sunt förnuft också.
Oftast avlastar man vikten från MC-stället i ytterligare någon punkt bak i karossen. Förr använde man fästena för stötfångaren, idag är skruvfästet för original bogserögla ett utmärkt alternativ.

Men, man skall ha klart för sig att man parar ihop en konstruktion med en annan, och använder i vart fall den ena på ett sätt den inte var avsedd för.
Därför krävs både lite sunt förnuft, och dessutom lite känsla för bilen man kör. Häva upp 250 kg absolut längst bak på bilen kan ge otäcka egenskaper även om man inte överträder angiven axellast.

Det är ett smidigt sätt att flytta hojar på, men det är inte ofta man ser fullstora landsvägshojar på tvären i ställ. Pun!

Det där har vi gått igenom många gånger.

Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.

Draget håller.

Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar

Men det är bara applicerbart när du kör med ett släp tillkopplat.

Utan kopplat släp kan du belasta draget med den vikt du själv finner lämplig.
Enda mätbara begränsningen är axelbelastningen på bakaxeln.

Kultryck blir bara intressant när du har släp.

Respektive sammanhang hittar man här:


Tydligen dags att dra en vända igen.

Draget och dess infästningar är dimensionerade för de påfrestningar det utsätts för under körning med släp.
...och nej, det är inte 75 kg statisk belastning rakt uppifrån.

Jag har dragit exemplet med orolig häst i enkelaxlad kärra i ett av inläggen ovan.
Det går också att tänka sig det som händer när man råkar gå över en sättning i vägbanan lite för fort med en lång boggivagn...

Det är ohyggliga krafter som draget och dess infästningar utsätts för på ojämn väg - lätt 10x det utsatta kultrycket, omedelbart följt av korresponderande lyftkraften i förbandet kula/kulhandske.

Draget håller. Det är dimensionerat för dom påfrestningar det verkligen utsätts för - och troligen med sjufaldig säkerhet ovanpå det. När hörde du senast om ett brustet drag?

Kultrycket är endast intressant som faktor vid körning med tillkopplat släp, och då bara inom området kördynamik.

För att försöka bringa lite mer ljus över detta område där så många vet så mycket utan att förstå ett skvatt så kan det vara dags att titta närmre på det här med kultryck och dess konsekvenser:

Alla vet vad som sker med för lite eller rent av negativt kultryck.

Vad folk inte vet är varför man försöker begränsa kultrycket till 75 kg, och ibland rent av 100 kg.

Svaret är ökad risk för fällknivseffekt - med riktigt högt statiskt kultryck tynger man inte bara ner bakändan på bilen.
Man lyfter också i viss mån upp framändan - verkligen omfördelar vikt från framaxel till bakaxel.

Oftast bara några 10-tals kilo, men bilen som är designad för att leverera sin största bromskraft via framhjulen har plötsligt ett omvänt förhållande att hantera. Bakaxeln tvingas göra en avsevärt större del av bromsarbetet.

Olika tillsatssystem bidrar till problemen för fällkniv, andra minskar dem.

Den gamla "lastavkännande reduceringsventilen" var ett problem.
Egentligen på plats för att minska risken för bakhjulslåsning vid låg belastning tvingas nu göra ett nytt jobb - styra ut max bromstryck till bakhjulen, resulterande i massa mer bromseffekt bak än föraren är van vid, och ökad risk för fällkniv vid inbromsning.

Senare tiders ABS-bromsar gjorde varken till eller från. Dom hindrade visserligen hjullåsning fram på en dragbil i obalans, men bak fanns det belastning och grepp nog att bromsa fullt - med ökad risk för fällkniv.

EBD tog över den "dumma" lastkännande ventilens uppgift och kunde styra ut bromskraft till det hjul som kunde hantera det, istället för att bara reglera över axeln.
Bra för det mesta, men fortfarande med en fällknivstriggande effekt i vissa lägen.

ESP var den stora vattendelaren. Här kunde man verkligen få hjälp under inbromsning. Fällknivsrisken vid inbromsning klart reducerad!

"Trailerstabilisering" som erbjuds till vissa bilar har inget med trailer att göra - eftersom personbilar drar kärror. *sardonisktleende*

Det är helt enkelt en fintrimning av ESP-programmet att svara mer lyhört på kärrans påverkan av dragfordonet.

Om risken för fällkniv vid inbromsning och kultryck kan nämnas en sak till:
Inte bara påverkan på bilen är intressant.
Även kärran påverkas av kultrycket rent mekaniskt. Själva kulhandsken är klassad för ett högsta kultryck, och här är anledningen i högsta grad teknisk. Men, framför allt är kultrycket viktigt för hur påskjutsbromsen fungerar!

Vid för högt kultryck riskerar påskjutet att komma i beknip och påtagligt förvärra situationen med fällknivseffekt. Tänk en lastad, men plötsligt obromsad kärra som trycker upp emot en personbil som i praktiken bara har en bromsad axel kvar - den närmast vridcentrum, alltså kulan. Bristande underhåll på kärran förvärrar riskerna.


Vi har idag rejält mycket större och tyngre släp efter våra personbilar.
På 70-talet var en 1500kg kärra "fullstor" och på 80-talet kom de första 50mm kulorna som var klassade för wooping 2 ton!!!

Innan dess var man tvungen att ha 60-kula för allt över 1500 kg dragvikt.

Idag kör vi 3.500 kg på 50mm kula, familjebilar får dra 2.500 kg - men max kultryck ligger kvar på 75 kg, kanske 100 kg för vissa pickuper med Triplexdrag.

Nu vet ni varför: kördynamik.
Angivet maximalt kultryck har med kördynamik och risker vid körning med släp att göra. Inte vad man kan lasta på kulan.

Därmed inte sagt att det är oproblematiskt med att lasta hoj längst bak på bilen.

Volvo V40 har nämnts av TS.
En utmärkt bil att montera ställ på - i vart fall ur en synvinkel:

5 (1).jpeg

Bakre överhäng! Ju mindre avstånd mellan MC-stället och bakre axelcentrum desto mindre påverkar lasten bilens uppträdande.

...vilket för oss till det man satte MC-ställ på när jag började köra:


Screenshot_20240511-070950~2.png

Fenmercans brutala bakre överhäng - speciellt i kombination med pendelaxel och små 13" hjul borde gjort den omöjlig för MC-ställ. Men inte.
Fenmercor med ställ var basvara i crossdepåer och på T-tävlingar runt om i landet. Speedwayfolket kunde även ha reservhojen uppträdd på stället och ytterligare en hoj i skuffen - i delar.
Allt går.

Själv hade jag inte medel till ens en gammal fenmerca i Compacttider.

Jag körde P2 med MC-ställ!

Screenshot_20240511-071402~2.png

En bil som bara hade en enda egenskap gemensam med fenmercans: det ytterst olämpliga bakre överhänget.
Men, jag hade stel axel, bladfjädrar och inkopplade positionsljus på B-stolpen!

Det gick det med.

Jag körde inte med ett ställ som var satt på kulan. Mina ställ var hembyggda och använde olika fästpunkter beroende på vilken bil jag hade dem på.

Ibland fästpunkterna för drag, ibland stötfångarinfästningen, ibland en kombination.

Att köra MC på ställ bakpå bil är INTE reglerat av ett angivet kultryck.
Istället är det sunt förnuft som måste få råda - och där brister det för många.
Sunt förnuft riskerar bli en bristvara i ett samhälle där vi alltmer ber om att få bli tillsagda vad vi skall göra.

I det sunda förnuftet ingår att ta reda på vad som är realiteten bakom både förbud och påbud - inte bara svälja all dumhet som presenteras rakt upp och ner.

Min senaste bil med MC-ställ monterat var en specialare:

Chrysler-180-160-1974.jpg

Vald just för det korta överhänget bak, i kombination med lång hjulbas och oslagbar komfort.

Funkade perfekt! ...i några år.
Sedan hade karossen blivit så mjuk att bakdörrarna öppnade sig i rejäla sättningar.

Kortsiktig lösning: bälta kompisarna i bak.

Långsiktig lösning: köpa hästasläp till hustrun.


Summasumarum: det finns massor att ta hänsyn till när man kör hoj på ställ.

Kultrycket är inte ett av dem.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Minns när jag körde en svintung Yamaha SR400 på cross stället, på en Volvo V60. Då var jag riktigt orolig, det gick bra men tappade istället en originalblinkers som säkert vägde ett halvt kilo, hoppas verkligen ingen fick den i rutan:notme
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har tidigare genom åren skrivit en del i just detta ämne.







Respektive sammanhang hittar man här:


Tydligen dags igen att dra en vända igen.

Draget och dess infästningar är dimensionerade för de påfrestningar det utsätts för under körning med släp.
...och nej, det är inte 75 kg statisk belastning rakt uppifrån.

Jag har dragit exemplet med orolig häst i enkelaxlad kärra i ett av inläggen ovan.
Det går också att tänka sig det som händer när man råkar gå över en sättning i vägbanan lite för fort med en lång boggivagn...

Det är ohyggliga krafter som draget och dess infästningar utsätts för på ojämn väg - lätt 10x det utsatta kultrycket, omedelbart följt av korresponderande lyftkraften i förbandet kula/kulhandske.

Draget håller. Det är dimensionerat för dom påfrestningar det verkligen utsätts för - och troligen med sjufaldig säkerhet ovanpå det. När hörde du senast om ett brustet drag?

Kultrycket är endast intressant som faktor vid körning med tillkopplat släp, och då bara inom området kördynamik.

För att försöka bringa lite mer ljus över detta område där så många vet så mycket utan att förstå ett skvatt så kan det vara dags att titta närmre på det här med kultryck och dess konsekvenser:

Alla vet vad som sker med för lite eller rent av negativt kultryck.

Vad folk inte vet är varför man försöker begränsa kultrycket till 75 kg, och ibland rent av 100 kg.

Svaret är ökad risk för fällknivseffekt - med riktigt högt statiskt kultryck tynger man inte bara ner bakändan på bilen.
Man lyfter också i viss mån upp framändan - verkligen omfördelar vikt från framaxel till bakaxel.

Oftast bara några 10-tals kilo, men bilen som är designad för att leverera sin största bromskraft via framhjulen har plötsligt ett omvänt förhållande att hantera. Bakaxeln tvingas göra en avsevärt större del av bromsarbetet.

Olika tillsatssystem bidrar till problemen för fällkniv, andra minskar dem.

Den gamla "lastavkännande reduceringsventilen" var ett problem.
Egentligen på plats för att minska risken för bakhjulslåsning vid låg belastning tvingas nu göra ett nytt jobb - styra ut max bromstryck till bakhjulen, resulterande i massa mer bromseffekt bak än föraren är van vid, och ökad risk för fällkniv vid inbromsning.

Senare tiders ABS-bromsar gjorde varken till eller från. Dom hindrade visserligen hjullåsning fram på en dragbil i obalans, men bak fanns det belastning och grepp nog att bromsa fullt - med ökad risk för fällkniv.

EBD tog över den "dumma" lastkännande ventilens uppgift och kunde styra ut bromskraft till det hjul som kunde hantera det, istället för att bara reglera över axeln.
Bra för det mesta, men fortfarande med en fällknivstriggande effekt i vissa lägen.

ESP var den stora vattendelaren. Här kunde man verkligen få hjälp under inbromsning. Fällknivsrisken vid inbromsning klart reducerad!

"Trailerstabilisering" som erbjuds till vissa bilar har inget med trailer att göra - eftersom personbilar drar kärror. *sardonisktleende*

Det är helt enkelt en fintrimning av ESP-programmet att svara mer lyhört på kärrans påverkan av dragfordonet.

Om risken för fällkniv vid inbromsning och kultryck kan nämnas en sak till:
Inte bara påverkan på bilen är intressant.
Även kärran påverkas av kultrycket rent mekaniskt. Själva kulhandsken är klassad för ett högsta kultryck, och här är anledningen i högsta grad teknisk. Men, framför allt är kultrycket viktigt för hur påskjutsbromsen fungerar!

Vid för högt kultryck riskerar påskjutet att komma i beknip och påtagligt förvärra situationen med fällknivseffekt. Tänk en lastad, men plötsligt obromsad kärra som trycker upp emot en personbil som i praktiken bara har en bromsad axel kvar - den närmast vridcentrum, alltså kulan. Bristande underhåll på kärran förvärrar riskerna.


Vi har idag rejält mycket större och tyngre släp efter våra personbilar.
På 70-talet var en 1500kg kärra "fullstor" och på 80-talet kom de första 50mm kulorna som var klassade för wooping 2 ton!!!

Innan dess var man tvungen att ha 60-kula för allt över 1500 kg dragvikt.

Idag kör vi 3.500 kg på 50mm kula, familjebilar får dra 2.500 kg - men max kultryck ligger kvar på 75 kg, kanske 100 kg för vissa pickuper med Triplexdrag.

Nu vet ni varför: kördynamik.
Angivet maximalt kultryck har med kördynamik och risker vid körning med släp att göra. Inte vad man kan lasta på kulan.

Därmed inte sagt att det är oproblematiskt med att lasta hoj längst bak på bilen.

Volvo V40 har nämnts av TS.
En utmärkt bil att montera ställ på - i vart fall ur en synvinkel:

View attachment 498299

Bakre överhäng! Ju mindre avstånd mellan MC-stället och bakre axelcentrum desto mindre påverkar lasten bilens uppträdande.

...vilket för oss till det man satte MC-ställ på när jag började köra:


View attachment 498300

Fenmercans brutala bakre överhäng - speciellt i kombination med pendelaxel och små 13" hjul borde gjort den omöjlig för MC-ställ. Men inte.
Fenmercor med ställ var basvara i crossdepåer och på T-tävlingar runt om i landet. Speedwayfolket kunde även ha reservhojen uppträdd på stället och ytterligare en hoj i skuffen - i delar.
Allt går.

Själv hade jag inte medel till ens en gammal fenmerca i Compacttider.

Jag körde P2 med MC-ställ!

View attachment 498302

En bil som bara hade en enda egenskap gemensam med fenmercans: det ytterst olämpliga bakre överhänget.
Men, jag hade stel axel, bladfjädrar och inkopplade positionsljus på B-stolpen!

Det gick det med.

Jag körde inte med ett ställ som var satt på kulan. Mina ställ var hembyggda och använde olika fästpunkter beroende på vilken bil jag hade dem på.

Ibland fästpunkterna för drag, ibland stötfångarinfästningen, ibland en kombination.

Att köra MC på ställ bakpå bil är INTE reglerat av ett angivet kultryck.
Istället är det sunt förnuft som måste få råda - och där brister det för många.
Sunt förnuft riskerar bli en bristvara i ett samhälle där vi alltmer ber om att få bli tillsagda vad vi skall göra.

I det sunda förnuftet ingår att ta reda på vad som är realiteten bakom både förbud och påbud - inte bara svälja all dumhet som presenteras rakt upp och ner.

Min senaste bil med MC-ställ monterat var en specialare:

View attachment 498303

Vald just för det korta överhänget bak, i kombination med lång hjulbas och oslagbar komfort.

Funkade perfekt! ...i några år.
Sedan hade karossen blivit så mjuk att bakdörrarna öppnade sig i rejäla sättningar.

Kortsiktig lösning: bälta kompisarna i bak.

Långsiktig lösning: köpa hästasläp till hustrun.


Summasumarum: det finns massor att ta hänsyn till när man kör hoj på ställ.

Kultrycket är inte ett av dem.
Wow. Man tänker på vad som kunde hänt innan man visste bättre.
 

Fingaboden

Ny medlem
Gick med
9 May 2024
Hoj
Honda CRF 450 2018
Jag har tidigare genom åren skrivit en del i just detta ämne.







Respektive sammanhang hittar man här:


Tydligen dags att dra en vända igen.

Draget och dess infästningar är dimensionerade för de påfrestningar det utsätts för under körning med släp.
...och nej, det är inte 75 kg statisk belastning rakt uppifrån.

Jag har dragit exemplet med orolig häst i enkelaxlad kärra i ett av inläggen ovan.
Det går också att tänka sig det som händer när man råkar gå över en sättning i vägbanan lite för fort med en lång boggivagn...

Det är ohyggliga krafter som draget och dess infästningar utsätts för på ojämn väg - lätt 10x det utsatta kultrycket, omedelbart följt av korresponderande lyftkraften i förbandet kula/kulhandske.

Draget håller. Det är dimensionerat för dom påfrestningar det verkligen utsätts för - och troligen med sjufaldig säkerhet ovanpå det. När hörde du senast om ett brustet drag?

Kultrycket är endast intressant som faktor vid körning med tillkopplat släp, och då bara inom området kördynamik.

För att försöka bringa lite mer ljus över detta område där så många vet så mycket utan att förstå ett skvatt så kan det vara dags att titta närmre på det här med kultryck och dess konsekvenser:

Alla vet vad som sker med för lite eller rent av negativt kultryck.

Vad folk inte vet är varför man försöker begränsa kultrycket till 75 kg, och ibland rent av 100 kg.

Svaret är ökad risk för fällknivseffekt - med riktigt högt statiskt kultryck tynger man inte bara ner bakändan på bilen.
Man lyfter också i viss mån upp framändan - verkligen omfördelar vikt från framaxel till bakaxel.

Oftast bara några 10-tals kilo, men bilen som är designad för att leverera sin största bromskraft via framhjulen har plötsligt ett omvänt förhållande att hantera. Bakaxeln tvingas göra en avsevärt större del av bromsarbetet.

Olika tillsatssystem bidrar till problemen för fällkniv, andra minskar dem.

Den gamla "lastavkännande reduceringsventilen" var ett problem.
Egentligen på plats för att minska risken för bakhjulslåsning vid låg belastning tvingas nu göra ett nytt jobb - styra ut max bromstryck till bakhjulen, resulterande i massa mer bromseffekt bak än föraren är van vid, och ökad risk för fällkniv vid inbromsning.

Senare tiders ABS-bromsar gjorde varken till eller från. Dom hindrade visserligen hjullåsning fram på en dragbil i obalans, men bak fanns det belastning och grepp nog att bromsa fullt - med ökad risk för fällkniv.

EBD tog över den "dumma" lastkännande ventilens uppgift och kunde styra ut bromskraft till det hjul som kunde hantera det, istället för att bara reglera över axeln.
Bra för det mesta, men fortfarande med en fällknivstriggande effekt i vissa lägen.

ESP var den stora vattendelaren. Här kunde man verkligen få hjälp under inbromsning. Fällknivsrisken vid inbromsning klart reducerad!

"Trailerstabilisering" som erbjuds till vissa bilar har inget med trailer att göra - eftersom personbilar drar kärror. *sardonisktleende*

Det är helt enkelt en fintrimning av ESP-programmet att svara mer lyhört på kärrans påverkan av dragfordonet.

Om risken för fällkniv vid inbromsning och kultryck kan nämnas en sak till:
Inte bara påverkan på bilen är intressant.
Även kärran påverkas av kultrycket rent mekaniskt. Själva kulhandsken är klassad för ett högsta kultryck, och här är anledningen i högsta grad teknisk. Men, framför allt är kultrycket viktigt för hur påskjutsbromsen fungerar!

Vid för högt kultryck riskerar påskjutet att komma i beknip och påtagligt förvärra situationen med fällknivseffekt. Tänk en lastad, men plötsligt obromsad kärra som trycker upp emot en personbil som i praktiken bara har en bromsad axel kvar - den närmast vridcentrum, alltså kulan. Bristande underhåll på kärran förvärrar riskerna.


Vi har idag rejält mycket större och tyngre släp efter våra personbilar.
På 70-talet var en 1500kg kärra "fullstor" och på 80-talet kom de första 50mm kulorna som var klassade för wooping 2 ton!!!

Innan dess var man tvungen att ha 60-kula för allt över 1500 kg dragvikt.

Idag kör vi 3.500 kg på 50mm kula, familjebilar får dra 2.500 kg - men max kultryck ligger kvar på 75 kg, kanske 100 kg för vissa pickuper med Triplexdrag.

Nu vet ni varför: kördynamik.
Angivet maximalt kultryck har med kördynamik och risker vid körning med släp att göra. Inte vad man kan lasta på kulan.

Därmed inte sagt att det är oproblematiskt med att lasta hoj längst bak på bilen.

Volvo V40 har nämnts av TS.
En utmärkt bil att montera ställ på - i vart fall ur en synvinkel:

View attachment 498299

Bakre överhäng! Ju mindre avstånd mellan MC-stället och bakre axelcentrum desto mindre påverkar lasten bilens uppträdande.

...vilket för oss till det man satte MC-ställ på när jag började köra:


View attachment 498300

Fenmercans brutala bakre överhäng - speciellt i kombination med pendelaxel och små 13" hjul borde gjort den omöjlig för MC-ställ. Men inte.
Fenmercor med ställ var basvara i crossdepåer och på T-tävlingar runt om i landet. Speedwayfolket kunde även ha reservhojen uppträdd på stället och ytterligare en hoj i skuffen - i delar.
Allt går.

Själv hade jag inte medel till ens en gammal fenmerca i Compacttider.

Jag körde P2 med MC-ställ!

View attachment 498302

En bil som bara hade en enda egenskap gemensam med fenmercans: det ytterst olämpliga bakre överhänget.
Men, jag hade stel axel, bladfjädrar och inkopplade positionsljus på B-stolpen!

Det gick det med.

Jag körde inte med ett ställ som var satt på kulan. Mina ställ var hembyggda och använde olika fästpunkter beroende på vilken bil jag hade dem på.

Ibland fästpunkterna för drag, ibland stötfångarinfästningen, ibland en kombination.

Att köra MC på ställ bakpå bil är INTE reglerat av ett angivet kultryck.
Istället är det sunt förnuft som måste få råda - och där brister det för många.
Sunt förnuft riskerar bli en bristvara i ett samhälle där vi alltmer ber om att få bli tillsagda vad vi skall göra.

I det sunda förnuftet ingår att ta reda på vad som är realiteten bakom både förbud och påbud - inte bara svälja all dumhet som presenteras rakt upp och ner.

Min senaste bil med MC-ställ monterat var en specialare:

View attachment 498303

Vald just för det korta överhänget bak, i kombination med lång hjulbas och oslagbar komfort.

Funkade perfekt! ...i några år.
Sedan hade karossen blivit så mjuk att bakdörrarna öppnade sig i rejäla sättningar.

Kortsiktig lösning: bälta kompisarna i bak.

Långsiktig lösning: köpa hästasläp till hustrun.


Summasumarum: det finns massor att ta hänsyn till när man kör hoj på ställ.

Kultrycket är inte ett av dem.
Stort tack för alla svar! Ni har vart till stor hjälp, har beställt mx ställ och dragkrok så får vi se hur det går!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stort tack för alla svar! Ni har vart till stor hjälp, har beställt mx ställ och dragkrok så får vi se hur det går!

Grattis!

Nu när det finns enkelt åtkomliga stödpunkter i form av fästen för dragöglor skulle i vart fall jag försöka koppla stället mot dragöglan också - för extra stabilitet.

Screenshot_20240515-073937~2.png


Feedback i tråden är uppskattat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Minns när jag körde en svintung Yamaha SR400 på cross stället, på en Volvo V60. Då var jag riktigt orolig, det gick bra men tappade istället en originalblinkers som säkert vägde ett halvt kilo, hoppas verkligen ingen fick den i rutan:notme


Jag har bärgat hem en dikeskörd CB400 åt en kompis - dock på ett ställ byggt för bilen, inte bara ploppat ner på kulan.

Han hade lämnat morfininducerade uppgifter hur långt från vägen hojen låg - och längs vilken väg. Det sista stämde ungefär...

Som jag slet! De sista krafterna gick åt för att bbäärraa liket upp till fast mark.
Då kom polisen. Med tusen frågor, så klart.
Det slutade med att dom hjälpte mig lyfta upp hojen på stället, kollade på hänget och sade "du skulle inte så långt, va...?"

Nå, vad jag skulle ha sagt är just det Chronic menar - redan 10 kilo upp från det man brukar lasta känns i bilen när man lastar det på en utriggare bakom fordonet. Dyngar man på typ 100 kg mer än det normala blir det brutalt.

Så, sunt förnuft och återhållsamma rattrörelser gäller.

Jag förutsätter att ni som kör MC på ställ passar på att köra över någon frivåg då och då för att kolla hur ni ligger till på axelvikterna - dels för den egna sinnesfridens skull, men framförallt för att kunna möta folk som vojar sig över "max 75kg kultryck".

Att köra hoj retar somliga.
Att köra hoj på tvären bakom en bil retar andra. Båda aktiviteterna kräver förare som har koll och tar ansvar.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om man vill känna vad som händer med bilar med vikten förskjuten bakåt kan man provköra en MB C-klass laddhybrid av förra generationen och jämföra med motsvarande modell som inte har ett batteripaket istället för bagageutrymme. Trots att bilen har anpassats för det är vägegenskaperna inte vad de borde.

Folk har tydligen insett att takboxar ökar luftmotståndet på SUVarna de åker omkring med och lösningen är lådor på dragkroken. Jag undrar just hur länge det dröjer innan de dyker upp i braskande rubriker när halva bohag har lastats i lådorna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om man vill känna vad som händer med bilar med vikten förskjuten bakåt kan man provköra en MB C-klass laddhybrid av förra generationen och jämföra med motsvarande modell som inte har ett batteripaket istället för bagageutrymme. Trots att bilen har anpassats för det är vägegenskaperna inte vad de borde.

Folk har tydligen insett att takboxar ökar luftmotståndet på SUVarna de åker omkring med och lösningen är lådor på dragkroken. Jag undrar just hur länge det dröjer innan de dyker upp i braskande rubriker när halva bohag har lastats i lådorna.

Danskar, Tesla och heckbox är en osviklig kombination här på E6an under stugbyteskvartalet.

"Lådbilsrally" har fått ännu en ny innebörd.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jänkarna kör jättelådor bak på sina bilar hela tiden. Gillar deras krokar. Ut med hela kroken och i med ett fyrkantsjärn. Spänna mc hållare bak på kula känns hur skabbigt som helst. Fast man spänner så går det ju att vicka på allt. Bästa är ju när man ser dom dra en stor jeep Wrangler efter sina suvar i motorvägsfart. Under tiden i EU - måste ha bromsar på släp över 750 kg...
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Jag har jobbat hos en dragkrokstillverkare och sett resultatet av vanliga cykelställ på deras löstagbara krokar. Om kvaliteten var lite sådär eller inte vill jag inte orda om, men glappt blev det med tiden. Blir en skaplig hävstång fram och tillbaka i sidled.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Innan jag skaffade pickup körde jag med hojen på ställ bakom bilen. Lite stadigare med den amerikanska designen på drag, men vikten kändes av ändå.

Ta det försiktigt.

84993f5da513725366a526f471afaa61.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Innan jag skaffade pickup körde jag med hojen på ställ bakom bilen. Lite stadigare med den amerikanska designen på drag, men vikten kändes av ändå.

Ta det försiktigt.

84993f5da513725366a526f471afaa61.jpg

Apropå pickup. Var det inte du som bokade en tesla cybertruck? Nu har det väll börjat leveras ut till kunder i USA?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top