Batterifett = dielektriskt fett?

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
är batterifett samma som dielektrisktfett?
(ute efter tändstift fett)((för anslutningen))
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört batteripolfett på anslutningarna vid stift och fördelare för att förhindra misständningar vid blöt terrängkörning med bil och det hjälper definitivt.
För mig har det ju bara varit vid enstaka dagar så jag vet inte hur länge effekten håller i.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Överslag genom o längs tändhattar på äldre japanska hojar - det kröp längs microsprickor i tändhattarna - bara byte som gällde. Även tändkablar var lite känsliga - bytte allt till något annat märke (minns inte vilket) så funkade det bättre. Känner några till som haft liknande problem - dock aldrig på europeiska hojar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Överslag genom o längs tändhattar på äldre japanska hojar - det kröp längs microsprickor i tändhattarna - bara byte som gällde. Även tändkablar var lite känsliga - bytte allt till något annat märke (minns inte vilket) så funkade det bättre. Känner några till som haft liknande problem - dock aldrig på europeiska hojar

Lodge?

Funkade för mig på 125an.
Accel var för di stora pôjka.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vitt vaselin är syra fritt o funkar utmärkt med koppar o bly.

Alla telekablar som skarvades i tidernas begynnelse fettades in med vitt vaselin för att hålla vatten ute.

Finns på apoteket i små burkar för att smörja läppar eller lite större hjärtformade för pojkar som gillar sjärtar.
Vitt vaselin i bägge.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
Jo det är ju sant att det är en taskig tändhatt läcker ström och inte stiftet, så det hjälper nog knappt
 

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
Det var nytt - har inte hört talas om det tidigare. Det låter lite skumt för dielektriskt fett har jag fått lära mig är "tvärtom" dvs det isolerar/leder inte, och en del av de fett som marknadsförs som dielektriska innehåller silikon vilket är apa i elsystem, vid överslag omvandlas det till fast kisel och blir därmed en bra isolator
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
Om grundproblemet är vatteninträngning mellan tändhatt och isolator/tändhatt och tändkabel så kan det absolut hjälpa. Det borde inte behövas men är utrustningen i sämre än perfekt skick eller används annorlunda än tänkt så kan det vara av nytta.
 

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Undrar också...
Om ni går in på siten "Rainman Ray" på YouTube (Bilmekaniker i Florida, USA som lägger ut en film varje dag) så sprutar han alltid in "dielectric grease" i tändhattarna innan han sätter på dessa på stiften. -Varför?? För att förhindra att fukt kommer in antagligen. -Men är det nödvändigt?!
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Fett, olja och silikon är inte elektriskt ledande. De är istället en mycket bra isolator. Därför man har exempelvis oljefyllda transformatorer och brytare, för att isolera ledare ifrån varandra.
Dielektriskt fett är silikon.

En del missförstår detta med att ex fetta in batteripoler. Polerna ska vara rena och torra då de ansluts och drags åt. Sedan fett över för att isolera mot omgivning för att undvika krypström och oxidation. Blir tåligare mot ex vattenstänk.
Fattar man in före får man istället dålig kontakt! Inte bra...

Om du ska ha fett i tändhatten är det inte på kontaktyta mellan ledare och stiftets pol utan isådant fall mellan gummit och porslinet enbart för att hindra vatteninträngning.

Jag har aldrig haft problem med det...
Men de som piskar i endurospåret kanske gör så?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Om ni går in på siten "Rainman Ray" på YouTube (Bilmekaniker i Florida, USA som lägger ut en film varje dag) så sprutar han alltid in "dielectric grease" i tändhattarna innan han sätter på dessa på stiften. -Varför??...
Litar du på en mekaniker som kallar sig Rainman?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top