Besiktade min MC = underkänd !

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Lånar tråden lite när det ändå snackas besiktning!
Har besiktning nu senast sista maj och har integrerade blinkers bak = ajabaja!
I övrigt fint skick.
Kommer inte vara hemma så mycket i maj för att hinna fixa det men har en liten roadtrip inplanerad i juni.
Kan jag åka in och besiktiga och få dom 30 dagarna för att fixa problemet eller blir det körförbud tills problemet är fixat?
Kostar ju en liten slant att bessa två gånger men smällar man får ta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag minns rätt så måste du fixa felet, annars skulle man ju bara kunna besikta varje månad och köra på. Dock har du två månader på dig att fixa felet utan att slippa göra en helt ny ombesiktningen fast du får bara köra en månad sen är det körförbud.

Hur seriös tänker du vara? Att hänga på blinkersich bakljus för att besikta behöver ju inte vara snyggt man kan ju skruva på i princip vad som helst lite hur som helst bara det inte är vasst och farligt.
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Om jag minns rätt så måste du fixa felet, annars skulle man ju bara kunna besikta varje månad och köra på. Dock har du två månader på dig att fixa felet utan att slippa göra en helt ny ombesiktningen fast du får bara köra en månad sen är det körförbud.

Hur seriös tänker du vara? Att hänga på blinkersich bakljus för att besikta behöver ju inte vara snyggt man kan ju skruva på i princip vad som helst lite hur som helst bara det inte är vasst och farligt.
Jo det köper jag. Men jag man får köra 30 dagar till och sen komma in på en ny ombesiktning för att få den besiktigad eller behöver man bara ha fixat det utan ny ombesiktning?

Har inte tänkt så långt mer än att jag inte kommer ha tid att fixa det tills besiktningen och jag vill kunna köra juni ut innan jag behöver fixa det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätt? Tröttsam kommentar, har inte tid att fixa innan besiktning men du verkar inte vara läskunnig nog att förstå.
Hur mycket har någon byggt om hojen för att det ska vara mer än en halvtimmes pyssel att sätta dit ett par blinkers?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur mycket har någon byggt om hojen för att det ska vara mer än en halvtimmes pyssel att sätta dit ett par blinkers?

När jag var ung och tyckte det var fränt med lampa som hade inbyggd blinkers på en R1 -04 . Lät den lyktan sitta kvar och skruvade tillbaka skylthållaren med blinkers och koppla tillbaka blinkers strömmen. Tog max 20 minuter och 10 minuter och plocka bort. Så helt klart inget större problem att fixa om man vill
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rätt? Tröttsam kommentar, har inte tid att fixa innan besiktning men du verkar inte vara läskunnig nog att förstå.
Inte jag heller egentligen.
Det kan inte ta mycket längre än att åka till besiktningen att koppla i ett par miniblinkers när du ändå är vid hojen? :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Rätt? Tröttsam kommentar, har inte tid att fixa innan besiktning men du verkar inte vara läskunnig nog att förstå.
I all välmening, faktiskt.
Du har tid att planera och fixa en resa, men du har inte tid att ta hojen genom en besiktning, även om du vet vad som behövs för att få den godkänd?
30 dagar för att fixa en blinkers :va
Om du har ett liv med den prioriteringen av det få tidluckorna, då är jag inte avundsjuk på dig, och ber om ursäkt.
Polisen har nog annat att stå i, så kör!
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
I all välmening, faktiskt.
Du har tid att planera och fixa en resa, men du har inte tid att ta hojen genom en besiktning, även om du vet vad som behövs för att få den godkänd?
30 dagar för att fixa en blinkers :va
Om du har ett liv med den prioriteringen av det få tidluckorna, då är jag inte avundsjuk på dig, och ber om ursäkt.
Polisen har nog annat att stå i, så kör!
Min hoj står i Norge och kommer inte komma till Sverige förens sent i maj samt jobbar rotation, dvs ingen möjlighet att ha åtkomst till hojen förens sent i slutet av maj.
Så är mer om vad som är fysiskt möjligt eller inte.
Jag ville ha svar på om man fick körförbud eller ej för miniblinker inte ditt moralpanikande.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min hoj står i Norge och kommer inte komma till Sverige förens sent i maj samt jobbar rotation, dvs ingen möjlighet att ha åtkomst till hojen förens sent i slutet av maj.
Så är mer om vad som är fysiskt möjligt eller inte.
Jag ville ha svar på om man fick körförbud eller ej för miniblinker inte ditt moralpanikande.
Ok, sorry.
För att inte skapa missförstånd så är det detta som gäller:
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Om man åker och besiktigar sin mc utan lysen fram, läckande framgaffel, taffligt lagad blinkers och vad det nu var mer så ska man nog tänka till före nästa tur.
Det slutar i en olycka om man inte har koll på sina grejer.
Så du får ta en elak pik, du la själv upp bollen framför tomt mål.
Beror lite på skulle jag säga. Ibland när jag har besiktigat bilar så har jag åkt dit trots att jag vet att det finns saker jag kommer få underkänt på. Anledningen till att jag ens åker dit är för att jag vill ha en komplett lista på vad som måste fixas. Och anledningen att jag inte fixar det jag vet om innan är att innan jag vet vad som behöver fixas så vet jag heller inte om det är värt besväret att laga.

Men sen beror det ju på. Beror ju på vad det är för fel också, och man får ju anpassa körningen efter det.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Förvånande många hojar på blocket har integrerade blinkers, så det verksr som om många inte har tid att fixa det innan försäljning heller.
Eller så tillhär säljaren den söndercurlade generationen och det är farsan/verkstan som inte har tid. 😄
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
På min S1000R är blinkers (och bromsljus) integrerade från fabrik.
Kan problemet med Dallaas hoj/blinkers vara att avståndet mellan de är för litet?

IMG_3233.jpeg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag fick bort damskyddet nu, men vad är detta? Är det någon gammal lagning?

Det här är stort, för jag tror faktiskt att du precis har postat bildbevis på att du är den enda här på Sporrt Hoj som faktiskt har en packbox....


Du skriver ju att du tänker besikta en olaglig hoj för att köpa dig tid eller rent av lägga ut pengar på två besiktningar. Att ifrågasätta detta är knappast moralpanik.

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning och därmed spara pengarna för en extra besiktning...? Ska du ta hojen från Norge till besiktningsstationen så att du anländer på minuten till en bokad tid, eller vad är det frågan om...?
 
Last edited:

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Det här är stort, för jag tror faktiskt att du precis har postat bildbevis på att du är den enda här på Sporrt Hoj som faktiskt har en packbox....



Du skriver ju att du tänker besikta en olaglig hoj för att köpa dig tid eller rent av lägga ut pengar på två besiktningar. Att ifrågasätta detta är knappast moralpanik.

Även jag undrar hur du kan misslyckas med att klämma in ett tio minuters jobb innan en besiktning och därmed spara pengarna för en extra besiktning...? Ska du ta hojen från Norge till besiktningsstationen så att du anländer på minutean till en bokad tid, eller vad är det frågan om...?
Ni alla har helt rätt i sak att det är super enkelt att fixa och givetvis är det bästa att göra. Måste dock rätta mig själv och säga att dom inte är miniblinkers och integrerade i baklyset samt inga andra blinkers till hojen idag.

Ville mest sondera terräng om jag inte skulle hinna, därav frågeställningen.

Och ja mer eller mindre, har 14 timmar på hojen imorgon/tisdag Norge-Sverige och en del måste grejer innan jag reser tillbaka på jobb för att vara hemma igen sista dagarna i maj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ni alla har helt rätt i sak att det är super enkelt att fixa och givetvis är det bästa att göra. Måste dock rätta mig själv och säga att dom inte är miniblinkers och integrerade i baklyset samt inga andra blinkers till hojen idag.

Ville mest sondera terräng om jag inte skulle hinna, därav frågeställningen.

Och ja mer eller mindre, har 14 timmar på hojen imorgon/tisdag Sverige-Norge och en del måste grejer innan jag reser tillbaka på jobb för att vara hemma igen sista dagarna i maj.
Det är bara att besikta och få en arbetsorder som måste åtgärdas inom 30 dagar!
Kolla och fixa att alla lampor funkar som de ska och även den blå helljusindikeringen på instrumentpanelen så kanske den smiter igenom ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni alla har helt rätt i sak att det är super enkelt att fixa och givetvis är det bästa att göra. Måste dock rätta mig själv och säga att dom inte är miniblinkers och integrerade i baklyset samt inga andra blinkers till hojen idag.

Ville mest sondera terräng om jag inte skulle hinna, därav frågeställningen.

Och ja mer eller mindre, har 14 timmar på hojen imorgon/tisdag Norge-Sverige och en del måste grejer innan jag reser tillbaka på jobb för att vara hemma igen sista dagarna i maj.
Om du har fästen för blinkers kvar på hojen så är det ju inte svårare än at beställa ett par billiga blinkers på internätet eller svänga förbi nån MC-handel, sedan pula dit dem innan besiktningen. Förutsatt att kablaget inte är saboterat iom efterrmarknadslampan då.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top