Olycka med hojen, vad händer nu?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, körde vält med hojen idag. Körde långsamt i en kurva då det var regnigt väder men det var ett extra halt område på vägen så däcken bara gled undan och jag hamnade i backen. Hojen fick en del kosmetiska skador samt blinkers och handtaget till frambromsen gick men ABS och motorlampan lyser samt hittar inte rätt växel i displayen. Lyckades dock köra hem den långsamt så jag tror det är mest någon sensor eller något elektroniskt som behöver ställas in igen.

Frågan är dock vad som händer nu med försäkring och reparationer och allt det där. Jag har redan gjort en skadeanmälan över internet, vad är nästa steg? Att ta den till en verkstad och få en offert eller lägger man ut sålänge tills försäkringen betalar tillbaka? Det är min första olycka. Är i Österrike dessutom, så om det finns någon som har erfarenhet med att reparera i utlandet så är jag idel öra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har du ringt ditt försäkringbolag och hört dig för?
Känns som att du bör kunna få svar på alla dina frågor där.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Har du ringt ditt försäkringbolag och hört dig för?
Känns som att du bör kunna få svar på alla dina frågor där.
Jag har bara gjort en anmälan online än så länge, men ni har rätt i det. Jag ringer dem istället på måndag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vilket bolag har du? Många försäkringsbolag brukar ju ha jourtelefoner, och är du utomlands så räknas ju dagarna lite mer än du är hemma.

Vad är det för hoj? Du kanske måste återställa något när hojen har legat, googla på det medan du väntar.

Hur gick det med dig?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vilket bolag har du? Många försäkringsbolag brukar ju ha jourtelefoner, och är du utomlands så räknas ju dagarna lite mer än du är hemma.

Vad är det för hoj? Du kanske måste återställa något när hojen har legat, googla på det medan du väntar.

Hur gick det med dig?
Det är Trygg-Hansa via bilsport och mc. Jaha, trodde de hade vanliga öppettider på försäkringsbolaget. Är ju inte så att jag behöver hjälp akut, lyckades köra hem den till lägenheten. Ska kolla upp om det är något som behöver återställas, tack för tipset. Alltså jag är hemma fast jag bor i Österrike. Hojen är dock registrerad i Sverige.

det gick bra med mig, tackar som frågar. Min första vurpa men klarade mig med ett par blåmärken. Är dock väldigt öm i höften och smalbenet men ingenting som inte läker av sig själv på en vecka eller två. Det gick dock sjukt snabbt från det att man började glida med hjulen till det att man låg i backen. Hade alltid föreställt mig att man skulle ha lite bättre chanser att manövrera över det.

Hojen är en Honda cbr650r från 2022, min dyraste och nyaste :’(
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Eller så kan du ringa ditt försäkringsbolag nu istället för att vänta hela helgen...
Känns väl inte helt nödvändigt att ringa journumret, men det kanske är något man borde? Jag trodde journumret var för akut hjälp om man behöver bärgning eller så.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Känns väl inte helt nödvändigt att ringa journumret, men det kanske är något man borde? Jag trodde journumret var för akut hjälp om man behöver bärgning eller så.
Förstår att hojen var tillräckligt okej för att köra hem så just den biten är inte akut, men du verkar ha skadat dig själv och även om det känns tillräckligt bra för att tolerera nu så kan det ändå vara vettigt att ha en diskussion med försäkringsbolaget om det skulle kännas värre om några timmar eller en dag.
Iom att du är utomlands så hade jag nog velat ta det direkt över telefon för att få svart på vitt vad som gäller och sen ta det därifrån.
Skönt att du verkar känna dig relativt okej iaf!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Förstår att hojen var tillräckligt okej för att köra hem så just den biten är inte akut, men du verkar ha skadat dig själv och även om det känns tillräckligt bra för att tolerera nu så kan det ändå vara vettigt att ha en diskussion med försäkringsbolaget om det skulle kännas värre om några timmar eller en dag.
Iom att du är utomlands så hade jag nog velat ta det direkt över telefon för att få svart på vitt vad som gäller och sen ta det därifrån.
Skönt att du verkar känna dig relativt okej iaf!
Jo, sant. Jag försöker nå dem imorgon.
Jovars, men vet inte om jag kommer köra hoj på blött väglag något mer… är det bara skydd och mc som brukar gå på försäkring eller är det även vanliga kläder?
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Hojen är en Honda cbr650r från 2022, min dyraste och nyaste :’(
Ny och dyr är i regel bättre än gammal och 'mellandyr'. Bolagen har enklare att bara lösa in en nyare MC mot en ny, med hojar som är 5-10 år gamla blir det lite jobbigare att först få skälig ersättning och sedan hitta en ny pärla.

Men det klart ont i själen gör det fortfarande
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jovars, men vet inte om jag kommer köra hoj på blött väglag något mer…

Väta är en del av vardagen. Folk som försöker undvika regn i sin körning blir väldigt begränsade, och jag upplever det som att dom stannar upp i sin utveckling till motorcyklister.

Istället skall du köra mer i väta och lära dig hur det fungerar. Du har sopat omkull, inte på grund av regn eller väta - utan för att du inte förmådde läsa vägen och köra efter förutsättningarna.

Väljer du bort regn kommer ändå grus på vägen vara ett problem, sand, gödsel, bränslespill, suspekta lagningar, hEstbajs - det finns ingen hejd på hur mycket problem man kan hitta på vägen om man fokuserar på just det isf att köra och bli en bättre motorcyklist.

Bena isär det som hände, sortera upp erfarenheterna i sådant du kan påverka och göra bättre nästa gång, och sådant du inte kan påverka - och därför måste ta större hänsyn till under nästa resa.

Motorcykel är livet.
Livet är lärande.
Lärande förlänger livet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, sant. Jag försöker nå dem imorgon.
Jovars, men vet inte om jag kommer köra hoj på blött väglag något mer… är det bara skydd och mc som brukar gå på försäkring eller är det även vanliga kläder?
Du hittade antagligen en fläck olja, spolarvätska eller något sånt. Normalt sett är det inget problem med fästet i regn. Och visst går det fort när det väl händer, 1-2 sekunder tills man ligger och sprattlar på marken. Själv ser jag ingen anledning att sluta köra i regn, bättre att ta lärdom och utvecklas, men det är ju ditt beslut helt och hållet.
Du bör se till att få smärtan registrerad hos försäkringsbolaget, då om du får framtida problem kan du få ersättning och hjälp genom dem.
Om de ersätter vanliga kläder hänger nog på bolaget i fråga, men med tanke på prisskillnaden mellan mc-prylar och kläder kan det nog vara fullt möjligt att de kan ersätta vanliga kläder bara för att få en nöjd kund.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En tanke på frågan om vanliga kläder och ersättning. Kolla vad som står i villkoren har för mig att vissa försäkringar så står det att man alltid har komplett utrustning.
Kan vara idé att läsa igenom villkoren på sin försäkring innan man ringer tänkte främst på om han säger att har smärta och vill ha det dokumenterat för eventuella framtida problem och om även vill ha ersättning för vanliga kläder/skor.
Då kanske försäkringsbolaget hittar en anledning att börja strula.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Väta är en del av vardagen. Folk som försöker undvika regn i sin körning blir väldigt begränsade, och jag upplever det som att dom stannar upp i sin utveckling till motorcyklister.

Istället skall du köra mer i väta och lära dig hur det fungerar. Du har sopat omkull, inte på grund av regn eller väta - utan för att du inte förmådde läsa vägen och köra efter förutsättningarna.

Väljer du bort regn kommer ändå grus på vägen vara ett problem, sand, gödsel, bränslespill, suspekta lagningar, hEstbajs - det finns ingen hejd på hur mycket problem man kan hitta på vägen om man fokuserar på just det isf att köra och bli en bättre motorcyklist.

Bena isär det som hände, sortera upp erfarenheterna i sådant du kan påverka och göra bättre nästa gång, och sådant du inte kan påverka - och därför måste ta större hänsyn till under nästa resa.

Motorcykel är livet.
Livet är lärande.
Lärande förlänger livet.
Jo, men jag vill nog samla på mig lite mer erfarenhet under kontrollerade former först. Lära mig hur man gör för att rädda upp situationen kanske med en instruktör. Har fått sladd en annan gång i regn när jag hade för mycket gaspådrag och det gick ju att rädda rätt lätt, bara att lätta på gasen men den här gången så var förloppet väldigt snabbt så hann liksom aldrig uppfatta något som jag kan analysera vidare när det kommer till känsla.

Hur gör man för att rädda upp när man börjar sladda på framhjulet i en kurva?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du hittade antagligen en fläck olja, spolarvätska eller något sånt. Normalt sett är det inget problem med fästet i regn. Och visst går det fort när det väl händer, 1-2 sekunder tills man ligger och sprattlar på marken. Själv ser jag ingen anledning att sluta köra i regn, bättre att ta lärdom och utvecklas, men det är ju ditt beslut helt och hållet.
Du bör se till att få smärtan registrerad hos försäkringsbolaget, då om du får framtida problem kan du få ersättning och hjälp genom dem.
Om de ersätter vanliga kläder hänger nog på bolaget i fråga, men med tanke på prisskillnaden mellan mc-prylar och kläder kan det nog vara fullt möjligt att de kan ersätta vanliga kläder bara för att få en nöjd kund.
Jag tror det var vanligt vatten men än större ansamling. Just det stråket är "relativt" nylagd asfalt, så jag tror det är det som ställde till det. Jag har kört den sträckan många gånger utan problem, även när det varit blött dock men klarat mig varje gång.


Okej, ska se till att nämna smärtan i höften för dem. Och kläderna :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, men jag vill nog samla på mig lite mer erfarenhet under kontrollerade former först. Lära mig hur man gör för att rädda upp situationen kanske med en instruktör. Har fått sladd en annan gång i regn när jag hade för mycket gaspådrag och det gick ju att rädda rätt lätt, bara att lätta på gasen men den här gången så var förloppet väldigt snabbt så hann liksom aldrig uppfatta något som jag kan analysera vidare när det kommer till känsla.

Hur gör man för att rädda upp när man börjar sladda på framhjulet i en kurva?
Har det gått så långt att framhjulet släpper och börjar glida undan är det nog svårt att rädda upp om man inte är Marc marquez. Det man kan göra är förstås att räta upp hojen/lätta på gasen/släppa på bromsen om vägens sträckning tillåter det Men det låter som att du beskriver ett scenario när det redan är försent för det.

Men, det du såklart EGENTLIGEN ska göra är att lära dig att köra så att du överhuvudtaget inte hamnar där. Alltså, förstå var gränserna för greppet går, vilka riskfaktorer som finns (oljespill etc som nämnts ovan) och köra därefter.

Angående din TS så ska du nog hålla väldigt tyst om att du brukar en hoj registrerad i Sverige som vardagsfordon i utlandet. Kan nog lätt räknas som skenförsäkring av ditt bolag. Men du kanske varit helt öppen med det gentemot ditt försäkringsbolag?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur gör man för att rädda upp när man börjar sladda på framhjulet i en kurva?
Trots många mil på hoj så tror jag det är svårt att rädda med en medveten räddning - kör man i regn så lutar man oftast inte särskilt mycket så den automatiska rörelsen blir (i mitt fall) räta upp, styr rakt fram - antingen får man grepp ganska omgående eller så hjälper det inte. Har räddat några sådana händelser på grusfläckar, olja? o regn.
Motmedlet är (återigen för mig) att köra med hojen mer upprätt och kompensera genom att luta överkroppen inåt när det är blött (o givetvis köra lugnare)
Stadsmiljö med många fordon gör att det blir snorhalt på vissa ställen (även i torrt väglag när värmen sätter in)

Men, den som har ett bra förslag på räddningsmetod är välkommen
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Liknande har *nästan* hänt mig på nån av mina hojar. Det har regnat lite och jag ska stanna vid rödljus eller övergångställe, när jag sätter ner foten, oftast lite framför peggen så kan foten fortsätta glida frammåt !? Känner hur jäkla hal asfalten är, undrar om jag stannat mitt i en oljepöl eller annan smet, men nej det är alltså vanlig asfalt som blir superhal under mina skor. Tänk er att man stannar hojen, sätter ner en fot, eller två, och så glider skorna fram och uppåt och man ramlar liksom baklänges, sen återstår bara för hojen att välta och höger eller vänster. Skämskudde räcker inte här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Liknande har *nästan* hänt mig på nån av mina hojar. Det har regnat lite och jag ska stanna vid rödljus eller övergångställe, när jag sätter ner foten, oftast lite framför peggen så kan foten fortsätta glida frammåt !? Känner hur jäkla hal asfalten är, undrar om jag stannat mitt i en oljepöl eller annan smet, men nej det är alltså vanlig asfalt som blir superhal under mina skor. Tänk er att man stannar hojen, sätter ner en fot, eller två, och så glider skorna fram och uppåt och man ramlar liksom baklänges, sen återstår bara för hojen att välta och höger eller vänster. Skämskudde räcker inte här.
Vid rödljus är det nästan garanterat någon sorts spill, diesel, olja, spolarvätska. Tytpiska stället där fordon står stilla en liten stund och dreglar av sig. Synar man asfalt vid rödljus som fått ligga ett tag så ser man nästan alltid lite spår av spill.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top